فهرست جداول

جدول 2-1 انگیزه های سفر. 17

جدول2-2 استانداردهای طبقه بندی اقامتگاههای گردشگری.. 23

جدول 3-1 معرفی ساختار صفات موردمطالعه درپرسشنامه کاربران در پژوهش حاضر. 51

جدول 3-2 گزارش آلفا کرنباخ برای آزمون پایایی پرسشنامه. 56

جدول 3-3 لیست اسامی هتلهای استفاده شده در پژوهش… 58

جدول شماره 4- 1 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت جنس… 61

جدول شماره4-2  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت سن. 61

جدول شماره4-3 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال 62

جدول شماره4- 4 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب درآمد. 63

جدول شماره4- 5 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی 63

جدول شماره4- 6 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب طریقه ذخیره اتاق. 64

جدول شماره 4-7 توزیع فراوانی نحوه آشنایی با هتل. 65

جدول شماره4- 8  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت جنس… 65

جدول شماره4- 9 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت سن. 66

جدول شماره4- 10  توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال 67

جدول شماره4- 11 توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب مقطع تحصیلی.. 68

جدول شماره 4-12 توزیع فراوانی پاسخگویان به طریقه آشنایی با هتل. 68

جدول شماره 4-13 توزیع فراوانی پاسخگویان به طریقه ذخیره اتاق. 69

جدول شماره4- 14 آزمون فرضیه اول. 71

جدول شماره4- 15 آزمون فرضیه دوم. 72

جدول شماره4- 16 آزمون فرضیه سوم. 73

جدول شماره4- 17 آزمون فرضیه چهارم. 74

جدول شماره4- 18 آزمون فرضیه پنجم. 76

جدول شماره4- 19 آزمون فرضیه ششم. 77

جدول شماره4- 20 آزمون فرضیه هفتم. 78

 

فهرست شکل ها

شکل 2-1 تقسیم بندی هتلها بر اساس نوع خدمات.. 24

شکل 2-2 صفحه ای از پایگاه الکترونیکی Hotelyar.com قسمت جستجوی هتل. 32

شکل 2-3 مدل مفهومی کیفیت پایگاه الکترونیکی، رضایت مشتری و تصمیم خرید 37

شکل2-4 چهارچوب مفهومی عملکرد پایگاه الکترونیکی هتل ها 38

شکل 2-5 ارتباط بین کاربر و پایگاههای الکترونیکی هتلها 43

شکل 3-1 نقشه استان یزد به تفکیک شهرستانها ( 1393) 47

 

دانلود پایان نامه

 

چکیده:

مقدمه: رشد روز افزون و رو به گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر باعث گردیده بخشهای مختلف اقتصادی و صنعت نیز از آن بی نصیب نمانند. صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پویا و در حال رشد نیز به موجب وابستگی زیاد به اطلاعات و ارتباطات در عرصه داخلی و بین المللی توانسته است با استفاده از فن آوری های نوین جایگاه مطلوبی نسبت به سایرین بدست آورد. امروزه منابع اطلاعاتی زیادی در مورد صنعت گردشگری در اینترنت وجود دارد که دسترسی به آنها بسادگی امکان پذیر است. همچنین انجام سفرهای داخلی و بین المللی نیز تحت تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته بطوری که در برخی موارد استفاده از این فناوری ها موجب جذابیت بازار گردشگری در دنیا شده است.

هدف پژوهش: این پژوهش سعی دارد با توجه به تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات علی الخصوص اینترنت در صنعت گردشگری به ارتباط بین توسعه پایگاههای الکترونیکی و افزایش میزان گردشگران پی ببرد.

روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که به منظور اثبات یا رد فرضیه ها از پرسشنامه به تعداد 218 عدد بین گردشگرانی که در هتلهای شهر یزد اقامت داشته اند توزیع گردید. داده ها پس از استخراج توسط نرم افزار SPSS.18 مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

نتایج و یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که گردشگران نسبت به استفاده از ذخیره اتاق از طریق پایگاههای الکترونیکی اقبال زیادی نشان می دهند.

 

این مطلب را هم بخوانید :

 

واژگان کلیدی: فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت گردشگری، پایگاههای الکترونیکی، ذخیره اتاق

 

فصل اول

کلیات پژوهش

 

1-1 مقدمه

امروزه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) یک امر ضروری و غیر قابل انکار برای شرکتها، موسسات، سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی و صنایع مختلف شده است. همچنین سرعت گسترش این فناوری به نحوی است که روز به روز بر میزان، نحوه استفاده و کاربرد آن توسط ارگانهای مختلف اضافه می گردد و اگر آنها خود را با این گسترش وفق ندهند به نوعی از عرصه تجارت حذف خواهند شد (مدهوشی و صفاری نژاد، 1383).

فناوری اطلاعات و ارتباطات باعث ایجاد مفهومی به نام تجارت الکترونیک ( e-commerce)  شده است که در دهه های اخیر موجبات رشد و پیشرفت تجارت، صرفه جویی در هزینه ها، عدم حضور واسطه، خدمات و ارتباطات بهتر به مشتریان، افزایش سطح رفاه زندگی مردم و … را فراهم ساخته است (همان، 164). اینترنت به عنوان یکی از مهمترین ابزار گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات کمک بزرگی به مقوله تجارت الکترونیک کرده است به طوری که اکنون کسب و کارهای مختلف از اینترنت به عنوان مزیت رقابتی در جهت برآوردن نیازها و خواستهای مشتریان خود استفاده می کنند (Kim et al., 2006: 893). در چنین شرایطی می توان گفت که موفقیت یک کسب و کار بستگی به توانایی آن نسبت به استفاده و به کار بردن اطلاعات به روز شده برای کمک به برنامه ریزی و بازاریابی دارد (Law et al., 2009: 599). درواقع مهمترین مزیت استفاده از تکنولوژی های جدید فناوری اطلاعات افزایش عرضه اطلاعات و در اختیار قراردادن آنها به طیف وسیعی از مخاطبان است (Shanker, 2008).

صنعت گردشگری نیز عرصه رقابت بخش های مختلف این خدمات است که به دلیل وابستگی زیاد به اطلاعات و ارتباطات می توان گفت بیش از سایر صنایع  به فناوری اطلاعات و ارتباطات نیاز دارد به طوری که “شلدون” (1993) از اطلاعات برای گردشگری با عنوان “خون زندگی”(lifeblood) یاد می کند که بر این اساس اینترنت را می توان به عنوان قلب در نظر گرفت که این خون را در بدنه ی صنعت گردشگری به جریان می اندازد (Lee et al., 2006: 815). فناوری اطلاعات و ارتباطات از دهه 80 میلادی تا کنون تاثیر انقلابی بر صنعت گردشگری و پذیرایی گذاشته است ( Buhalis and Law, 2008).  به طور کلی این فناوری بر روی دانش، نوع نگرش و رفتار مسافر تاثیر گذار است (Sigala, 2005). همچنین وجود بانکهای اطلاعاتی با داده های بسیار زیاد درمورد روند بازارها، ویژگیهای مصرف کنندگان، انواع فعالیتها، مقاصد و جریانهای گردشگری که با وجود شبکه و اینترنت به سهولت قابل دسترسی است به برنامه ریزان و بازاریابان صنعت گردشگری در گذشته، حال و به صورت گسترده تری در آینده کمک شایانی می کند ( حیدری چیانه، 1389: 217). در مجموع می توان اظهار داشت که با افزایش دسترسی مردم به اتصال اینترنت پرسرعت، گردشگری در فضای مجازی به عنوان “منبع اطلاعاتی سفر” به رشد خود ادامه خواهد داد (Ku & Fan, 2009: 483). خوشبختانه ارزش و اهمیتی که فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه زیرساختهای گردشگری از جمله آنها مراکز اقامتی در دنیا ایجاد کرده است بسیار جالب و قابل تامل است. وقتی یک گردشگر بتواند اطلاعات گردشگری مربوط به مکانهای تاریخی و امکانات زیرساختی یک کشور را در اینترنت ملاحظه کند و درباره آنها اطلاعات صوتی و تصویری و متنی خوبی به دست آورد مشتاق می شود. سپس از طریق کانالهای مربوطه نسبت به سفر به کشور مطبوع خود اقدام می کند. به همین ترتیب به راحتی می تواند از

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...