گردن نیز حساس بوده و این امر باعث کاهش کیفیت و عمر پس از برداشت آن می گردد (بالسترا و همکاران، 2005؛ سلگی و همکاران، 2009).

شکل1-2-تصویر میکروسکوپی خمیدگی گردن در ژربرا

  هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر  آنتی بیوتیک ها و اسانس های گیاهی بر عمر پس از برداشت گل بریده ژربرا است.

 

 

2-1- عوامل موثر بر عمر پس از برداشت گل های بریده

ظاهر گیاه، كیفیت و طول عمر پس از برداشت گیاهان بستگی به شرایط پرورش گیاهان و مواظبت های پس از برداشت دارد. گیاهان نگهداری شده تحت شرایط مطلوب بالاترین كیفیت را خواهند داشت.

هدف از این مبحث ارائه راهكارهایی جهت ارتقائ سطح كیفیت و عمر قفسه ای گل های بریده و گیاهان گلدانی، قبل و بعد از فروش می باشد.

2-1-1- تامین آب

گلهای بریدنی خصوصا آنهایی كه سطح برگشان وسیع است، آب بیشتری را از دست می دهند و به سرعت پژمرده می شوند. آنها باید تحت رطوبت نسبی 90% انبار شوند تا هدرروی آب در آنها مخصوصا در طی انبارداری بلند مدت به حداقل برسد.

در كلیه مراحل پس از برداشت اگر جذب آب كافی نباشد، گلها با كاهش آب روبه رو شده و بازار پسندی خود را از دست می دهند از جمله راه های جبران فقدان آب قرار دادن شاخه های بریده در آبی با دمای مناسب و pH كمی اسیدی است. عمل بازبرش ته ساقه نیز می تواند به جذب آب كمك كند. از مسائل حیاتی در طول عمر پس از برداشت و حفظ كیفیت گل های شاخه بریده همانا شاداب نگه داشتن آنهاست. محلول های آبی نگهدارنده می توانند علاوه بر جبران فقدان آب گلها، شرایط مناسب برای تحمل طول مدت حمل و نقل و انبارداری را فراهم نمایند (هالی و باكر، 1963؛  نل و رید، 2000).

 

آب مهم ترین جزء محلول نگهدارنده ی گل های شاخه بریده است. هدر روی آب در دماهای پایین به طرز حیرت آوری كاهش می یابد. حتی در گلهایی كه مقدار زیادی آب از دست داده باشند (به عنوان مثال در طی حمل و نقل یا انبارداری) می توان با استفاده از روشهای مناسب، كل آب از دست رفته را جبران نمود. گلهای بریدنی می توانند بدون انسداد در ساقه هایشان محلول را جذب كنند. انسداد توسط هوا[1]، انسداد توسط باكتریها، خرده های گیاهی و كیفیت كم آب، بالا كشیدن آب را كاهش می دهد (ون دورن، 1997).

همیشه آبها خالص و بهداشتی نیستند و خصوصیاتی در آب هست كه روی شادابی گل ها تاثیر می گذارد. pH، دمای آب، نمكهای محلول در آب، قلیاییت و سختی آب از آن جمله اند (گاست کارن، 1997).

این مطلب را هم بخوانید :

2-1-1-1- انسداد توسط هوا

انسداد توسط هوا زمانی رخ می دهد كه حبابهای هوا در زمان بریدن ساقه، به داخل ساقه كشیده می شوند. این حبابها نمی توانند در امتداد ساقه حركت كنند. در نتیجه حركت روبه بالای محلول در ساقه ممكن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...