چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش كلاس های آموزش الكترونیكی بر گزارشده برشیوه تدریس معلمان شرکت کننده در دوره بود. آزمودنی های پژوهش 296نفر بودند كه 148نفر آنهارا معلمان ابتدایی آموزش دیده و 148نفر بقیه را معلمان آموزش ندیده شهرستان چایپاره  تشكیل می دادند. آزمودنیها به صورت تصادفی خوشه ای  برحسب جنسیت و شهری و روستایی انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسشنامه 22سوالی محقق ساخته كه اعتبار و روایی آن مطلوب برآورد شد، جمع آوری گردید و در یك طرح علی مقایسه ای با آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان دادكه تفاوت معناداری بین روش تدریس معلمان آموزش دیده و آموزش ندیده از نظر انتقال شفاف و واضح مطالب با استفاده از محتوای الکترونیکی، بهره گیری از وسایل کمک آموزشی، سازماندهی، توالی و تنظیم مطالب با استفاده از محتوای الکترونیکی، تعامل با دانش آموزان  با استفاده از رسانه های الکترونیکی و میزان مهارت و تسلط معلمان بر تهیه و کار با رسانه ها وجود دارد. هم چنین میزان تهیه و استفاده از محتوای الکترونیکی در تدریس توسط معلمان مؤنث مؤنث آموزش دیده بیشتر از معلمان مذکر است. تهیه و استفاده از محتوای الكترونیكی نقش تعیین كننده ای در انتقال شفاف مطالب ، تعامل با دانش آموزان در زمینه های مختلف ،سازماندهی و توالی مطالب و تسلط بر مطالب آموزشی دارد، تهیه و استفاده از آن به تمامی آموزشگران عرصه علم و دانش توصیه می شود.

 

كلید واژه ها: دوره آموزشی ، معلمان، محتوای الكترونیكی، روش تدریس

فهرست مطالب

عنـــــــوان                                                                                                           صفحه

فصل اول:كلیات تحقیق

1-1 – مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………2

 1-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………………4

1-3- ضرورت و اهمیت اجرای تحقیق……………………………………………………………………………………….7

1-4- اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..8

1-5-  فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………….9

1-6-  تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها …………………………………………………………………………………..9

فصل دوم :ادبیات و پیشینة تحقیق

2-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………..12

2-2-  ادبیات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………14

2-2-1- تعریف آموزش …………………………………………………………………………………………………………………17

2-2-2-  اهمیت دانش و آموزش در جهان امروز ……………………………………………………………………………….20

2-2-3-  ارائه اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………………….25

2-2-4-  مدل یادگیری در كلاسهای آینده ………………………………………………………………………………………28

دانلود پایان نامه

 

2-2-5-  تعریف اطلاعات………………………………………………………………………………………………………………..31

2-2-6-  فناوری اطلاعات و ارتباطات……………………………………………………………………………………………….31

2-2-7-  مفهوم یادگیری الکترونیکی…………………………………………………………………………………………………33

2-2-8-  مدلهای یادگیری درمحیطهای الکترونیکی وب………………………………………………………………………..34

2-2-9-  مدلهای مختلف فضاهای یادگیری………………………………………………………………………………………..35

2-2-10-  محیطهای آموزشی و یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات………………………………………………………..37

2-2-11-  مزایای استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش……………………………………………………………………..41

2-2-12-  موانع استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش……………………………………………………………………….41

2-2-13-  جهانی شدن و فناوری اطلاعات…………………………………………………………………………………………42

 

این مطلب را هم بخوانید :

2-2-14-  آموزش الكترونیكی چیست ؟…………………………………………………………………………………………….43

2-2-15-  مزایای بهره گیری ازآموزش الكترونیكی…………………………………………………………………………….44

2-2-16-  نقش حیاتی فناوری الكترونیكی در آموزش و پرورش…………………………………………………………….44

2-2-17-  روش یادگیری الکترونیکی………………………………………………………………………………………………..46

2-2-18-  راهکارهای استفاده از یادگیری الکترونیکی………………………………………………………………………….47

2-2-19-  تكنولوژی و تعامل دانش‌آموزان و معلمان……………………………………………………………………………48

2-2-20-  نقش معلم و دانش آموز در روش یادگیری الکترونیکی……………………………………………………………49

2-2-21-  مدارس هوشمند نیاز جوامع اطلاعاتی…………………………………………………………………………………50

2-2-22-  ضرورت استفاده از تكنولوژی در آموزش…………………………………………………………………………….51

2-2-23-  نقش معلم در فرایند ICT…………………………………………………………………………………………………52

2-2-24-  آموزشهای مرتبط با  ICT برای معلمان در حال خدمت ………………………………………………………..54

2-2-25-  اهداف ایجاد اینترانت در مدارس………………………………………………………………………………………55

2-2-26-  نقش فناوری اطلاعات در آموزش الکترونیکی……………………………………………………………………….56

2-2-27-  محتوای دروس الكترونیكی……………………………………………………………………………………………….59

2-2-28-  بستر آموزش های الكترونیكی……………………………………………………………………………………………60

2-2-29-  مدلی برای تدوین خط مشی آموزشهای الكترونیكی………………………………………………………………62

2-2-30-  سامانه آموزش الكترونیكی…………………………………………………………………………………………………68

2-3-  پیشینه تجربی پژوهش……………………………………………………………………………………………………..71

2-3-1-  پیشینه خارجی پژوهش………………………………………………………………………………………………………71

2-3-2-  پیشینه داخلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………….74

فصل سوم : روش شناسی تحقیق

3-1-  مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………79

3-2-  روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………….79

3-3-  جامعه‌ آماری…………………………………………………………………………………………………………………….79

3-4-  نمونه آماری و تعیین حجم نمونه………………………………………………………………………………………79  

3-5-   ابزار گردآوری اطلاعات………………………………………………………………………………………………….80 

3-6-  مراحل ساخت و رواسازی ابزار……………………………………………………………………………………….81

3-7-  امتیازدهی و تفسیر نتایج…………………………………………………………………………………………………..85

3-8-  قلمرو تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………..87

3-9-  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………………………………………………………………………87

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده­ها

4-1-  توصیف نتایج……………………………………………………………………………………………………………………89

4-2-  تحلیل نتایج( آزمون فرضیه ها) ……………………………………………………………………………………….94

فصل پنجم : نتایج تحقیق

5-1-  مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………103

5-2-  خلاصه یافته های توصیفی تحقیق………………………….……………………………………..…..……………103

5-3-  خلاصه یافته های تحلیل پژوهش……………………………………………………………………………………104

5-4- بحث و  نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………104

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...