پایان نامه ارشد: سنتز و شناسایی پلی اتر و آمید های فلوئوردار جدید مشتق از 2،′2- بیس 1،′1- باینفتیل و انواع دیاسیدها |
2-1- مواد شیمیایی ………………………………………………………………………………40
2-2- دستگاهوری…………………………………………………………………………………40
2-3- سنتز مونومر…………………………………………………………………………….41
2-3-1- سنتز 2،΄2- بیس(4- تریفلوئورومتیل-2-نیتروفنوکسی)-1،΄1- باینفتیل(FNPBN)….41
3-3-2- سنتز 2،′2- بیس(2- آمینو-4- تریفلوﺋورومتیلفنوکسی)- 1،′1- باینفتیل AFPBN))……
2-4- سنتز پلیمرها………………………………………………………………………………43
2-5- تعیین گرانروی درونی محلول پلیمرها……………………………………………………44
2-6- تعیین حل پذیری پلیمرها…………………………………………………………………..45
2-7- سایر آنالیزها……………………………………………………………………………….45
فصل سوم :بحث و نتیجهگیری………………………………………………………………….46
3-1- سنتز مونومر……………………………………………………………………………….47
3-1-1- سنتز 2،´2- بیس(4-تری فلوﺋورومتیل-2- نیتروفنوکسی)-1،´1- باینفتیل (FNPBN)…..47
3-1-2- سنتز 2،′2- بیس(2- آمینو-4- تریفلوﺋورومتیلفنوکسی)- 1،′1- باینفتیل AFPBN))……
3-2- تهیهی پلی(اتر- آمید)های فلوئوردار…………………………………………………….54
3-3- بررسی برخی از خواص پلیمرها……………………………………………………….59
فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………………………………
66 4-1-نتیجه گیری…………………………………………………………………………….67
پیوست1: طیف FT-IR بیس بتا نفتول سنتز شده……………………………………….68
پیوست2: واژهنامه فارسی- انگلیسی………………………………………………………69
پیوست3: واژهنامه انگلیسی- فارسی……………………………………………………..73
مراجع………………………………………………………………………………………………77
چکیده:
یک دیآمین فلوئوردار جدید با نام 2،′2- بیس (2- آمینو-4- تریفلوﺋورومتیلفنوکسی)- 1،′1- باینفتیل (AFPBN) در سه مرحله با شروع از β-نفتول سنتز شد. در ادامه، پلی(اتر- آمید)های وابسته، حاوی گروههای تریفلوئورو متیل با پلیتراکمی شدن فعال شده با تری فنیل فسفیتِ AFPBN و چهار كومونومر دیكربوكسیلیك اسید
آروماتیک شامل ترفتالیک اسید، ایزوفتالیک اسید، 5,2-پیریدیندیکربوکسیلیکاسید و 6,2-پیریدیندیکربوکسیلیکاسید تهیه شدند. پلیمرهای بدست آمده، به طور کامل با روشهای طیف سنجی FT-IR و NMR شناسایی شدند. اثرات گروههای جانبیِ فلوئوردار متصل شده به زنجیرهای درشت مولکولی بر روی برخی از خواص پلیمرها از جمله حل پذیری، بلورینگی و مقاومت حرارتی مورد بررسی قرار گرفت. پلیمرهای بدستآمده از AFPBN در حلالهای آلی مختلف همچون N- متیل-2- پیرولیدون (NMP)، N,N- دیمتیلفرمآمید (DMF)، N,N- دیمتیل استآمید (DMAc)، دیمتیلسولفوکسید (DMSO) حل پذیری عالی نشان دادند. نتایج حاصل از مطالعات XRD نشان داد که حضورگروههای CF3 آویزان از زنجیرها، نظم ساختاری آنها را تا حدود زیادی مختل کرده و باعث کاهش میزان بلورینگی ماکرومولکولها میشود. مورفولولوژی پلی(اتر- آمید)ی بدستآمده که توسط تصاویرSEM مشخص شده نشان داد که زنجیره های پلیمری حاصل به شکل میکروپلیت تشکیل شدهاند. گرمانگار TGA مربوط به پلیمر AFPBN/2,6-PDA به عنوان نمونه ای از این دسته پلی(اتر- آمید)ها نشان داد که این پلیمرها از گرماتابی بالایی برخوردارند. مقدار Tg حاصل از پلات DSC همان پلیمر نیز تعیین شد.
فصل اول: کلیات ومروری بر پژوهشهای اخیر
مقدمه:
قرن بیستم را قرن درشت مولکول نامیدهاند. پیدایش علوم پلیمر به میانه قرن نوزدهم باز می گردد. با توجه به مراجع، اصطلاح «پلیمری» رابرزلیوس در سال 1832، زمانی که هنوز ساختار حتی سادهترین مولکول موضوعی بحث انگیز بود، به کار برده است. در دهه 1830 با توسعه فرایند ولکانش، لاتکس چسبانک لاستیک طبیعی به الاستومری مفید برای کاربرد در تایر تبدیل شد. در سال 1847 سلولوز نیترات از اثر نیتریک اسید بر سلولوز که یک پلیمر طبیعی است تولید شد. نخستین پلیمر کاملاً سنتزی که در مقیاس تجاری عرضه شد، رزین فنول – فرمالدهید بود. این رزین را شیمیدان بلژیکی، لئوباکلند، در اوایل سال 1900 ابداع کرد و نام تجاری باکلیت را بر آن نهاد. در دهه 1920 باکلیت در طیف وسیعی از محصولات عرضه شد. پلیمرهای دیگر بویژه رنگهای پلی استر آلکید و لاستیک بوتادیان به طور همزمان عرضه شدند. دامنهی وسیع خواص پلیمرها آنها را برای زمینه های کاربردی بسیاری مناسب می سازد اما متأسفانه بعضی از این کاربردها فقط به علت مقاومت حرارتی کم پلیمرها، بسیار محدودند. در دو مورد کاربردی خاص این محدودیت به طور کامل محرز است. با توجه به خواص بسیار خوب عایق بودن پلیمرها، آنها را به طور بسیار گستردهای د
این مطلب را هم بخوانید :
ر ساخت محصولات الکتریکی به کار میبرند. به هر حال لازم است بسیاری از قطعات الکتریکی در دمای بالا کار کنند؛ به عنوان مثال میتوان از موتورهای الکتریکی و موارد مشابه نام برد. این موارد مصرف، میزان تقاضای پلیمرهای گرما مقاوم را برای کاربرد به عنوان مواد عایق افزایش میدهند. یکی دیگر از خاصیتهای مطلوب و مهم پلیمرها در مقایسه با دیگر مواد ساختاری، گرانروی کم و در نتیجه چقرمگی و مقاومت بالای آنهاست بویژه زمانی که بصورت مواد کامپوزیتی تقویت شده با الیاف به کار برده میشوند. این امر موجب بکارگیری آنها در کاربردهای حمل و نقل میگردد. کاربرد این موارد بخصوص در صنایع هوا و فضا و به طور اخص در
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 08:12:00 ق.ظ ]
|