1-8-3-2 هزینه های پایین ایجاد فرصت شغلی. 67

2-8-3-2 خودکفایی. 67

9-3 -2 کاربرد بالای نیروی انسانی. 68

10-3-2 جایگاه فرش در اقتصاد. 69

11-3 -2 فرش و اقتصاد ملی. 69

12-3 -2 جایگاه فرش در صادرات کالاهای غیر نفتی کشور . 69

13-3-2 جایگاه فرش در GDP 70

14-3-2 فرش و اقتصاد در خانواده. 70

4-2 فرش و صنایع جانبی گردشگری. 71

1-4-2 فرش و بیکاری. 71

2-4-2 مفهوم آسیب شناسی. 71

3-4-2 الگوی مفهومی شش جعبه ای ویزبورد 73

فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

1-3 مقدمه 77

2-3 روش تحقیق. 78

3-3 جامعه و نمونه 78

1-3-3 خصوصیات پرسشنامه. 79

4-3 روش جمع آوری اطلاعات.. 80

1-4-3 ابزار گرداوری اطلاعات. 80

2-4-3 مطالعات کتابخانه ای. 80

5-3 برآورد روایی پرسشنامه 81

6-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها 82

7- 3 شاخص اهمیت نسبی  82

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها،تفسیر داده ها

1-4 مقدمه‏ 84

2-4 روش های آماری مورد استفاده………………………………………………………….85

3-4  نتایج اجرای فرضیه اول. 85

4-4  نتایج اجرای فرضیه دوم 86

5-4  نتایج اجرای فرضیه سوم 88

6-4 نتایج اجرای فرضیه چهارم 89

7-4 نتایج اجرای فرضیه پنجم 90

8-4 نتایج اجرای فرضیه ششم 92

فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

1-5 مقدمه 95

2-5 نتایج فرضیات.. 97

3-5 محدودیت های تحقیق. 102

4-5  پیشنهادات مبتنی بر فرضیات.. 103

پیوست ها

پرسشنامه 106

 

 

چکیده:

فرش دستباف ایرانی به عنوان یک هنر و صنعت، سابقه بسیار طولانی در تاریخ ایران داشته است. اما با وجود قدمت بسیار در امر صادرات این کالا هنوز هم شاهد بروز مشکلات و نارسایی‌های متعدد در انطباق با شرایط نوین بازارهای بین‌المللی و کسب موقعیتی در خور شأن مقام خود هست. پس ایجاب می‌نماید به دلیل افت و خیزهای صادرات آن به خصوص در دو دهه اخیر در این زمینه تحقیق بیشتری صورت پذیرد. زیرا همواره سهم قابل‌توجهی در صادرات غیر نفتی ایران و بالطبع اقتصاد کشور داشته است و از لحاظ تحصیل ارز، و افزایش درآمد ملی و اشتغال‌زایی، کسب ارزش افزوده نسبتاً بالا دارای ارزش و اهمیت قابل‌توجهی است. از سوی با توجه به اینکه تشکیل شرکت‌های تعاونی تولیدی و تولیدکنندگان فرش دستباف به منظور حمایت از قالیبافان و توسعه صادرات فرش دستباف ایران مورد توجه قرار گرفته است جهت دستیابی به شکوفایی مجدد صادرات فرش دستباف تصمیم گرفته‌ایم در این تحقیق با تعیین نقش تعاونی‌های فرش دستباف استان زنجان بر توسعه صادرات فرش دستباف این استان به بررسی چالش‌ها و مشکلات موجود در صادرات فرش دستباف شرکت‌های تعاونی پرداخته و راهکارهایی را جهت افزایش صادرات ارائه نماییم.

 

 

کلیدواژه ها:  فرش دستباف، صادرات غیر نفتی، شرکت‌های تعاونی

 

مقدمه:

قدمت قالی ایرانی و هنر و زیبایی این دستباف به قدری است که خیلی از موزه‌های معروف دنیا نمونه‌هایی از قالی‌‌ ایرانی را در خود نگهداری می‌کنند ونیز فرش ایرانی با نقشه‌های اصیل و جالب بیانگر فلسفه وزندگی مشرق زمین است. اگر چه در ظرافت و زیبایی فرش‌های دستباف ایران شکی نیست، اما آمار صادرات چیز دیگری می‌گوید و آن هم واگذاری سهم قابل‌توجهی از بازار فرش دستباف به رقباست . باید توجه داشت که جهانی شدن به عنوان بخشی از اقتصاد نوین، موضوع بحث کارشناسان اقتصادی در کشورها است. در ایران به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی و رشد و دوام در این بازار ، نیازمند در نظر گرفتن اصول سلیقه‌یابی و ایجاد بازارهای مصرف مناسب و مطمئن است. در این راستا فرش دستباف به عنوان یکی از مهم‌ترین صادرات ایران در عرصه تجارت جهانی، به دنبال به دست آوردن جایگاه متناسب و در خور توجه وشان و منزلت خود است. لذا بررسی آسیب‌شناسی حوزه صادرات فرش ، لازمه دستیابی به جبران خسارات ناشی از مشکلات است. در این مقاله ضمن بررسی مفاهیم، رویکردها و الگوهای آسیب‌شناسی ، صنعت فرش کشور را به لحاظ اهمیت اقتصادی مختلف جامعه مورد تحلیل قرار داده و برای توسعه صادرات و در نتیجه توسعه اقتصادی صنعت فرش کشور ، شرکت فرش ملی ایران  را مورد آسیب‌شناسی قرار داده‌ایم.

 

ی:

 

  • برزگر،میثم، 1389 :بررسی تأثیر راهبردهای رقابتی بر گسترش بازار داخلی صنعت فرش.
  • حشمتی رضوی،فضل‌الله، 1380 :فرش ایران،تهران،دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  • شم آبادی،محمدعلی، 1383 :طراحی الگوی بازاریابی صادرات فرش دستباف ایران
  • صبوری خسروشاهی ،حبیب، 1382 : تحقیق پیرامون راه‌های جلب اعتماد خریداران خارجی فرش دستباف ایران ، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران.
  • عزیز پناه ، محمد ، 1380 : تحقیق پیرامون شیوه‌های تبلیغات و بازاریابی فرش دستباف ایران در بازار جهانی ، مرکز تحقیقات فرش دستباف ایران
  • فلیحی ، نعمت، 1387 :بررسی نقش و جایگاه صنعت فرش دستباف ایران در اقتصاد ملی

 

  • فیروزه عابدی و امید میرزایی، 1382 : اولین سمینار ملی تحقیقات فرش دستباف
  • رحمانی، جعفر و علی باقی نصرآبادی؛ فرهنگ و رفتار سازمانی؛ انتشارات مؤلف
  • رابینز، استیفن پی؛ مبانی رفتار سازمانی؛ ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی؛ . انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چ 1380 ،4

10-دکتر سید محمد مهدوی نیا؛بازاریابی

 

منابع لاتین:

 

1-A. Kiumarsi. R. Abomahboub. S. M. Rashedi, M. Parvinzadeha Millefolium, a New Source of Natural Dye for Wool Dyeing

2- Belman,R. E. & L. A. Zadeh (1970), “Decision-Making in a Fuzzy

Environment”, Management Science, 17, (4), B141-B164.

3- Bozdag, C. E., Kahraman, C., & Ruan, D. (2003), “Fuzzy Group Decision

Making for Selection Amang Computer, Integrated Manufacturing Systems”,

Computer in Industry 51, 13-29.

4- Chan, L. K., Kao, H. P., Ng, A. & Wu, M., L. (1999), “Rating the Importance of

Customer Needs in Quality Function Deployment by Fuzzy and Entropy

Methods”, International Journal of Production Research, 37 (11), 2499-2518.

5- Chang, D. Y. (1992), “Extent Analysis and Synthetic Decision”, Optimization

Techniques and Application1, 352.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...