فصل نخست: تعدیل و پیشگیری اولیه از گرایش های مجرمانه…………………………………………………. 76

مبحث اول: باور به خداوند و معاد………………………………………………………………………………………………………. 76

گفتار اول: باور به خداوند…………………………………………………………………………………………………………………….. 77

بند اول: باور به آگاهی خداوند……………………………………………………………………………………………………………. 78

بند دوم: باور به دعا و اجابت آن توسط خداوند………………………………………………………………………………. 80

گفتار دوم: باور به معاد…………………………………………………………………………………………………………………………. 83

مبحث دوم: باور به توصیه های دینی………………………………………………………………………………………………… 86

گفتار اول:توصیه به بردباری و گذشت از دیگران…………………………………………………………………………… 87

گفتار دوم: توصیه به عفت……………………………………………………………………………………………………………………. 89

بند اول: عفت چشم……………………………………………………………………………………………………………………………….. 91

بند دوم: عفت زبان…………………………………………………………………………………………………………………………………. 93

بند سوم: عفت شکم………………………………………………………………………………………………………………………………. 95

بند چهارم: عفت جنسی……………………………………………………………………………………………………………………….. 97

گفتار سوم: توصیه به امر به معروف و نهی از منکر…………………………………………………………………….. 100

فصل دوم: تعدیل و پیشگیری ثالث از گرایش های مجرمانه……………………………………………………. 102

مبحث اول: توبه…………………………………………………………………………………………………………………………………… 102

گفتار اول: تاثیر توبه در سقوط مجازات…………………………………………………………………………………………. 103

گفتار دوم: آثار اصلاحی تربیتی _ توبه………………………………………………………………………………………….. 105

این مطلب را هم بخوانید :

بند اول: برقراری ارتباط مجدد با خالق………………………………………………………………………………………….. 106

بند دوم: بازسازگاری اجتماعی بزهکار……………………………………………………………………………………………. 108

بند سوم:اعاده حیثیت از مجرم………………………………………………………………………………………………………… 111

مبحث دوم: عفو و گذشت…………………………………………………………………………………………………………………. 113

گفتار اول: تاثیر عفو و گذشت در سقوط مجازات……………………………………………………………………….. 113

 

گفتار دوم: آثار اصلاحی و درمانی عفو و گذشت…………………………………………………………………………. 116

بخش سوم: مطالعه میدانی گرایش های مجرمانه در زندانیان استان گلستان

فصل نخست: جامعه آماری و نمونه تحقیق………………………………………………………………………………….. 120

مبحث اول: روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… 120

گفتار اول: متغیرها و تعریف آنها……………………………………………………………………………………………………… 121

گفتار دوم: خلاصه و روش اجرا……………………………………………………………………………………………………….. 122

مبحث دوم: ابزار سنجش…………………………………………………………………………………………………………………… 123

گفتار اول: روش آزمون……………………………………………………………………………………………………………………… 124

گفتار دوم: روش نمره گذاری…………………………………………………………………………………………………………… 124

فصل دوم: تحلیل داده ها و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………. 125

مبحث اول: نتایج تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. 160

مبحث دوم: ارائه پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………. 160

گفتار اول: پیشنهادات در زمینه پیشگیری از جرم………………………………………………………………………. 160

گفتار دوم : پیشنهادات در زمینه تعمیق نگرش مذهبی اشخاص …………………………………………… 161

نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 162

پیشنهاد ها …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 164

منابع و ماخذ …………………………………………………………………………………………………… 165

 

چکیده:

همواره تدابیر پیشگیرانه با توجه به کارایی و موفقیت نسبی در مهار و یا کم کردن آمار بزهکاری نقایص و خلاءهای فراوانی نیز در خود دارند.اما نهاد دین با توجه به همخوانی با فطرت و عقل و طبیعت انسانی و با توسل به مکانیزم هایی باور پذیر و کاربردی می تواند نقش موثر و کم نقصی در تعدیل گرایشات مجرمانه و پیشگیری موثر از وقوع جرائم ایفا نماید.این مکانیزم ها سعی در جاذبه زدایی از جرائم و برهم زدن معادلات مجرمانه گاه بوسیله بشارت به امری سودمندتر از جرم و یا ترسی شدیدتر از مجازات،به نحو بازدارنده ای اهداف پیشگیرانه جرم شناسی و جرم شناسان را دل خود دارند.به نحوی که فرد هیچ نسبتی با جرم برقرار نمی کند و اگر هم مرتکب جرمی گردد به یک تناقض در درون خود می رسد.به کارگیری باورها و توصیه های دینی نقش موثری در ساختن یک شخصیت باثبات و هویتی پایدار و آرامش روان فرد ایفا می نماید،بطوریکه این باور و اعتقاد و شخصیت منسجم با بهره گیری از توصیه ها و برنامه های دین مدارانه می تواند در ساختن انسانی مقاوم در برابر تحریکات و ترغیبات و لذت ها و حس کینه و انتقام و طمع و شهوات و دیگر انحرافات و رزائل اخلاقی مقاومت نماید.باورهای دینی و باورمندی به طور دقیق ذهن انسان و وجدان اخلاقی و فطرت او را هدف قرار می دهد.خلوت های ذهنی مجرمانه را خنثی و آن را تربیت می کند و از طریق توصیه ها و اعمال تدابیر قابل پذیرش برای افراد نقش بسزایی در متعادل سازی گرایشات انسانی و تعدیل در روان و رفتارهای مجرمانه افراد ایفا می نماید.در نتیجه نقشی که دین در تعدیل گرایشات مجرمانه به عنوان مقدمه وقوع جرم دارد و این پژوهش نیز به دنبال آن است و با مطالعه بر روی زندانیان نیز به دست آمد،رسیدن به یک نظریه تعدیلی با ایجاد یک نهاد پیشگیرانه در درون افراد است،که حتی اگر انسان هیچ تدبیر پیشگیرانه ای را نیز در مقابل خود نبیند و فرصت بزهکاری دور از چشم های مراقبتی مهیا باشد باز هم به دلیل ایجاد یک عامل پیشگیر موثر در درون،خود فرد عدم انجام جرم را با دلایل دینی و عقلی انتخاب می کند.

کلیدواژگان: باور،دین،تعدیل،گرایش،گرایش مجرمانه

 

مقدمه:

جرم این مهمان ناخوانده اجتماع همواره باعث خسارات مادی و معنوی فراوانی به فرد و جامعه ای می شود که در آن زیست می کند.مکاتب مختلف و تئوری های حقوقی بسیاری برای پیشگیری و جلوگیری از وقوع جرائم راهکار ارائه کرده اند.اما بسیاری از آنها از دادن یک طرح کلی و جامع برای جلوگیری از وقوع جرم ناکام مانده اند.در این میان آنچه که در مواجهه افراد با جرم اهمیت دارد نقش اراده و انگیزه های روانی و محرک های وقوع یک فعل خلاف قانون و یا نظم اجتماعی و حتی انحرافات است.هنوز راه حل جامعی که بتواند عوامل زمینه ساز وقوع جرم،همچون طمع،شهوت،خشم،میل به شکستن هنجارهای اجتماعی،جاه طلبی،انتقام و دیگر مواردی که محرک های روانی وقوع یک جرم هستند را مهار کند ارائه نشده است.وقتی که فردی مستقیما در معرض وقوع یک پدیده مجرمانه قرار می گیرد نه پیشگیری وضعی و نه پیشگیری اجتماعی نمی تواند مانع کاملی برای مهار عنصر روانی و انگیزشی و در نهایت عدم ارتکاب آن توسط وی باشد.حال اینکه دین و اعتقادات مذهبی و استفاده از مکانیزم های پیشگیرانه مانند امر به معروف ونهی از منکر،فروخوردن خشم،زکات،نماز،حرمت شرب خمر،منع زنا،رعایت حق النّاس،اعتقاد به معاد و دیگر مکانیزم ها و دستورات کاربردی دینی می تواند مانع موثر و بی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...