پایان نامه بررسی جایگاه اصل فردیکردن مجازاتها در حقوق جزای افغانستان |
1-2 فصل اوّل: مفاهیم، کلیات و اصول اساسی 12
1-2-1-2. جبرگرایی بزهکارانه.. 13
1-1-1-10. بازپروری اجتماعی… 18
1-1-2-1. پیشینه ای تاریخی اصل فردیکردن.. 20
ج) دوره قصاص و اصل شخصی شدن جرایم و مجازاتها. 24
د) دوره پیشرفت علوم و اصل فردیکردن مجازاتها. 27
الف) فردیکردن معطوف به واکنش های تبعیض آمیز.. 31
ب) فردیکردن معطوف به مجازات عادلانه.. 32
ج) فردیکردن معطوف به اصلاح، درمان و بازپروری اجتماعی… 33
1-1-3. گفتارسوم: اصل فردیکردن و اصول دیگرحقوقجزا 35
1-1-3-1. رابطه اصل فردیکردن با اصول عام حقوقجزا 35
الف) اصل قانونی بودن و نسبت آن با اصل فردیکردن مجازاتها. 36
ب) اصل شخصی شدن و نسبت آن با اصل فردیکردن.. 40
ج) اصل عدم تبعیض و رابطه آن با اصل فردیکردن.. 42
1-1-3-2. اصول ناظر بر محاکمه مجرمان و اصل فردیکردن.. 45
الف) اصل مستند و مستدل بودن و اصل فردیکردن.. 46
ب) اصل صلاحیت انحصاری مراجع قضایی و اصل فردیکردن.. 51
ج) اصل قضامندی مجازاتها و نسبت آن با اصل فردیکردن.. 56
خلاصه و نتیجه گیری فصل اول.. 59
1-3 فصل دوّم: ریشه های فکری اصل فردیکردن 62
1-2-1. گفتار اوّل: مکتبتحققی (اثباتی) 63
1-2-1-1. معرفی بنیانگذاران مکتبتحققی… 63
ب) عدم مسؤولیت اخلاقی مجرم.. 71
1-2-1-3. ملاک واکنش علیه پدیدهای مجرمانه.. 73
الف) دسته بندی(فردیکردن)مجرمان و مجازات آنها. 80
ب) جانشینهای کیفری(اقداماتتامینی). 82
این مطلب را هم بخوانید :
1-2-1-5. انتقادات علیه مکتبتحققی… 87
ب) فقدان اراده ای آزاد مجرم در ارتکاب جرم.. 90
د) امنیت محوری و نقض آزادی های فردی و کرامت انسانی… 94
1-2-2. گفتار دوم: مکتب دفاع اجتماعی (جنبش دفاع اجتماعی) 96
1-2-2-1. نگاه کلّی در مورد جنبش دفاع اجتماعی… 96
1-2-2-2. اصول عام مکتب دفاع اجتماعی… 100
ب) نظریه های فیلیپو گراماتیکا و مارک آنسل… 104
خلاصه و نتیجه گیری فصل دوم.. 108
اصل فردیکردن در فرایند دادرسی و اجراء
2-1. فصل اوّل: شخصیت بزهکارانه،حالتخطرناکی و پرونده شخصیت 112
2-1-1. گفتاراول: شخصیت بزهکارانه 113
2-1-1-1. عوامل تاثیرگذار بر شخصیت بزهکار. 113
2-1-1-2. حالتخطرناکی و شخصیت (نظریه کین برگ). 122
2-1-1-3. شیوه های ابتدایی واکنش روانی(نظریه دوگرف). 127
الف) تحمل احساس بی عدالتی… 127
ب) تحریف در نحوه ای وابستگی به محیط… 128
ح) انگیزش جرایم(نظریه میرای لوپز). 129
2-1-2. گفتار دوم: حالتخطرناکی و پرونده شخصیت 131
2-1-2-1. حالتخطرناکی و مراتب آن.. 131
الف) حالتخطرناکی فوق العاده (وخیم ترین نوع حالتخطرناکی). 131
ب) حالت متوسط (بالنسبه)خطرناکی… 132
خ)پرونده شخصیت در نظام دادرسی اطفال بزهکار. 143
خلاصه و نتیجه گیری فصل اول.. 148
2-2. فصل دوم: اصل فردیکردن در فرایند اجرایی شدن.. 151
2-2-1. گفتاراول: مجازات و اقداماتتامینی 152
2-2-1-1. مبانی مسؤولیت جزایی کلاسیکها. 153
الف) آزادی اراده مجرم در ارتکاب جرم.. 153
2-2-1-2. مجازات؛ اقداماتتامینی و حقوقجزای افغانستان.. 157
الف) نقد چند مورد از قانونجزای افغانستان.. 159
ب) مجازاتها در رویارویی با اقداماتتامینی… 163
ج) زمینه های اقداماتتامینی در حقوقجزای افغانستان.. 166
2-2-2. گفتار دوم: فردیکردن، اقداماتتامینی و حقوقجزای افغانستان 170
2-2-2-1. اقداماتتامینی بدنی… 171
الف) اقدامات درمانی پزشکی… 171
2-2-2-2. اقداماتتامینی محدود کنندهای آزادی… 175
الف) ممنوعیت از اشتغال به کسب، شغل و یا حرفه ای معین… 175
ب) اخراج بیگانهها از کشور. 177
ج) ممنوعیت اقامت در محل معین… 177
2-2-2-3. اقدامات سلب کنندهای آزادی… 178
ب) اقدامات تربیتی و کانون اصلاح و تربیت برای کودکان.. 185
ب) اشتغال به کارهای عام المنفعه.. 188
ج) اقدامات بازدارنده(تبعید و تیمارستان). 193
2-2-2-3. اقداماتتامینی مراقبتی… 196
خلاصه و نتیجه گیری فصل دوم.. 201
الف) پیشنهادات پیشگیرانه.. 210
ب) پیشنهادات مبارزه با جرایم.. 211
کلیات تحقیق
(مقدمه، بیان مسئله، سؤالات تحقیق،
فرضیه ها، روش و ضرورت تحقیق)
مقـدمه
همانگونهکه میدانیم، جرم یک پدیدهای زیستی، روانی و اجتماعی است که از وضعیت درونی فرد و شرایط حاکم بر جامعه بیرون میآید. درکنار پدیدهای مجرمانه واکنش علیه آن نیز یک فرایند همیشگی به نظر میآید و این فرایند همزاد جرایم در جامعه بوده است. اما جریان کیفردهیهمانند الگوهای دیگرجامعه دایماً در تغییر و تحول بوده است«…تغییر و تحول مجازاتها، چه از نظرشکل و ماهیت و چه از نظر اجراء تحت تاثیرعوامل مختلفی از جمله آداب و رسوم اجتماعی، عوامل اقتصادی، سیاسی، و مذهبی و…[قرار داشته است]…»(صفاری،1386، صص 33-34). علاوه بر اینکه قلمرو مجازات از گذشتهها بدینسو تغییر یافته است (شمولیت نسبت جرم به همه موجودات زنده اعم از نبات، حیوان و انسان)، و امروز نسبتجرم و اعمالمجازات منحصر به انسانهایبزهکاریکه، عاری از برخیاستثناها بوده باشند،گردیده است؛ اشکال مجازات از نظر نرم و خشن بودن نیز دگرگونی چشمگیرییافته است. «شکلهای اصلی کیفردادن مجرمان تا قرن نوزدهم [در غرب]، به کنده گذاشتن افراد، شلاق زدن، داغ کردن با آهنگداخته، یا به دارآویختن بود…» (گیدنز، 1376، ص 145).
در دنیایاسلام، همزمان با ظهور دین مقدس اسلام، هم در مورد برچسپ مجرمانه به مجرم و هم در شیوهای مجازات تغییرات اساسی بوجودآمد. برای نمونهمجرمانیچون: طفل، دیوانه، مُکره و مُضطر از مجازات معاف گردید، اگرچه قصاص یک نهاد مجازات قبل از اسلام بوده است ولی با ظهوراسلام طرز اجرای آن تغییرکرد و در هنگام اجرای قصاص شرایط عادلانهتری وضع شد(شرایط قصاص نفس و قصاص عضو) و به نکات ریزتری توجهگردید(مطرح شدن بحث تداخل در قصاص نفس و قصاص عضو)، همچنان اجرای حدود و تعزیرات. بنابراین همه موارد یادشده میرساند که از یکطرف قلمرو جرایم و مجازاتها از نظرشمول تغییریافته و از سوی دیگر ماهیت مجازاتها نیز دگرگونی قابل ملاحظه داشته است. خوشبختانه بررسی نشان میدهد که ماهیت مجازاتها از یک حالت غیرعادلانه، خشن و توام با شکنجه، نامناسب با وضعیت و شخصیت بزهکار به سمت عادلانهترشدن، مناسبترشدن و انسانیتر تحول یافته است.
با اینوجود، تغییراتی بوجودآمده و اصلاحات پدیدآورده شده در مسیرالگوی واحدی واکنش علیه پدیدهای مجرمانه قابل ردیابی اند که پایه آن را دانش خاص شکل میدهد. این الگو در پی تحقق اهدافی، چون: «حمایت از حقوق جامعه، بزه دیدگان، [تامین] امنیت، نظم عمومی وآزادی های فردی و… »( نیازپور، 1393، ش 1، ص 50)، بوده است. بنابراین حقوقکیفری برای بدست آوردن اهداف بالا
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 11:15:00 ب.ظ ]
|