پایان نامه آسیب شناسی نظام پارلمانی در حقوق ایران |
فرضیات پژوهش. 2
فرضیه اصلی :. 2
فرضیات فرعی:. 2
پیشینه تحقیق. 2
اهداف تحقیق. 2
اهمیت وضرورت تحقیق. 2
روش تحقیق. 3
ساختار پژوهش. 3
فصل اول : نظام پارلمانی. 4
مقدمه. 5
مبحث اول:مبانی وکلیات نظام پارلمانی. 7
گفتار اول:مفاهیم. 7
گفتار دوم:پیشینه. 7
بند اول: پیشینه ونظریات در باب تفکیک قوا ومهار قدرت. 8
1-نظریههای مربوط به ماهیت و علل تحدید قدرت دولت. 9
1-1-نظریه اصالت فرد. 9
1-2- اصالت و قانون طبیعت. 9
1-3- اصالت و حاکمیت خداوند. 10
2- سیر تکاملی اقدامات عینی برای تحدید قدرت. 10
2-1-نهادینه شدن قدرت و ایجاد حقوق. 10
2-2- اعلامیهها و ضمانتهای حقوقی. 10
2-3- برداشتهای نظریه جدید در زمینه تحدید قدرت. 11
3- اقدامات عینیتر در زمینه تحدید قدرت. 11
3-1- بحث نظری در مورد اصل تفکیک قوا. 11
3-1-1-نظریه جان لاک. 12
3-1-2-نظریه منتسکیو. 13
4- برداشت ها ی متفاوت از تفکیک قوا. 14
بند دوم: سیستم دو مجلسی ابزاری جهت تحدید قدرت. 15
گفتار سوم: ویژگی ها وشرایط. 16
گفتارچهارم: نظریه مدرن تفکیک قوا. 18
مبحث دوم: معایب رژیم پارلمانی با توجه به معیار تعادل و توازن 22
گفتار اول:نظام پارلمانی واصل محدودیت. 23
گفتار دوم:نظام پارلمانی ودغدغه اولیه صاحبنظران تفکیک قوا 25
بند اول: راهکارهای موجود در نظام ریاستی برای جلوگیری از همسان شدن دو قوه: (همسان شدن ماهوی). 27
1-رویکرد سیاست خارجی و سیاست داخلی، ابزاری برای جلوگیری از یکه تازی حزب برتر. 27
2- وجود انتخابات ریاست جمهوری در میانه فعالیت حزب اکثریت در پارلمان (در میانه دوره تقنین). 28
3- عدم رقابت حزبی در انتخابات ریاست جمهوری. 28
4- به دلیل عدم پاسخگو بودن حزب اکثریت در پارلمان در نظام ریاستی 29
بند دوم:راهکارهای ارائه شده برای ایجاد تعادل و توازن قوا در نظام پارلمانی. 29
1- اهرم انحلال. 29
2- حاکمیت قانون. 31
بند سوم: ضعف قوای مجریه در نظامهای پارلمانی. 33
1-دلایل ضعف بیش از حد دولتها یا بهعبارتی قوه مجریه. 33
1-1-دلایل طبیعی. 33
1-2دلایل فنی. 34
1-2-1حق انحلال پارلمان. 34
1-2-2- تعداد احزاب و نقش آن در ضعف حکومت. 35
2-تلاشهای کشورهای اروپایی برای تجدید نیروی حکومت. 35
فصل دوم: ویژگی های نظام جمهوری اسلامی ایران. 38
مقدمه:. 40
مبحث اول: مبانی وکلیات نظام جمهوری اسلامی ایران. 41
گفتار اول:جایگاه قوای سه گانه. 41
بند اول:قوه مقننه. 41
بنددوم:قوه مجریه. 42
بند سوم:قوه قضاییه. 42
گفتار دوم:جایگاه رهبری. 42
این مطلب را هم بخوانید :
گفتار سوم:روابط قوای سه گانه و حدود استقلال آنها. 44
بند اول : اقتدار قوه مقننه. 44
1-اقتدار قوه مقننه بر قوه مجریه. 44
2- اقتدار نسبی قوه مقننه بر قوه قضائیه. 44
بند دوم:اقتدار قوه مجریه. 45
1-نفوذ قوه مجریه بر قوه مقننه. 45
2- نفوذ قوه مجریه بر قوه قضائیه. 45
گفتار چهارم: موقعیت و مقام و مسئولیت های مقامات بلندپایه کشور 45
بند اول : موقعیت و مسئولیت های رهبری. 45
1-موقعیت سیاسی. 46
2- موقعیت شخصی. 46
3- مسئولیت های رهبری. 46
3-1- مسئولیت سیاسی. 46
3-2- مسئولیت مالی و حقوقی. 47
بند دوم: موقعیت و مسئولیت های رییس جمهور. 47
1- موقعیت رسمی. 47
2- موقعیت شخصی. 47
3- مسئولیت های رییس جمهور. 48
3-1-مسئولیت سیاسی. 48
3-2- مسئولیت مالی. 48
3-3- مسئولیت کیفری. 48
3-4- مسئولیت قانونی رییس جمهور در مقابل قوه قضائیه. 49
مبحث دوم: بررسی تفکیک قوا در ساختار نظام حقوقی ایران. 50
گفتار اول:بررسی تفکیک قوا با توجه به متون قانون اساسی. 50
گفتار دوم:بررسی جایگاه رهبری در مفهوم کلاسیک تفکیک قوا. 50
گفتار سوم: برررسی جایگاه رهبری در مفهوم مدرن تفکیک قوا. 52
گفتار چهارم: مقایسه رهبر ایران با سایر رؤسای کشور در دیگر کشورها 53
بند اول:در کشورهای با عنوان جمهوری. 53
1-در نظامهای ریاستی. 53
2- در نظام پارلمانی. 54
بند دوم: در کشورهایی با عنوان پادشاهی. 54
فصل سوم:مشکلات وچالشهای رژیم پارلمانی با توجه به ساختار نظام حقوقی ایران. 57
مقدمه. 58
مبحث اول: ساختار احزاب در نظام حقوقی ایران. 59
گفتار اول: مشکلات پیش روی شکلگیری احزاب منسجم در ایران. 60
بند اول : دلایل ضعف و ناپایداری احزاب در ایران. 60
1-عوامل خارجی. 60
2-عوامل درون حزبی. 60
3-عوامل فرهنگی. 60
4-ویژگیهای دولتها. 61
بند دوم: شکافهای اجتماعی. 62
1-شکافهای قومی. 62
2-شکافهای مذهبی. 63
2-1-تأثیرات فرقه های مذهبی. 63
3-شکافهای فکری و فرهنگی. 64
4-شکافتهای مربوط به ساختار جمعیت. 64
5-شکافهای طبقاتی. 64
گفتار دوم: شرایط احزاب بعد از مرحله شکلگیری با توجه به جایگاه امروزی حزب. 65
بند اول: جایگاه احزاب در ساختار نظامهای مدرن امروزی. 66
1-بررسی جامعه شناختی. 66
1-1- تحلیل فنکسیونالیسمی(تعامل کارکرد گرایانه، بین نوسازی سیاسی واقتصادی). 66
1-1-1-نظریات آلموند و پاول. 67
1-1-2-نظریه دیوید اپتر. 68
1-2-تحلیل جامعه شناسی صرف. 69
2- انتقادات ماهیتی. 72
2-1- انتقادات اشمیت ازنظام حزبی. 72
2-2- نظرات منتقدان دیگر از نظام حزبی. 74
بند دوم: مشکلات پیش روی احزاب پس از مرحله شکلگیری در ایران 74
بند سوم: راههای پیش روی حکومت در رابطه با احزاب. 77
1-رفتن به سمت فعالانه و آزادانه عمل کردن احزاب. 77
2-احزاب تحمیلی. 77
3-عدم ورود به مرحله تکثرگرایی شدید و بازیهای حزبی. 78
4-ایجاد همگرایی در جامعه. 79
مبحث دوم: ثبات سیاسی و رابطه آن با نظام پارلمانی وتحزب 81
گفتار اول:ثبات سیاسی ورابطه آن با نظام پارلمانی. 82
بند اول:ثبات سیاسی وتعاریف آن. 83
بند دوم: نهاد اساسی نظام سیاسی. 83
1-حکومت. 84
2- رژیم. 85
3- تأثیرات جامعه سیاسی. 85
بند سوم: تحلیل همه جانبه. 86
گفتار دوم :جایگاه احزاب در مرحله ثبات سیاسی. 92
بند اول: جایگاه احزاب در کشورهای توسعه یافته در مرحله ثبات سیاسی 92
1-نظریه لوسین پای. 92
2-نظریه سیر بلاگ وبرینگتن. 93
2-1-مراحل پیش روی جوامع برای رسیدن به توسعه. 93
2-2-جایگاه احزاب در مرحله ثبات سیاسی. 94
بند دوم: رویکرد کشورهای در حال توسعه با تحزب. 97
1- استدلال هایی کشورهای در حال توسعه علیه نظام حزبی مبتنی بر رقابت 97
1-1-احزاب سیاسی و یگانگی ملی. 98
1-2-جنبش آزادی بخش ملی. 98
1-3-احزاب متعدد و رابطه آن با وقت و نیروی انسان. 98
1-4-نظام حزبی مبنی بر حکومت حزبی پارلمانی، ورابطه آن باشرایط محلی کشورهای رو به توسعه. 98
1-5- رقابت حزبی ، نه لازم است ونه طبیعی. 99
بند سوم: تحلیل دو رویکرد. 99
گفتار سوم:شرایط تفکیک قوا در مرحله ثبات سیاسی. 105
مبحث سوم:بررسی اهرم انحلال و دیگر راههای تعادل و توازن در صورت پارلمانی شدن نظام ایران. 106
گفتار اول:جایگاه اهرم انحلال. 106
گفتار دوم:بررسی ابزارهای مهار قدرت در نظام پارلمانی با توجه به نظام حقوقی ایران. 107
بند اول:رویکرد کسانی که قائل به اهرم انحلال نیستند. 107
بند دوم: رویکرد کسانی که قائل به اهرم انحلال هستند. 110
1-اجرای انحلال تنها در دست نخست وزیر. 110
2-اجرای انحلال طبق روال عادی. 110
2-1-تصمیم نخست وزیرمبنی بر انحلال وارجاع آن به قوه رهبری. 112
2-1-1-تشخیص رهبر مبنی بر عدم انحلال بر اساس مصلحت کشور. 112
2-1-2-تشخیص رهبر مبنی بر انحلال با توجه به مصلحت کشور. 113
2-2- انحلال پارلمان مستقیما توسط قوه رهبری. 113
2-2-1-اعلام انحلال توسط قوه رهبری بدون پیشنهاد از طرف نخست وزیر 113
2-2-2- اعلام انحلال توسط قوه رهبری بدون اینکه نخست وزیر حق انحلال داشته باشد. 113
بند سوم:جایگاه شورای نگهبان در مهار قدرت پارلمان. 114
گفتار سوم: توجیه طرفداران اهرم انحلال در صورت پارلمانی شدن نظام ایران. 118
مبحث چهارم:آیا تغییر نظام، به نظام پارلمانی، مستلزم تغییر در جمهوریت نظام میباشد؟. 120
گفتاراول: بررسی جمهوریت در کشورهای دارای عنوان جمهوریت. 120
بند اول: نمونهای از کشورهای دارای عنوان جمهوری. 120
1- ایتالیا. 120
2- ترکیه. 120
3- آلمان. 120
بند دوم: بررسی همهجانبه جمهوریت. 121
مبحث پنجم:خود کامگی رییس جمهور در نظامهای ریاستی و نیمه ریاستی 126
نتیجه گیری. 131
فهرست منابع. 136
مقدمه
نظام پارلمانی وریاستی هر کدام دارای معایب ومحاسنی هستند، که قابل تأمل است . وهر دو نیاز به پیش زمینه هایی دارند که بدون استقرار آن، هر دونظام ریاستی وپارلمانی در عمل محقق نخواهد شد . اماآنچه حائز اهمیت است این است که اگر چه، پیش زمینه های ضروری(فرهنگ دموکراسی وتکثر گرایی) جهت استقرار هر دو نظام یکی است، اما در نظام پارلمانی این پیش زمینه ها باید به مراتب، بیش از نظام ریاستی نهادینه تر وقوی تر باشند ، چون به دلیل ویژگی های نظام پارلمانی، این پیش زمینه هابیشتر نمود پیدا می کند وبیش از پیش تاثیر گذار خواهد بود.
بیان مسئله
به علت اینکه در ماههای گذشته صحبت از تغییر نظام نیمه ریاستی، (نیمه پارلمانی)، به نظام پارلمانی توسط مقامات و اعضای مجلس مطرح شده و با توجه به اینکه استقرار نظام پارلمانی نیاز به پیش زمینه هایی دارد که بدون آن ، نظام پارلمانی محقق نخواهد شد، ما را بر آن داشت که به بررسی این موضوع بپردازیم ، که آیا با توجه به شرایط خاص نظام حقوقی ایران و شرایط فرهنگی ،اجتماعی وسیاسی فعلی، کشور ظرفیت نظام پارلمانی را دارد ؟ اگر چه نظام فعلی دارای مشکلات بسیاری است، اما آیا رفتن به سمت نظام پارلمانی می تواند چاره گشای مشکلات فعلی باشد؟وهمچنین در صورت پارلمانی شدن نظام ایران، اهم مشکلات وچالش های پیش رو ی حکومت، با توجه به شرایط فعلی چه خواهد بود؟
سوالهای پژوهش
سوال اصلی
1-اهم مشکلات و چالشهای پیش روی حکومت در صورت رفتن به سمت نظام پارلمانی چه خواهد بود؟
سوالات فرعی
2-آیا نظام پارلمانی می تواند در کشورهایی که پایه های دموکراسی وتکثر گرایی در آنها نهادینه نیست ،یا چندان مطلوب نیست، به آن اهدافی که مدنظر است، دست یابد؟
3-آیا ابزار مهار قدرت بین دو قوه مجریه ومقننه، در نظام پارلمانی، با توجه به نظام حقوقی ایران قابل اجراست؟
فرضیات پژوهش
فرضیه اصلی :
1-از مهمترین مشکلات پیش روی نظام در صورت پارلمانی شدن می توان به موانع پیش روی شکل گیری احزاب منسجم وکارآمد وبه همراه آن نهادینه نبودن فرهنگ دموکراسی وتکثر گرایی اشاره کرد، که خود تشدید کننده بی ثباتی سیاسی است، وهمچنین نبود راهکار نه چندان قوی برای ایجاد تعادل وتوازن بین قوه مجریه ومقننه می باشد.
فرضیات فرعی:
2- در کشوری که پایه های دموکراسی وتکثر گرایی نهادینه نیست ، نظام پارلمانی نمی تواند محقق شود.
3-در صورت پارلمانی شدن نظام ایران،مشکلات بسیاری، جهت مهار قدرت وایجادتعادل وتوازن ، بین قوا، وجود خواهدداشت.
پیشینه تحقیق
به دلیل اینکه صحبت از نظام پارلمانی جدیدا̋̋ در جوسیاسی کشور مطرح شده ، هنوز تحقیقات وبررسی های علمی در این زمینه به بار ننشسته، وتنها به صورت مصاحبه های مطبو عاتی ورسانه ای مطرح است.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 02:50:00 ب.ظ ]
|