پایان نامه دکتری : مدل سازی کاهش نابرابری های آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به منظور نیل به توسعه پایدار آموزشی |
تحلیل رگرسیون، تحلیل مسیر و شبکههای عصبی استفاده شده است. بررسی رتبهبندی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی نشان میدهد که منطقه آموزشی بوکان و منطقه آموزشیصومای برادوست به ترتیب با میزان تاپسیس 0.690 و 0.116 به عنوان برخوردارترین و محرومترین مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی از لحاظ شاخصهای تلفیقی میباشند. استفاده از مدل ضریب پراکندگی برای اندازه گیری نابرابری نیز نشان می دهد که در مناطق استان بیشترین میزان نابرابری با 91/0 در شاخص بروندادهای غیرشناختی و کمترین میزان نابرابری با 307/0 در شاخص پیشرفت تحصیلی بوده است. براساس نتایج تحلیل مسیر ، شاخص های امکانات علمی آموزشی دانش آموزی با میزان 864/0 دارای بیشترین و متغیر شاخص های نیروی انسانی با میزان 118/0 دارای کمترین تأثیرات کلی بر برخورداری و توسعهی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بودهاند. نتایج شبکه عصبی نیز نشان میدهد که بخش فرایند مدرسه بیشترین تأثیر و بخش امکانات فیزیکی کمترین تأثیر را در پیشگویی برخورداری و توسعه مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی داشتهاند. بررسی و تحلیل فرضیات تحقیق نشان می دهد که بین مناطق از نظر برخورداری از شاخص های آموزشی تفاوت وجود دارد. همچنین بین دختران و پسران نابرابری وجود دارد. بین دانش آموزان متعلق به وضعیت اجتماعی – اقتصادی مختلف نابرابری وجود دارد اما بین دانش آموزان متعلق به قومیت و زبان و مذاهب مختلف نابرابری دیده نشد.
متناسب با یافته های پژوهش توجه جدی برنامه ریزان و سیاستگذاران آموزشی بر متغیرهای تاثیرگذار لازم و ضروری می باشد. در این راستا با رویکرد برنامه ریزی استراتژیک به منظور تحقق توسعه آموزشی پایدار با استفاده از تکنیک تجزیه و تحلیل SWOTبرای هر منطقه استراتژی مناسب ارائه شده است.
واژگان کلیدی: نابرابری آموزشی، شاخص های آموزشی، مناطق آموزش و پرورش، استان آذربایجان غربی.
فهرست مطالب
عنوان | صفحه | |
فصل اول : کلیات پژوهش | 1 | |
1-1. مقدمه | 2 | |
1-2. بیان مساله | 3 | |
1-3. ضرورت و اهمیت پژوهش | 19 | |
1-4. اهداف پژوهش | 23 | |
1-5. فرضیه ها و سوالات پژوهش | 24 | |
1-6. متغیرهای پژوهش | 24 | |
1-6-1. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش
|
35 | |
فصل دوم: ادبیات نظری و پژوهشی | 36 | |
2-1. مقدمه | 36 | |
2-2 . توسعه پایدار | 38 | |
2-2-1. آموزش و توسعه | 39 | |
2-2-2.نابرابری آموزشی و توسعه |
42 | |
2-2-3.آموزش و توسعه پایدار | 43 | |
2-3. نابرابری آموزشی | 43 | |
2-3-1. آموزش و پرورش | 43 | |
2-3-2. مفهوم نابرابری آموزشی | 44 | |
2-3-3. پیشینة تاریخی نابرابری آموزشی | 49 | |
2-3-4. عدالت و برابری | 50 | |
2-3-5. نظریه های نابرابری آموزشی | 51 | |
2-3-5-1. کارکردگرایی و برابری فرصتهای آموزشی | 51 | |
2-3-5-2. تضادگرایان و نابرابری آموزشی | 52 | |
2-3-5-3. مارکسیسم و نابرابری آموزشی | 54 | |
2-3-5-4 . سرمایه داری و نابرابری آموزشی | این مطلب را هم بخوانید : پایان نامه درباره تاثیرات اقتصادی |
55 |
2-3-5-5.سوسیالیسم و نابرابری آموزشی | 56 | |
2-3-5-6.کمونیسم و نابرابری آموزشی | 56 | |
2-3-5-7.آنارشیسم و نابرابری آموزشی | 57 | |
2-3-5-8.رادیکالیسم و نابرابری آموزشی | 57 | |
2-3-5-9.لیبرالیسم و نابرابری آموزشی | 58 | |
2-3-5-10.محافظهکاری و نابرابری آموزشی | 59 | |
2-3-5-11. عدالت و برابری در قرآن کریم | 57 | |
2-3-5-12. برابری و عدالت از دیدگاه نهجالبلاغه | 60 | |
2-3-5-13. عدالت و برابری از دیدگاه امام خمینی (ره) | 63 | |
2-3-5-14. جمع بندی نظریه های نابرابری آموزشی | 65 | |
2-3-6. ابعاد نابرابری های آموزشی | 66 | |
2-3-7- عوامل موثر بر نابرابری های آموزشی | 67 | |
2-3-7-1. عوامل مربوط به دانش آموز | 71 | |
2-3-7-1-1 .وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی (SES) | 71 | |
2-3-7-1- 2- اندازهگیری وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی | 77 | |
2-3-7-1-3 – سرمایة فرهنگی و نظریة بازتولید فرهنگی بوردیو | 79 | |
2-3-7-1-4. جنسیت | 85 | |
2-3-7-1-5. نابرابری، قومیت و نژاد | 86 | |
2-3-7-1-6. زبان و نابرابری آموزشی | 87 | |
2-3-7-1-7. آرزوهای تحصیلی و نابرابری | 90 | |
2-3-7-2. عوامل مربوط به معلم | 91 | |
2-2-7-3. عوامل سطح نظام آموزشی | 94 | |
2-3-7-4. عوامل مدرسه ای | 94 | |
2-3-7-5- فرایندهای آموزشی | 96 | |
2-3-7-5-1. جو مدرسه | 100 | |
2-3-7-6. نابرابری بروندادهای آموزشی | 102 | |
2-3-7-6-1. پیشرفت تحصیلی ( برونداد شناختی) | 102 | |
2-3-7-6-2. بروندادهای غیرشناختی | 105 | |
2-4- شاخص های آموزشی | 110 | |
2-4-1. تعریف شاخص | 110 | |
2-4-2. سیستم شاخص ها(نشانگرها) | 114 | |
2-5. برنامهریزی و مدیریت آموزش و پرورش | 118 | |
2-5-1-برنامهریزی استراتژیک در آموزش و پرورش | 120 | |
5-2-2. اصول برنامهریزی استراتژیك در آموزش و پرورش | 122 | |
2-5-4-فرایند برنامه ریزی استراتژیک | 123 | |
2-5-5. سطوح برنامه ریزی استراتژیک در نواحی آموزش و پرورش | 124 | |
2- 6 . سابقه عملی و پیشینه تحقیق در ایران و خارج از کشور | 124 | |
2-6-1 – پیشینه تحقیق در ایران : | 124 | |
2-6-2. تحقیقات خارجی | 129 | |
2-7. جمع بندی
|
137 | |
فصل سوم: روش پژوهش | 145 | |
3-1. مقدمه | 146 | |
3-2. نوع پژوهش | 146 | |
3-3. جامعه٬ نمونه و روش نمونه گیری | 147 | |
3-3-1.روش نمونه گیری و حجم نمونه | 149 | |
3-3-2.تعیین حجم نمونه | 149 | |
3-4. شاخص ها و معرف های تحقیق | 150 | |
3-5. ابزارهای اندازه گیری | 153 | |
3-5-1. روایی پرسشنامه ها | 151 | |
3-5-2. پایایی پرسشنامه ها | 161 | |
3-6. روش اجرا و جمع آوری داده ها | 162 | |
3-7. روش تجزیه و تحلیل داده ها | 163 | |
3-7-1. مدل سوات | 163 | |
3-7-2.تکنیک تاپسیس | 168 | |
3-7-3. شبکه های عصبی | 169 | |
3-7-4. تحلیل مسیر | 172 | |
3-8. آزمون پیش فرضها
|
174 | |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها | 175 | |
4-1. مقدمه | 176 | |
4-2. یافته های توصیفی | 176 | |
4-2-1. توصیف داده های جمعیت شناختی | 176 | |
4-2-2. توصیف داده ها | 187 | |
4-3. تحلیل فرضیه ها و سوالات | 202 | |
4-4. برنامه ریزی استراتژیک
|
219 | |
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و ارائه استراتژی | 230 | |
5-1. مقدمه | 231 | |
5-2. بحث و نتیجه گیری | 235 | |
5-3. محدودیت های پژوهش | 239 | |
5-4. پیشنهادات | 240 | |
منابع و ماخذ | 244 |
فهرست شکل ها
صفحه | عنوان |
18 | شکل 1-1. مدل مفهومی تحقیق |
144 | شکل 2-1. مدل مفهومی تحقیق |
158 | شکل 3-1. نمودار اسکری داده های تحقیق |
165 | شکل 3-2. عوامل موثر در تحلیل محیطی |
167 | شکل 3-3 ماتریس سوات |
171 | شکل 3-4. لایه های یک شبکه عصبی مصنوعی |
213 | شکل 4-1. نمودار تحلیل مسیر عوامل مؤثر بر برخورداری مناطق آموزش و پرورش آذربایجان غربی |
215 | شکل 4-2. رابطه گرافیکی ورودی و خروجی دادهها و ارتباط آنها از طریق لایههای پنهان |
217 | شکل 4-3. نمودار مقادیر واقعی و پیشبینی شده برخورداری مناطق آموزش و پرورش آذربایجان غربی |
217 | شکل 4-4. ضریب رگرسیون خطی بین مقادیر واقعی و پیشبینی شده برخورداری مناطق آموزش و پرورش |
فهرست جداول
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 08:32:00 ب.ظ ]
|