دانلود پایان نامه ارشد : تطبیق طرح و آذین در سلاح های سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی |
1-5 پیشینه پژوهش: 6
1-6 روش تحقیق: 8
1-7 جامعه آماری و نمونه ها 8
1-8 محدودیتهای پژوهش…… 9
فصل دوم. 10
زمینه های تاریخی، فرهنگی و هنری دوران صفوی و عثمانی… 10
2-1-1 شاه اسماعیل: نخستین شاه صفوی… 12
2-1-2 شاه طهماسب و تحکیم دولت صفوی ( 984 – 930 هـ.ق ) 14
2-1-3 اسماعیل دوم (985 – 984 9هـ ق) 15
2-1-4 محمد خدابنده (989 – 985 هـ ق) 15
2-1-5 شاه عباس اول و اقتدار دولت صفوی (1038 – 989 هـ ق) 16
2-1-6 صفی اول ( 1052 – 1038 هـ.ق) 16
2-1-7 شاه عباس دوم ( 1077 – 1052 هـ.ق ) 17
2-1-8 شاه سلیمان ( صفی دوم ) ( 1105 -1077 هـ. ق) 17
2-1-9 سلطان حسین ( 1135 – 1105 هـ. ق ) 17
2-2 دولت عثمانی و سلاطین هم زمان آن با دولت صفوی ایران… 18
2-2-1 سلطان بایزید دوم. 18
2-2-2 سلطان سلیم.. 19
2-2-3 سلطان سلیمان قانونی… 19
2-2-4 سلیم دوم. 20
2-2-5 سلطان مراد سوم. 20
2-2-6 سلطان محمد سوم. 20
2-2-7 احمد اول.. 21
2-2-8 مصطفی اول.. 21
2-2-9 عثمان دوم. 21
2-2-10 مراد چهارم. 22
2-2-11 سلطان ابراهیم.. 22
2-2-12 محمد چهارم. 22
2-3 روابط سیاسی و نظامی ایران صفوی و ترکیه عثمانی… 22
2-3-1 از شاه اسماعیل تا شاه عباس اول.. 24
2-3-2 جنگ چالدران و پیامدهای آن.. 26
2-3-3 روابط شاه طهماسب اول با عثمانیان.. 27
2-3-4 جنگ های بیست ساله سلطان سلیمان با طهماسب…. 27
2-3-5 صلح آماسیه (962 هـ.ق / 1555 م) 28
2-3-6 روابط سلطان محمد خدابنده و عثمانیان.. 29
2-3-7 سقوط تبریز ( 993 هـ.ق 1585 م ) 29
2-3-8 سیاست و تدبیر شاه عباس اول در روابط خارجی او. 30
2-3-9 معاده اول صلح استانبول ( 999 هـ.ق/ 1590 م ) 30
2-3-10 نیروهای جدید شاه عباس. 31
2-3-11 معاهده دوم صلح استانبول ( 1022 هـ.ق /1613 م ) 31
2-3-12 دوران شاه صفی تا شاه طهماسب دوم. 32
2-3-13 معاهده صلح قصر شیرین (ذهاب) 33
2-4 روابط فرهنگی و هنری ایران صفویه و ترکیه عثمانی… 33
فصل سوم. 43
تاریخچه فلز و سلاح در دوران صفوی و عثمانی… 43
3-1 هنر فلزكاری در ایران… 44
3-1-1 هنر فلزكاری از دوران کهن تا دورة هخامنشی… 44
3-1-2 هنر فلزكاری در دوره هخامنشی… 48
3-1-3 هنر فلزكاری در دورة سلوكیان.. 49
3-1-4 هنر فلزكاری در دوره اشكانیان یا پارتیان.. 49
3-1-5 هنر فلزكاری در دورة ساسانیان.. 50
3-1-6 هنر فلزكاری در اوایل ظهور اسلام. 51
3-1-7 هنر فلزكاری در دورة سلجوقیان.. 52
3-1-8 هنر فلزكاری در دوره مغول.. 52
3-1-9 هنر فلزكاری در دوره تیموری… 53
3-1-10 هنر فلزكاری دوره صفوی… 53
این مطلب را هم بخوانید :
3-2 معادن فلزات در دوران صفویه.. 55
3-3 برخی از تكنیكهای رایج فلزكاری عصر صفوی… 56
3-3-1 هنر ترصیع.. 57
3-3-2 هنر قلمزنی… 57
3-3-3 هنر میناكاری… 58
3-3-4 هنر مشبكسازی فولاد. 59
3-3-5 هنر طلاكوبی روی فولاد. 59
3-4معرفی فلز فولاد. 59
3-5 معرفی انواع فولاد. 60
3-6 طرز عمل آوری فولاد. 63
3-7 هنر فلزکاری ترکان عثمانی… 66
3-8 تاریخچه سلاح.. 69
3-8-1 تاریخچه سلاح در ایران.. 69
3-8-2 تاریخچه سلاح در ترکیه. 84
فصل چهارم. 90
معرفی و توصیف سلاحهای سرد دوران صفوی و عثمانی… 90
4-1 توصیف سلاحهای صفوی… 91
4-2 توصیف سلاحهای عثمانی… 121
فصل پنجم.. 138
تحلیل تطبیقی طرح و آذین سلاحهای سرد دوران صفوی و عثمانی و معرفی سازندگان سلاح.. 138
5-1 ویزگیهای سلاح در ایران صفوی… 139
5-1-1 نقوش….. 139
5-1-2خوشنویسی… 140
5-1-3 مضمون.. 140
5-2 ویژگیهای سلاح در ترکیه عثمانی… 140
5-2-1 نقوش….. 141
5-2-2 خوشنویسی… 141
5-2-3 مضمون.. 141
5-3 تطبیق تحلیلها 142
5-4 سازندگان سلاح.. 143
5-4-1 صفوی… 143
5-4-2 عثمانی… 144
فصل ششم.. 145
یافته ها و نتیجه گیری… 145
منابع ومأخذ.. 148
مقدمه:
استفاده از طرح و نقش بر روی انواع دستساختههای بشری، از زمانهای گذشته تا کنون به منظور انتقال پیام و ایجاد زیبایی بصری همواره مورد توجه بودهاست. ساخت اشیاء فلزی را میتوان از مهمترین این دستساختهها بشمار آورد. فلزات با توجه به خصوصیات منحصربفرد خود مانند دوام طولانی و عدم آسیبپذیری همواره به عنوان بستری مناسب برای ایجاد طرحها و نقشها انتخاب شدهاند.از جمله اشیای فلزی، سلاحها و جنگافزارهای سرد هستند که از گذشتههای دور حامل این خصوصیات بودهاند.
در دورهای از تاریخ، دو حکومت مقتدر صفوی و عثمانی به علتهای مختلف و گوناگونی از قبیل اشتراکات فرهنگی مشترک، دین یکسان، مذهب متفاوت، داشتن مرز طولانی جغرافیایی، قدرتطلبی و گسترش امپراطوری، ارتباطات متنوعی از صلح و جنگ داشتند. در نتیجه دارا بودن سپاه مقتدر و نیروی جنگی زبده میتوانسته عامل مهمی بشمار بیاید.
با توجه به این مقدمه میتوان دریافت که ساخت سلاح و تزیین آن در این دوره مورد توجه بودهاست. پس از بررسیهای اولیه و مطالعهی تصاویر این سلاحها، مشخص شد که کنکاش و تحلیل نقوش ابزارآلات جنگی این دو دوره میتواند ما را در شناخت بهتر روابط فرهنگی و هنری آنها و میزان تأثیرگزاری و تأثیرپذیری هر یک یاری بخشد. پس از مشورت با جناب دکتر غلامعلی حاتم وجناب دکتر مهران هوشیار عنوان تطبیق طرح و آذین در سلاحهای سرد ایران صفویه و ترکیه عثمانی برای این رساله در نظر گرفتهشد.
با توجه به گذشت زمانی طولانی از آن دوران و پراکندگی این سلاحها در موزهها و مجموعههای شخصی، تهیهی تصاویر معتبر و با کیفیت که قابلیت پژوهشپذیری را داشته باشند کار دشواری بود که در نهایت از طریق مراجعه به کتابهای معتبر لاتین و تخصصی فارسی، و همچنین مراجعه به سفارت ترکیه و بخش فرهنگی آن، آثار شناسایی و تصاویر تهیه شد.
در نهایت برای رسیدن به یک نتیجهی مطلوب و قابل قبول، این پایاننامه در شش فصل به نگارش درآمد. پس از فصل اول که «کلیات تحقیق» نام دارد، فصل دوم با نام «زمینههای تاریخی، فرهنگی و هنری دوران صفوی و عثمانی» به موضوعاتی از قبیل تاریخ سیاسی این حکومتها، حاکمان آنها، تاریخ روابط سیاسی و در آخر تاریخ روابط فرهنگی و هنریشان اشاره شدهاست. در فصل دوم با عنوان «تاریخچه فلز و سلاح» به تاریخچهی فلز و سلاح پرداخته شدهاست. در این فصل به سیر تحول استفاده از فلزات در دورههای تاریخی و انواع سبکها و تکنیکهای رایج و در نهایت به تاریخ سلاح به عنوان زیرمجموعهی هنر فلزکاری اشاره شده است. فصل چهارم «معرفی و توصیف سلاحهای سرد دوران صفوی و عثمانی» نام دارد. این فصل شامل توصیف جامعهی نمونه و انواع سلاحهای انتخابشده است.
در فصل پنجم با عنوان «تحلیل تطبیقی طرح و آذین سلاحهای سرد دوران صفوی و عثمانی و معرفی سازندگان سلاح» به تحلیل نقوش، کتیبههای خطی و شیوهی اجرایی این نقوش پرداخته شدهاست و در فصل پایانی نتایج تحلیلها بیان شده است.
1-1 بیان مسئله:
از زمانی که بشر توانست طریقه بکارگیری و استخراج فلزات را کشف کند استفادههای متنوع و گوناگونی از آن کرد که همواره میتوان کاربرد آن را در گوشه گوشه زندگی انسانها ، تا زمان حال مشاهده کرد. از آن جایی که جنگیدن و دفاع از سرزمین و عقیده در بسیاری از دورهها و دولت ها دارای تقدس بوده ، ساخت ابزار جنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار شده است و انعکاس این مهم را ، از تزئیناتی که روی انواع ابزار ها وجود یافته می توان مشاهده کرد.
ایران عصر صفوی به علتهای گوناگونی در بسیاری از زمینهها دچار تحولاتی اساسی شد و حکومت مقتدر صفویه بسیاری از مبانی بکار رفته در هنرهای پیشین را اعتلا بخشید و در جهت پیشرفت اهداف و بیان جهان بینی خود آنها را بکار گرفت. همزمان با این حکومت، در همسایگی ایران، ترکان عثمانی ، دین اسلام با مذهب سنی را برگزیده بودند. اقوام عثمانی با یک پیشینه تاریخی غنی، از یک طرف با فرهنگ عظیم ایران و از طرف دیگر با هنر بیزانس و غرب همسایه بود.
روابط موجود میان حاکمان صفویه در ایران و ترکان عثمانی در طول دوره تاریخی شکلهای خاصی از صلح و جنگ را به خود گرفته است و از آنجایی که معمولاً بازتاب این گونه روابط سیاسی در بسیاری از جنبههای اقتصادی، اجتماعی و هنری یک کشور می تواند تاثیرگذار باشد. تردیدی نیست که این امر در مورد این دو کشور نیز مصداق دارد اما آنچه در این میان وجود دارد تفاوت در مذاهب حاکم بر این جوامع است که این تفاوت می تواند خود را در قالب عناصر تزیینی بیانگر سازد.
با توجه به این نکات، در این پژوهش سعی بر این است که با تطبیق و تحلیل عناصر تزئینی موجود بر سطوح جنگ افزارهای سرد به چگونگی این تفاوت ها دست یابیم و اصالت هر کدام از این عناصر ، عوامل و میزان تأثیر گزاری و تأثیر پذیری این دو فرهنگ همسایه را با استفاده از آفریده هایشان مورد بررسی قرار دهیم.
1-2 سؤالات تحقیق:
1 – تأثیر روابط سیاسی بر تبادلات هنری اقوام صفوی ایران و ترکان عثمانی از طریق بررسی این نقوش روی سلاح ها چگونه بوده است؟
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 08:48:00 ق.ظ ]
|