دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه رابطه فرم و محتوا در تزیینات شمعدانها وقندیلهای دوره صفویه |
1-1 شرحموضوع. 2
1-2 بیانسوالاتدرتحقیق.. 2
1-3 اهدافواهمیتانجامتحقیق.. 2
1-4 روشانجامتحقیق.. 2
1-5 پیشینهتحقیق.. 2
1-6 مشکلاتپیشرو 3
1-7 جامعه آماری ……………….3
فصل دوم: تاریخچه فلزکاری پس از اسلام تا دوره ی صفوی………..4
2-1 فلزکاریقروناولیه……………………….5
2-2 فلزکاریدردورانسلجوقیان……………….8
2-2-1 انواع صنایع فلزکاری دوره سلجوقی….…………11
2-3 فلزکاریدردورانموصل.. 14
2-3-1شمعدانابنفتوحموصلی………………15
2-4 فلزکاریدورانمغولوایلخانی…………………….18
2-5 هنرفلزکاریدرخراسان. 21
2-6- فلزکاریدورانتیموری.. 22
2-7 فلزکاری دوره صفویه. 27
فصل سوم: بررسی فن تزئینات فلزات و کتیبه شناسی………31
3-1 انواعفلزاتاستفادهشدهدردورانباستان. 32
3-2 تکنیکهایساختوشکلدهیاشیاءفلزیایراندردوراناسلامی.. 32
3-2-1 قالبگیرییاریختهگری………………………32
3-2-1-1 قالبروباز………..…………………..33
3-2-1-2 قالببستهیادوکفه. 33
3-2- 2 کندهکاری……………………….33
3-2-3 قلمزنیوحکاکی.. 34
3-2-4 فلزکوبییاترصیعکاری.. 34
3-2-5 سیاهقلم. 35
3-2-6 میناکاری.. 36
3-2-7 مشبککاری………..………………..36
3-4 نقوشتزئینیدرهنرفلزکاریدوراناسلامی…………….37
3-4-1 تزئیناتنقوشهندسی.. 37
3-4-2 تزئیناتنقوشگیاهییانباتی…………………39
3-4-3 تزئیناتنقوشانسانی.. 40
3-4-4 تزئیناتنقوشحیوانیوموجوداتافسانهای.. 40
3-4-4-1 شیر. 42
3-4-5 تزئیناتنقوشکتیبهای………………43
3-4-5-1 خطکوفی.. 43
4-3-5-2خطثلث…………………………..44
3-4-5-3 خطنستعلیق.. 45
فصل چهارم: ادبیات قندیلها و شمعدانهای دوران صفویه……….46
4-1 تاریخچهرواج،ساختواستفادهازچراغدرجهاناسلام. 47
4-2 افسانههاییدرموردچراغ. 47
4-3 نگاهیبهمفهومنوردرفرهنگاسلامی………47
4-4 بررسیلغویمشکات.. 48
4-5 مفهومچراغوقندیل.. 48
4-6 قندیلدرادبیاتفارسی…………………48
4-7 ساختاروجنسقندیلها…………………….49
4-7-1 قندیلهایفلزی……………. 50
4 – 8 شمعدانها 51
فصل پنجم: بررسی نمونههایی از قندیلها و شمعدانهای دوران صفوی…………………… 54
5-1 بررسی نمونههایی از قندیلهای دوره صفویه …………… 55
5-2 بررسینمونههاییازشمعدانهایدورهصفوی.. 67
فصل ششم: نتیجه گیری………………….. 123
نتیجهگیری.. 124
منابعومأخذ………………………………. 126
چکیده انگلیسی…………………….. 129
این مطلب را هم بخوانید :
مقدمه
هنر فلزکاری ایران بازتاب جامعهای است که آن رآفریده است. اگر چه درمتن تاریخ ایران به هنر، به ویژه هنر فلزکاری توجه زیادی نشده و بدین لحاظ چهرههای بسیاری از هنرمندان بخصوص فلزکاران را غبار فراموشی فرا گرفته است؛ اما شاهکارهای به جا مانده گواهانی پر معنی از اندیشمندی و سخت کوشی آنان در آفرینش هنرهای ارزنده ایرانی است. این هنر که در شمال شرقی ایران، خراسان و ماوراءالنهر شکوفا شده است. متاسفانه به دلیل پایین بودن دمای ذوب فلزات گرانبها، بسیار محتمل بوده است که اشیایی که از فلزات ساخته شدهاند، ذوب شده ومجدداً بکار گرفته شوند.
آغاز تولد دوبارهی فلزکاری پس از حمله مغولان از اوایل سده ی هفتم/ سیزدهم میلادی در غرب ایران پدیدار گشت و به تدریج تا اواسط سده هشتم/ چهاردهم میلادی به خطهی فارس و غرب خراسان نفوذ یافت. شاه اسماعیل نخستین شاه ایرانی بود که پس از مرگ آخرین پادشاه ساسانی بعد از هشتصد و پنجاه سال استیلا و حکومت عربها، و تاتارها، بار دیگر کشور را منسجم کرد و حکومتی شیعی – ایرانی برقرار کرد. وی توجه فراوانی به فرهنگ و هنر ایران داشت و همین امر باعث شد دوباره در هنرهایی که درآن دوره متأثر از فرهنگ مغولی اواخر دوره تیموری بودند، شیوههای ایرانی رواج یابند. با روی کار آمدن دودمان صفوی باب تازهای در مکتب هنر ایران گشوده شد؛ تا جایی که عصر طلایی هنر در ایران را باید مقارن حکومت همین دودمان دانست.
هنرمندان و فلزکاران این دوره از دواصل تشیع و ملیگرایی – در آن زمان در جامعه رواج یافته و در حال گسترش و توسعه بود – الهام میگرفتند واین اصل را در کارهایشان به کار میبستند و سعی میکردند تا
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 10:10:00 ق.ظ ]
|