فصل سوم : روش اجرای تحقیق

1-3- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 152
2-3- طرح پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 152
3-3- جامعه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 152
4-3- روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 153
5-3- نمونه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 153
6-3- ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 154
7-3- شواهد مربوط به روایی ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………. 155
8-3- روش تحلیل داده­ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 157
9-3- خلاصه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 158

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده­ها

1-4- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 160
2-4- بررسی کمی واحد های شالیکوبی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 160
3-4- آشنایی با برنج ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 161
4-4- سطح زیر کشت، تولید و مصرف برنج …………………………………………………………………………………………………………………….. 161
5-4- برنامه های راهبردی و توسعه ای …………………………………………………………………………………………………………………………… 162
6-4- نمونه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 163
7-4- بررسی پرسش های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………… 163
1-7-4- آزمون فرضیات با استفاده از آماره t-test و z …………………………………………………………………………………………………. 163
1-8-4- اولویت بندی متغییر های تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن ………………………………………………………………………… 212

 

 

فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات



1-5- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 217
2-5- نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 217
1-2-5- پاسخ به سئوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………… 217

3-5- محدودیت های تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………………………………

فصل سوم : روش اجرای تحقیق


1-3- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 152
2-3- طرح پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 152
3-3- جامعه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 152
4-3- روش نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 153
5-3- نمونه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 153
6-3- ابزار پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 154
7-3- شواهد مربوط به روایی ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………. 155
8-3- روش تحلیل داده­ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 157
9-3- خلاصه …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 158

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده­ها

1-4- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 160
2-4- بررسی کمی واحد های شالیکوبی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 160
3-4- آشنایی با برنج ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 161
4-4- سطح زیر کشت، تولید و مصرف برنج …………………………………………………………………………………………………………………….. 161
5-4- برنامه های راهبردی و توسعه ای …………………………………………………………………………………………………………………………… 162
6-4- نمونه آماری پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 163
7-4- بررسی پرسش های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………………… 163
1-7-4- آزمون فرضیات با استفاده از آماره t-test و z …………………………………………………………………………………………………. 163
1-8-4- اولویت بندی متغییر های تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن ………………………………………………………………………… 212

 

 

فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

1-5- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 217
2-5- نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 217
1-2-5- پاسخ به سئوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………… 217
3-5- محدودیت های تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 224
4-5- ارائه پیشنهاد ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 225
1-4-5- پیشنهادات کاربردی …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 225
5-5- پیشنهادات تحقیقات آتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 226

چکیده

توسعة صنعتی از طریق توسعة خوشه­های کسب و کار به عنوان یکی از رویکردهای بدیلی است که طی دو سه دهة اخیر در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه، سرلوحة کار و خط مشی سیاستگذاران عرصة صنعت و توسعة صنعتی قرار گرفته است. اجرای پروژه های توسعة خوشه­های صنعتی در سطح استانهای مختلف کشور، به عنوان بخشی از اقداماتی است که تاکنون در ایران انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر به مطالعة موردی خوشة برنج در استان گیلان و ارزیابی تأثیرات خوشه­های صنعتی در توسعة منطقه­ای می­پردازد. در این پژوهش ضمن بهره گیری از مطالعات مرتبط در سطح جهان و ایران، با بهره گیری از مفاهیم پایه ای و کلاسیک ادبیات خوشه ای به بررسی و ارزیابی موضوع پرداخته شده است. در ضمن جهت دریافت صحیح اطلاعات مدیران ارشد مجموعه های شالیکوبی از پرسشنامه ای شامل 39 سوال 5 گزینه ای و 2 سوال 2 گزینه ای با عناوین کلی بررسی وضعیت درونی، وضعیت بیرونی، وضعیت نهادی و وضعیت همکاری استفاده گردیده است. تعداد 310 نفر از مدیران مورد سوال قرار گرفته به درستی پاسخگوی سوالات بودند. با استفاده از نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ مورد قبول تایید گردید. آزمون فرض نیز برای تک تک سوالات انجام گرفت. در نهایت تحلیل خروجی آماری سوالات در دنیای واقعی در فصل پنجم به تفصیل آورده شده است. در کل خوشه صنعتی برنج در زمینه وضعیت درونی در شرایط مطلوبتری نسبj به عوامل دیگر قرار دارد. اما در بعد وضعیت بیرونی و همکاری بین اجزای خوشه از نظر مدیران واحد ها دارای معایب اساسی می باشد که لزوم توجه بیشتر به این حوزه ها را تبیین می نماید.

1-  مقدمه

از دهه گذشته، برنامه ریزان توسعه منطقه ای و سرزمینی ، بخش قابل توجهی از زمان و انرژی خود را صرف جستجوی یک مدل نوین برای توسعه منطقه ای کرده اند (مولثارت،2003). مفاهیم این “مدل نوین” توسعه منطقه ای که به خوشه ای شدن صنعتی معروف است، به یک سری داستان های موفق منطقه ای نظیر دره سیلیکون، مناطقی در ایتالیای سوم نظیر امیلیا رومانا، بادنوورتمبرگ درآلمان و کرویدور در انگلیس ، بر می گردد. این مناطق بعنوان نمونه های برتر در کارکرد ا قتصادی مطرح شده و با به نمایش گذاشتن سطوح بالای نوآوری نقشی قوی از خوشه های صنعتی درونزا، و به یک صورتبندی نهادی شبکه ای شده در سطوح منطقه ای دست یافته اند (لجندیک و کورن فورد،2000؛ کوک و مورگان،1993). با الهام از این داستان های موفق است که پدیده خوشه بندی صنعتی مکرراً از رویکردهای مختلف و تا حدی هم پوش نظیر “نواحی صنعتی” ، “فضاهای صنعتی جدید” ، “محیط های نوآور” ، ” خوشه های صنعتی” ، “محیط نهادی” ،”مناطق یادگیری” ، “یادگیری محلی شده” و “سیستم های نوآوری منطقه ای”

 

224
4-5- ارائه پیشنهاد ها ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 225
1-4-5- پیشنهادات کاربردی …………………………………………………………………………………………………………………………………………… 225
5-5- پیشنهادات تحقیقات آتی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 226

چکیده

توسعة صنعتی از طریق توسعة خوشه­های کسب و کار به عنوان یکی از رویکردهای بدیلی است که طی دو سه دهة اخیر در کشورهای مختلف توسعه یافته و در حال توسعه، سرلوحة کار و خط مشی سیاستگذاران عرصة صنعت و توسعة صنعتی قرار گرفته است. اجرای پروژه های توسعة خوشه­های صنعتی در سطح استانهای مختلف کشور، به عنوان بخشی از اقداماتی است که تاکنون در ایران انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر به مطالعة موردی خوشة برنج در استان گیلان و ارزیابی تأثیرات خوشه­های صنعتی در توسعة منطقه­ای می­پردازد. در این پژوهش ضمن بهره گیری از مطالعات مرتبط در سطح جهان و ایران، با بهره گیری از مفاهیم پایه ای و کلاسیک ادبیات خوشه ای به بررسی و ارزیابی موضوع پرداخته شده است. در ضمن جهت دریافت صحیح اطلاعات مدیران ارشد مجموعه های شالیکوبی از پرسشنامه ای شامل 39 سوال 5 گزینه ای و 2 سوال 2 گزینه ای با عناوین کلی بررسی وضعیت درونی، وضعیت بیرونی، وضعیت نهادی و وضعیت همکاری استفاده گردیده است. تعداد 310 نفر از مدیران مورد سوال قرار گرفته به درستی پاسخگوی سوالات بودند. با استفاده از نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ مورد قبول تایید گردید. آزمون فرض نیز برای تک تک سوالات انجام گرفت. در نهایت تحلیل خروجی آماری سوالات در دنیای واقعی در فصل پنجم به تفصیل آورده شده است. در کل خوشه صنعتی برنج در زمینه وضعیت درونی در شرایط مطلوبتری نسبj به عوامل دیگر قرار دارد. اما در بعد وضعیت بیرونی و همکاری بین اجزای خوشه از نظر مدیران واحد ها دارای معایب اساسی می باشد که لزوم توجه بیشتر به این حوزه ها را تبیین می نماید.

1-  مقدمه

از دهه گذشته، برنامه ریزان توسعه منطقه ای و سرزمینی ، بخش قابل توجهی از زمان و انرژی خود را صرف جستجوی یک مدل نوین برای توسعه منطقه ای کرده اند (مولثارت،2003). مفاهیم این “مدل نوین” توسعه منطقه ای که به خوشه ای شدن صنعتی معروف است، به یک سری داستان های موفق منطقه ای نظیر دره سیلیکون، مناطقی در ایتالیای سوم نظیر امیلیا رومانا، بادنوورتمبرگ درآلمان و کرویدور در انگلیس ، بر می گردد. این مناطق بعنوان نمونه های برتر در کارکرد ا قتصادی مطرح شده و با به نمایش گذاشتن سطوح بالای نوآوری نقشی قوی از خوشه های صنعتی درونزا، و به یک صورتبندی نهادی شبکه ای شده در سطوح منطقه ای دست یافته اند (لجندیک و کورن فورد،2000؛ کوک و مورگان،1993). با الهام از این داستان های موفق است که پدیده خوشه بندی صنعتی مکرراً از رویکردهای

این مطلب را هم بخوانید :

این مطلب را هم بخوانید :

 مختلف و تا حدی هم پوش نظیر “نواحی صنعتی” ، “فضاهای صنعتی جدید” ، “محیط های نوآور” ، ” خوشه های صنعتی” ، “محیط نهادی” ،”مناطق یادگیری” ، “یادگیری محلی شده” و “سیستم های نوآوری منطقه ای”

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...