پایان نامه ارائه مدلی برای انتخاب استراتژی مدیریت دانش |
1-3. سابقه تحقیقات و مطالعات انجام گرفته. 5
1-4. اهداف(کلی و جزئی) تحقیق.. 8
1-5. سؤالات یا فرضیههای تحقیق.. 8
1-6. در صورت کاربردی بودن طرح چه سازمانهایی می توانند از نتایج بدست آمده استفاده کنند. 8
1-7. روش شناسی تحقیق.. 9
1-7-1. روش تحقیق: 9
1-7-2. معرفی ابزار گردآوری اطلاعات و ویژگی های آن.. 9
1-7-3. محدوده تحقیق.. 10
1-7-4. جامعه آماری.. 10
1-7-5. نمونه آماری، تعیین اندازه ی نمونه و روش نمونه گیری 10
1-7-5.روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات… 11
1-8. تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی.. 12
1-9. سازمانهایی که در انجام پژوهش همکاری می کنند. 13
2-ادبیات تحقیق.. 14
مقدمه. 14
2-1. داده،اطلاعات، دانش و خرد. 15
2-1-1. داده 15
2-1-2. اطلاعات… 16
2-1-3: دانش…. 16
2-1-4. خرد. 17
2-1-5. هرم دانش…. 17
2-2.نقش و اهمیت دانش…. 18
2-3. انواع دانش…. 19
2-3-1.تقسیم بندی ارسطو. 19
2-3-2.دانش ضمنی و صریح.. 20
2-3-3. دانش شخصی و دانش سازمانی.. 20
2-3-4. تقسیم بندی کاربردی.. 21
2-4. منابع دانش…. 22
2-5. تاریخچهی مدیریت دانش…. 22
2-6.تعاریف مدیریت دانش…. 23
2-7.مدل های مدیریت دانش…. 24
2-7-1. مدل کلی ساختار نظام های مدیریت دانش…. 24
2-7-2. مدل راهبردی مدیریت دانش…. 25
2-7-3. مدل زنجیره دانش…. 25
2-8. ابزارهای مدیریت دانش…. 26
2-7.مزایای مدیریت دانش…. 28
2-8. فرایند مدیریت دانش…. 29
2-9. استراتژی مدیریت دانش…. 30
2-9-1. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس تمرکز بر دانش…. 30
2-9-1-1. ماتریس انواع دانش نوناکو و تاکوچی.. 30
2-9-1-2. مدل استراتژی مدیریت دانش هانسن.. 32
2-9-1-3. مدل فضای اطلاعاتی بویسوت… 33
2-9-1-4. تئوری دانشی سویبی.. 34
2-9-2. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس فرایندهای کسب و کار 35
2-9-2-1. کارل ویگو مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا 35
2-9-2-2.استراتژی مک کینزی و شرکا 35
2-9-3. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس نتایج نهایی.. 36
2-9-3-1. طبقه بندی تریسی و ویرسما بر اساس حوزه ارزشی.. 36
2-9-3-2. استراتژی دانشی زک… 37
2-9-4. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس مدیریتی.. 38
2-9-4-1. طبقه بندی بهات… 38
2-9-5. طبقه بندی استراتژی مدیریت دانش بر اساس رویکرد ترکیبی.. 39
این مطلب را هم بخوانید :
2-9-5-1. طبقه بندی پیوستار مدیریت دانش بین نی.. 39
2-9-6. سایر طبقه بندی های استراتژی مدیریت دانش…. 40
2-10. عوامل موثر بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش…. 42
2-10-1. شاخصهای موثر بر موفقیت مدیریت دانش…. 42
2-10-1-1. فرهنگ…. 42
2-10-1-2. فرایندهای مدیریت دانش…. 43
2-10-1-3. ساختار فرایندهای سازمانی.. 43
2-10-1-4. رهبری.. 43
2-10-1-5. مدیریت منابع انسانی.. 44
2-10-1-6. فناوری اطلاعات… 44
2-10-2. شاخصهای موثر بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش…. 47
2-10-2-1. دانش آشکار و ضمنی.. 48
2-10-2-2. ساختار سازمانی.. 48
2-10-2-3. فرهنگ سازمانی.. 48
2-10-2-4. استراتژی عمومی کسب و کار 48
2-10-2-5. استراتژی مدیریت منابع انسانی.. 49
2-10-2-6. سطح بلوغ فناوری اطلاعات… 49
2-11.اصول مدیریت دانش…. 50
2-12. چالش ها و موانع پیاده سازی استراتژی مدیریت دانش…. 52
2-13. چارچوب نظری تحقیق.. 54
3-روش تحقیق.. 55
مقدمه. 55
3-1. روش تحقیق.. 56
3-2. انواع طبقه بندی روش تحقیق.. 56
3-2-1. انواع تحقیق براساس غایت و هدف… 56
3-2-2. انواع تحقیق از نظر رویکرد. 57
3-2-2-1. ویژگی های رهیافت کیفی.. 59
3-3-1. نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) 59
3-4. انواع طرح های پژوهشی به روش گراندد تئوری(نظریه داده بنیاد ) 60
3-5.گام های انجام پژوهش به روش گراندد تئوری.. 60
3-5-1.مرحله مطالعات مقدماتی.. 61
3-5-2. مرحله مطالعات اصلی.. 61
3-5-3.گردآوری داده ها 61
3-6. ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات تحقیق.. 62
3-6-1. استفاده از اسناد و مدارک… 62
3-6-2. مصاحبه. 63
3-7. جامعه آماری.. 64
3-8. حجم نمونه. 64
3-9. روش نمونه گیری 64
3-10. روش تجزیه و تحلیل داده ها 65
3-11. مراحل کدگذاری در گراندد تئوری.. 67
3-11-1. گام اول: کدگذاری باز 67
3-11-2.گام دوم :کدگذاری محوری.. 68
3-11-2-1.شاخصه های انتخاب یک طبقه محوری.. 69
3-11-3.گام سوم: کدگذاری انتخابی(گزینشی) 70
3-12. روایی و پایایی داده ها 70
3-13. اعتبار بخشی به نتایج.. 72
4-روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق.. 74
مقدمه. 74
4-1. ورود به میدان پژوهش…. 75
4-2. گام اول:کدگذاری باز 76
4-2-1.مراحل کدگذاری باز 76
4-2-2. کدگذاری ثانویه و شکل دهی مقولات… 89
4-2-3. شکلدهی طبقات اصلی.. 97
5-نتیجه گیری.. 99
مقدمه. 99
5-1. گام دوم : کدگذاری محوری.. 100
5-1-1. تشریح مدل پارادایم در عمل.. 102
5-2.گام سوم: مرحله نظریهپردازی (کدگذاری انتخابی) 103
5-2-1.مدل مکانیزم تجاری سازی دانش…. 103
5-3. فرضیه و کدهایی انتخابی.. 104
5-4. پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 106
5-5. محدودیت های تحقیق.. 106
6-فهرست منابع.. 108
مقدمه:
در سالهای اخیر با توجه به رشد رقابت در صنایع مختلف، مدیریت دانش به عنوان موضوع مهم و حیاتی مطرح شده است. در سازمانهای سنتی تمرکز مدیران بر داراییهای مشهود (ساختمان، ماشین آلات و…) بوده و از ارزشمندترین سرمایه سازمان یعنی دانش سازمانی و حفظ آن ناآگاه بودهاند. دانش به عنوان عامل حیاتی برای حفظ رقابت پذیری و سودآوری در سازمان مطرح میباشد. در این فصل به بررسی اجمالی تعاریف اصلی پارامترهای مدیریت دانش، ادبیات موضوع و همچنین روش تحقیق میپردازیم.
1-1. بیان مسئله:
شرکتهای متعددی در جستجوی مدیریت مؤثر دانش خود، به منظور تبدیل دانش به مزیت رقابتی میباشند. برای حصول اطمینان از اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش، موضوع مهم چگونگی انتخاب یک استراتژی مدیریت دانش مطلوب در شرکت میباشد تا بتوان نیاز به انتخاب اثربخشترین نوع استراتژی مدیریت دانش را برآورده نمود. ضرورت شناخت عوامل مؤثر بر انتخاب نوع استراتژی مناسب مدیریت دانش بیش از پیش آشکار شده است. بهرهگیری درست از دانش میتوان هم افزایی مناسبی در سازمان ایجاد نماید که منجر به چابکی سازمان میگردد. قبل از پیادهسازی مدیریت دانش باید نسبت به عوامل مؤثر بر آن آگاهی کافی داشت. لذا شناخت و درک روشنی از این عوامل و میزان تأثیر آنها، مدیران دانش را در اجرای هر چه بهتر برنامههای مدیریت دانش یاری میکند. از این رو با توجه به اهمیت و نقش انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش سازمانها، در این پژوهش میکوشیم تا عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی مناسب مدیریت دانش را مورد مطالعه قرار دهیم.
1-2. تشریح موضوع، ضرورت و اهمیت تحقیق:
دانش مخلوطی از تجربیات، ارزشها، اطلاعات موجود و نگرشهای کارشناسی نظام یافته است که چارچوبی برای ارزشیابی و بهرهگیری از تجربیات و اطلاعات جدید به دست میدهد (احمدی، 1383).
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 03:52:00 ب.ظ ]
|