3-روش کار و تحقیق: 4

فصل اول: مفاهیم…..5

1-1 مفهو م شیعه. 6

1-2 : مفهوم اهل سنت… 7

1-3 :تعریف عبادت… 9

1-4  تعریف نماز. 14

1-5مفهوم حج: 17

1- 6مفهوم شناسی خمس…. 19

1-7زکات: 21

فصل دوم: انگیزه عبادت و فلسفه و کارکردهای آن….22

2-1 کارکردهای عبادت… 23

2-2 شرایط دعا و عبادت… 28

2-3 فلسفه عبادات… 31

2-4 علل و انگیزه‏های عبادت… 35

2-5 مشروعیت در عبادات… 36

فصل سوم : بررسی نظرات فقها در بلوغ و صحت عبادات کودکان…38

3-1  بلوغ کوکان. 39

3-1-1 سن بلوغ در فقه اهل سنت… 39

3-1-2 سن بلوغ در فقه شیعه. 40

3-1-3 فیزیولوژی بلوغ. 49

3-2 نظر فقهای شیعه راجع به عبادات کودکان. 53

3-2-1احكام بلوغ برای روزه گرفتن در ماه رمضان. 57

3-2-2  بیدار كردن كودك در سحر و گرفتن روزه به اندازة توان. 66

3-2-3 حج کودک…. 68

3-2-5  خمس کودک: 83

3-2-6  زكات اموال كودك‏ 86

3-2-7 احکام نماز کودکان: 87

3-2-8  احکام کودکان و مسجد: 88

 

3-3  احکام عبادی کودکان از نظر فقهای اهل سنت… 89

3-3-1 واداشتن به روزه‏ 89

3-3-2 كودك و خمس‏ 91

3-3-3 ذکر وتشهد. 93

3-3-4 راجع به زکات کودک…. 94

3-3-5حج‏ 94

3-3-6وضوی كودكان. 95

فصل چهارم: نتیجه گیری و پیشنهادات………97

نتیجه گیری.. 97

پیشنهادات: 100

فهرست منابع: 102

 

چكیده :

بحث مشروعیت عبادات اطفال یكی از سؤالات مهم در مباحث فقهی بوده وفقهای عالیقدر شیعه و اهل سنت  درباره آن آرای متفاوتی ابراز كردهاند. از آنجا كه كودكان همچون زمین حاصلخیزی هستند كه تربیت صحیح آنها موجب سعادت و تربیت ناصحیح موجب شقاوت خواهد بود، لازم است تا والدین با توجه به آموزههای دینی به تربیت آنها توجه نموده و همت گمارند. یكی از آموزههای شرعی درباره كودكان آشنا كردن و وادار نمودن آنها به عبادات و مخصوصاً نماز است و مسلماً پاسخ به این سؤال كه آیا این عبادات مشروعیت دارد یا خیر میتواند تأثیر بسزایی در انگیزه كودك در انجام عبادات و نیز ارائه چهره فقهی مناسب در این مسأله داشته باشد.ما در این تحقیق سعی کرده ایم نشان دهیم  عبادات كودكان دارای امر شرعی بوده ومشروعیت و استحباب شرعی دارد. در این رابطه به دلیلهایی همچون عمومیت ادلّه تكالیف، عمومات و اطلاقات غیرتكلیفی كه دلالت بر تشویق و كسب ثواب دارند،آیاتی از قرآن كه دلالت بر عدم تضییع پاداش كسانی كه عمل خوبی را انجام دهند،مؤثر بودن عبادات طفل به مانند برخی فعالیتهای حقوقی او، روایاتی كه مستقیماًكودك را امر به عبادت كرده و یا مشروعیت عبادت او را پذیرفته است و نیز دلیل عقل و قاعده لطف استناد شده است. بنابراین وجوب عبادات در حق كودك از باب امتنان از كودك برداشته شده و مشروط به بلوغ گردیدهاست اما استحباب ومشروعیت آنها باقی است. ما در این تحقیق سعی  کرده ایم تا به بررسی عبادت کودکان از منظر فقهای اهل سنت و شیعه بپردازیم و تاثیر بلوغ در عبادت

این مطلب را هم بخوانید :

 کودکان را مورد بررسی قرار دهیم و یک جمع بندی کامل و جامع از نظرات فقها داشته باشیم.

كلیدواژگان: كودك، عبادت، مشروعیت، فقیه،اهل سنت،شیعه

 

مقدمه

مبحث مشروعیت عبادات اطفال همواره یکی از سؤالات اصلی فقه امامیه و اهل سنت بوده است. بر طبق نظریه اول عبادات اطفال از نظر فقهی و شرعی استحباب و مشروعیت دارد؛ بدین معنا که فقط وجوب و الزام در عبادات از کودکان برداشته شده ولی استحباب و مشروعیت همچنان باقی است؛ که در این صورت کودکان با انجام عبادات پاداش این اعمال را به عنوان یک عمل مستحب دریافت خواهند کرد؛ ذکر این نکته لازم است که طبق مطلب قبلی نتیجه مشروعیت عبادات کودکان، استحباب و مندوبیت بوده و نتیجه استحباب این عبادات ترتب ثواب و پاداش است؛ بنابراین ترتب ثواب بر عبادات کودکان در این نظر فقط در صورت اثبات استحباب شرعی آن امکان پذیر است. بر طبق نظر دوم؛ عبادات در مورد کودکان صرفاً جنبه تمرینی داشته و دارای هیچ مشروعیت یا استحبابی نیست که در این صورت کودک در قبال انجام عبادات پاداش و ثوابی دریافت نمی­کند؛ نهایت اینکه می­توان گفت: ولی کودک به جهت وادار کردن او به عبادت ثواب و پاداش دریافت خواهد کرد و یا در نظریه سوم معتقد شویم که عبادات کودکان جنبه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...