پایان نامه ارشد: روش شناسی تعامل مفسران شیعی با سنت، برپایه «آلاء الرّحمن» و تطبیق آن با «المیزان» |
- 2. 1. سنّت…………………………………………………………………………………………………………………. 21
- 2. 2. 1. سنّت در لغت…………………………………………………………………………………………………… 21
- 2. 2. 1. سیر تطور تاریخی واژه سنّت……………………………………………………………………………………. 22
- 2. 1. سنت در اصطلاح………………………………………………………………………………………………….. 23
- 3. 2. 1. سنت از دیدگاه محدثان………………………………………………………………………………………….. 23
- 3. 2. 1. سنت از دیدگاه فقیهان…………………………………………………………………………………………… 23
- 1. فصل سوم: برگی از تاریخ…………………………………………………………………………………………………. 25
- 3. 1. مختصری از زندگینامه علامه بلاغی &………………………………………………………………………… 25
- 1. 3. 1. نسب و نیاکان…………………………………………………………………………………………………… 25
- 1. 3. 1. زندگی و تحصیلات…………………………………………………………………………………………….. 26
- 1. 3. 1. اساتید…………………………………………………………………………………………………………… 26
- 1. 3. 1. شاگردان……………………………………………………………………………………………………….. 27
- 1. 3. 1. راویان………………………………………………………………………………………………………….. 28
- 1. 3. 1. وفات…………………………………………………………………………………………………………… 28
- 1. 3. 1. تألیفات………………………………………………………………………………………………………….. 29
- 3. 1. ابعاد شخصیتی علامه بلاغی&……………………………………………………………………………………. 30
- 2. 3. 1. شخصیت قرآنی…………………………………………………………………………………………………. 31
- 2. 3. 1. در مقام فقیه……………………………………………………………………………………………………. 31
- 2. 3. 1. شخصیت ادبی………………………………………………………………………………………………….. 31
- 2. 3. 1. آگاهی از چندین زبان……………………………………………………………………………………………. 32
- 2. 3. 1. شناخت علم ادیان و عقاید……………………………………………………………………………………….. 32
- 2. 3. 1. شخصیت مدافع و نقاد…………………………………………………………………………………………… 32
- 2. 3. 1. برخی از صفات و ملکات نفسانی……………………………………………………………………………….. 33
- 3. 1. مختصری از زندگی نامه علامه طباطبایی&…………………………………………………………………….. 34
- 3. 3. 1. نسب ونیاکان……………………………………………………………………………………………………. 34
- 3. 3. 1. خاندان………………………………………………………………………………………………………….. 34
- 3. 3. 1. تألیفات………………………………………………………………………………………………………….. 35
- 3. 3. 1. اساتید علامه……………………………………………………………………………………………………. 35
- 3. 3. 1. اجازههاى اجتهادوروایت………………………………………………………………………………………… 36
- 3. 3. 1. وفات…………………………………………………………………………………………………………… 36
بخش دوم: حجیّت خبر واحد در تفسیر
- 2. فصل اول: حجیّت خبر واحد……………………………………………………………………………………………….. 38
- 1. 2. ضرورت بحث حجیت خبر واحد در تفسیر……………………………………………………………………….. 38
- 1. 2. چارچوب و شرایط حجیت خبر واحد………………………………………………………………………………. 39
- 1. 2. جایگاه خبر واحد و زاویه دید علما به خبر واحد در تفسیر……………………………………………………….. 40
- 3. 1. 2. دیدگاه موافقان حجیت خبر واحد در تفسیر……………………………………………………………………….. 40
- 1. 3. 1. 2. دیدگاه آیت الله خوئی&…………………………………………………………………………………… 40
- 1. 3. 1. 2. دیدگاه آیت الله فاضل لنکرانی&………………………………………………………………………….. 41
- 1. 3. 1. 2. دیدگاه آیت الله معرفت&………………………………………………………………………………. 41
- 3. 1. 2. دیدگاه قائلان عدم حجیت خبر واحد در تفسیر…………………………………………………………………….. 42
- 2. 3. 1. 2. دیدگاه شیخ طوسی&……………………………………………………………………………………… 43
- 2. 3. 1. 2. دیدگاه علامه طباطبایی &………………………………………………………………………………… 43
- 1. 2. دیدگاه علامه بلاغی&……………………………………………………………………………………………… 45
بخش سوم: بررسی چگونگی تعامل علامه بلاغی با سنت در مقایسه با المیزان
- 1. 3. اشاره به اجماع فریقین……………………………………………………………………………………………… 48
- 1. 3. اشاره به اختلاف روایات بدون ذکر آنها………………………………………………………………………….. 48
- 1. 3. اشاره به حدیث اهلسنت……………………………………………………………………………………………. 49
- 1. 3. کاربرد روایات همراه با سند………………………………………………………………………………………. 49
- 1. 3. اشاره کلی به روایات اهلبیت^……………………………………………………………………………………. 50
- 1. 3. تطابق نظر با مضمون روایت همراه با ذکر سند یا نام معصوم ×………………………………………………. 50
- 3. فصل دوم: روشهای علامه بلاغی درتعامل با روایات به لحاظ محتوایی و تطبیق آن با المیزان…………………………………………………………… 51
- 2. 3. روایت در تأیید مصداق…………………………………………………………………………………………….. 51
- 2. 3. تأیید با روایات اهل سنت…………………………………………………………………………………………… 52
- 2. 3. اظهار نظر با استفاده از روایات…………………………………………………………………………………… 52
- 2. 3. ذکر مصداق از منابع شیعی………………………………………………………………………………………… 53
- 2. 3. بیان قدر مشترک روایات………………………………………………………………………………………….. 54
- 2. 3. ذکر روایت اهل سنت و اشاره به پیام روایت شیعی………………………………………………………………. 55
- 2. 3. تبیین لفظ متفاوت در روایات شیعه و سنی………………………………………………………………………… 56
- 2. 3. انحصار تفسیر در روایت………………………………………………………………………………………….. 57
- 2. 3. ذکر شأن نزول و اشاره به روایت…………………………………………………………………………………. 58
- 2. 3. بررسی گونه های مختلف روایات……………………………………………………………………………….. 58
- این مطلب را هم بخوانید :
- بررسی تفاوت لینک های Nofollow و Dofollow
- 2. 3. ذکر روایات متحدالمعنی و مختلف الالفاظ……………………………………………………………………….. 59
- 2. 3. ارجاع به فقه و سنت……………………………………………………………………………………………… 61
- 2. 3. ذکر روایات شیعی و اشاره به وجود روایات اهل سنت………………………………………………………… 61
- 2. 3. اشاره به روایات شیعی درتأیید نظرخویش……………………………………………………………………… 63
- 2. 3. تبیین واژه ای خاص از روایت………………………………………………………………………………….. 63
- 2. 3. استعمال لفظ در بیش از یک معنا………………………………………………………………………………… 64
- 2. 3. روایت، مبنای تفسیر……………………………………………………………………………………………… 66
- 2. 3. رد روایت سنی و سکوت ظاهری در مورد روایت شیعه………………………………………………………. 66
- 2. 3. کاربرد روایی آیات برای یکدیگر……………………………………………………………………………….. 68
- 2. 3. نقد روایی وتاریخی……………………………………………………………………………………………….. 69
- 2. 3. تعدد مصادر روایت و ذکر مضمون واحدونقد نظر مخالف باروایت…………………………………………… 70
- 2. 3. ترجیح متن روایت برسند آن در نقد……………………………………………………………………………… 71
- 2. 3. وجوه معنایی بر پایهی روایت…………………………………………………………………………………… 72
- 2. 3. کاربرد روایت مسند………………………………………………………………………………………………. 73
- 2. 3. ذکر روایت بدون نقد و نظر……………………………………………………………………………………… 74
- 2. 3. تأثیر متن و سند در پذیرش یا رد روایت………………………………………………………………………… 75
- 2. 3. قدر مشترک روایات……………………………………………………………………………………………… 76
- 2. 3. کشف تعارضها و تفاوتها………………………………………………………………………………………… 77
- 2. 3. تفسیر و یا تطبیق…………………………………………………………………………………………………. 78
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 03:18:00 ب.ظ ]
|