پایان نامه ارشد :مقایسه ی سلامت روان و رضایت شغلی معلمان دانش آموزان عادی با استثنایی |
داشت. بنابراین داشتن معلمان خشنود و راضی عامل مهمی در اثر بخشی مدارس است. بر عکس نیروی انسانی با احساس رضایت و عدالت و تعهد سازمانی کم و متمایل به ترک سازمان، نه تنها خود در جهت نیل به اهداف سازمانی حرکت نمیکند، بلکه در ایجاد فرهنگ بیتوجهی نسبت به مسائل و مشکلات سازمان در بین دیگر همکاران مؤثر میباشد (حسینیان، مجیدی و حبیبی، 1386)وقتی اعضای سازمان در موقعیتی قرار میگیرند که انگیره کافی برای انجام کار نداشته و نارضایتی خود را در موقعیتهای مختلف ابراز میکنند، مهمترین سوالی که مطرح میشود این است که منشأ این نارضایتی چیست؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت نارضایتی ممکن است از خود شغل، محیط و یا از خود شخص باشد که با تأثیرگذاری بر دیگر حیطهها از جمله سلامتروان میتواند برای افراد ایجاد مشکل نماید (کارشو، 2004). سلامتروان به عنوان یكی ازدو ركن سلامتی، لازمه یك زندگی مفید، مؤثر و رضایت بخش فردی است و سلامتروان افراد یك جامعه خصوصاً اقشار مؤثر و سازندهی آن لازمهی پویایی، بالندگی واعتلای جامعه است. ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎﺭﻱ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻓﺮﺩ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ
ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻭﺳﺎﻃﺖ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺍﺳﺖ؛از آن جمله میتوان به رضایت شغلی اشاره کرد. اسپکتور (2007) اینگونه بیان میدارد که رضایت شغلی نگرشی است که باعث میشود افراد نگرش مثبتتری نسبت به شغل خود داشته باشند و برای شغل خودش ارزش زیادی قائل شوند. رضایت شغلی سبب افزایش روحیه و سلامتی جسمی و روانی در فرد میشود. همچنین سبب ایجاد انگیزه و مسئولیت پذیری بالا در فرد میشود. پژوهش حاضر نیز به بررسی و مقایسه رضایت شغلی و سلامتروان معلمان شاغل در مدارس عادی و استثنایی پرداخته است.
1-2- بیان مسئله
این مطلب را هم بخوانید :
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 03:54:00 ق.ظ ]
|