دانلود پایان نامه : تأثیر استفاده از شبكه های اجتماعی موبایل محور و رابطه آن با میزان دینداری افراد |
(مطالعه موردی پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست کشور)
استاد راهنما:
دکتر زهرا طاهری پور
استاد مشاور:
دکترامید علی مسعودی
نیمسال دوم تحصیلی 94-93
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
با ورود وگسترش شبکه های اجتماعی موبایلی زمینه ارتباط بیشتر افراد در نقاط مختلف دنیا ایجاد شده است ازآنجائی که اطلاعات دقیقی از استفاده کاربران از این شبکهها مشخص نیست. این پژوهش با هدف تأثیر استفاده از شبكه های اجتماعی موبایل محور ورابطه آن با میزان دینداری از دیدگاه كارمندان سازمان حفاظت محیط زیست كشور انجام گرفته و درصدد پاسخگویی به این سؤال است كه آیا شبكه های اجتماعی موبایلی به عنوان یك رسانه فرا نوین باتوجه به تغییر بستر شکل گیری وكاربردها متفاوت چقدر درارتباط با میزان دینداری افراد ایفای نقش میکند؟ جامعه آماری را كارمندان سازمان حفاظت محیط زیست كشور درسال 1393 تشكیل میدهد. روش نمونه گیری سیستماتیک با روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه از تعداد 250 نفر نظرسنجی به عمل آمده است. از نظریه های جامعه شبکه ای كاستلز، ساخت بندی گیدنز، استفاده وخشنودی كارتز دراین پژوهش مورداستفاده قرار گرفته است. نتایج این پژوهش بیانگر تأیید فرضیه ها میباشد. بین استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی بر میزان دینداری کارکنان رابطه وجود دارد. بدین معنا دیدگاه افراد و شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری آنان درحد متوسط تأثیر گذار میباشد. طبق مقدار بتای شاخص های مدت زمان حضور روزانه کاربران در شبکه، میزان استفاده از شبکه و واقعی بودن مشخصات کاربران معنادار شده است. این سه شاخص میتواند میزان تأثیر در دینداری را پیش بینی نماید، ضریب تعیین مدل که مقدار آن برابر است با 0.11 به معنای اینست که 0.11 از تغییرات در میزان دینداری توسط شاخص های مدت زمان حضور در شبکه، میزان استفاده از شبکه و واقعی بودن مشخصات کاربران به طور توأم تبیین میشود. و متغیر میزان استفاده از شبکهها با بتای 42 درصد بیشتر از سایر متغیرهای مستقل بردینداری افراد تأثیر میگذارد جهت تأثیر آن هم منفی است.
واژه های كلیدی: شبكه های اجتماعی، شبكه های اجتماعی موبایلی، دینداری. هویت دینی
فهرست مطالب
1.1 بیان مسله وضرورت تحقیق.. 10
1.3 تعریف مفاهیم و متغیرهای تحقیق.. 14
1.3.1 شبكه های اجتماعی (متغیر مستقل) 14
1.3.2 میزان استفاده از شبكه ای های اجتماعی.. 10
1.3.5 دین ودینداری (متغییر وابسته) 15
2.3 نتیجه گیری بخش مبانی نظری.. 25
2.5.1 نظریه جامعه شبکه ای کاستلز. 27
2.5.2 نظریه استفاده و خشنودی.. 28
3.9 رویه جمع آوری اطلاعات.. .. .. 30
4.1.3 بررسی ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنیها 37
4.1.4 بررسی متغیرهای تحقیق وابعاد آن . 34
4.1.5 رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی.. ..38
4.1.6 جدول فراوانی توصیف واستنباط سؤالات پرسشنامه. 43
4.1.8 آزمون فرضیه های پژوهش…. 117
4.1.9 رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی.. 123
4.1.10 رگرسیون خطی فرضیهها 124
4.1.11 جمع بندی ونتیجه گیری.. 126
4.1.13 جمع بندی تحلیل یافتهها 130
5.4.2 فرمول برآورد حجم نمونه کوکران.. 148
4.1.1 توصیف یافتهها …………………………36
4.1.2 آمار توصیفی.. …………………………37
4.1.3 بررسی ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنیها …………………………37
جدول (4-1-1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس….. 37
جدول (4-1-2) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مقطع تحصیلی… 38
جدول (4-1-3) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب محل سكونت…. 39
جدول (4-1-4) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میانگین سن… 40
جدول (4-1-5) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه كار. 41
جدول (4-1-6) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت درآمد.. 42
4.1.4 جدول توصیف یافته ها ……………………… 43
جدول (4-1-8) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان توکل به خدا 43
جدول (4-1-9) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان علاقه به دین اسلام. 44
جدول (4-1-10) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب افتخار به مسلمان بودن.. 44
جدول (4-1-11) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان لذت از انجام فرایض دینی… 45
جدول (4-1-12) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان شرکت در نماز جماعت…. 45
جدول (4-1-13) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب علاقه به انتخاب نامهای اسلامی… 46
جدول (4-1-14) توزیع فراوانی برحسب میزان شرکت در مراسم مذهبی… 46
جدول (4-1-15) توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب روزه گرفتن در ماه رمضان.. 47
جدول (4-1-16) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تحت تأثیر تصاویر دینی و مذهبی ماهواره و اینترنت…. 47
جدول (4-1- 17) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان شرکت در نماز جمعه. 48
جدول (4-1- 18) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب انجام اعمال دینی بوسیله شبکه های اجتماعی موبایلی… 48
جدول (4-1- 19) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان آرامش قلبی پس از مناجات با خدا 49
جدول (4-1- 20) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب عضویت در شبکه های اجتماعی موبایلی… 49
جدول (4-1- 21) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان استفاده روزانه از شبکه های اجتماعی موبایلی… 50
جدول (4-1- 22) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب راهنمای حضور درشبكه های اجتماعی موبایلی… 50
جدول (4-1- 23) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب حضور با مشخصات واقعی در شبكه های اجتماعی موبایلی… 51
جدول (4-1- 24) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب اطلاع از اخبارروز در شبکه های اجتماعی… 51
جدول (4-1- 25) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب در ارتباط بودن بادوستان در شبکه های اجتماعی… 52
جدول (4-1- 26) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب پیدا كردن دوستان جدید در شبکه های اجتماعی… 52
جدول (4-1- 27) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تفریح و سرگرمی در شبکه های اجتماعی… 53
جدول (4-1- 30) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب باورهای دوستان در شبکه های اجتماعی… 54
جدول (4- 1-33) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تأثیر فناوری در تغییر هویت وارزشهای معنوی… 56
جدول (4-1- 34) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان واقعی بودن محتوای شبكه های اجتماعی… 56
جدول (4-1- 35) توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب ارزان ودردسترس بودن شبکه های اجتماعی موبایلی… 57
جدول (4-1- 36) توزیع فراوانی برحسب تأثیر شبكه های اجتماعی بردینداری كاربران.. 57
جدول (4-2-44) رابطه بین میزان شرکت در مراسم مذهبی و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در. 72
جدول (4-2-45) رابطه بین میزان روزه گرفتن و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری… 74
جدول (4-2-50) رابطه بین عضویت در شبکه های اجتماعی موبایلی وارزیابی پاسخگویان از نقش شبکه. 84
این مطلب را هم بخوانید :
جدول (4-2- 57) رابطه بین آشنایی با عقاید دیگران دربوسیله شبکه های اجتماعی ومیزان دینداری… …96
جدول (4-2- 58) رابطه بین تفریح و سرگرمی در شبکه های اجتماعی ومیزان دینداری… ..98
جدول (4-2- 59) رابطه بین میزان تغییرات در رفتار فرد بوسیله شبکه های اجتماعی در میزان دینداری… 100
جدول (4-2-62) رابطه بین میزان مشاركت در شبكه های اجتماعی و میزان دینداری… 106
جدول (4-2- 66) رابطه بین تأثیر شبكه های اجتماعی موبایلی برمیزان دینداری كاربران.. 114
جدول شماره (4-2-67): بررسی وضعیت نرمال بودن متغیرها 116
4.1.5 آزمون فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………… 117
جدول (4-2- 68) نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه اول.. 117
جدول (4-2-69) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه اول.. 118
جدول (4-2- 70) نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه دوم. 119
جدول (4-2-71) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه دوم تحقیق… 120
جدول (4-2-73) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه واقعی بودن مشخصات کاربران و میزان دینداری… 122
جدول (4-2- 74) نتایج تجزیه وتحلیل شاخص های متغیر مستقل و وابسته. 122
جدول (4-2-75) آزمون همبستگی اسپیرمن… 123
جدول 4.1.6 رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی… …………………………….123
جدول4.1.7 رگرسیون خطی فرضیهها ……………………. ……..124
جدول 4.1.8 جمع بندی ونتیجه گیری . …………………………..126
4.1.9 جمع بندی توصیفها …………………………….127
4.1.10 جمع بندی تحلیل یافتهها ……………………………130
5.1 نتیجه گیری كلی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..137
5.2 پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..140
5.3 منابع وماخذ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………141
5.4.1 فرمول برآورد حجم نمونه کوکران.. ………………………148
فصل اول
کلیات پژوهش
1. مقدمه
درعصرارتباطات، فناوری و اینترنت جز لاینفک زندگی بشر شده است. روند افزایشی تعداد کاربران اینترنت توسعه ارتباطات،اطلاعات ازجمله شواهدی موجود در تاثیرگذاری سریع این پدیده ارتباطی درجهان امروز است (ابراهیمی،3:1379). اینترنت را باید بزرگترین سامانه ای دانست که تاکنون به دست بشر طراحی و اجرا گردیده است و ریشه این شبکه نخستین بار با عنوان شبکههای اجتماعی اینترنتی درقالب امروزی در سال ۱۹۶۰ در دانشگاه ایلی نویز در متحده امریکا مطرح شد. درسال ۱۹۹۷ نخستین سایت شبکه اجتماعی اینترنتی به آدرس sxDegrees.com “شش درجه”راهاندازی شد. كه به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل داد تا آنها بتوانند لیستی از دوستانشان ایجاد کنند، البته موفق نشد و بعد از سه سال متوقف گردید (افتاده،5:1390). درهمین سال سایت شبکه اجتماعی فیس بوک مارک زاکربرگ،2004 درخوابگاه دانشگاه هارواد راه اندازی شد. هدف زاكربرگ ایجاد دسترسی آزاد به داده های اساسی تلفن همراه است.
سایت البته قبل از این سایتها های مانند(ملاقات و انجمنها و شبكه همکلاسیها) كه امكان ارتباط با دوستان را به كاربران میداند اما تنها سایتی كه این دو ویژگی را باهم داشت سایت شش درجه بود كه به عنوان اولین شبكه اجتماعی شناخته شد. این سایت با ارتقای امكانات كاربران زیادی جذب كرد اما بعد سال 2000 به علت استفاده نادرست كاربران مسدود شد (اكبری،4:1390). اگرپیدایش اینترنت را در پایان هزاره دوم مهمترین رویداد تاریخ بشریت بدانیم، میتوان ظهور شبکه های اجتماعی را از بزرگترین آثار این پدیده درآغاز هزاره سوم دانست. یک شبکه اجتماعی، مجموعهای از سرویسهای مبتنی بر وب
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 01:53:00 ق.ظ ]
|