همة انبیای الهی اسوه و الگوی ما انسانها هستند و ما باید از آنها راه و رسم زندگی را بیاموزیم، در قرآن کریم دو پیامبر برگزیده الهی و حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) به عنوان اسوة حسنه معرفی شده‌اند که ما در این پایان‌نامه روشهای تربیتی‌ای که این دو پیامبر انجام دادند، تا مسئله توحید را به مردم بیاموزند مورد بررسی قرار دادیم، البته اختلاف در روش انبیا، اختلاف در اصل نیست زیرا مسئله توحید، بحث مشترک در میان همة انبیا بوده است.

 

 

 

 

کلید واژه‌ها: تربیت، توحید، روشهای تربیتی، قرآن، حضرت ابراهیم (علیه السلام) و حضرت محمد (صلی الله علیه وآله)

 

 

 
   

 

فهرست

الف- فصل اول: کلیات

1.1. مقدمه…………………………………… 1

1.1. مقدمه…………………………………… 1

1.2.بیان مسئله……………………………….. 2

1.3. اهداف تحقیق…………………………….. 3

1.4. اهمیت تحقیق…………………………….. 3

1.5. پرسش های تحقیق………………………….. 5

1.6. فرضیه های تحقیق…………………………. 5

1.7. پیشینه تحقیق……………………………. 6

دانلود پایان نامه

 

1.8. روش تحقیق………………………………. 6

ب- فصل دوم

2.1. توحید…………………………………… 8

  • اثبات وجود خدا از منظر عقل……………………………. 9
  • اثبات وجود خدا از منظر نقل……………………………. 11

    • آیات آفاقی…………………………………… 12
    • آیات انفسی 13
  • توحید اصل ومحور تمامی اعتقادات و دین…………………… 13
  • وابستگی نظام تربیتی صحیح به مسئله توحید………………. 14
  • توحید محوری در آموزه های تربیتی دو پیامبر اسوه قرآنی… 20

    • توحید محوری در آموزه های تربیتی حضرت محمّد مصطفی(صلی الله علیه و آله)……………………………….. 20
    • توحید محوری در آموزه های حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام)…… 22

  • محوریت مبداء ومعاد در دعوت انبیا……………………. 23
  • این مطلب را هم بخوانید :
  • گروه ایده پردازان ایرکا : آموزش های کاربردی برای مهارت بیشتر -
  • مراحل اعتقاد 26

    • اسلام آوردن…………………………. 27
    • ایمان آوردن…………………………. 28

      • عدم شک و تردید در وجود خداوند و هر حقیقت دینی دیگر…… 31
      • یاد خدا… 31

        • یاد مداوم …………………….. 32
        • یاد خدا در هنگام گناه……………………………. 33
        • یاد خدا در هنگام عبادت……………………………. 33
        • یاد خدا در هنگام سختی…………………………….. 34
        • یاد خداهنگام به خود آمدن……………………. 35
        • یاد خدا در همة احوال……………………………… 35
        • آثار یاد خدا 36






ج- فصل سوم

3.1. تربیت در لغت……………………………. 44

3.2.تربیت در اصطلاح. 44

3.3.نیاز انسان به تربیت ………………………………………………………… 46

3.1.1.1.عقل، حجت باطنی. 47

3.1.1.2.فرستادگان الهی، حجت ظاهری. 48

3.1.1.2.1.ازطریق گفتار. 51

3.1.2.تربیت در حوزة عمل. 51

برتری روش تربیتی انبیا نسبت به روش‌های بشری. 56

3.4.همبستگی روش تربیتی انبیا با اصل توحید. 57

4.1.1.مبانی نظری نظام تربیتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)   63

4.1.1.1. توجه به ویژگی های ثابت انسان. 64

4.1.1.2. توجه به مبدأ. 69

4.1.1.3. توجه به معاد. 72

4.1.2. روش‌های تربیت در نظام تربیتی حضرت محمّد(ص)………….. 72

4.1.2.1. تذکّر. 73

4.1.2.2.تلفیق علم و عمل. 73

4.1.2.3. برقراری ارتباط با مخاطب. 75

4.1.2.3.2. رفق و مدارا. 77

4.1.2.4.ایجاد فضای مناسب تربیتی. 83

4.1.2.5. انذار و تبشیر. 84

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...