دانلود پایان نامه ارشد : اثربخشی آموزش تابآوری برمیزان پرخاشگری و احساس تنهایی دانش آموزان |
استاد راهنما:
دکتر مرتضی ترخان
استاد مشاور:
دکتر بهمن اکبری
زمستان1390
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اوّل: کلیات پژوهش
چکیده پژوهش.………………………………………………………………………. 1
بیان مسأله……………………………………………………………………………… 6
اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………. 9
هدفهای پژوهش………………………………………………………………………. 10
فرضیههای پژوهش………………………………………………………………….. 10
تعاریف مفهومی متغیرهای پژوهش…………………………………………………. 11
تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش…………………………………………………. 11
تعریف متغیر کنترل…………………………………………………………………. 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق………………………………………………….. 13
مقدمه…………………………………………………………………………………. 14
نوجوانی………………………………………………………………………………. 14
خصوصیات دوره نوجوانی…………………………………………………………. 14
رشد فردی واجتماعی دوران نوجوانی……………………………………………….. 19
هویت وهویت یابی دردوره نوجوانی………………………………………………… 16
تاب آوری…………………………………………………………………………….. 17
تعریف تاب آوری……………………………………………………………………. 17
ظهورتاب آوری……………………………………………………………………… 20
تابآوری و آسیبپذیر……………………………………………………………….. 20
ارتباط بین تابآوری، مراحل رشد روانی، شناختی، اجتماعی و سلامت روان 22
الگوی تابآوری و آسیبپذیری……………………………………………………… 23
ویژگیهای افراد تابآور………………………………………………………………. 24
وجوه تاب آوری……………………………………………………………………… 26
ویژگیهای دخیل درتاب آوری………………………………………………………… 27
سخترویی کلیدی برای تابآوری…………………………………………………… 29
مؤلفههای تابآوری………………………………………………………………….. 29
پژوهشهای انجام شده در این زمینه………………………………………………….. 31
پرخاشگری…………………………………………………………………………… 23
تعریف پرخاشگری…………………………………………………………………… 24
پرخاشگری،خشم،خصومت………………………………………………………….. 37
تاریخچه پرخاشگری…………………………………………………………………. 38
نظریه های مربوط به پرخاشگری…………………………………………………… 49
شالوده زیستی پرخاشگری……………………………………………………………. 52
علل و عوامل پرخاشگری……………………………………………………………. 53
انواع رفتارهای پرخاشگرانه…………………………………………………………. 55
زیانهای پرخاشگری………………………………………………………………….. 58
پرخاشگری در نوجوانان…………………………………………………………….. 59
احساس تنهایی……………………………………………………………………….. 61
تعریف احساس تنهایی……………………………………………………………….. 63
شناخت احساس تنهایی……………………………………………………………….. 67
دربرابراحساس تنهایی چه میکنیم……………………………………………………. 67
انواع احساس تنهایی…………………………………………………………………. 67
رابطه احساس تنهایی با ترس واضطراب…………………………………………… 69
با احساس تنهایی چگونه برخورد می کنیم…………………………………………… 70
چند توصیه برای رفع احساس تنهایی……………………………………………….. 70
طبقه بندی ویس از احساس تنهایی…………………………………………………… 73
ارتباط احساس تنهایی با کودک آسیب دیده درون……………………………………. 73
تفاوت احساس تنهایی با کمرویی و افسردگی……………………………………….. 74
احساس تنهایی درروان شناسی………………………………………………………. 75
ریشه های احساس تنهایی……………………………………………………………. 76
رابطه بین ترس و احساس تنهایی……………………………………………………. 77
رابطه احساس تنهایی با شخصیت خود محور……………………………………….. 78
روش ازبین بردن احساس تنهایی……………………………………………………. 78
ایا درمان قطعی برای احساس تنهایی وجود دارد؟…………………………………… 79
اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی…………………………………………….. 82
نظریه های مربوط به احساس تنهایی……………………………………………….. 83
فصل سوّم: فرایند پژوهش………………………………………………………….. 96
مقدمه…………………………………………………………………………………. 97
جامعه آماری…………………………………………………………………………. 97
نمونه آماری………………………………………………………………………….. 98
روش جمعآوری اطلاعات…………………………………………………………… 97
روش و طرح پژوهش……………………………………………………………….. 98
ابزارهای اندازهگیری………………………………………………………………… 98
پایایی وروایی مقیاس تنهایی…………………………………………………………. 98
پایایی وروایی مقیاس پرخاشگری……………………………………………………. 99
خلاصه پکیج آموزش تاب اوری…………………………………………………… 100
روش تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………… 101
فصل چهارم: یافته های پژوهشی………………………………………………….. 102
یافته ها……………………………………………………………………………… 104
فرضیه اول…………………………………………………………………………. 104
فرضیه دوم…………………………………………………………………………. 109
فرضیه سوم…………………………………………………………………………. 110
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری…………………………………………………….. 111
مقدمه……………………………………………………………………………….. 112
بحث و نتیجه گیری فرضیه اول…………………………………………………… 113
بحث و نتیجه گیری فرضیه دوم……………………………………………………. 119
بحث و نتیجه گیری فرضیه سوم………………………………………………….. 117
محدودیتها و پیشنهادها……………………………………………………………… 119
پیوستها……………………………………………………………………………… 120
منابع………………………………………………………………………………… 132
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………… 145
فهرست جداول و نمودارها
جدول 1-3: طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل………………………… 98
جدول 1-4: بررسی اثر تعاملی……………………………………………………. 105
این مطلب را هم بخوانید :
جدول 2-4: آزمون باکس جهت بررسی همگنی ماتریس…………………………. 106
جدول3-4: آزمون لوین برای بررسی یکسانی واریانس…………………………… 106
جدول 4-4: میانگین اولیه………………………………………………………….. 107
جدول 5-4: میانگین تعدیل شده……………………………………………………. 107
جدول 6-4: آزمون اندازه اثر بر اساس لامبدای ویلکز…………………………… 108
جدول 7-4: نتایج آزمون اثر آموزش تاب آوری برکاهش احساس تنهای 109
جدول 8-4: نتایج آزمون اثر آموزش تاب آوری برکاهش پرخاشگری…………… 110
فهرست پیوستها
پیوست شماره 1: پرسشنامه پرخاشگری باس و پری(1992)…………………….. 121
پیوست شماره 2: پرسشنامه احساس تنهایی……………………………………….. 123
پیوست شماره 3: خلاصه پکیج اموزش تاب اوری……………………………….. 125
چكیده
هدف: پژوهش حاضر به منظوربررسی اثربخشی آموزش تاب اوری بر میزان پرخاشگری و احساس تنهایی دانش آموزان پسرسال سوم راهنمایی انجام شد روش: این پژوهش از نوع تحقیق آزمایشی با طرح دو گروهی پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامههای احساس تنهایی ،پرخاشگری وتاب اوری بهره گرفته شده است. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر رشت است که به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شده و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایشی و كنترل گمارده شده اند. سپس برنامه آموزش تاب اوری به عنوان متغیر مستقل ،طی 10 جلسه 75 دقیقه ای و در طول دو ماه ونیم،بر گروه آزمایشی اعمال شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل كواریانس چند متغیره (مانكوا) و با استفاده از نرم افزار کامپیوتری 18 SPSS بهره گرفته شده است.یافته ها: نتای
ج نشان می دهند كه F مشاهده شده از نظر آماری در سطح( 05/0 p< ) معنی دار است. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، اجرا برنامه آموزش تاب اوری می تواند در کاهش پرخاشگری و احساس تنهایی دانش آموزان پسر موثر باشد. بنابراین در نظر گرفتن این برنامه در مدارس،می تواند برای دانش آموزان مفید باشد.
واژگان کلیدی : تاب آوری، پرخاشگری،احساس تنهایی ،دانش آموزان.
مقدمه
تابآوری[1] به عنوان یکی از سازههای اصلی شخصیت برای فهم انگیزش، هیجان و رفتار مفهومسازی شده است(بلاک،2002). ورنر و اسمیت[2](1992) تابآوری را ساز و کار ذاتی خود اصلاحگری انسان میدانند. افزون بر این به باور ورنر(1997) تابآوری، صرف نظر از خطرات تهدیدکننده، عاملی بالقوه در همه افراد برای تغییر و دگرگونی است. بلاک(2002) بر این باور است که تابآوری توانایی سازگاری با شرایط محیطی و مهارگری وقایع پیشبینی نشده است(لتزرینگ، بلاک و فوندر،2005). هسته مرکزی سازه تابآوری را این پیش فرض تشکیل میدهد که فطرتی زیستشناختی برای رشد و کمال در هر انسان وجود دارد( طبیعت خود- اصلاحگری ارگانیسم انسانی) که به طور طبیعی و در شرایط معین محیطی میتواند آشکار شود(ورنر،1997). به باور ماستن(2001) هنگامی که فاجعه از سر بگذرد و نیازهای اولیه انسان تأمین گردد، آنگاه تابآوری به ظهور میرسد. در نتیجه فرآیند تابآوری، اثرات ناگوار، اصلاح یا تعدیل میشوند و یا حتی ناپدید میگردند(توگارد و فردریکسون، 2004؛ انزالیچت، ارنسون، گود و مککی،2006؛ فریبرگ، هجمدال، روزنوینگ، مارتینوسن، اسلاکسن و فلاتن،2006).
از سوی دیگر تابآوری سازگاری درونی و بیرونی فرد تحت شرایط چالشانگیز است که فرد بدون آسیبپذیری زیاد به مبارزه با شرایط چالشانگیز میپردازد و یا با این شرایط سازگار میشود(هانتر و چندلر، 1999). بنابراین، تابآوری مؤلفهای است که به افراد کمک میکند تا با جهانی که دائماً در حال تغییر است، سازگار شوند. فریبرگ، بارلاگ، مارتینسون، روزنبرگ و هجمدال(2005) در پژوهشی نشان داد که تابآوری به فرد این توانایی را میدهد تا فردی تأثیرگذار باشد و در مقابل شرایط سخت به صورت انعطافپذیری واکنش نشان دهد. بنابراین، با توجه به مطالب فوق منطقی است که در حیطه تابآوری به مسأله سلامت روانی[3] نوجوانان بپردازیم چون در نوجوانان این توانایی وجود دارد تا بتوانند در شرایط چالشانگیز و در هنگام بروز مشکلات خود را با آن شرایط انطباق دهند و سلامت روانی بهتری را داشته باشند و پژوهشها نیز حاکی از آن است نوجوانانی که این خصیصه در آنها بیشتر وجود دارد، رفتارهای آسیبرسان[4] کمتری را نشان دادهاند و همچنین در سلامت روان نمره بهتری را کسب کردهاند(ورنر، 1995).
همچنین خلق مثبت یکی از عواملی است که منجر به افزایش تابآوری و رضایت از زندگی میشود. پژوهشها حاکی از آن است افرادی که خلق مثبت بالایی دارند، معمولاً تابآوری آنها نیز بالاتر است.
در سالهای اخیر رویکرد روانشناسی مثبت نگر[5]، با شعار توجه به استعداد ها و توانمندی های انسان، مورد توجه حوزه های مختلف روانشناسی قرار گرفته است. این رویکرد، هدف غایی خود را شناسایی سازه ها و شیوه هایی می داند که بهزیستی[6] و شادکامی انسان را فراهم می کند. از این رو عواملی که موجبات تطابق هرچه بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدهای زندگی را سبب گردند، بنیادی ترین سازه های مورد پژوهش این رویکرد می باشند. در این میان تاب آوری[7] جایگاه ویژه ای، مخصوصا در حوزه های روانشناسی تحولی، روانشناسی خانواده و بهداشت و سلامت روانی به خود اختصاص داده است (کمبل-سیلس، کوهان و استین[8]، 2006). تاب آوری، فرایند توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز علیرغم شرایط چالش برانگیز و تهدید کننده تعریف شده است (گارمزی و ماستن[9] ، 1991) و نه تنها در برگیرنده شکست ناپذیری در حالت های اضطرابی می باشد، بلکه توانایی های بالاتری برای پوشش مجدد حوادث ناگوار می باشد(گارمزی،1991).
واژه تاب آوری را می توان به صورت بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پرخطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فائق می شود بلکه طی آن و با وجود آن قوی تر نیز می گردد. پس تاب آوری به معنای توان موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار (با وجود عوامل خطر) است. این شرایط خود به خود ایجاد نمی شود مگر اینکه فرد در موقعیت دشوار و ناخوشایندی قرار گیرد تا برای رهایی از آن یا صدمه پذیری کمتر، حداکثر تلاش را برای کشف و بهره گیری از عوامل محافظت کننده (فردی و محیطی) در درون و بیرون خود که همواره به صورت بالقوه وجود دارد، بکار گیرد (کاظمی،1383).
تاب آوری با در نظر داشتن توام شرایط استرس زا و توانایی ذاتی افراد برای پاسخ گویی، دوام آوردن و رشد نرمال در حضور شرایط استرس زا مطرح می شود. مفهوم تاب آوری یک راه حل امید بخش و خوشایند است، زیرا سرانجام سختی ها و شرایط بد دوران کودکی می تواند بالقوه ویرانگر و ناامید کننده باشد. شواهد روشنی در مورد وجود رابطه میان وقایع ناخوشایند و سختی زندگی در دوران کودکی با بروز اختلالات روانی در سال های بعدی زندگی وجود دارد که از این اختلالات می توان افسردگی، سوء مصرف مواد و خودکشی را نام برد (کاظمی،1383).
مدی و خوشابا[10] (1994) بر این عقیده اند که سرسختی روانی[11] یا همان تاب آوری، یکی از شاخصههای سلامت روانی است و برای افزایش سلامت روانی افراد می باید تاب آوری آنها را افزایش داد.
فصل اول
بیان مسأله
تاب آوری از جمله این ویژگی های بسیار مهم است که می تواند در بالا بردن سطح بهداشت روانی افراد تاثیر بسزایی داشته باشد. تاب آوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه دار و توانایی در ترمیم خویشتن است این ظرفیت انسان می تواند باعث شود تا او پیروزمندانه از رویدادهای ناگوار بگذرد و علیرغم قرار گرفتن در معرض تنش های شدید شایستگی اجتماعی، تحصیلی و شغلی او ارتقاء یابد. تاب آوری نوعی ویژگی است که از فردی به فردی دیگر متفاوت است و می تواند به مرور زمان رشد کند یا کاهش یابد و براساس خود اصلاح گری فکری و عملی انسان در روند آزمون و خطای زندگی شکل می گیرد(قاسم نژاد، قربانی، 1387)
واژه تاب آوری را می توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پر خطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فائق می شود بلکه طی آن و با وجود آن قوی تر نیز می گردد. پس تاب آوری به معنای توان موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار با وجود عوامل خطر است. این فرایند خود به خود ایجاد نمی شوند مگر اینکه فرد در موقعیت دشوار و ناخوشایندی قرار گیرد تا برای رهایی از آن یا صدمه پذیری کمتر و حداکثر تلاش را برای کشف و بهره گیری از عوامل محافظت کننده فردی ومحیطی در درون و بیرون خود که همواره به صورت بالقوه وجود دارد بکار گیرد. تاب آوری در مورد کسانی بکار می رود که در معرض خطر قرار می گیرند ولی دچار اختلال نمی شوند از این رو شاید بتوان نتیجه گیری کرد که مواجه شدن با خطر شرط لازم برای آسیب پذیری هست اما شرط کافی نیست. عوامل تاب آور باعث می شوند که فرد در شرایط دشوار و با وجود عوامل خطر از ظرفیت های موجود خود در دست یابی به موفقیت و رشد زندگی استفاده کند و از این چالش و آزمون ها به عنوان فرصتی برای توانمند کردن خود بهره جوید و از آنها سر بلند بیرون آید(محتشم، امینی راد، 1387)
اینکه چرا پدیده ای به نام تنهایی وجود دارد، اساسا یک پرسش هستی شناختی است و درست است که می توان عواملی که در این احساس نقش دارند و یا عوامل اجتماعی که موجب تقویت این احساس می شوند را وزن کرد، اندازه گرفت و یا مقایسه کرد عده ای سعی می کنند آن را از میان ببرند. عده ای دیگر سعی می کنند آنرا کاهش دهند و کسانی نیز هستند که سعی میکنند در تنهایی اشان معنایی را خلق کرده و یا بیافرینند. شاید بتوان گفت زندگی مانند سفری است که حتی اگر همراهی داشته باشیم بایستی به تنهایی این سفر یا این مسیر را طی کنیم و تنها راه رهایی از تنهایی می تواند فقط در نفی زندگی و هستی باشد(اسدیان، 1389)
سه نوع تنهایی وجود دارد: اول تنهایی مبتذل: تنهایی مبتذل یک نوع عکس العمل روح بیمار است. کسی که دچار عقده های روانی و سقوط اخلاقی و یا سقوط عصبی است و یا اصلا کمبود دارد.
از دیگران می ترسد و از جمعیت فرار می کند. خود خواهی و تمایلات سر کوفته در او یک عقده ضد اجتماعی ایجاد می کند. این نوع بیماریها را بیماریهای (آنتی سوسیال) میگویند. یعنی بیماریهای ضد جمعیت و آدمهای گوشه گیر و تنها و یا آدمهایی که مثلاً در بازار ورشکست می شوند و یا در زندگی و یا در عشق شکست می خورند. این تنهایی ها یک نوع بیماری است که ارزش بحث ندارد و توسط دکتر روانپزشک قابل معالجه است.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 12:41:00 ق.ظ ]
|