فرضیه تحقیق.. 3

سابقه تحقیق.. 4

روش تحقیق.. 4

رویکرد تحقیق.. 4

قلمرو تحقیق.. 4

ساختار تحقیق.. 4

فصل اول: تبلیغ و اینترنت.. 6

1ـ گفتار اول: تبلیغ.. 7

1ـ1. واژه‌ها و مفاهیم.. 7

1ـ1ـ1.  تبلیغ:.. 7

1ـ1ـ2. پروپاگاندا.. 8

1ـ1ـ3. میسیون.. 10

1ـ2. مؤلّفه‌های تبلیغ.. 11

1ـ2ـ1. پیام دهنده یا مبلّغ:.. 12

1ـ2ـ2. پیام‌گیرنده:.. 13

1ـ2ـ3. پیام و محتوای آن:.. 13

1ـ3. دین از محورهای اصلی تبلیغ.. 14

1ـ4. استراتژی تبلیغ.. 16

1ـ5. خط‌مشی تبلیغ در اسلام و مسیحیت راستین.. 18

2ـ گفتار دوم: اینترنت.. 20

2ـ1. تاثیر نوع رسانه در ارتباطات.. 21

2ـ2. تاریخچه اینترنت.. 22

2ـ3. اینترنت در ایران.. 24

2ـ4. مفاهیم بنیادین در اینترنت.. 25

2ـ5. کارکردهای اینترنت.. 26

2ـ6. آثار اینترنت.. 30

2ـ7. ویژگی‌های فضای مجازی.. 32

2ـ7ـ1. نامتعادل‌سازی حواس.. 32

آدرس سایت برای متن کامل پایان نامه ها

 

2ـ7ـ2. دگرگون‌سازی ادراک.. 33

2ـ7ـ3. فضای نامحدود.. 33

2ـ7ـ4. انعطاف‌پذیری زمانی.. 34

2ـ7ـ5. انعطاف هویتی.. 34

2ـ7ـ6. کاهش مسئولیت اجتماعی.. 35

2ـ7ـ7. آزار مجازی.. 36

2ـ7ـ8. برابرسازی پایگاه اجتماعی.. 36

2ـ7ـ9. جذابیت و اثر بخشی.. 37

2ـ7ـ10. چند رسانه‌ای ( مولتی مدیا) بودن.. 37

فصل دوم: تبشیر مسیحی.. 38

2ـ 1. گفتار اول: ریشه‌ها و مبانی دینی و فرهنگی تبشیر مسیحی؛   39

2ـ1ـ1. تبشیر در لغت و اصطلاح.. 39

2ـ1ـ2. تبشیر، رسالت انبیاء.. 40

2ـ1ـ2ـ 1.حضرت نوح7. 40

2ـ1ـ2ـ2.حضرت ابراهیم7. 41

2ـ1ـ2 ـ3.حضرت موسی7. 41

2ـ1ـ2ـ 4.حضرت عیسی7. 42

2ـ1ـ2ـ5.حضرت محمد9. 44

2ـ1ـ3. عملکرد تبشیری کلیسا.. 47

2ـ1ـ3ـ1. کلیسا پس از عروج عیسی7. 47

2ـ1ـ3ـ2. تغییر تاکتیک تبشیری در مسیحیت.. 49

2ـ1ـ3ـ3. ابزارهای نوین تبلیغی در خدمت تبشیر مسیحی.. 52

2ـ2. گفتار دوم: تاریخچه تبشیر مسیحی در ایران(گاه‌شماری و عملکرد)   53

2ـ2ـ1. مسیحیت در ایران تا صدر اسلام.. 53

2ـ2ـ2. مسیحیت پس از اسلام تا قاجاریه.. 57

2ـ2ـ2ـ1. از عباسیان تا مغول.. 58

2ـ2ـ2ـ2. طاهریان و آل‌بویه.. 59

2ـ2ـ2ـ3. سلجوقیان.. 59

این مطلب را هم بخوانید :

2ـ2ـ2ـ4. مغولان و ایلخانان.. 60

2ـ2ـ2ـ5. تیموریان،‌ صفویان و  افشاریان.. 60

2ـ2ـ2ـ6. افغانها.. 62

2ـ2ـ2ـ7. قاجاریه.. 64

2ـ2ـ3. میسیونر‌ها در ایران.. 64

2ـ2ـ3ـ1. مُبلّغین مستقل.. 65

2ـ2ـ3ـ2. مُبلغین وابسته.. 66

2ـ2ـ3ـ2ـ1. «هوکر» و «روفر».. 67

2ـ2ـ3ـ2ـ2. «هنری مارتین».. 68

2ـ2ـ3ـ2ـ3. پیتر گوردون.. 70

2ـ2ـ3ـ2ـ4. ژوزف ولف.. 71

2ـ2ـ3ـ2ـ5. آنتونی نوریس گرووز.. 72

2ـ2ـ3ـ2ـ6. جان کیتو.. 72

2ـ2ـ3ـ2ـ7. ژاکوب ساموئل.. 73

2ـ2ـ3ـ2ـ8. رابرت بروس.. 73

2ـ2ـ3ـ3.میسیونرهای زن.. 74

2ـ2ـ3ـ4.اهمّ فعّالیت میسیونرها در ایران.. 75

2ـ2ـ4. پهلوی.. 76

2ـ2ـ5. بعد از انقلاب اسلامی ایران.. 77

2ـ2ـ5ـ1. تبلیغات تلوزیونی.. 78

2ـ2ـ5ـ2. فضای مجازی.. 78

2ـ2ـ5ـ3. تبلیغات شهری.. 78

2ـ2ـ5ـ4. تبلیغات در اقشار.. 78

2ـ2ـ5ـ5. کلیسای خانگی.. 79

2ـ2ـ5ـ6. اغواگران.. 80

2ـ2ـ5ـ7. شبکه‌های هرمی.. 80

2ـ2ـ5ـ8. روش خانه به خانه.. 81

2ـ2ـ6. فرقه‌های مسیحی فعّال در جامعه ایران.. 81

2ـ2ـ6ـ1. کلیسای جماعت ربانی.. 81

2ـ2ـ6ـ2. کلیسای اسقفی (انگلیکن).. 82

2ـ2ـ6ـ3. شاهدان یهوه.. 83

2ـ2ـ6ـ4. بابتیستها.. 83

2ـ2ـ6ـ5. پنطیکاستی‌ها.. 84

2ـ2ـ6ـ6. کلیسای انجیلی(پرزبیتری).. 85

2ـ2ـ6ـ7. کلیسای ارامنه.. 85

2ـ2ـ6ـ8. کاتولیکها.. 86

2ـ2ـ7.معرفی برخی از مبشّران مسیحی فارسی‌زبان.. 86

2ـ2ـ8. نامدارترین مبشران بین‌المللی.. 88

2ـ2ـ9. رفتارشناسی مبشّران مسیحی.. 90

2ـ2ـ9ـ1. تظاهر به نرم خویی و مهربانی.. 91

2ـ2ـ9ـ2. جذب عوام.. 91

2ـ2ـ9ـ3. مطابق با ادبیات مخاطب سخن گفتن.. 91

2ـ2ـ9ـ4. جلب اعتماد و همدردی با مخاطب.. 91

2ـ2ـ9ـ5. شبهه افکنی و زیر سوال بردن مذهب.. 91

2ـ2ـ9ـ6.  تمسخر اسلام در جامعه مسلمان.. 92

2ـ2ـ9ـ7. امتناع از بحث عقلی.. 92

2ـ2ـ9ـ8. شادخواری.. 92

2ـ2ـ9ـ9. سو استفاده از جهل افراد نسبت به دین مبین اسلام.. 92

2ـ2ـ9ـ10. سوژه‌سازی از طلبه‌های مسیحی شده مورد ادعا.. 93

2ـ2ـ9ـ11. تساهل‌افراطی.. 93

2ـ2ـ9ـ12. بهره‌گیری از غریزه جنسی و عشق منحرف.. 93

2ـ2ـ9ـ13. استفاده از کمبود محبت و حس تنهایی.. 94

2ـ2ـ9ـ14. تکیه بر عنصر امید به آینده.. 94

2ـ2ـ9ـ15. ادعای شفابخشی و کرامات.. 94

2ـ3. گفتارسوم: عملکرد مسلمانان در قبال پدیده تبشیر.. 95

2ـ3ـ1. ریشه‌های دشمنی مسیحیت تبشیری با اسلام.. 95

2ـ3ـ2. اهداف اسلام‌ستیزی.. 96

2ـ3ـ3. نظر قرآن نسبت به اهل ذمّه و لزوم هشیاری در برابر تبشیری‌ها   97

2ـ3ـ4. عکس‌العمل مسلمانان به تبلیغات مسیحیت تبشیری در ابعاد مختلف   102

2ـ3ـ4ـ1. عکس العمل کلامی.. 103

2ـ3ـ4ـ1ـ1 سیف الامه و برهان المله.. 103

2ـ3ـ4ـ1ـ 2.الهدی الی دین‌ المصطفی.. 103

2ـ3ـ4ـ1ـ3.اظهار الحق.. 103

2ـ3ـ4ـ1ـ4. الملل و النحل شهرستانی.. 104

2ـ3ـ4ـ1ـ5.تحفه الاریب فی الرد علی اهل الصلیب.. 104

2ـ3ـ4ـ2.عکس‌العمل فرهنگی.. 104

2ـ3ـ4ـ3.عکس‌العمل سیاسی.. 105

2ـ3ـ5. پاسخی به ادّعای تبشیری‌ها درباره نقض حقوق مسیحیان در ایران   105

2ـ3ـ5ـ1. آزادی انجام مراسم دینی.. 106

2ـ3ـ5ـ2. تشکیل انجمن.. 106

2ـ3ـ5ـ3. اجرای مقررات مذهبی خویش در احوال شخصیه.. 107

2ـ3ـ5ـ4. داشتن نماینده مجلس.. 107

2ـ3ـ6. تهدیدات رواج مسیحیت تبشیری.. 108

فصل سوم.. 109

تبشیر در اینترنت.. 109

3-1.امکانات خاص شبکه اینترنت.. 110

3ـ1ـ1 کلیسای اینترنتی.. 110

نمونه‌ها:.. 112

3ـ1ـ2. هدایت و رهبری کلیسای خانگی از طریق اینترنت.. 113

3ـ1ـ3.ارائه کتاب مقدس با امکانات مختلف.. 117

3ـ1ـ4. تلوزیون‌های مسیحی در سایت‌های اینترنتی.. 120

3-1-4-1. برخی از اهداف تلویزیون‌های مسیحی.. 120

3-1-4-1-1. ارائه چهره‌ای ناموفق از اسلام.. 120

3-1-4-1-2. استفاده از موسیقی.. 121

3-1-4-1-3. بررسی معضلات خانوادگی.. 121

3-1-4-1-4. تمرکز بر جوانان، کودکان و زنان.. 122

3-1-4-1-5. جاذبه‌های گردشگری.. 122

3-1-4-1-6. استناد به انجیل.. 122

3-1-4-1-7. امیددهندگی و نجات.. 123

3-1-4-1-8. تکرار وتلقین.. 123

3-1-4-1-9. صحنه‌آرائی و ظاهرمجریان.. 123

3-1-4-1-10. شهادت و نمایش نمونه‌های عینی.. 123

3-1-4-1-11. ارتباط با ماوراء.. 124

3-1-4-1-12. سادگی درارائه پیام.. 124

3ـ1ـ4ـ2. معرفی شبکه‌های تلوزیونی مسیحی.. 125

3-1-4-2-1.شبکه TBN.. 125

3-1-4-2-2. شبکه نجات.. 127

3-1-4-2-3.شبکه محبت.. 130

3-1-4-2-4. شبکه ست سون پارس.. 131

3-1-4-2-5شبکه سون.. 131

3ـ1ـ 5. رادیوهای تبشیری در اینترنت.. 132

3ـ1ـ6. مدارس اینترنتی و برنامه شاگردسازی.. 132

3ـ1ـ 7.شبکه‌های خبری در اینترنت.. 135

3ـ1ـ 8. کتاب‌ها و نشریات و مقالات الکترونیکی.. 138

3ـ1ـ 9. دانلود کتاب‌های ممنوعه.. 140

3-2.دسته بندی شیوه‌های تبلیغ بر اساس محتوا.. 141

3ـ2ـ1. دفاع از کتاب مقدس و پاسخ به ایرادات وارد شده بر مسیحیان   141

3ـ2ـ 2. شهادت ایمانی.. 145

3ـ2ـ3. ادعای معجزه و شادی و نشاط در مسیحیت.. 150

3ـ2 ـ4. تکیه بر دعا.. 160

3ـ2ـ5. ایراد شبهات (نسبت به اسلام، قرآن، پیامبر9، پیشوایان معصوم: و احکام اسلامی).. 162

3ـ2ـ6. مظلوم‌نمایی و ادعای برخورد با نومسیحیان.. 168

3ـ2ـ 7. مواعظ.. 170

3ـ2ـ8. استفاده از مباحث خانواده و برنامه‌های روانشناسی و مشاوره مسیحی   171

3ـ2ـ9. بهره‌گیری و تفسیر نابجا از آثار بزرگان علم و ادب   172

3ـ2ـ10. استفاده از لهجه‌های محلی.. 173

3ـ2ـ11. استفاده از جذابیّت‌های جنسی.. 174

3ـ2ـ12. برنامه‌های ویژه کودکان.. 175

3ـ2ـ13. ترویج کنفرانس‌ها و اجتماعات.. 175

فصل چهارم:.. 177

تحلیل و بررسی و ارائه پیشنهادات.. 177

4ـ1. گفتار اول: فرصت اینترنت برای تبلیغ مسیحیت  تبشیری در جامعه ایران   178

4ـ1ـ1. مسیحیت به واسطه حضور در اینترنت از چه مزایایی برای تبلیغ بهره می‌برد؟.. 178

4ـ1ـ1ـ1. پوشش گسترده شبکه اینترنت.. 178

4ـ1ـ1ـ2. جاذبه و قابلیّت‌های اینترنت.. 178

4ـ1ـ1ـ3. احساس امنیّت برای مبلّغان مسیحیت تبشیری.. 178

4ـ1ـ1ـ4. استفاده از توان ایرانیان مقیم خارج به واسطه حضور دراین شبکه   179

4ـ1ـ1ـ5. پنهان‌ماندن هویّت کاربران.. 179

4ـ1ـ2. ارزیابی شیوه‌های تبلیغ مسیحیت تبشیری در اینترنت.. 180

4ـ1ـ3. ارزیابی میزان مؤفقیت تبشیر اینترنتی.. 183

4ـ1ـ4. فرصت‌ها و تهدیدهای اینترنت.. 185

4ـ1ـ5. مقایسه تبلیغات مسیحیان با مسلمانان.. 186

گفتار دوم: پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای مقابله با تبشیر مسیحی در ایران.. 189

4ـ2ـ1. پیشنهادات کلی.. 189

4ـ2ـ1ـ1. آگاه‌سازی.. 189

4ـ2ـ1ـ2. تعمیق باورهای دینی.. 190

4ـ2ـ1ـ3. تقویت نهاد خانواده و گسترش فرهنگ ازدواج.. 190

4ـ2ـ1ـ4. فراهم ساختن نیازهای روانی و تفریحی و گسترش ورزش.. 191

4ـ2ـ1ـ5. برقراری عدالت اجتماعی و رفع آثار فقر و اشتغال‌زایی.. 192

4ـ2ـ1ـ6. گسترش اخلاق در جامعه.. 192

4ـ2ـ1ـ7. ضرورت برنامه‌ریزی در تبلیغ.. 193

4ـ2ـ1ـ8. لزوم مخاطب‌شناسی.. 193

4ـ2ـ1ـ9. لزوم استفاده از تکنولوژی(خصوصاً اینترنت) در تبلیغ.. 194

4ـ2ـ2. روش‌های مواجهه با مسیحیت تبشیری در اینترنت.. 198

4ـ2ـ2ـ1. تشویق و تربیت مبلّغان توانا برای ورود به فضای مجازی.. 198

4ـ2ـ2ـ2. ایجاد سایت‌ها و وبلاگ‌های پاسخگویی به شبهات و تقویت آن‌ها.. 199

4ـ2ـ2ـ3. تأسیس رادیو و تلوزیون اینترنتی در راستای پاسخگویی به مسیحت   199

4ـ2ـ2ـ4. ایجاد سایت‌های پخش فیلم و سریال اینترنتی.. 199

4ـ2ـ2ـ5. تاسیس سایت‌ها و وبلاگ‌هایی با موضوع مستبصرین مسیحی.. 200

4ـ2ـ2ـ6. مناظره با سران مسیحت در اینترنت.. 200

4ـ2ـ2ـ7. استفاده از توان مسیحیان رسمی ایران در نقد مسیحیت تبشیری.. 200

4ـ2ـ2ـ8. احیاء و انتشار تراث شیعه و کتاب‌های نقد و پاسخگویی در اینترنت   201

فهرست منابع و مآخذ.. 202

مقدمه:

تبلیغ یا رساندن پیام و نشر اهداف انبیاء، امر مهمی است که می‌توان آن را همزاد بشر دانست. از این‌رو آنرا همزاد بشر دانستیم، که ظهور دین و نبوّت را هم‌زمان با تولّد آدم ابوالبشر7 می‌دانیم. چرا که انسان موجودی است اجتماعی؛ بنابراین برای تعامل با دیگران و مفاهمه بهتر باید نیّات و اغراض شخصی یا دینی خود را به وسیله ابزار و امکانات موجود منتقل نماید و این همان تبلیغ است.

ابزار و امکانات تبلیغ، در گذر زمان و با تکامل و پیشرفت انسان در هر عصری به شکلی نو و تازه پدید آمد؛ و مبلّغان دین نیز، چه آنان که واقعاً درصدد هدایت انسان بودند و چه آنان که به نام دین و تظاهر به تبلیغ آن، در واقع ضلالت و گمراهی را تبلیغ می‌کردند، با استفاده از این ابزار برای گسترش و نشر اهداف خود از هیچ کوششی دریغ نکردند.

بدون شک اختراع و ابداع ابزار تبلیغی الکترونیکی را باید نقطه عطف مهمی در امر تبلیغات دانست؛ چرا که بسیاری از حدود و ثغور و محدودیّت‌ها را از میان برداشت. خصوصاً در دهه اخیر و با گسترش اینترنت، شاید دیگر نتوان در این کره خاکی محدوده‌ای را یافت که از بُرد تبلیغ به دور باشد. پدیده‌ای که باید آن را تلفیقی از رسانه‌های مختلف و مدرن، مثل تلفن، رادیو، تلوزیون، روزنامه، مجله و… دانست.

پیروان ادیان مختلف نیز به تبع سرعت و رشد تکنولوژی از ورود به این عرصه غفلت نکردند؛ آنها علاوه بر تبلیغات سنّتی، که مخاطبان خاص خود را دارد، کوشیدند که خود را به ابزار نوین تبلیغی مجهّز کنند، تا به آسانی و سهولت و با هزینه کمتری بر تعداد پیروان خود بیافزایند.

بر کسی پوشیده نیست که اسلام و مسیحیت به عنوان دو دین بزرگ الهی در تمام عالم دارای پیروان فراوانی هستند. در بعضی از ممالک نسبتشان، به اقلّیّت و اکثریّت و گاهی نیز مساوی است. گاهی در صلح و آرامش بودند و گاهی در مخاصمه و جدال؛ اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین الهی همواره مسحیت راستین را به رسمیّت می‌شناسد و مسیحیانی که در سرزمین‌های اسلامی به عنوان اقلیّت مذهبی زندگی می‌کنند، از حقوق خاصّی به عنوان اهل ذمّه برخوردارند؛ همچنانکه محدودیّتهایی برای تبلیغ دین آنها در میان مسلمانان قائل است.

اما در این پژوهش سخن از مسیحیت راستین نیست، بلکه از افرادی است که به آموزه‌های مسیحی ملتزم نیستند، و مسیح7 را ابزار رسیدن به اهداف سیاسی و استعماری خود می‌دانند. همانطوریکه تاریخ استعمار در مشرق‌زمین و آفریقا گواه بر این مدّعاست، افرادی تحت نام زیبای «تبشیر» به تحمیل ایده‌ها و افکار سیاسی و انحرافیِ پیچیده در زرق و برق محبّت، عشق، نجات و شفاء می‌پردازند. هدف ما در این پایان‌نامه‌ که با عنوان «بررسی شیوه‌های تبلیغ مسیحیت تبشیری در اینترنت» تدوین شده، شناخت این شیوه‌ها و راه‌های تاثیر آنها بر جامعه اسلامی ایران و معرفی آسیب‌ها و مشکلاتی است که این پدیده برای تحقق اهداف متعالی اسلام در این کشور به‌وجود می‌آورد. تبلیغات گسترده «مسیحیت‌ِتبشیری» در میان اقشار مختلف جامعه ما، که از طریق ماهواره، اینترنت، کلیسای خانگی، پخش و توزیع کتب رایگان و … انجام می‌شود، می‌تواند به سست شدن پایه‌های ایمانی و دینی مردم بینجامد. ما در این رساله به بررسی تبلیغات اینترنتی آنها، و راه‌کارهای مقابله با آن خواهیم پرداخت.

ضرورت و اهداف تحقیق:

هر مبلّغ متعهّدی باید علاوه بر تجهیز به دانش قرآنی و منابع روایی، نسبت به نقاط آسیب‌پذیر جامعه اسلامی و جوانان عزیز و منافذی که مجرای نفوذ و ورود دشمن است، نیز آگاه باشد. مبلّغان باید بدانند یکی از بزرگترین و خطرناک‌ترین پدیده‌ای که مسلمانان با آن روبرو هستند، تبشیر مسیحیت است که متاسفانه در برخی از آنان نیز موثر افتاده، تاحدّی که فریاد دلسوزانه علمای آگاه و متعهّدمان خصوصاً رهبر فرزانه انقلاب و مراجع معظم تقلید نسبت به گسترش و رواج آن در جامعه ما بلند است. و شاید در اطراف ما نیز، از اقوام و آشنایان، و یا دوستان و همسایگان کسانی باشند که به طور پیدا یا پنهان گرفتار دام مسیحیت تبشیری شده‌اند.

بنابراین پژوهشی که تحت عنوان فوق‌الذّکر در جامعه ‌المصطفی9 ‌العالمیه و با راهنمایی و مشاوره اساتید محترم صورت گرفته تلاش می‌کند ضمن بررسی سایت‌ها و وبلاگ‌ها، شیوه‌های تبلیغی آنها را معرفی نماید. تا با شناساندن اهداف، انگیزه‌ها و روش‌های تبلیغ مسیحیت تبشیری به جمع بزرگ مبلّغان مسلمان و متصدیّان فرهنگ و مذهب کشور ما، ضمن تنبّه و آگاهی‌بخشی به آنها، اعلام نماید: ضرورت دارد که مبلّغان اسلامی ضمن مجهز‌شدن به وسایل نوین ارتباطی، با ابزارِ تبلیغی از جنس همان ابزاری که دشمن از آنها بهره می‌برد، علاوه بر پاسخگویی به شبهات مسیحیت زمینه هدایت منحرفین و فریب‌خوردگان را نیز فراهم نمایند.

سؤال‌های تحقیق:

سؤال اصلی:

روش‌های تبلیغ «مسیحیت تبشیری» در شبکه جهانی اینترنت برای مخاطبان فارسی زبان و ایرانی چگونه است؟

سؤال‌های فرعی:

1.اینترنت در میان انواع مختلف رسانه‌های تبلیغی در چه جایگاهی قرار دارد؟

  1. مزایا و کارکردهای این رسانه چیست؟

3.نگاه ادیان الهی نسبت به تبلیغ چگونه است؟

  1. دیدگاه مسیحیت نسبت به تبلیغ چیست؟

5.تبشیر چیست؟

6.مسیحیت تبشیری به چه معناست؟

7.سابقه تبلیغ مسیحیت در سرزمین ایران چیست؟

  1. انواع شیوه‌های تبلیغ مسیحیت در اینترنت چگونه دسته‌بندی می‌شود؟
  2. راهکارهای مقابله با تبلیغات اینترنتی مسیحیت در ایران چیست؟
  3. چگونه می‌توان تبلیغات منفی مسیحیت تبشیری علیه اسلام در سایت‌ها و وبلاگ‌ها را خنثی نمود؟

فرضیه تحقیق:

با توجه به ظرفیت‌های بالای اینترنت و امتیازاتی که این روش نسبت به سایر روشهای تبلیغ مسیحیت تبشیری در ایران از آن برخوردار است، مبشّران مسیحی در آینده توجه بیشتری به آن خواهند داشت و تبلیغات خود را در این شبکه گسترش خواهند داد. به این ترتیب، مسیحیت تبشیری می‌تواند یکی از چالش‌های مهم مسلمانان ایران در آینده باشد و در این خصوص باید ضمن شناخت دقیق و عالمانه این پدیده و قابلیت‌های آن، از هم‌اکنون برای غلبه بر آن چالش پیش‌اندیشی و چاره‌جویی و برنامه‌ریزی کرد.

 

سابقه تحقیق:

تا کنون کتاب‌‌ها و مقالات و پایان‌نامه‌های زیادی در زمینه تبلیغ و عناوین مرتبط با آن و همچنین مسیحیت در ایران و اهداف و انگیزه‌ها و روش‌های تبشیری و تبلیغی آنها نوشته شده، ‌اما با جستجویی که در

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...