پایان نامه تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با تاثیر تعدیل کنندگی نوآوری و یادگیری سازمانی |
1-4-1 هدف کلی ……………………………………………………………………………………………. 6
1-4-2 اهداف فرعی ……………………………………………………………………………………. 6
1-5 سؤالات پژوهش …………………………………………….. 6
1-5-1 سوال اصلی ………………………… 6
1-5-2 سوالات فرعی ……………………… 7
1-6 فرضیات پژوهش ………….. 7
1-7 مدل پژوهش ………………… 8
1-8 روش تحقیق ………………………………….. 10
1-8-1 نوع تحقیق و روش گردآوری دادهها 10
1-8-2 ابزار و شیوه گردآوری اطلاعات 10
1-8-3 نحوهی سنجش متغیرها و گردآوری دادهها 10
1-8-4 روایی و پایایی ابزار اندازه گیری 10
1-9 قلمرو پژوهش ………….. 11
1-10جامعه و نمونهی آماری 11
1-11 روش تجزیه و تحلیل دادهها 11
1-12 متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی آنها 12
1-13 محدودیتهای پژوهش 14
1-14 ساختار پژوهش ….. 15
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
2-1 مقدمه …………………………. 17
2-2 هوش رقابتی ……………….. 17
2-2-1 تعاریف هوش رقابتی ……………………………………………………………………………………………………………… 18
2-2-2 فرایند هوش رقابتی ……….. 20
2-2-3 انواع هوش رقابتی ……………. 21
2-2-4 هوش رقابتی در شرکتهای کوچک و متوسط 23
2-3 مدیریت دانش ……………….. 24
2-3-1 فرایند مدیریت دانش ……………. 25
2-3-2 عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش 26
2-4 یادگیری سازمانی ……. 27
2-4-1 تعاریف یادگیری سازمانی 28
2-4-2 قابلیتهای یادگیری سازمانی 29
2-5 نوآوری سازمانی ………………. 32
2-5-1 رویکردهای نوآوری ………………. 33
2-5-1-1 رویکرد فردگرایی …………………………………………………………………………………………………………………..33
2-5-1-2 رویکرد ساختارگرایی …………………………………………………………………………………………………………….34
2-5-1-3 رویکرد تعاملی ………………………………………………………………………………………………………………………34
2-5-2 تعاریف نوآوری ………………………….. .34
2-5-3 انواع نوآوری …………………………….. 35
2-6 عملکرد سازمانی …………… 38
2-6-1 کارت امتیازی متوازن …………… 39
2-7 شرکتهای کوچک و متوسط 43
2-7-1 تعاریف شرکتهای کوچک و متوسط 44
2-7-2 ویژگی شرکتهای کوچک و متوسط 44
2-7-3 محدودیت و چالشهای پیش روی شرکتهای کوچک و متوسط 46
2-8 پیشینه تجربی ……………… 47
2-8-1 روابط بین مدیریت دانش، یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد سازمانی 47
2-8-2 روابط بین هوش رقابتی، نوآوری و عملکرد سازمانی 51
2-9 جمع بندی فصل دوم 54
فصل سوم: روش شناسی
3-1 مقدمه ………………………….. 57
3-2 فرضیههای تحقیق ………… 57
3-3 مدل مفهومی پژوهش 58
3-4 روش تحقیق …………………. 59
3-5 جامعه و نمونه آماری 60
3-6 ابزار و شیوهی جمعآوری دادهها 60
3-7 ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری 62
این مطلب را هم بخوانید :
3-7-1 روایی پرسشنامه ………………….. 62
3-7-2 پایایی پرسشنامه …………………. 62
3-8 متغیرهای پژوهش ……….. 62
3-9 نحوه تجزیه و تحلیل دادهها 63
3-10 جمعبندی فصل سوم 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه ………………………… 65
4-2 آمار توصیفی ………………… 65
4-2-1 توصیف متغیرهای جمعیت شناختی 66
4-2-2 نتایج آمار توصیفی مولفه های تحت بررسی 70
4-2-2-1 هوش رقابتی …………………………………………………………………………………………………………………………71
4-2-2-2 مدیریت دانش ………………………………………………………………………………………………………………………73
4-2-2-3 یادگیری سازمانی …………………………………………………………………………………………………………………75
4-2-2-4 نوآوری ………………………………………………………………………………………………………………………………….77
4-2-2-5 عملکرد سازمانی …………………………………………………………………………………………………………………..79
4-2-3 بررسی نرمال بودن داده ها 82
4-3 آمار استنباطی …………….. 83
4-3-1 مدلیابی معادلات ساختاری 83
4-3-2 تحلیل عاملی(تائیدی) ………….. 83
4-3-3 مدل ساختاری پژوهش ………… 88
4-3-3-1 مدل مفهومی ………………………………………………………………………………………………………………………..88
4-3-3-2 شاخصهای مدل تحت بررسی ………………………………………………………………………………………………89
4-3-3-3 مدل ضرایب استاندارد ………………………………………………………………………………………………………….89
4-3-3-4 مدل T values …………………………………………………………………………………………………………………..90
4-3-4 نتایج آزمون فرضیات پژوهش 91
4-3-4-1 تحلیل دو متغیره ………………………………………………………………………………………………………………….91
4-3-4-2 تحلیل چند متغیره ……………………………………………………………………………………………………………….92
4-4 جمع بندی فصل چهارم 99
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه ………………………………… 102
5-2 مروری بر خطوط کلی تحقیق 102
5-3 یافتههای پژوهش ……………. 103
5-3-1 یافتههای جمعیت شناختی 103
5-3-2 یافتههای تحلیل تک متغیره 104
5-4 یافتههای آمار استنباطی 105
5-4-1 یافته های تحلیل دو متغیره 105
5-4-2 یافته های تحلیل چند متغیره 106
5-5 بحث و نتیجه گیری 107
5-6 پیشنهادات ………………….. 109
5-6-1 پیشنهادهای کاربردی ………….. 109
5-6-2 پیشنهادهایی جهت پژوهشهای آتی 111
5-7 محدودیتهای پژوهش 112
منابع و مآخذ
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….113
منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….114
ضمائم و پیوستها
پیوست 3-1: پرسشنامه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………….124
پیوست 4-1: خروجی های نرم افزار …………………………………………………………………………………………………………….127
1-1 مقدمه
شرکتها با محیطی پر از تلاطم و تغییرات سریع و پیچیده ای مواجه هستند. در چنین محیط هایی برای شرکتها حفظ مزیت رقابتی دشوار و چالشی بزرگ محسوب می شود. بنابر این شرکتها برای حفظ مزیت رقابتی باید به دنبال فرصتهای ایده آل محیطی باشند تا با بهره برداری از چنین فرصتهایی بتوانند موقعیت رقابتی خود را بهبود بخشند. شرکتها برای حضور فعال در چنین محیط های فرارقابتی باید درک و شناخت بهتری از رقابت و نیروهای رقابتی که بر موفقیتشان تاثیر می گذارند، داشته باشند. شرکتها باید بدانند که چگونه در عرصه رقابت باقی بمانند و اینکه چگونه تغییرات درونی و بیرونی صنعتشان را پیش بینی کنند و نسبت به آن از خود عکس العمل نشان دهند(نیکولاس و ایوانجلیا[1]، 2012). به مدد افزایش هوش رقابتی است که شرکتها می توانند از محیط خود شناخت کافی داشته باشند(تارخ،1390، ص 2). دنق و لیو[2] بیان کردند که هوش رقابتی یک نقش مهم در مدیریت استراتژیک و تصمیم گیری دارد. پلتونومی و ووری[3] نیز به این نکته اشاره کردند که شرکتها از طریق هوش رقابتی می توانند دانش مرتبط و دقیقی درباره رقبا و محیط کلی کسب و کار بدست آورند. تانو و بایلتی[4] در پژوهشی به این نتیجه رسیدند که هر قدر اطلاعات هوش رقابتی در شرکتها بیشتر باشد بر روی نوآوری آنها تاثیر مثبتی می گذارد. بر عکس هوش رقابتی که بیشتر بر محیط خارجی شرکتها کار می کند، مدیریت دانش بیشتر بر روی عوامل داخلی توجه دارد(طیب و همکاران[5]، 2008). در اقتصاد مبتنی بر دانش شرکتهایی موفقترند که اقدامات مدیریت دانش را بصورت موثر اجرا کنند. از راههای دیگر جهت ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، خلق نوآوری در شرکتهاست و بدون شک یکی از روشهای نوآور بودن سازمانها افزایش قابلیت های یادگیری سازمانی است که افزایش این قابلیتها خود نتیجه اجرای کارآمد مدیریت دانش در شرکتهاست(لیائو و وو[6]، 2010). هم مدیریت دانش و هم هوش رقابتی هردو به نحوی ابزارهای قدرتمندی در کسب مزیت رقابتی برای شرکتها محسوب می شوند.
1-2 بیان مسئله
در اقتصاد جهانی، تبادل اطلاعات در سطح کره زمین و در طول و عرض جغرافیایی در زمان نانوثانیه صورت می گیرد. بنابر این نیاز به گردش سریع اطلاعات برای رقابتی پویا و تجارتی هوشمند، اجتناب ناپذیر است. لذا شرکتهای حرفه ای درصدد هستند تا ابزارهای مورد نیاز شرکتهایی را که می خواهند سریع، متمرکز و منعطف باشند و موقعیت و مزیت رقابتی آنها حفظ شود را مهیامی سازند(تارخ، 1390، ص 2 ). می توان گفت حفظ مزیت رقابتی چالش برانگیزترین مساله پیش روی شرکتها در اقتصاد پویا و متغیر کنونی به حساب می آید. برای حفظ مزیت رقابتی شرکتها باید از محیط خود آگاهی کامل داشته باشند که این آگاهی از طریق اجرای فعالیتهای هوش رقابتی محقق می یابد. هوش رقابتی به سازمانها در شناسایی محیط اطراف خود کمک می کند. تجزیه و تحلیل اطلاعات در محیط رقابتی، یک منبع مهم و حیاتی برای شرکتها در ظرفیت بنگاه جهت معرفی محصولات/خدمات و فرایندهای جدید به شمار می رود. همچنین هوش رقابتی منبع اطلاعاتی مهمی برای برنامه ریزی و دیگر فعالیتهای سازمان می باشد. زیرا آن اطلاعاتی را درباره رفتار فعلی و آتی رقبا و محیط کلی کسب وکار فراهم می کند(نصری[7]،2011).
عصر حاضر، عصر تغییر و تحولات اساسی و بنیادی است و سازمانهایی می توانند خود را با این شرایط تطبیق دهند و در صحنه رقابت باقی بمانند که مدیران و رهبرانی کارآمد، تغییر گرا و با چشم اندازی بلند مدت داشته باشند. در سالهای اخیر هوش رقابتی و مدیریت دانش به مفاهیم مهم مدیریت تبدیل شده و بسیاری از شرکتهای بزرگ آن را به جزئی از فرهنگ سازمانی خود تبدیل کرده اند. افزایش هوش رقابتی موجب می گردد شرکتها اطلاعات محیط اطراف خود را سریعتر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کرده و نتایج حاصل را به طریق سودمند ذخیره و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیم گیرندگان قرار دهند. این امر جریان تبادل اطلاعات و دانش را در بستر شرکتها تسریع کرده و اثربخشی فرایند تفکر و تصمیم گیری گروهی را به نحو چشمگیری بهبود می بخشد(پاک مرام، 1388). بنابر این هوش رقابتی به عنوان یک ابزار برای بهبود رقابت پذیری شرکتها معرفی شده است. اطلاعات به عنوان یکی از اقلام مهم دارایی های استراتژیک و ابزارهای بازاریابی به شمار می آید. گرد آوری و ارزیابی اطلاعات مربوط به شرکتهای رقیب در امر تدوین استراتژی نقش حیاتی دارد. هدف اصلی هوش رقابتی دستیابی به داده ها و اطلاعاتی در مورد محیط، رقبا و بازار و… است. از این رو هوش رقابتی موثر نه تنها نیازمند اطلاعاتی پیرامون رقباست، بلکه همچنین نیازمند اطلاعاتی درباره سایر تمایلات محیطی از قبیل تحولات تکنولوژی، تحولات بازار، تحولات اجتماعی و راهبردی میباشد)رواچ و سانتی[8]، 2001).
همچنین برای اینکه سازمانها بتوانند در عرصه رقابت حضور داشته باشند ناچارند در یکی از زمینه ها نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی داشته باشند و برای این کار یکی از راهکارها این است که سازمانها نوآور باشند. مدیریت دانش یکی از راههای غیر قابل انکار برای دستیابی به نوآوری است. در اقتصاد مبتنی بر دانش سازمانهایی که بتوانند مدیریت دانش را بصورت موثر اجرا کنند می توان گفت که عملکرد بالایی نسبت به دیگر سازمانها دارند(لانگ و لین[9] ،2012). پژوهش حاضر بر آن است تا عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط را با تاثیر متغیرهای هوش رقابتی و مدیریت دانش با تعدیل کنندگی نوآوری و یادگیری سازمانی مورد سنجش قرار دهد. مساله این پژوهش این است که آیا اجرای هوش رقابتی و مدیریت دانش در شرکتهای کوچک و متوسط تاثیری بر عملکرد شرکت دارد؟
1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش
بصورت فزاینده، شرکتها توجه ویژه ای به فعالیتهای هوش رقابتی می کنند بدلیل اینکه آنها نیازهای سازمانی را از طریق جمع آوری، تفسیر و انتشار اطلاعات خارجی حمایت می کند. دانستن اینکه چگونه ارزش افزوده اطلاعات موجب حفظ مزیت رقابتی می گردد، عامل کلیدی برای اجرای فرایند هوش رقابتی می باشد(استرائوس[10] و تویت[11]، 2009). کاهانر[12] در کتاب خود از هوش رقابتی به عنوان آخرین سلاح سازمانها در جنگ اقتصاد جهانی یاد می کند. وی به دلایل نیاز شرکتها به هوش رقابتی اشاره می کند که در شکل زیر آورده شده است:
شکل1-1: اهمیت هوش رقابتی
منبع: کاهانر بر گرفته از استرائوس و تویت، 2010
همچنین منافع حاصل از اجرای موثر مدیریت دانش موجب گردیده تا بسیاری از شرکتها در قرن 21 به اجرای مدیریت دانش رو آورند. اگر مدیریت دانش به خوبی اجرا شود موجب افزایش یادگیری سازمانی و نهایتا خلق نوآوری می گردد(لیائو و وو ، 2010). هوش رقابتی و مدیریت دانش یک هم افزایی جهت کسب و حفظ مزیت رقابتی ایجاد می کنند. هوش رقابتی به جستجوی اطلاعات محیطی می پردازد و مدیریت دانش بیشتر بر سازماندهی و تفسیر و به کارگیری این اطلاعات محیطی در درون شرکت می پردازد(طیب و همکاران[13]، 2008). مطالعات کمی بر روی موضوع پژوهش صورت گرفته که نشانگر اهمیت این پژوهش می باشد. همچنین کاربردی بودن پژوهش نیز می توانند به شرکتهای کوچک و متوسط کمک بسزایی برساند.
1-4 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف کلی
هدف کلی پژوهش بررسی تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط با نقش تعدیل کنندگی یادگیری سازمانی و نوآوری می باشد. اهداف فرعی پژوهش نیز در زیر آورده شده است
1-4-2 اهداف فرعی
- بررسی تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر نوآوری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد در شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر هوش رقابتی بر نوآوری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر نوآوری بر عملکرد سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر هوش رقابتی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری با نقش میانجی یادگیری سازمانی
- بررسی تاثیر هوش رقابتی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط
- بررسی تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 11:56:00 ق.ظ ]
|