2- 1- بیان مسئله

هنر ارتباطی آئینی تعزیه نمایش مذهبی مردم ایران زمین چندی است که دراثربرخورد بازندگی شهرنشینی ومدرنیزاسیون به عقب نشینی وادار شده اما تاثیر خود را در تئاتر وسینمای مدرن ایران داشته است به طوری که کارگردانان تاثیرگذار سینمای کشور چه در زمینه تئاتر وسینما الگوپذیری خودرا از آن در آثار خود نشان داده اند. مسلما نگاه به آیین ها و سنتهای گذشته و تاثیر آن بر رسانه ها می تواند عمل نابی به شمار اید.

با توجه به اینکه نمایش تعزیه به عنوان نمایش آئین شیعیان که در فضایفرهنگی – ارتباطی جامعه ایران بسیار پر رونق بوده امروز به تحول خود نزدیک شده است، باید به ویژگی ها وشاخص های آن از جمله زیبایی شناسی و تکنیک های اجرایی، شکل موسیقی، نقش تماشاگر و بازیگر در اجرا پرداخت تا قدمی در شناخت این آیین ارتباطی و احیای پر صلابت آن برداشته شود.همچنین در این تحقیق علاوه بر شناخت تعزیه بر دریافت آن درسینما و تئاتر اشاره می کنیم و قابلیت های اجرایی وظرفیت های نکنیکی آن را در هنرهای ارتباطی معاصرمورد ارزیابیقرار خواهیم داد. از این رو با بررسی و تحلیل عوامل مرتبط با تعزیه، این سنت مورد کا رعلمی قرار می گیرد، باشد که در جهت معرفی آن بتوان قدم های موثری برداشت.

جابر عناصری درپژوهش های خود توانسته است نسخه های این سنت آیینی را جمع آوری کرده و در کتاب نمایش ونیایش در ایران به این مراسم پرداخته است،اما در مورد نقش تعزیه در هنرهای ارتباطی و همچنین مقوله زیباشناسی این مراسم آئین کار پژوهشی مبسوطی دیده نمی شود که پژوهشگر با اتکا به داده های  اطلاعاتی تصویری این جستجوی علمی را در جهت کاربرد این آیین ادامه می دهد.(عناصری،1366)

 

3- 1- اهداف تحقیق

الف. اهداف علمی: شناختن نمایش مذهبی تعزیه از منظر ارتباطی وتبلیغی

ب. اهداف کاربردی: شناسایی منطق زیباشناسی . تکنیک های اجرایی تعزیه برای بهره گیری در ارتباطات فرهنگی و ارتباطی معاصر

 

4-1- ضرورت و اهمیت تحقیق

از ضرورت های خاص انجام این تحقیق عبارتند از: ثبت و حفظ آئین های کهن سرزمین مان و بازشناخت  آن برای اجرایی شدن آن در هدایت ارتباطات و تبلیغات فرهنگی فردای کشور،به منظور جلوگیری از ورود هنرهای ارتباطی بیگانه كه سبب بی رونقی فضای فرهنگی كشور می شود.

همچنین با اشاره به تاثیر پیشرفت تکنولوژی و کم شدن استقبال مردم ازتعزیه باید گفت: هجوم رسانه های تکنولوژیک، وجود زندگی شهرنشینی و دورانی که تعزیه در ایران محدود و

 ممنوع شده است، همچنین تغییر سلیقه های انسان­ها در شهرهای بزرگ دلیل بر کم شدن استقبال از تعزیه است که در این خصوص باید با ایجاد شرایط مدرن­تر بستری فراهم شود تا فلسفه و تکنیک و شکل ساختار و اجرایی تعزیه خودش را در غالب سینما، تلویزیون و تئاتر مدرن پیدا کند. بدیهی است كه برای ایجاد فضایی آماده جهت شكوفایی این پدیده فرهنگی یكی از مهمترین اقدامات می تواند انجام تحقیق و پژوهش در این عرصه و شناسایی جامع این هنر و مخاطبان آن باشد. علاوه بر این موارد به لحاظ سنت و آیین نباید تعزیه را رها كرد چرا که به هر حال یک جلوه از فرهنگ این دیار است و در آثار سفرنامه‌های اروپاییان مطرح شده ‌و نظیر بخشی از آثار باستانی ما است. زاویه دیگر مورد تایید، نگاه هنری و ادبی است که نمی‌توان از تعزیه گذشت و ما هزاران متن تعزیه داریم. و در نهایت به لحاظ مذهبی است که باید تمام توان فرهنگی جامعه را بسیج نمود تا تعزیه بازسازی شود.

پژوهش «تعزیه و نقش آن در تبلیغ و ارتباطات دینی مردم ایران» در 5 فصل طبقه بندی شده است كه درون مایه اصلی كار همراه با پژوهش ها، یافته ها و تفاسیر در فصل 4 پیگیری و تشریح می گردد.

در روند پیگیری پژوهش و در فصل اول به كلیات پرداخته می شود. در این فصل ضمن تعریفی از هنر تعزیه و تعزیه خوانی به بیان مسئله، اهداف و اهمیت تحقیق پرداخته شده و سعی بر این بوده است تا پیوندی با تبلیغات و ارتباطات دینی مردم ایران در عصر حاضر برقرار شود. در فصل دوم به پیشینه تحقیقاتی تعزیه پرداخته می شود و با استفاده از كتاب شناسی تعزیه، منابع موجود از هنر تعزیه از دوره صفویه تا عصر حاضر پیگیری می شود. در فصل سوم روش تحقیق به همراه انواع داده‌ها و چگونگی روش گردآوری و تحلیل اطلاعات بررسی شده است. فصل چهارم كه شاكله اصلی پژوهش را تشكیل می‌دهد در 13 بخش طبقه بندی شده است. در این فصل به عناصر موجود در تعزیه شامل بازیگری از لحاظ نقش و اجرا، مكان نمایش تعزیه، لباس ها، اكسسوار به صورت مفصل پرداخته می شود. همچنین با ذکر چکیده مباحث مطرح شده در گروه کانونی، استفاده از نظرات کارشناسان و علما، و تمرکز بر روی آثار كارگردانان سینما و تئاتر كشور وتجزیه و تحلیل ارتباطات و تبلیغات دینی عصر حاضر و نوع پیوند آن با تعزیه، نقش این پدیده در عرصه تبلیغات و ارتباطات اسلامی بررسی می‌شود. فصل پنجم نیز به خلاصه پژوهش، نتایج و پیشنهادات اختصاص یافته است.

فصل دوم- مبانی نظری وپیشینه تحقیق

 

این مطلب را هم بخوانید :

 

1-2- مقدمه

2-2 -تاریخچه تعزیه و ارتباطات فرهنگی آن در جامعه ایران

3-2- پیشینه تحقیق

4-2- مبانی نظری تحقیق

5-2 سوالات تحقیق

 

 

 

 

 

 

1-2-مقدمه

در این فصل ابتدا به بررسی مباحث و نظریه های مورد استفاده تحقیق (مختصری از معرفی و تاریخچه تعزیه وارتباطات فرهنگی موثر از این هنر) و سپس به پیشینه تحقیق( معرفی مختصرتحقیقات مشابهی که سابقا در این زمینه صورت گرفته است) پرداخته شده است.

در پایان این فصل نیز سوالات اصلی و فرعی تحقیق آورده شده اند.

 

2-2 – تاریخچه تعزیه و ارتباطات فرهنگی آن در جامعه ایران

برای شناخت بهتر تعزیه ابتدا به مفهوم و چگونگی پیدایش تعزیه پرداخته می شود:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...