دانلود پایان نامه ارشد : بررسی قالیهای طرح درختی در موزه آستان قدس رضوی |
1-2- تعریف، بیان ضرورت و اهمیت مسئلهی پژوهش……………………………………………………. 3
1-3- سابقه، پیشینه و ادبیات نظری پژوهش……………………………………………………………………. 4
1-4- پرسشهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………. 7
1-5- فرضیههای پژوهش……………………………………………………………………………………… 7
1-6- اهداف و ارزش نظری پژوهش…………………………………………………………………………………… 7
1-7- روشها و فنون اجرایی پژوهش………………………………………………………………………………… 8
1-8- محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………. 8
فصل دوم- كلیاتی درباره تاریخچه موزه آستان قدس رضوی و بررسی نقش طرح درختی 9
2-1- تاریخچه موزه آستان قدس رضوی………………………………………………………………………… 10
2-2- موزه فرش آستان قدس رضوی……………………………………………………………………………… 12
2-3- بررسی نقش طرح درختی………………………………………………………………………………………. 14
2-3-1- نماد درخت…………………………………………………………………………………………………………. 14
2-4- نقش درخت در قرآن كریم…………………………………………………………………………………….. 16
2-5- نقش درخت در قالی و مفهوم تمثیلی آن از بهشت موعود…………………………………. 17
2-5-1- طوبی……………………………………………………………………………………………………………………. 18
2-5-2- سدره المنتهی…………………………………………………………………………………………………….. 18
2-6- نقش درخت در قالی ایران……………………………………………………………………………………… 19
2-6-1- طرح درختی…………………………………………………………………………………….. 20
فصل سوم- معرفی قالیهای درختی موزه آستان قدس رضوی…………………………………….. 28
3-1- قالی سجادهای محرابی درختی قندیل دار…………………………………………………………….. 31
3-2- قالی پردهای دو رو، محرابی درختی………………………………………………………………………. 38
3-3- قالی محرابی درخت طوبی……………………………………………………………………………………… 47
3-4- قالیچه گلدانی درختی…………………………………………………………………………………………….. 52
3-5- قالیچه سروی طاووسی……………………………………………………………………………………………. 56
3-6- قالی گلدانی درختی سوف باف (برجسته باف)……………………………………………………… 62
3-7- قالیچه محرابی درختی جانوری……………………………………………………………………………… 67
3-8- قالیچه محرابی درختی……………………………………………………………………………………………. 74
3-9- قالیچه درختی…………………………………………………………………………………………………………. 78
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………….. 81
منابع…………………………………………………………………………………………………………. 83
مقدمه
طبیعت با همه زیباییاش همواره الهام بخش هنرمندان در عرصههای مختلف هنری بوده و طبیعی است طراحان با ذوق قالی ایرانی با طبع لطیف و ژرفنگری هنرمندانهشان این همه زیبایی را که خالق بخشنده و مهربان در اختیار آنها نهاده و اطرافشان پراکنده است به دیده دل بنگرند و در آثار خویش از آنها بهره گیرند. نماد درخت یکی از قدیمی ترین نقوشی است که مورد توجه بشر قرار گرفته و آن را در آثار هنری خویش به کار برده است. این نماد که بیشتر آن را به عنوان درخت مقدس و یا درخت زندگی میستودند، از 3500 سال قبل از میلاد در نواحی بین النهرین و پس از آن ایران مورد توجه بوده است. حضور این نماد که با اشکال مختلف به کار گرفته میشده است، تا پس از ظهور اسلام نیز همچنین در آثار هنری به چشم میخورد، اما این باور نه به عنوان درخت زندگی و از دیدگاه اساطیری، بلکه در نقش آفریده با برکت خداوند، تسبیح کننده ذات اقدس الهی و نشانی از بهشت موعود است.
از این نقش به کرات در تمام شاخههای هنری از جمله قالی استفاده شده است. در هنر قالیبافی طرحهای درختی از جمله مهمترین و متنوعترین شاخههای طراحی قالی است که در اشکال مختلف از جمله طرح محرابی درختی، طراحی شده است. اما به کارگیری نقش درخت در جایگاه محراب، مطمئناً از فلسفهای برخوردار بوده است که میتوان بعضی از اشکال آن را تمثیلی از بهشت دانست و بعضی دیگر را تمثیلی از موجودی تسبیحگر یعنی انسان، چرا که شكل درخت علاوه بر آنکه برخلاف
این مطلب را هم بخوانید :
شكل انسان، مشمول ممنوعیت نقاشی در مکان نماز نمیباشد، در عین حال با توجه به آیات قرآنی، موجودی تسبیحگر و مبارک است که میتواند جانشین خوبی برای نقش انسان در مکان محراب باشد.
این نوشتار در پی آن است که به این سوالات پاسخ دهد که نقش درخت از چه جایگاهی در فرهنگ و هنر ایرانی برخوردار است؟ آیا طرح درختی در قالیهای موزهی آستان قدس از قداست خاصی برخوردار است و ارتباطی با مسائل مذهبی و فرهنگی حاکم بر آستان قدس دارد؟ و در نهایت آثار موجود در آستان قدس با سایر قالیهای همزمان خارج از آستان قدس تفاوتی دارد؟
1-2- تعریف، بیان ضرورت و اهمیت مسئلهی پژوهش:
طرح درختی، تاریخی به گستردگی بهره برداری از این نقش از دورهی پیش از تاریخ تا کنون دارد و هر دوره و هر طرحی نیز برآمده از برداشتهای ذهنی و فرهنگی صاحبان چنین طرحهایی است که در
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 09:08:00 ق.ظ ]
|