دانلود پایان نامه ارشد : بررسی گفتمان فیلم پارتی |
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- اهمیت تحقیق.. 4
1-4- سوالات تحقیق.. 4
1-5- فرضیههای تحقیق.. 4
1-6- تعریف کلید واژه ها 5
2-……… فصل دوم پیشینه تحقیق… 7
2-1- مبانی نظری.. 8
2-1-1- گفتمان 8
2-1-2- چیستی و هستی مفهوم گفتمان.. 10
2-1-3- تاریخچه تحلیل انتقادی گفتمان.. 13
2-1-4- اهداف تحلیل گفتمان.. 14
2-1-5- رویکرد گفتمانی لاکلا و موف.. 16
2-1-6- ژاك دریدا 17
2-1-7- تحلیل گفتمان انتقادی: رویکرد نورمن فرکلاف.. 18
2-1-8- میشل فوکو. 21
2-1-9- دیرینه شناسی و تبارشناسی در اندیشهی فوکو. 25
2-1-10- رویکرد روث وداک… 29
2-1-11- سوژه یا فردیت و عاملیت… 30
2-1-12- دلالت ضمنی.. 35
2-1-13- برجسته سازی وحاشیه رانی.. 36
2-1-14- تاریخچه نقد فیلم در ایران.. 37
2-1-15- نشانه شناسی.. 41
2-2- مبانی عملی.. 46
2-2-1- برخی از پژوهش های مرتبط به موضوع تحلیل گفتمان توسط محققین داخلی.. 46
2-2-2- برخی از پژوهش های مرتبط به موضوع تحلیل گفتمان توسط محققین خارجی.. 50
3-……… فصل سوم روش تحقیق… 53
3-1- مقدمه 54
3-2- شرکت کنندگان.. 54
3-3- تعریف تحقیق توصیفی.. 54
3-4- چارچوب تحقیق.. 54
3-4-1- دال و مدلول.. 55
3-4-2- ضدیت، غیریت… 55
3-4-3- برجسته سازی و حاشیه رانی.. 55
3-5- شیوه انجام کار 56
4-……… فصل چهارم تحلیل گفتمان.. 57
4-1- خلاصه فیلم. 58
4-2- شخصیت های فیلمنامه. 59
4-3- تحلیل گفتمان فیلم پارتی.. 60
5-……… فصل پنجم نتیجه گیری.. 96
5-1- مقدمه 97
5-2- اهمیت کاربرد تحقیق.. 100
5-3- پیشنهادات برای تحقیقات آینده 100
واژه نامه. 105
1- فصل اول کلیات
1-1-مقدمه
این مطلب را هم بخوانید :
تحلیل گفتمان، یك گرایش مطالعاتی بین رشتهای است؛ كه از اواسط دههی 1960 تا اواسط دههی 1970 در پی تغییرات گستردهی علمی-معرفتی، در رشتههایی چون انسانشناسی، قومنگاری، جامعهشناسی خرد، روانشناسی ادراكی و اجتماعی، شعر، معانی و بیان، زبانشناسی، نشانهشناسی و سیر رشتههای علوم اجتماعی و انسانی علاقمند به مطالعات نظاممند ساختار، كاركرد و فرایند تولید گفتار و نوشتار ظهور كرده است. این گرایش كه بهدلیل بین رشتهای بودن، خیلی زود بهعنوان یكی از روشهای كیفی در حوزههای مختلف علوم سیاسی، اجتماعی، ارتباطات و زبانشناسی انتقادی مورد استقبال قرار گرفت، نخستین بار در سال 1952 در مقالهای از زبانشناس معروف انگلیسی “زلیك هریس” بهكار رفت. البته در آن دورهای كه هریس از تحلیل گفتمان سخن گفت و این اصطلاح را بهکار برد، صرفاً با نگاهی زبانشناختی به این مقوله توجه كرد. ورود این بحث به عرصههای دیگر علمی مثل علوم سیاسی، جامعهشناسی و ارتباطات و در واقع خروج آن از انحصار زبانشناسی، به دوران جدید برمیگردد. در این دوران، تحلیل گفتمان را بهصورت تحلیل انتقادی گفتمان استفاده كردند و آن را از صرف یك روش علمی برای تحلیل زبان، خارح كرده و با مكاتب و نظریات انتقادی مثل فرانكفورت، فمنیسم و … پیوند دادند؛ تا جایی كه امروزه تحلیل گفتمان با دیدگاه انتقادی مرادف شده است.)میرفخرایی،1383،6-7)
از جمله متفكرانی كه در مغربزمین، اینگونه مطالعات را از زبانشناسی اجتماعی و زبانشناسی انتقادی، وارد مطالعات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی كرده و بدان شكل انتقادی دادند، میتوان به میشل فوكو، ژاك دریدا و میشل پشو اشاره كرد. این اندیشمندان كه تحلیل گفتمان را بیشتر در قالب تحلیل انتقادی گفتمان بسط و گسترش دادند، خود، وامدار مكتب انتقادی فرانكفورت و وارثان مستقیم و غیرمستقیم آن(ماركیستهای جدید به ویژه گرامشی و پیروانش، ساختارگرایانی چون آلتوسر و محقّقان مكتب فمنیسم) در دههی 1960 بودند. لازم به ذكر است این رهآورد تفكر پستمدرنیستی، كه در حقیقت روش متكاملی از روش كیفی را ترسیم میكند، از سالهای 1980 و بهویژه در سالهای پایانی قرن بیستم، بهعنوان آخرین و گستردهترین روش تحلیل مورد استفاده در علوم اجتماعی و ارتباطات و آخرین دستاورد اندیشه انسانی در تبیین مفاهیم و معانی جدید در عرصه زبان گفتگو و متن نوشتاری، مطرح گردید (فرقانی1382، 60).
1-2-بیان مسئله
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 09:08:00 ق.ظ ]
|