• ویژگی های روش تحقیق كیفی : 52
  • روش اسنادی : 52
  • انواع اسناد : 53
  • نقاط قوت روش اسنادی : 54
  • نقاط ضعف روش اسنادی : 56
  • محتوای موردتحقیق : 56
  • ابزاروشیوه گردآوری داده ها : 57

    • شیوه تجزیه و تحلیل داده ها :…………………………………………………………………………………………………………………….57

فصل چهارم : 58

  • برنامه اول: 59

الف . هدفهای کلی : 62

ب. گسترش کمی و ارتقای کیفی فرهنگ عمومی:……………………………………………………………….64

ج . تبصره های فرهنگی برنامه اول: 66

  • برنامه دوم : 70

الف . هدفهای کلی کیفی : 70

ب . هدایت جوانان و نوجوانان در عرصه های ایمان مذهبی: 73

ج . تبصره های فرهنگی برنامه دوم : 74

  • برنامه سوم : 78

الف . تبصره های فرهنگی برنامه سوم : 80

  • برنامه چهارم : 93

الف . تبصره های فرهنگی برنامه چهارم: 95

  • برنامه پنجم : 108

الف . تبصره های فرهنگی برنامه پنجم: 110

الف . سوال اصلی: 117

ب. سوال های فرعی: 117

ج . برنامه اول : 118

د . برنامه دوم : 120

ه . برنامه سوم : 122

ی. برنامه چهارم : 124

و. برنامه پنجم : 125

سند چشم انداز بیست ساله: 127

 

  • میزان تطبیق بخش فرهنگ برنامه چهارم و پنجم با سند چشم انداز: 128

فصل پنجم: 130

  • نتیجه گیری: 131
  • پیشنهادات: 132
  • محدودیتها: 133

 

منابع: 134

 

ب- فهرست جداول و نمودارها

نمودار شماره 1  – قانون برنامه اول : 66

نمودار شماره 2  –  تصویرکلی برنامه اول : 67

نمودار شماره 3  – خط مشی های اساسی برنامه اول : 69

نمودار شماره4  –  سیاستهای کلی برنامه دوم : 78

نمودار شماره 5 – هدفهای کمی کلان برنامه دوم : 78

نمودار شماره 6 – خط مشی های اساسی برنامه دوم: 79

نمودار شماره 7 – تصویر کلی برنامه سوم : 87

نمودار شماره 8 – تصویر کلی برنامه چهارم : 104

نمودار شماره 9  – تصویر کلی برنامه پنجم : 120

جدول شماره 1  – الگوی آرمانشهرگرایی: 42

جدول شماره 2 – اعتبارات جاری برنامه اول : 76

جدول شماره 3 – اعتبارات عمرانی برنامه اول : 76

 

فصل اول :

 

طرح تحقیق

 

مقدمه :

فرهنگ مجموعه ای از باورها، آیین ها، اندیشه ها، آداب و رسوم و ارزش های حاکم بریک جامعه است. به عبارتی دیگر فرهنگ مقوله ای است که در سطح جامعه وگروه و در تعامل میان این دو معنا پیدا می کند. در واقع فرهنگ مقوله ای فراگیر است و انسانها به صورت خودآگاه و ناخودآگاه از آن بهره مند می گردند و بر آن تأثیر می گذارند . فرهنگ مهمترین عامل در شخصیت دادن و شکوفا نمودن استعدادهای نهفته افراد جامعه به شمار می رود و بیانگر هویت یک اجتماع است. هر جامعه ی انسانی، دارای فرهنگ خاص خود می باشد که ریشه در تاریخ، آداب، رسوم، زبان، دین و اعتقادات آن جامعه دارد. فرهنگ از دیرباز مورد توجه اقشار مختلف جامعه به خصوص اندیشمندان و سیاستمداران بوده است و از زمانی که به عنوان مبنای توسعه شناخته شد، توجه به آن فزونی یافت. از این زمان به بعد هر جامعه و کشوری که به دنبال توسعه است، باید به ریشه های فرهنگی خویش توجه نموده و گامهای اساسی در جهت اشاعه و توسعه آن بردارد.(پهلوان،1390)

تبلیغات یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در عرصه های مختلف اعم از فرهنگ، کسب و کار و … می باشد. موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمانها، شرکت ها و یا حتی دولتها در گرو فعالیتهای تبلیغاتی آنهاست. تبلیغ تلاشی است جهت برقراری یک ارتباط متقاعد کننده برای تغییر یا ثبات نگرش افراد که بیانگر رفتار آینده آنهاست و بدون شک تبلیغات می تواند نیرویی قوی برای تغییر باشد .

تبلیغ دینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و پیش از هزارو چهارصد سال است که استمرار دارد و استمرار این امر بی شک تأثیرگذار است و ثمرات بیشتر و پربارتری را همراه خود خواهد داشت .

اما رابطه تبلیغ دین و فرهنگ چگونه است و چگونه باید باشد. نظریات مختلفی پیرامون این ارتباط وجود دارد برخی مانند: هافستد و دورکیم معتقدند که دین محصول فرهنگ است.

برخی دیگر معتقدند دین از عوامل فرهنگ ساز است و رویکرد سومی که نسبت به این دو وجود دارد این است که دین منشأ فرهنگ سازی است. اینجاست که این سؤال به ذهن خطور می کند که جایگاه واقعی تبلیغ دین در فرهنگ چیست و میزان تأثیرگذاری آن تا کجاست. برای یافتن پاسخی معقول و منطقی باید به کاوشی عمیق پرداخت .

 

طرح مسئله :

شریان حیاتی مادی و معنوی یک ملت و کلاً جوامع بشر تبلیغات است. امروز بودجه تبلیغات در جهان آن چنان است که در اغلب کشورهای استعمارگر این بودجه با بودجه تسلیحاتی متناسب است. مسئله تبلیغ از آنجا از اهمیت ویژه برخوردار است که یک مکتب و ایدئولوژی زمانی می تواند به اوج برسد و بیشتر عمر کند، که بتواند با مردم و جوامع بشری ارتباط برقرار کند. (حسنقلی پور ،1388)

بنابراین اگر یک مکتب نتواند ارتباط ورابطه را برقرار سازد و اوج نگیرد، در برابر موج تبلیغات فرهنگهای مسلط سرانجام فراموش و نابود خواهد شد. تبلیغ در اسلام نیز موضوعی است که دارای اهمیت ویژه ای می باشد. درک اصول، شرایط، ویژگی ها و ابزار تبلیغ دینی می تواند راه گشای ما در این عصر باشد. پیامبر اکرم (ص) با بکارگیری یک سیره تبلیغی منسجم و هماهنگ بود که توانست ایده های ناب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...