1- آیا توجه به نژادهای اصلاح شده در مرغ مادر منجر به تولید مرغ گوشتی با كیفیت بهتر و در نتیجه افزایش تولید می شود.

2-آیا توجه به تركیبات غذایی و غذاهای آماده منجر به افزایش تولید می شود.

3-آیا توجه به عوامل انسانی ( كارگران ماهر و نیمه ماهر) منجر به افزایش تولید می شود.

4-آیا توجه به آب و هوای خاص( شرایط جوی) منجر به افزایش تولید می شود.

5-آیا ساماندهی بازار عرضه و تقاضا موجب افزایش تولید، می شود.

6-آیا تولید در مناطقی كه به بازار مصرف بزرگ نزدیك باشد ارزش اقتصادی بیشتری دارد.

ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق:

یکی از روشهای افزایش تولید، افزایش بهر­ه وری نهاده­ها با کمک فناوری موجود است. با توجه به اینکه یکی از خصوصیات مشترک کشورهای در حال توسعه پایین بودن بهره­وری عوامل تولیدوفناوری مورد استفاده در واحدهای تولیدی است، توجه هر چه بیشتر به مرغداری ­ها جهت نیل به توسعه اقتصادی ضروری است (ابطحی و کاظمی، 1379). به همین دلیل، انجام پژوهشهای اقتصادی در زمینه تحلیل و تعیین بهره­وری عوامل و تخصیص بهینه آنها در زیربخش­های مختلف کشاورزی از جمله واحدهای پرورش طیور ضروری به نظر می­رسد. لذا از آنجا که شرایط محلی و موقعیت جغرافیایی هر منطقه متفاوت است، بنابراین تحقیقات منطقه­ای و توصیه­های محلی مهمترین عامل برای افزایش تولید و رفع مشکلات مرغداران منطقه است.

در ایران نیز در سالهای اخیر توجه قابل ملاحظه­ای به بهره­وری شده است که می­توان به مطالعات دشتی و یزدانی (1375) در تحلیل بهره­وری و تخصیص بهینه عوامل تولید در صنعت طیور ایران، نیک نسب (1377) در بررسی بهره­وری و تخصیص بهینه عوامل تولید مرغ گوشتی شهرستان ساوجبلاغ، میرائی کوتنائی و مجاوریان (1381) در بررسی و تحلیل رشد بهره­وری محصولات راهبردی بخش کشا ورزی ایران، نیکوگفتار ظریف (1382) در بررسی عوامل مرتبط با ارتقای بهره­وری در صنایع روستایی وزارت جهاد کشاورزی استان تهران اشاره نمود.

اهداف تحقیق:

تحقیق حاضر تلاشی است در جهت مشخص نمودن برخی از زوایای بسیار مهم پدیده عملکرد اقتصادی كه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و اهدافی به تفكیك عام و خاص به شرح زیر را تعقیب می كند.

اهداف عام: مطالعات نظری پیرامون بهبود کیفیت و افزایش تولید به منظور شناسایی عوامل موثر بر صنعت مرغداری ،دستیابی به اطلاعات لازم در جهت حل مساله  ومشكلات موجود در محدوده صنعت مرغداری .

اهداف خاص:تعیین و شناسایی عوامل موثر فردی در بهبود کیفیت و افزایش تولید صنعت مرغداری، تعیین و شناسایی عوامل موثر سازمانی در بهره وری صنعت مرغداری شهرستان آمل و ارائه پیشنهادات و توصیه های لازم برای بهبود کیفیت و افزایش تولید در صنعت مرغداری شهرستان آمل.

فرضیات تحقیق:

1- بین بازار نهاده های تولید مرتبط این صنعت و بهبود کیفیت و افزایش تولید رابطه معناداری وجود دارد.

2- بین ایجاد شركت های تعاونی با كاركرد تهیه مواد اولیه و بهبود کیفیت و افزایش تولید رابطه معناداری وجود دارد.

3- بین میزان علاقه و مشاركت مرغداران و بهبود کیفیت و افزایش تولید رابطه معناداری وجود دارد.

 

4- بین ساماندهی بازار  وتقاضای گوشت مرغ و رونق این صنعت رابطه معناداری وجود دارد.

5- شناسایی دقیق زیر ساخت ها می تواند در بهبود کیفیت و افزایش تولید در صنعت مرغداری موثر واقع گردد.

6- بین بالا بردن انگیزه و رضایتمندی و مهارت كارگران شاغل در واحدهای مرغداری گوشتی و بهبود کیفیت و افزایش تولید رابطه معناداری وجود دارد.

7- بین حضور دولت در مراحل مختلف سیاستگذاری مرتبط با صنعت مرغداری و بهبود کیفیت و افزایش تولید در این صنعت رابطه معناداری وجود دارد.

قلمرو تحقیق:

الف) قلمرو موضوعی

در این تحقیق به بررسی موضوعات مختلف مرتبط با عملکرد اقتصادی (بهبود کیفیت و افزایش تولید) در صنعت مرغداری از دیدگاه كارشناسان و مدیران مرتبط با صنعت مرغداری مورد بررسی قرار می گیرد.

ب) قلمرو مكانی

این مطلب را هم بخوانید :

جامعه آماری این پژوهش كلیه مرغداران و مدیران مرتبط با مرغداری شهرستان آمل ،منطقه لاریجان می باشد.

روش تحقیق:

روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و بر اساس بررسی اطلاعات و آمار حاصل از پرسشنامه خواهد بود.

روش های جمع آوری اطلاعات:

1- روش کتابخانه ای ( فیش برداری ) ، استفاده از کتب ، منابع داخلی و خارجی ، نظرات و تجربیات کارشناسان و مدیران و جستجوی اینترنتی.

2- استفاده از طراحی و تدوین پرسشنامه خود ساخته توسط محقق.

جامعه آماری:

جامعه آماری مورد بررسی ، کارشناسان و مدیران و صاحب نظران بخش اقتصادی در صنعت مرغداری که تعداد نمونه 50 نفر در نظر گرفته شده است .

تعریف واژه ها و اصطلاحات:

1-تعریف تولید:

تولید عبارت از یك جریان یا پروسه[1] است. تولید عمل تبدیل نهاده‌های تولید به كالاها و خدماتی است كه برای مصرف یا سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

به عبارت دیگر تولید به جریانی اطلاق می‌شود كه عوامل تولید[2] یا نهاده‌ها[3] به كالاهای دیگر به نام محصولات[4] یا ستاده‌ها[5] تبدیل می‌شوند. به تعبیر كلی تر به هر فعالیتی كه باعث ایجاد مطلوبیت[6] در زمان حال یا آینده شود، تولید گفته می‌شود. بنابراین عمل تبدیل نهاده‌هایی مثل زمین، كود، سرمایه و آب به محصولاتی مثل گندم یا جو را تولید گویند.

2- بهبود کیفیت

بكارگیری عوامل تأثیر گذار در تولید جهت رسیدن به استانداردهای بالاتررا بهبود کیفیت گویند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...