پایان نامه : بازتاب مسائل کودکی دراشعارپروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی |
چكیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):
با عنایت به ارتباط تنگاتنگ دوران کودکی و احوال بزرگسالی انسان ، در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیرات این مرحله ی مهم را در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی بررسی نماییم . برای این کار ابتدا به تفحص در آراء ژان پیاژه و زیگموند فروید پرداختیم و سپس احوال و آثار شاعران مذکور را بیان کردیم و اشعار آنها را از منظر زیبایی شناسی ، فکری و زبانی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که پروین اعتصامی کودک را ابزاری می کند تا مفاهیم بزرگسالانه ی خود را بازگو کند پس کودکی در اشعار او مجموعه ای از واژگان است ، اما کودکی در اشعار فروغ فرخزاد حسی و کاملاً ملموس است و با اینکه بسامد بازگشت به کودکی نسبت به احمد رضا احمدی کمتر است اما نسبت به اوپر رنگ تر می باشد و در ادامه به این نتیجه دست یافتیم که بازگشت به کودکی در اشعار احمدرضا احمدی با ترسیم تصاویری از کودکی نمایان می شود . فهرست مطالب عنوان صفحه چکیده 1 فصل اول:كلیات پژوهش 1-1 بیان مسئله. 3 1-2 هدف های تحقیق.. 3 1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن. 3 1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق.. 4 1-5تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های كلیدی.. 4 1-6 روش تحقیق.. 4 1-7 قلمرو تحقیق.. 4 1-8 جامعه آماری وحجم نمونه. 5 1-9 محدودیت ها و مشكلات تحقیق.. 5 فصل دوم:مطالعات موضوعی مقدمه. 7 گفتار اول. 8 سیری در آراء ژان پیاژه 8 2-1 ژان پیاژه 9 2-1-1 مراحل رشد ذهنی کودک.. 10
2-1-2 هوش کودک.. 18 2-1-3 بازی.. 25 2-1-4 زبان کودک.. 34 2-1-2 عواطف کودک.. 38 گفتار دوم: سیری در آرای زیگموند فروید. 42 2- 2 زیگموند فروید. 43 فصل سوم:روش شناسی تحقیق(متدولوژی) مقدمه 47 3ـ1 روش تحقیق.. 48 این مطلب را هم بخوانید : 3ـ2 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 48 3ـ3 مدل تحقیق.. 48 3ـ4 روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش… 48 فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق مقدمه. 51 بخش اول:ساختار فکری، زیبایی شناختی (بلاغی)وساختار زبانی.. 52 4-1-1ساختار فکری.. 53 4-1-1-1 تخیل.. 53 4-1-1-2 خودمیان بینی.. 54 4-1-1-3 ضمیر ناخود آگاه 56 4-1-1-4 نوستالژی.. 61 4-1-1-5 مفهوم کودکی.. 62 4-1-2 ساختار زیبایی شناسی (بلاغی) 64 4-1-2-1 تشخیص…. 64 4-1-2-2 استعاره 66 4-1-2-3 تشبیه. 67 4-3-1 ساختار زبانی (هنجارگریزی ) 68 بخش دوم :مروری بر زندگی و آثار پروین اعتصامی و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری ، زیبایی شناختی و زبانی 71 4-2-1 زندگی و آثار پروین اعتصامی.. 72 4-2-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در دیوان اشعار پروین اعتصــــامی.. 73 4-2-2-1 نوستالژی 73 4-2-2-2 خودمیان بینی [تشخیص] 73 4-2-2-3 دفاع از دوستی.. 91 4-2-2-4 دفاع از پاکی.. 91 4-2-2-5 بیان کودکانه. 92 4-2-2-6 بازی.. 94 4-2-2-7 مادر. 95 4-2-2-8 هنجارگریزی.. 100 بخش سوم:مروری بر زندگی و آثار فروغ فرخزاد و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری، زیبایی شناختی و زبانی 101 4-3-1 زندگی و آثار فروغ فرخزاد. 102 4-3-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در اشعار فروغ فرخزاد. 104 4-3-2-1 نوستالژی.. 104 4-3-2-2 بیان کودکانه. 106 4-3-2-3 درک کودکانه. 112 4-3-2-4 خودمیان بینی.. 112 4-3-2-5 تشیبه. 134 4-3-2-6 تخیل و فضای حسی.. 136 4-3-2-7 استعاره حسی.. 139 4- 3-2- 8 دفاع از عشق و دوستی.. 140 4-3-2-9 مادر. 140 4-3-2-10 هنجارگریزی.. 142 4-3-2-12 درک حسی از (زمان ،مکان و …) 142 بخش چهارم:مروری بر زندگی و آثار احمدرضا احمدی و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری، زیبایی شناختی و زبانی 144 4-4-1 زندگی احمد رضا احمدی.. 145 4-4-2 نمونه هایی از بازگشت به کودکی در اشعار احمد رضا احمدی.. 147 4-4-2-1 زبان. 147 4-4-2-2 خودمیان بینی [تشخیص ] 150 4-4-2-3 مادر. 167 4-4-2-4 نوستالژی.. 168 4-4-2-5 هنجارگریزی.. 170 4-4-2-6 بازگشت به کودکی.. 172 4-4-2-7 بازی.. 174 4-4-2-8 بیان کودکانه. 174 4-4-2-9 استعاره 178 4-4-2-10 تشبیه 178 4-4-2-11 درک حسی از زمان و مکان. 178 فصل پنجم:نتیجه گیری منابع. 182 چکیدهبا عنایت به ارتباط تنگاتنگ دوران کودکی و احوال بزرگسالی انسان، در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیرات این مرحله ی مهم را در اشعار پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی بررسی نماییم. برای این کار ابتدا به تفحص در آراء ژان پیاژه و زیگموند فروید پرداختیم و سپس احوال و آثار شاعران مذکور را بیان کردیم و اشعار آنها را از منظر زیبایی شناسی ، فکری و زبانی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که پروین اعتصامی کودک را ابزاری می کند تا مفاهیم بزرگسالانه ی خود را بازگو کند پس کودکی در اشعار او مجموعه ای از واژگان است ، اما کودکی در اشعار فروغ فرخزاد حسی و کاملاً ملموس است و با اینکه بسامد بازگشت به کودکی نسبت به احمد رضا احمدی کمتر است اما نسبت به اوپر رنگ تر می باشد و در ادامه به این نتیجه دست یافتیم که بازگشت به کودکی در اشعار احمدرضا احمدی با ترسیم تصاویری از کودکی نمایان می شود . -1 بیان مسئلهبرخی از شاعران به شعر کودک علاقه نشان داده اند و یا گاهی در اشعارشان به مسائل مربوط به کودکی پرداخته اند . نگاه ، سبک ، زبان و تخیل این شاعران با شاعرانی که صرفاً برای خواص و بزرگسالان شعر می گویند تفاوت دارد . نویسنده ی این رساله می خواهد علل این تفاوت را بررسی و تحلیل نماید . در بخش نخست رساله برخی آرای پیاژه ، فروید ، یونگ ، لکان نقد و بررسی خواهد شد. در بخش دوم رساله با توجه به آرای روان کاوان مذکور اشعار پروین اعتصامی ( شاعر سنت گرا )، فروغ فرخزاد ( شاعر نو گرا ) و احمد رضا احمدی ( شاعر معاصر ) طبقه بندی و نقد خواهد شد . 1-2 هدف های تحقیقهدف اصلی – شناخت مؤلفه های کودکی در اشعار بزرگسال هدف فرعی: – بررسی تعدادی از مفاهیم روانشناسی کودکان در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی . 1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن– با توجه به اینکه درباره ی روان شناسی شعر کودک کمتر تحقیق شده است نویسنده رساله می خواهد گامی هر چند کوچک در این زمینه بر دارد .
1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق
فرضیه های تحقیق: – بازتاب کودکی در اشعار هر کدام از این سه شاعر کاملاً متفاوت است و فروغ فرخزاد بی پرده تر از دو شاعر دیگر کودکی اش را در اشعارش به نمایش گذاشته است . – بازگشت به کودکی در اشعار پروین اعتصامی واژگانی است در اشعار فروغ فرخزاد ، حسی و در اشعار احمدرضا احمدی تصویری است . 1-5تعاریف عملیاتی متغیرهاوواژه های كلیدی:مفهوم کودکی : کودکی بدایت اعمال ، رفتار و افکار انسانی است که ناخواسته پا به عرصه ی وجود گذاشته و با آگاهی هایی که از محیط و والدینش می گیرد ، می خواهد مسیر زندگی اش را طی کند . خودمیان بینی : شاعر بین من خود و محیط فرقی قائل نمی شود . تشخیص : زنده و جاندار انگاشتن عناصر طبیعت را تشخیص گویند . واژه های کلیدی: فروید ، پیاژه ، نوستالژیک ، تشخیص ، خودمیان بینی 1-6 روش تحقیقاسنادی – کتابخانه ای 1-7 قلمرو تحقیقدر این تحقیق از همه ی اشعار سه شاعر نامبرده و کتاب های روان شناسی استفاده گردیده است . |
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 06:39:00 ب.ظ ]
|