گفتاردوم : قبول و شرایط آن…………………………………………………………………….. 19

الف- معقول بودن اعلام قبول از طریق نامه الکترونیکی…………………………………….. 19

ب- قبول با رفتار در ارتباطات الکترونیکی……………………………………………………. 19

ج- ماهیت سکوت و نقش آن در معاملات الکترونیک…………………………………….. 20

د- تطابق قبول با ایجاب …………………………………………………………………………. 21

ح- تطابق قبول با ایجاب در ارتباطات الکترونیکی………………………………………….. 23

ل- عدول از قبول پس از ارسال در ارتباطات الکترونیکی………………………………….. 26

اول- نامه‌ی الکترونیکی…………………………………………………………………………… 26

دوم- وب‌سایت…………………………………………………………………………………….. 26

گفتار سوم : طریقه و روش ایجاب و قبول الکترونیکی …………………………………….. 27

الف- انعقاد قرارداد الکترونیکی…………………………………………………………………. 27

اول- اعلام اراده و دعوت به معامله……………………………………………………………… 27

دوم- شیوه اعلام اراده ……………………………………………………………………………. 30

1- نامه الکترونیکی………………………………………………………………………………… 31

2-پایگاه اینترنتی(تارنما)…………………………………………………………………………. 31

3- سامانه پیام خودکار……………………………………………………………………………. 33

3-1- ماهیت حقوقی انعقاد قرارداد از طریق سامانه پیام خودکار…………………………. 34

3-2- انتساب قرارداد سامانه خودکار به مالک آن…………………………………………… 37

4- قرارداد مبتنی بر کلیک……………………………………………………………………….. 38

5- قرارداد با امکان دریافت شروط قراردادی…………………………………………………. 39

6- قرارداد با بازکردن بسته ……………………………………………………………………… 41

گفتار چهارم  : ابعاد شکلی و شرایط مربوط به انعقاد قرارداد در حوزه ی تجارت الکترونیکی      42

الف- تفاوت‌های حقوقی قراردادهای سنتی با قراردادهای الکترونیکی………………….. 42

اول- مباحث مربوط به ایجاب و قبول در قوانین سنتی………………………………………. 43

1- قصد ایجاد آثار حقوقی………………………………………………………………………. 43

2- اهلیت انعقاد قرارداد…………………………………………………………………………… 43

ب- ایجاب………………………………………………………………………………………….. 44

مبحث دوم : چگونگی تغییر مکانی و زمانی در ایجاب و قبول الکترونیکی …………….. 44

گفتار اول : زمان تحقق ایجاب و قبول الکترونیکی………………………………………….. 44

الف- زمان اعتبار ایجاب و قبول الکترونیکی………………………………………………….. 45

ب- مبانی و تئوریهای تشخیص زمان اعتبار قبول…………………………………………….. 45

اول- تحدید اقسام قراردادهای الکترونیکی……………………………………………………. 45

دوم- زمان اعتبار قبول در قراردادهای فوری………………………………………………….. 46

سوم- زمان اعتبار قبول در قراردادهای غیرفوری……………………………………………… 46

چهارم- زمان اعتبار قبول در قراردادهای الکترونیکی فعلی ………………………………… 48

پنجم- اعتبار قبول در قرارداد با مصرف‌کنندگان…………………………………………….. 49

ج-تحلیل ماده 11 دستورالعمل تجارت الکترونیکی اروپا………………………………….. 50

گفتار دوم : تعیین امکان یا عدم امکان رجوع از ایجاب یا استرداد آن از نظر زمانی…… 51

الف- نامه الکترونیکی…………………………………………………………………………….. 52

ب- وب‌سایت……………………………………………………………………………………… 53

 

گفتار سوم : اهمیت تعیین زمان و مکان انعقاد قرارداد……………………………………….. 55

مبحث سوم : عامل هایی که بر ایجاب و قبول در دنیای الکترونیک تعبیرمی شوند……. 56

گفتار اول : تشکیل قرارداد اتوماتیک ( خودکار- نماینده الکترونیکی) …………………. 56

الف- تشکیل اتوماتیک(خودکار قرارداد)……………………………………………………… 56

ب- شناسایی قراردادهای اتوماتیک……………………………………………………………. 57

ج- چالش‌های حقوقی ایجاب و قبول اتوماتیک…………………………………………….. 59

اول- نماینده الکترونیکی به عنوان وسیله………………………………………………………. 61

دوم- نماینده الکترونیکی به عنوان شخص…………………………………………………….. 63

گفتار دوم : دعوت به معامله و تمایز آن با ایجاب……………………………………………. 64

الف- تحلیل دعوت به معامله در فضای فیزیکی……………………………………………… 64

ب- دعوت به معامله در فضای الکترونیکی…………………………………………………… 66

اول- ماهیت آگهی و تبلیغات در فضای مجازی……………………………………………… 67

گفتار سوم : عامل های اعلام ایجاب در ارتباطات الکترونیکی …………………………… 71

الف- طرق اعلام ایجاب در ارتباطات الکترونیکی …………………………………………. 71

اول- نامه الکترونیکی……………………………………………………………………………… 72

دوم- وب‌سایت…………………………………………………………………………………….. 73

1- اصول ایجاب به مخاطب(افرار معین یا عموم) در ارتباطات الکترونیکی……………… 74

سوم- نامه الکترونیکی به اعتبار تعداد مخاطب………………………………………………… 75

مبحث چهارم : چالشهایی ایجاب و قبول در دنیای الکترونیک در نظام حقوقی………… 77

این مطلب را هم بخوانید :

 

گفتار اول : مسائل و ابهامات موجود در قرارداد های الکترونیکی…………………………. 77

الف- سرعت مبادلات و تأثیر ـن در قصد طرفین …………………………………………… 77

ب- نامعلوم یا مبهم بودن هویت طرفین ایجاب و قبول……………………………………… 78

ج- دخالت اشخاصی غیر از طرفین قرارداد در رابطه الکترونیکی…………………………. 78

د- بسته یا باز بودن سیستم فروش الکترونیکی………………………………………………… 79

ه- لزوم صراحت و شفافیت در ایجاب و قبول الکترونیکی…………………………………. 80

گفتار دوم : اشتباه در اعلام اراده به شیوه الکترونیکی ………………………………………. 80

الف- اشتباه مشمول قواعد عام…………………………………………………………………… 80

ب- اشتباه در محیط الکترونیکی………………………………………………………………… 83

گقتار سوم : چالش های قبول و اعلام آن در عقود الکترونیکی ………………………….. 85

الف- دریافت قبول متعدد از طریق نامه الکترونیکی…………………………………………. 85

ب- اعلام قبول از طریق نامه الکترونیکی و عدم وصول آن………………………………… 86

ج- اعلام قبول از طریق نامه الکترونیکی و تأخیر در وصول آن…………………………… 86

د- اعلام قبول از طریق نامه الکترونیکی و وصول ناقص یا خالی آن……………………… 86

ه- مفهوم نبودن قبول دریافت…………………………………………………………………….. 87

و- تحریف پیام در مسیر انتقال ………………………………………………………………….. 88

گفتار چهارم- راهکارهایی برای اشتباهات و چالش‌های موجود در قراردادهای الکترونیکی        89

الف- ظهور و توسعه فن‌آوری‌های جدید……………………………………………………… 89

ب- اشتباه در قراردادهای الکترونیکی…………………………………………………………. 91

ج- خطا در قراردادهای الکترونیکی……………………………………………………………. 91

فصل سوم: (بستر حمایتی از ایجاب و قبول الکترونیک در نظام حقوقی ایران و کنوانسون ها

مبحث اول: قوانین و موادی در حقوق ایران برای حمایت تجارت الکترونیک وجود دارد 94

گفتار اول : مشروعیت معاملات الکترونیکی ………………………………………………….. 94

الف- قاعده آزادی قراردادها…………………………………………………………………….. 94

ب- قاعده تراضی………………………………………………………………………………….. 95

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...