عوامل رضایت شغلی……………………………………………………………………………………………….12

آثار وجود رضایت شغلی………………………………………………………………………………………….14          

الف – رضایت و ترک خدمت…………………………………………………………………………………….14

ب – رضایت از شغل و غیبت از کار…………………………………………………………………………..14           

ج – رضایت و عملکرد……………………………………………………………………………………………14           

د – تاثیررضایت شغلی بر سازمان……………………………………………………………………………15

روش های ارزیابی رضایت شغلی……………………………………………………………………………..15

1 . مقیاس های درجه بندی گزارش شخصی………………………………………………………………15

2 . رویدادهای حساس (پیشامدهای بحرانی)…………………………………………………………….16

3 . رفتارهای آشکار………………………………………………………………………………………………..16

جنسیت و نقش آن در رضایت شغلی……………………………………………………………………….17

تحول تحقیقات در زمینه رضایت شغلی……………………………………………………………………..19

الف – بررسی های روان شناسان……………………………………………………………………………….19

ب – مطالعات جامعه شناختی (1858-1917)……………………………………………………………..20

ب:پشتیبانی علمی واداری………………………………………………………………………………………..22

افزایش منزلت اجتماعی معلمان……………………………………………………………………………….23

نظریه امید و انتظار………………………………………………………………………………………………….26         

نظریه ارزش……………………………………………………………………………………………………………26         

نظریه بریل……………………………………………………………………………………………………………..26

نظریه نقشی……………………………………………………………………………………………………………27        

نظریه نیازها……………………………………………………………………………………………………………27

نظریه هرزبرگ(F. Herzberg)…………………………………………………………………………………28        

نظریه هالند…………………………………………………………………………………………………………….29        

مسائل حل نشده دررضایت شغلی…………………………………………………………………………….29          

عوامل مهم در رضایت شغلی                                                                                             

1- حقوق………………………………………………………………………………………………………………..30

2-شرایط کاری خوب………………………………………………………………………………………………30         

3-امکان پیشرفت وترقی……………………………………………………………………………………….30

روابط انسانی…………………………………………………………………………………………………………32          

افزایش رضایت شغلی…………………………………………………………………………………………….32          

غنی‌سازی شغلی……………………………………………………………………………………………………32          

مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها…………………………………………………………………………………….32

زمان کاری شناور…………………………………………………………………………………………………..33          

ارتباط علا‌قه با موفقیت………………………………………………………………………………………….33          

راهکارهایی برای افزایش رضایت شغلی…………………………………………………………………..35

پیشنه تحقیقاتی                                                                                                                

1 . تحقیق در ایران ……………………………………………………………………………………………….36

2خارج از کشور.……………………………………………………………………………………………………38

فصل سوم

روش تحقیق

 

تعریف جامعه آماری………………………………………………………………………………………………43          

مفهوم نمونه…………………………………………………………………………………………………………43

ابزار جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………….43

روش تجزیه وتحلیل داده ها………………………………………………………………………………….45

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل فرضیه ها

تجزیه و تحلیل سوال اول……………………………………………………………………………………..47

تجزیه و تحلیل سوال دوم…………………………………………………………………………………….49

تجزیه و تحلیل سوال سوم……………………………………………………………………………………50

تجزیه و تحلیل سوال چهارم…………………………………………………………………………………52

تجزیه و تحلیل سوال پنجم………………………………………………………………………………….54

تجزیه و تحلیل سوال ششم ………………………………………………………………………………..55

فصل پنجم

نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………….57

پیشنهادات به متخصصان ……………………………………………………………………………………60

پیشنهادات به مسئولین……………………………………………………………………………………….60

محدودیت های پژوهش……………………………………………………………………………………….60

منابع تحقیق………………………………………………………………………………………………………61

پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………62

 

این مطلب را هم بخوانید :

 

 


چکیده
:

این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه معلم های دورۀ ابتدایی شهر رامسر دربارۀ عامل های تأثیرگذار بر رضایتمندی شغلی آنان، به انجام رسید. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی معلمان دوره ابتدای شهرستان رامسر به تعداد 213 نفر می شده که در سال تحصیلی 92-1391در هر یک از مدارس این شهرستان مشغول انجام کار بوده اند. برای نمونه گیری از شیوه تصادفی ساده استفاده شد و به این ترتیب تعداد 60 نفر از معلمان برای مطالعه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات نیز از یک پرسشنامه محقق-ساخته که روایی و پایایی مورد تأیید متخصصان قرار گرفته بود استفاده گردید. در کل، نتایج تحقیق نشان داد که از نظر آزمودنی ها هر سه عاملِ مورد بررسی (یعنی: بهره مندی معلم ها از یک مدیریت مطلوب؛ فراهم بودن محیطی مساعد و مناسب برای کارکردن؛ و تأمین و توجه به نیازهای مادی معلم ها) بر رضایتمندی شغلی ایشان تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، آزمودنی ها (معلمان) باور داشته اند که عامل بهره مندی از مدیریت مطلوب، مؤثرترین عامل اثرگذار و عامل های فراهم بودن محیط مناسب کارکردن، و تأمین نیازهای مادی معلمان، به ترتیب در درجه دوم و سوم اثرگذاری بر افزایش رضایتمندی شغلی ایشان قراردارند.

 

کلیدواژه گان :رضایتمندی شغلی،عامل های اثر گذار شغلی

معلم های مدارس شهرستان رامسر

 

 

فصل اول

 

1-1 مقدمه

براى افزایش بازدهى و اثربخشى هر سازمان، بایستى به بررسى انگیزه هاى کارکنان و افزایش میزان رضایت شغلى افراد درون آن سازمان پرداخت و با شناخت نیازها ومشکلات کادر آموزشى و راه هاى برانگیختن آنها میزان کارآیى را بالا برده و براى نیل به این مقصود باید به نظام تعلیم و تربیت تکیه کرد، زیرا براى تربیت نیروهاى متخصص غـیر از مدرسه هیچ وسیلۀ موثرترى در اختیار نیست (دیوئی، 1372).

بنابراین براى تأمین نیروهاى متخصص جامعه باید درصدد بهبود عناصر آموزشی برآمد، که معّلم را مى توان مهم ترین آنان دانست.

پیاژه (1367) می نویسد «زیباترین طرح اصلاح و بازسازى آموزش و پرورش در صورتى که  معلم به مقدار کافی و با کیفیت مطلوب در اختــیار نداشته باشد با شکست رو به رو است.».

محوری بودن نقش معلمّان در تعلیم و تربیت موجب شده است تا صاحب نظران تعلیم و تربیت بهبود کیفیت آموزش و پرورش را تا حدود زیاد مرهون کیفیت تدریس معلّمان بدانند تا آنجا که معتقدند ضمانت اجرایی هر گونه اصلاح و پیشرفت در آموزش و پرورش به نحوه کار و عملِ معلّمان وابسته است (نیساری، 1355). به عبارت دیگر متخصصان و مربیان معتقند  که «هیچ اصلاح و پیشرفت در آموزش و پرورش ایجاد نمى شود مگر با ایجاد رضایت شغلی در معلم ها، تا کارآیى آنها بالا برده شود. لازمه ایجاد هر تحول بنیادین در جامعه وجود انسان هاى متعهد، هوشمند، خلاق و… است» و همان گونه که امام راحل فرمودند «هر سیر و تحـــوّلى در جامعه مستلزم  تحوّل در آموزش و پرورش انسان هاست، در آموزش و پرورش تحوّلى جدى و بنیادى صورت نخواهد پذیرفت، مگر با وجود معلّمانى متعهّد، دلسوز، هوشمند و خلاق»

درمیان مجموعه فعالیت هایی که درنظام آموزش وپرورش انجام می شود سهم مهم وکلیدی را به تدریس معلم در کلاس اختصاص می دهند تدریس را می توان به فرایند دوجانبه ای که بین معلم وشاگرد جریان دارد وهدفش یاد گیری است تعریف کرد(سیف 1368)

رضایت شغلی یکی از عواملی است که درنحوه رفتار وعملکرد کارکنان مؤثر می باشد درمطالعات رفتارهای سازمانی ثابت شده که رضایت شغلی باعواملی چون غیبت ،استعفا،اخراج وبیماری های جسمی وروحی کارکنان رابطه منفی دارد(عباسی1370)

1-2 بیان مسأله

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...