مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….1

فصل اول: فصل اوّل: مقدمه …………………………………………………………………………………..

کلیات

1-1 طرح مسئله ………………………………………………………………………………………………………………………3

2-1 اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………………………….4

3-1 اهداف تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………4

4-1 پیشینه­ی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….5

5-1 سوالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………….6

فصل دوّم: مبانی نظری

1-2 پیشگفتار‌…………………………………………………………………………………………………………………………7

2-2:واژه دین…………………………………………………………………………………………………………………………….8

1-2-2: دین………………………………………………………………………………………..9

3-2:سینما…………………………………………………………………………………………………………………………….13

4-2 سینمای دینی………………………………………………………………………………………………………………..21

فصل سوّم: روش تحقیق

1-3 پیشگفتار ………………………………………………………………………………………………………………………48

2-3 تحقیق كیفی………………………………………………………………………………………………………………….49

3-3 میدان مطالعه…………………………………………………………………………………………………………………51

4-3 حجم نمونه…………………………………………………………………………………………………………………….52

5-3 شیوه نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………………..52

فصل چهارم: یافته‌های تحقیق

1-4 پیشگفتار………………………………………………………………………………………………………………………..53

2-4 تاریخچه سینمای دینی خواهی در ایران…………………………………………………. ……………………….54

 

3-4 مولفه های سینمای دینی…………………………………………………………………………………………………59

4-4 ملک سلیمان ، بید مجنون………………………………………………………………………………………………69

5-4 گونه(ژانر)………………………………………………………………………………………………………………………72

1-5-4: معرفی گونه (ژانر)ها ……………………………………………………………………………………76

2-5-4: ژانر فیلمها …………………………………………………………………………………………………80

فصل پنجم: نتیجه­گیری

1-5 نتیجه گیری ………………………………………………………………………………………………………….83

منابع …………………………………………………………………………………………………………………………..88

مقدمه :

واژه سینمای دینی خصوصا در این سه دهه اخیر واکنشها و برداشتهای متفاوتی را در ذهن اهالی هنر، سینماگرها، فیلمسازها، متفکران سینمایی و حتی مردم عادی جهان ایجاد کرده است تا جایی که با مروری بر کتب، نشریات، مقالات و انواع نوشته های سینمایی و غیر سینمایی درباره این مفهوم با انواع تعاریف متنوع روبرو می شویم که توسط انواع متفکران دینی، سینمایی، سیاسی و … بیان شده است. بحث مربوط به این سینما مانند بسیاری دیگر از بحث هایی این چنینی طرفداران و منتقدان متفاوتی دارد تا جایی که بسیاری از فیلمسازان، منتقدان و متفکران سینما ترکیب این دو کلمه را به کل خارج از چارچوب قواعد درست در سینما می دانند.

جای دادن کلمه دین در “هنر صنعت رسانه” نوظهور سینما از دیرباز تاکنون به صورتهای گوناگونی صورت پذیرفته است من در این رساله قصد آن نداشتم تا به این مهم در دل تاریخ هنر هفتم بپردازیم اما در متن حداقل اشاره هایی به این مهم نموده ایم. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره شود بیان علنی و لفظی این واژه همان طوری که در بالا اشاره شد در این چند دهه اخیر است و گره زدن آن با جامعه ای دینی چون جامعه ما. این ویژگی بحث را نه آسان بلکه بسیار پیچیده تر خواهد

این مطلب را هم بخوانید :

 کرد زیرا بدلیل شرایط و ویژگی های خاص این جامعه که مهمترینش متفکران و دانشمندان دینی است، سختی کار دو چندان خواهد شد. تا آنجایی که همه ما در سالهای اخیر شاهد دخالت مراکز دینی در رد و تایید انواع فیلم در خارج و داخل شده اند و بدین صورت علنا فیلمهایی را بدلیل غیر دینی بودن یا ضد دینی بودن و البته مسائل دیگر ریز و درشت سیاسی و … زیر سوال می برند و یا برعکس فیلمی را زیر پر و بال خود می گیرند و همه گونه امکاناتی برای دیده شدنش در نظر می گیرند.

هدف از ارائه این پایان نامه همان گونه که در فصل اول به آن اشاره خواهد شد، بیان سینمای دینی و مولفه های سینمای دینی و تحلیلی بر آنهاست. زیرا همان طوری که اشاره کردیم فرضیه ها و نوع نگاه پژوهشی موجود در سینمای ما و انواع متفکران، رابطه حداقلی وجود دین در سینما است.

از طرفی سینما و در نگاهی کلان تر، تلویزیون که در این روزها سینما را به دل خانه ها آورده است، چنان اند که نه فقط ما و جامعه ما بلکه هر جامعه ای با هر چارچوب فکری عقیدتی سیاسی ای نمی تواند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...