پایان نامه تعیین عوامل کلیدی مؤثر بر عملکرد مالی آتی شرکتها پس از نخستین عرضه عمومی |
1-5- سوالات تحقیق 5
1-6- فرضیات تحقیق 6
1-7- مدل تحقیق 6
1-8- روش تحقیق 7
1-8-1- نوع تحقیق 8
1-8-2- ابزارها و شیوه گردآوری اطلاعات 8
1-9- قلمرو تحقیق 8
1-10- جامعه و نمونه آماری 8
1-11- شیوه تجزیه و تحلیل دادهها 9
1-12- متغیّرهای تحقیق و تعریف عملیاتی آنها 9
1-13- ساختار تحقیق 10
فصل دوم: مروری بر ادبیات موضوع
2-1- مقدمه 12
2-2- مبانی نظری تحقیق 12
2-2-1- دلایل رویآوری به عرضه عمومی 13
2-2-2- کاهش عملکرد شرکتهای IPO 18
2-3- پیشینه تجربی تحقیق 21
2-3-1- مطالعات خارجی 22
2-3-2- مطالعات داخلی 39
2-4- جمعبندی فصل دوم 40
فصل سوم: روششناسی تحقیق
3-1- مقدمه 45
3-2- فرضیات تحقیق 45
3-3- مدل تحقیق 45
3-4- روش تحقیق 46
3-5- جامعه آماری 47
3-5-1- نمونه مورد مطالعه در بازهی زمانی مورد نظر 47
3-5-2- کالبدشکافی اقتصادی بازهی زمانی مورد نظر 47
3-6- ابزارها و شیوه جمعآوری اطلاعات 49
3-7- متغیّرهای تحقیق 49
3-8- روش آماری تجزیه و تحلیل دادهها 50
3-9- جمعبندی فصل سوم 54
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1- مقدمه 56
4-2- بررسی جامعهی آماری و توزیع فراوانی متغیّرها 56
4-2-1- عملکرد مالی آتی شرکت 56
4-2-2- سرمایه اولیه 58
4-2-3- سوددهی اولیه 59
4-2-4- اندازه شرکت 60
4-2-5- سن شرکت 61
4-2-6- اهرم مالی 62
4-2-7- زیرقیمت بودن 63
4-2-8- زمان ورود (بازار داغ) 65
4-2-9- درصد عرضه اولیه 67
4-2-10- حجم عرضه اولیه 68
4-2-11- فاصله زمانی پذیرش و عرضه 69
4-3- بررسی جامعهی آماری و آمارههای توصیفی متغیّرها 71
4-3-1- میانگین متغیّرها به تفکیک زیربازهها 71
4-3-2- انحرافمعیار متغیّرها به تفکیک زیربازهها 71
4-3-3- بیشینهی متغیّرها به تفکیک زیربازهها 72
4-3-4- کمینهی متغیّرها به تفکیک زیربازهها 73
4-3-5- جمعبندی بررسی جامعهی آماری با توجّه به شرایط عمومی بازار 73
4-4- بررسی استواری متغیّرهای پژوهش 74
4-5- اجرای مدل رگرسیون و آزمون فرضیات 77
4-5-1- اجرای مدل رگرسیون و آزمون فرضیات در بازهی اول 77
4-5-2- اجرای مدل رگرسیون و آزمون فرضیات در بازهی دوم 79
این مطلب را هم بخوانید :
4-5-3- اجرای مدل رگرسیون و آزمون فرضیات در کلّ بازه 80
4-5-4- جمعبندی فصل چهارم 82
فصل پنجم: جمعبندی، نتیجهگیری و ارائه پیشنهادها
5-1- مقدمه 84
5-2- مروری بر چارچوب کلی تحقیق 84
5-3- یافتههای تحقیق 85
5-3-1- یافتههای حاصل از بررسی جامعهی آماری و شرایط عمومی بازار 86
5-3-2- یافتههای حاصل از بررسی استواری متغیّرها 87
5-3-3- یافتههای حاصل از تحلیلهای چندمتغیّره و آزمون فرضیات 87
5-4- نتیجهگیری و پیشنهادهای تحقیق 92
5-4-1- پیشنهادهای کاربردی 92
5-4-2- پیشنهاد برای تحقیقات آتی 94
5-5- محدودیتهای تحقیق 95
منابع و مآخذ
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 97
منابع انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 98
پیوستها
پیوست 1 (نمونه آماری مورد مطالعه)…………………………..…………………………………………………………………………….104
پیوست 2 (خروجیهای نرمافزار Eviews V.7)………………………………………………………………………………………….109
عنوان صفحه
جدول 1-1- متغیّرهای تحقیق، تعریف عملیاتی و پشتوانه تجربی تعریف آنها 9
جدول 2-1- دلایل رویآوری به عرضه عمومی در پیشینه پژوهش 41
جدول 2-2- مهمترین یافتههای تجربی مرتبط با عملکرد IPOها و عوامل تأثیرگذار 42
جدول 3-1- متغیّرهای تحقیق 49
جدول 4-1- توزیع فراوانی عملکرد مالی آتی شرکتها 57
جدول 4-2- توزیع فراوانی مربوط به میزان سرمایه اولیه شرکتها 58
جدول 4-3- توزیع فراوانی مربوط به میزان سوددهی اولیه شرکتها 59
جدول 4-4- توزیع فراوانی مربوط به اندازه شرکتها 60
جدول 4-5- توزیع فراوانی مربوط به میزان سن شرکتها 61
جدول 4-6- توزیع فراوانی مربوط به میزان اهرم مالی شرکتها 63
جدول 4-7- توزیع فراوانی مربوط به میزان زیرقیمت بودن سهام شرکتها 64
جدول 4-8- توزیع فراوانی مربوط به تعداد IPOها در هر سال 65
جدول 4-9- تعیین نوع بازار در طول بازهی زمانی 66
جدول 4-10- توزیع فراوانی مربوط به درصد عرضه اولیه سهام شرکتها 67
جدول 4-11- توزیع فراوانی مربوط به حجم عرضه اولیه سهام شرکتها 68
جدول 4-12- توزیع فراوانی مربوط به فاصله زمانی پذیرش و عرضه شرکتها 69
جدول 4-13- بررسی فاصله زمانی پذیرش و عرضه در بازارهای مختلف 70
جدول 4-14- بررسی میانگین متغیّرها به تفکیک زیربازهها 71
جدول 4-15- بررسی انحراف معیار متغیّرها به تفکیک زیربازهها 72
جدول 4-16- بررسی بیشینهی متغیّرها به تفکیک زیربازهها 72
جدول 4-17- بررسی کمینه متغیّرها به تفکیک زیربازهها 73
جدول 4-18- نتایج حاصل از تحلیل دو متغیّرهی سه متغیّر انتخابی 75
جدول 4-19- تعیین حدود مجانبی بالا و پایین ضرایب متغیّرها 76
جدول 4-20- نتایج حاصل از بررسی استواری متغیّرها 76
جدول 4-21- رتبهبندی استواری متغیّرهای مستقل 77
جدول 4-22- نتایج اجرای مدل رگرسیون در بازهی اول 78
جدول 4-23- نتایج آزمون فرضیات در بازهی اول 78
جدول 4-24- نتایج اجرای مدل رگرسیون در بازهی دوم 79
جدول 4-25- نتایج آزمون فرضیات در بازهی دوم 80
جدول 4-26- نتایج اجرای مدل رگرسیون در کلّ بازه 80
جدول 4-27- نتایج آزمون فرضیات در کلّ بازه 81
جدول 5-1- لیست متغیّرهای استوار و رتبهبندی آنها 87
عنوان صفحه
شکل 1-1- مدل مفهومی تحقیق 7
شکل 3-1- مدل تحقیق 46
شکل 4-1- توزیع فراوانی عملکرد مالی آتی شرکتها 58
شکل 4-2- توزیع فراوانی مربوط به میزان سرمایه اولیه شرکتها 59
شکل 4-3- توزیع فراوانی مربوط به میزان سوددهی اولیه شرکتها 60
شکل 4-4- توزیع فراوانی مربوط به اندازه شرکتها 61
شکل 4-5- توزیع فراوانی مربوط به میزان سن شرکتها 62
شکل 4-6- توزیع فراوانی مربوط به میزان اهرم مالی شرکتها 63
شکل 4-7- توزیع فراوانی مربوط به میزان زیرقیمت بودن سهام شرکتها 64
شکل 4-8- توزیع فراوانی مربوط به تعداد IPOها در هر سال 66
شکل 4-9- توزیع فراوانی مربوط به درصد عرضه اولیه سهام شرکتها 68
شکل 4-10- توزیع فراوانی مربوط به حجم عرضه اولیه سهام شرکتها 69
شکل 4-11- توزیع فراوانی مربوط به فاصله زمانی پذیرش و عرضه شرکتها 70
شکل 6-2- اجرای مدل رگرسیون (کلّ بازه) 109
شکل 6-3- اجرای مدل رگرسیون (بازهی اول) 110
شکل 6-4- اجرای مدل رگرسیون (بازهی دوم) 111
شکل 6-5- رگرسیون دو متغیّره (سرمایه اولیه- عملکرد مالی آتی) 112
شکل 6-6- رگرسیون دو متغیّره (حجم عرضه-عملکرد مالی آتی) 113
شکل 6-7- رگرسیون دو متغیّره (سن شرکت-عملکرد مالی آتی) 114
شکل 6-8- رگرسیون دو متغیّره (سوددهی اولیه-عملکرد مالی آتی) 115
شکل 6-9- رگرسیون دو متغیّره (اندازه شرکت-عملکرد مالی آتی) 116
شکل 6-10- رگرسیون دو متغیّره (اهرم مالی-عملکرد مالی آتی) 117
شکل 6-11- رگرسیون دو متغیّره (زیرقیمت بودن-عملکرد مالی آتی) 118
شکل 6-12- رگرسیون دو متغیّره (درصد عرضه اولیه-عملکرد مالی آتی) 119
شکل 6-13- رگرسیون دو متغیّره (فاصله زمانی پذیرش و عرضه-عملکرد مالی آتی) 120
شکل 6-14- رگرسیون دو متغیّره (زمان ورود-عملکرد مالی آتی) 121
- مقدمه
عرضهی عمومی اولیه[1](IPO)، به اولین عرضهی سهام شرکت در دوران فعالیتش اطلاق میگردد. به عبارت دیگر،IPO را میتوان به صورت نخستین فروش سهام، توسط شرکت خصوصی به عموم و قرارگیری بر فهرست بازار سهام[2] تعریف نمود (روسن و همکاران[3]، 2005).
عرضه عمومی، فرآیندی پیچیده و وقتگیر است که در آن افراد بسیاری درگیر هستند. زمانیکه شرکت تصمیم به اجرایIPO میگیرد، لازم است مشاوران حرفهایی را برای خود مشخص نماید تا شرکت را در فرآیند پذیرهنویسی یاری رسانند. متخصصان و سازمانهایی که شرکت را برای آماده شدن اجرای IPO یاری میکنند، عبارتانداز:
- حامیان[4]
- کارگزاران شرکت[5]
- حسابدار[6]
- وکیل[7]
- ثبت کننده[8]
- سایر مشاوران، شامل مشاوران و برنامهریزان جدولهای زمانبندی
شرکتها به دلایل متفاوتی ممکن است IPO را اجرا نمایند. به طور مثال، شرکتهای در حال رشد، برای گسترش خود ممکن است به IPO نیاز داشتهباشند. اگر منابع داخلی مانند درآمدهای دریافتی، یا خانواده و دوستان، یا منابع خارجی مانند وام بانکها یا قرضههای خصوصی در دسترس نباشند، و یا سرمایهی کافی را فراهم نیاورند، آنگاه معمولاً متداولترین گزینه برای شرکتهایی که به دنبال پول و سرمایه بیشتر هستند، اجرای IPO است (خورشد[9]، 2011).
تصمیم به اجرای نخستین عرضه عمومی یکی از مهمترین تصمیمات صاحبان و مدیران یک شرکت میباشد که شامل تغییرات چشمگیر بوده و فرصتهای جدیدی را برای آینده کسبوکار خلق میکند. از آن پس، شرکت تنها وابسته به تعداد محدودی منابع مالی نبوده و قدرت مذاکره[10] بالاتری خواهدداشت. در کل، وضعیت نقدینگی[11] شرکت پس از عمومی شدن به دلیل محدودیتهای مالی کمتر، بهبود خواهدیافت.
در خلال IPO، شرکت میتواند سرمایهی خود را برای رفع نیازهای حال و آینده، افزایش دهد. قسمتی از این سرمایه میتواند برای بازپرداخت وامهایی که موعد آنها نزدیک است استفاده گردد. بهعلاوه، بعد از اتمام و تکمیل IPO شرکتها میتوانند در آینده، سرمایهی خود را با عرضه کردن فصلی اوراق[12] افزایش دهند. ثالثاً، شرکتی که IPO را اجرا کرده است میتواند انتظار داشتهباشد که راحتتر در بازار قرض بگیرد، چراکه شفافیت قابل توجّهی در امور کسبوکار شرکت به وجود آمدهاست.
همچنین، منافع استراتژیک زیادی وجود دارد که به دنبال تکمیل IPO اتفاق میافتد. وقتی شرکتی عمومی میشود، اعتبار و شفافیتش ارتقا مییابد، بنابراین شرکت در مقابل رقبای دیگری که این قابلیت را نداشتهاند دارای مزیت رقابتی بسیار مهمی میگردد. وقتی یک شرکت خصوصی است، عملیات آن معمولاً توسط سرمایه محدود مشخصی، محدود میگردد، چرا که بسیاری از سرمایهگذاران بالقوه از وجود شرکت مطلع نیستند. عمومی شدن باعث میگردد شرکتها در اکتساب[13] بالقوه، بهتر ارزشگذاری شده و مورد توجّه واقع شوند. عمومیشدن برای بنیانگذاران شرکتها نیز منافعی بهدنبال دارد. یک فهرست عمومی، فرصت مناسبی را برای مالک ایجاد مینماید تا تعدادی از سهام خود را در شرکت به فروش برساند، بهطوری که مقداری از سرمایه کسب کار به این طریق جبران گردد (خورشد، 2011(.
در کنار تمامی مزایایی که عرضه به عموم برای شرکتها به دنبال دارد، این فرآیند خالی از عیب نیست. عمومی شدن فرآیند پُرهزینهای محسوب میشود و نه تنها شامل هزینههای مستقیم ناشی از IPO میباشد، بلکه هزینههای مستمری در آینده به همراه خواهدداشت. هنگامی که شرکتها IPO را اجرا میکنند، ملزم هستند خود را با قوانین معینی در مورد شفافسازی اطلاعات تطبیق دهند. جنبههای مدیریت نظیر ساختار هیئت مدیره، پاداش مجریان و توافقات داخلی تحت بررسی عام در میآید. بهعلاوه، شرکتهای فهرست شده، ملزم به پایبندی ادامه وظایفی هستند که برای آنها مشخص شدهاست؛ به گونهای که باید اطلاعات و گزارشهای ترتیبی از کار خود را توسط تنظیمکنندگان مالی به بازار بورس ارائه نمایند. تمامی اینها، به هزینه و زمان نیاز دارد و بهعلاوه، اطلاعات استراتژیکی را در اختیار شرکتهای رقیب قرار میدهد، ازاینرو هیچگاه تضمینکننده موفقیت یک شرکت نبوده و درک چگونگی اجرای این فرآیند، بسیار ضروری است (خورشد،2011).
- بیان مسئله
حجم قابل توجّهی از مطالعات، بیانگر این مطلب است که شرکتها پس از اجرای IPO با کاهش عملکرد روبهرو میشوند. جین و کینی[14](1994) در مطالعهی جامع خود، بیان کردند که شرکتها پس از اجرای نخستین عرضه عمومی با کاهش شدید عملکرد مواجه شدهاند و مطالعات بعدی بسیاری، این موضوع را تأیید کردند. با توجّه به لزوم عمومیشدن و استفاده از منافع آن، این امر نگرانیهای زیادی را برانگیخته است و شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر اجرای موفقیتآمیز IPO، ضروری به نظر میرسد. با توجّه به کمبود مطالعات داخلی در این زمینه و اهمیّت موضوع، در پژوهش حاضر، به دنبال شناسایی این عوامل و اولویتبندی آنها میباشیم. متغیّرهای مستقلی که با توجّه به ادبیات موضوع در نظر گرفته شدهاند عبارتند از: ویژگیهای مالی و اقتصادی شامل سرمایه اولیه[15]، سوددهی اولیه[16]، اندازه شرکت[17]، سن شرکت[18]، اهرم مالی[19] و ویژگیهای مالکیت و بازار شامل زیر قیمت بودن[20]، زمان ورود(بازار داغ[21])، درصد عرضه اولیه[22]، حجم عرضه اولیه[23] و فاصله زمانی پذیرش و عرضه[24]. متغیّر وابسته، عملکرد مالی آتی شرکت[25] (پس از گذشت سه سال از اجرای IPO) میباشد که توسط معیار بازگشت سرمایه[26] (ROE)، سنجیده میشود. همچنین با توجّه به شرایط عمومی بازار( با درنظرگرفتن درآمدهای نفی، مخارج دولت، نرخ رشد نقدینگی، نرخ ارز، نرخ تورم، رشد اقتصادی و شاخص قیمت بورس)، بازهی مورد مطالعه، به دو زیربازه جداگانه تقسیمبندی شدهاست که به صورت مجزا مورد مطالعه قرارگرفتهاند. در نهایت، به بررسی استواری متغیّرها و آزمون فرضیات در هر زیربازه و در کلّ بازه، پرداخته شدهاست.
- ضرورت و اهمیت تحقیق
مطالعات بسیاری در زمینهی عرضه عمومی اولیه صورت گرفته و جنبههای مختلفی از آن مورد بررسی قرار گرفتهاست. یک موضوع مهم در ارتباط با IPOها، مسأله کاهش عملکرد است و مطالعات نشان دادهاست که شواهد بسیاری وجود دارند که عرضههای عمومی اولیه با این مسأله مواجه میشوند. از طرفی، منافع استراتژیک IPO و انگیزههای بسیاری که برای عمومیشدن وجود دارد، نیاز به شناخت دقیق این فرآیند، انگیزههای آن و عوامل کلیدی مؤثر بر آن را ضروری ساختهاست.
- اهداف تحقیق
با توجّه به اهمیت استراتژیک عمومیشدن، هدف این پژوهش مطالعهی انگیزههای عمومی شدن، بررسی عواملی که میتوانند بر نتیجهی آن تأثیرگذار باشند و اولویتبندی این عوامل میباشد.
- سوالات تحقیق
تحقیق حاضر درصدد پاسخ به پرسشهای زیر است:
- عوامل کلیدی تأثیرگذار بر عملکرد مالی آتی شرکتها پس از نخستین عرضه عمومی کداماند ؟
- اولویتبندی عوامل مؤثر بر عملکرد مالی آتی شرکتها پس از عرضه عمومی اولیه، به چه صورت است ؟
هرکدام از این عوامل چه رابطهای با عملکرد مالی آتی شرکت دارند ؟
- فرضیات تحقیق
با درنظرگرفتن استواری هر کدام از ده متغیّر مورد بررسی، فرضیات زیر در هر زیربازه و درکل بازه، قابل تحقیق است:
فرضیه۱) سرمایه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۲) سوددهی اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۳) اندازه شرکت، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۴) سن شرکت، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه۵) اهرم مالی، تأثیر منفی و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه6) زیرقیمت بودن، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه7) زمان ورود (بازار داغ)، تأثیر منفی و معناداری بر عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه8) درصد عرضه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه9) حجم عرضه اولیه، تأثیر مثبت و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
فرضیه10) فاصله زمانی پذیرش و عرضه، تأثیر منفی و معناداری بر روی عملکرد مالی آتی شرکت دارد.
- مدل تحقیق
پس از مرور اجمالی پیشینهی تحقیق حاضر و بررسی تأثیر عوامل مختلف در اجرای موفقیتآمیز IPO و با مدّ نظر قراردادن مطالعات و مدلهای مختلف عملکرد مالی آتی شرکتها پس از عرضه عمومی اولیه، خصوصاً مطالعات (جین و کینی (1994)، ریتر[27] (1995)، هبیب و لجنگکویست[28] (2001)، لوگران و ریتر[29] (2004)، باتلر و همکاران[30] (2009)، ون و کائو[31] (2013)) و نیز با در نظر گرفتن فرضیات پژوهش، مدل مفهومی شکل ۱-1 پیشنهاد میگردد.
- مدل مفهومی تحقیق
(برگرفته از: جین و کینی (1994)، ریتر (1995)، هبیب و لجنگکویست (2001)، لوگران و ریتر (2004)، باتلر و همکاران (2009)، ون و کائو (2013))
- روش تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 11:50:00 ق.ظ ]
|