فهرست مطالب |
عنوان |
صفحه |
چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………….. |
1 |
فصل اول: کلیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. |
4 |
1-1 عنوان تحقیق…………………………………………………………………………………………………………. |
5 |
1-2 بیان مساله ………………………………………………………………………………………………………….. |
5 |
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………. |
6 |
1-4 اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………. |
7 |
1-5 قلمرو تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. |
7 |
1-5-1 قلمرو موضوعی………………………………………………………………………………………………… |
7 |
1-5-2 قلمرو مکانی…………………………………………………………………………………………………….. |
7 |
1-5-3 قلمرو زمانی……………………………………………………………………………………………………… |
8 |
1-6 نوع متغیرها…………………………………………………………………………………………………………… |
8 |
1-7 تعاریف واژه ها…………………………………………………………………………………………………….. |
8 |
1-7-1 تعاریف نظری واژه ها………………………………………………………………………………………… |
8 |
1-7-2 تعریف عملیاتی واژه ها……………………………………………………………………………………… |
10 |
خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………… |
12 |
فصل دوم :ادبیات موضوعی تحقیق…………………………………………………………………………………. |
13 |
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………….. |
14 |
2-1 رفتار شهروندی سازمانی ……………………………………………………………………………………….. |
15 |
2-1-1 رفتار………………………………………………………………………………………………………………… |
15 |
2-1-1-1 مطالعه ی سیستمی یا نظام یافته ی رفتار …………………………………………………………. |
15 |
2-1-1-2 گرایش رفتار سازمانی…………………………………………………………………………………….. |
16 |
2-1-1-3 تعریف رفتار سازمانی …………………………………………………………………………………… |
16 |
2-1-1-4 تاریخچه و دانش رفتار سازمانی …………………………………………………………………….. |
17 |
|
فهرست مطالب |
عنوان |
صفحه |
2-1-1-5 ویژگی های رفتار سازمانی……………………………………………………………………………… |
17 |
2-1-1-6 مدل های رفتار سازمانی ………………………………………………………………………………… |
17 |
2-1-1-7 مدل های مطالعه رفتار در سازمان……………………………………………………………………. |
18 |
2-1-1-8 نگرش های موجود در رفتار سازمانی……………………………………………………………… |
19 |
2-1-1-9 حیطه های مطالعاتی رفتارسازمانی…………………………………………………………………… |
19 |
2-1-1-10 عوامل موثر بر رفتار فردی …………………………………………………………………………… |
20 |
2-1-1-11 مکتبهای مدیریت و رفتار سازمانی…………………………………………………………………. |
20 |
2-1-1-12 مکتب های روانشناسی و رفتار سازمانی…………………………………………………………. |
22 |
2-1-1-13 روانشناسی از دیدگاه رفتارگرایان…………………………………………………………………… |
22 |
2-1-1-14 تجزیه و تحلیل رفتار از نظر واتسون……………………………………………………………… |
23 |
2-1-1-15 اهداف رفتار سازمانی ………………………………………………………………………………….. |
23 |
2-1-2 سازمان ……………………………………………………………………………………………………………. |
23 |
2-1-2-1 تعریف سازمان……………………………………………………………………………………………… |
23 |
2-1-2-2 عوامل اساسی در موفقیت یک سازمان……………………………………………………………… |
24 |
2-1-2-3 سطوح تجزیه و تحلیل رفتار سازمانی………………………………………………………………. |
25 |
2-1-2-4 مبانی رفتار فرد در سازمان……………………………………………………………………………… |
26 |
2-1-3 تعریف رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………………………………. |
27 |
2-1-3-1 رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه صاحبنظران ……………………………………………….. |
27 |
2-1-3–2 ابعاد رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه پادساکف ……………………………………………. |
32 |
2-1-3-3 انواع رفتار شهروندی در سازمان …………………………………………………………………… |
35 |
2-1-3-4 سیاستهای تشویق رفتار شهروندی…………………………………………………………………… |
36 |
2-1-3-5 ویژگیهای رفتار شهروندی سازمانی ………………………………………………………………. |
38 |
2-1-3- 6 عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی…………………………………………….. |
39 |
|
فهرست مطالب |
عنوان |
صفحه |
2-1-3-7 نقش عوامل ساختاری در بروز رفتارهای شهروندی سازمانی……………………………… |
40 |
2-2 فرهنگ کارآفرینی …………………………………………………………………………………………………. |
42 |
2-2-1 تعریف فرهنگ ………………………………………………………………………………………………… |
42 |
2-2-1-1 پرده های تودرتوی فرهنگ ……………………………………………………………………………. |
44 |
2-2-1-2 فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………………………… |
44 |
2-2-1-2-1 فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگارد شاین……………………………………………………….. |
45 |
2-2-1-3 ویژگیهای فرهنگ سازمانی……………………………………………………………………………. |
46 |
2-2-1-4 چگونگی شکلگیری و تداوم فرهنگ سازمانی………………………………………………….. |
47 |
2-2-1-5 فرآیند تغییر فرهنگ سازمانی…………………………………………………………………………… |
47 |
2-2-1-6 انواع فرهنگ سازمانی …………………………………………………………………………………… |
49 |
2-2-2 کارآفرینی ………………………………………………………………………………………………………… |
50 |
2-2-2-1 سیر تکاملی و تعاریف کارآفرینی…………………………………………………………………….. |
50 |
2-2-2-2 اهمیت و ضرورت کارآفرینی………………………………………………………………………….. |
52 |
2-2-2-3 فرایند کارآفرینی……………………………………………………………………………………………. |
52 |
2-2-2-4 سه نگرش اصلی اقتصادی در حوزه کارآفرینی …………………………………………………. |
53 |
2-2-2-5 موانع حرکت بسوی کارافرینی ……………………………………………………………………….. |
54 |
2-2-2-6 موانع و مشکلات کارآفرینان در سازمان ………………………………………………………….. |
54 |
2-2-2-7 فرهنگ کار در نقاط مختلف دنیا …………………………………………………………………….. |
55 |
2-2-2-8 انواع کارافرینی……………………………………………………………………………………………… |
62 |
2-2-2-9 کارآفرینی در سازمانهای دولتی………………………………………………………………………. |
62 |
2-2-2-10 فرهنگ اداری و فرهنگ کارآفرینانه……………………………………………………………….. |
63 |
2-2-2-11 مدل های کارآفرینی……………………………………………………………………………………. |
64 |
2-2-2-12 مدل های کارآفرینی و فرهنگ سازمانی…………………………………………………………. |
65 |
|
فهرست مطالب |
عنوان |
صفحه |
2-2-3 فرهنگ کارآفرینی……………………………………………………………………………………………… |
69 |
2-2-3-1 تعریف ……………………………………………………………………………………………………….. |
69 |
2-2-3-2 ویژگی های افراد کارآفرین…………………………………………………………………………….. |
71 |
2-2-3-3 فرهنگ سازمانی کارآفرینی…………………………………………………………………………….. |
72 |
2-2-3-4 مدل استیونسون در سنجش رفتار کارآفرینانه…………………………………………………….. |
75 |
2-2-3-5 نظریه های فرهنگ کارآفرینی………………………………………………………………………….. |
76 |
2-2-3-6 ویژگی های فرهنگ کارآفرینی………………………………………………………………………… |
78 |
2-2-3-7 کارافرینی سازمانی…………………………………………………………………………………………. |
79 |
2-2-3-8 کارآفرینی درون سازمانی……………………………………………………………………………….. |
80 |
2-2-3-9 عوامل موفقیت کارآفرینی سازمانی و درون سازمانی…………………………………………… |
81 |
2-2-3-10 موانع کارآفرینی سازمانی………………………………………………………………………………. |
82 |
2-3 رابطه رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی………………………………………………….. |
82 |
2-4 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی………………………………………………………………………. |
85 |
2-4-1 تعریف شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و فعالیت های آن……………………. |
85 |
2-4-2 فعالیت های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران………………………………………. |
85 |
2-4-3 تاریخچه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران…………………………………………….. |
90 |
2-4-4 تاریخچه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان………………………………….. |
95 |
2-4-5 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان……………………………………………….. |
95 |
2-5 پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. |
101 |
2-5-1 تحقیقات در رابطه با رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………. |
101 |
2-5-2 تحقیقات در رابطه با فرهنگ کار آفرینی……………………………………………………………….. |
104 |
2-6 مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… |
108 |
2-6-1 مدل مفهومی ……………………………………………………………………………………………………. |
108 |
|
فهرست مطالب |
عنوان |
صفحه |
2-6-2 مدل تحلیلی تحقیق……………………………………………………………………………………………. |
109 |
2-7 فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………………. |
112 |
خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………… |
113 |
فصل سوم : روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………. |
114 |
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………… |
115 |
3-1 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. |
116 |
3-2 فرآیند تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. |
117 |
3-3 جامعه آماری ……………………………………………………………………………………………………….. |
118 |
3-4 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………… |
118 |
3-5 ابزار جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………………………… |
118 |
3-6 روایی ابزار جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………………. |
119 |
3-7 پایایی ابزار جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………… |
119 |
3-8 روش جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………………………. |
120 |
3-9 روش تجزیه و تحلیل داده ها …………………………………………………………………………………. |
120 |
خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………… |
120 |
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل………………………………………………………………………………………….. |
121 |
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………… |
122 |
4-1 توصیف شاخصها………………………………………………………………………………………………… |
123 |
4-1-1 توزیع فراوانی سن…………………………………………………………………………………………….. |
123 |
4-1-2 توزیع فراوانی جنسیت……………………………………………………………………………………….. |
124 |
4-1-3 توزیع فراوانی تحصیلات……………………………………………………………………………………. |
125 |
4-2 توصیف وضعیت متغیرها……………………………………………………………………………………….. |
126 |
4-2-1 توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………… |
126 |
|
فهرست مطالب |
عنوان |
صفحه |
4-2-2 توصیف مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی ……………………………………………………… |
127 |
4-2-3 توصیف متغیر فرهنگ کارآفرینی…………………………………………………………………………. |
128 |
4-2-4 توصیف متغیر تعهد سازمانی ……………………………………………………………………………… |
129 |
4-2-5 توصیف متغیر خلاقیت و نوآوری ……………………………………………………………………. |
130 |
4-2-6 توصیف متغیر مشتری مداری …………………………………………………………………………… |
131 |
4-2-7 توصیف متغیر روحیه مسئولیت پذیری ……………………………………………………………….. |
132 |
4-2-8 توصیف متغیر خود کنترلی ………………………………………………………………………………. |
133 |
4-3 آزمون فرض………………………………………………………………………………………………………… |
134 |
4-3-1فرضیه اصلی بین رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی رابطه وجود دارد……….. |
134 |
4-3-2 فرضیه فرعی اول بین رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی رابطه وجود دارد……… |
135 |
4-3-3 فرضیه فرعی دوم بین رفتار شهروندی سازمانی وخلاقیت و نوآوری رابطه وجود دارد.. |
136 |
4-3-4 فرضیه فرعی سوم بین رفتار شهروندی سازمانی و مشتری مداری رابطه وجود دارد……. |
138 |
4-3-5 فرضیه فرعی چهارم بین رفتارشهروندی سازمانی وروحیه مسئولیت پذیری رابطه وجود دارد… |
139 |
4-3-6فرضیه فرعی پنجم بین رفتار شهروندی سازمانی وخود کنترلی کارکنان رابطه وجود دارد……….. |
140 |
4-4-1تحلیل لگ خطی سه متغیره رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و جنسیت……. |
141 |
4-4-2تحلیل لگ خطی سه متغیره رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و سن………….. |
143 |
4-4-3تحلیل لگ خطی سه متغیره رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و تحصیلات .. |
145 |
خلاصه………………………………………………………………………………………………………………………… |
148 |
فصل پنجم نتیجه گیری ، بحث ، پیشنهادها…………………………………………………………………… |
149 |
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………… |
151 |
5-1 نتایج مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی یا دموگرافیک…………………………………………… |
151 |
5-1-1 توزیع فراوانی سن…………………………………………………………………………………………….. |
151 |
5-1-2 توزیع فراوانی جنسیت……………………………………………………………………………………….. |
151 |
|
فهرست مطالب |
عنوان |
صفحه |
5-1-3 توزیع فراوانی تحصیلات……………………………………………………………………………………. |
151 |
5-2 توصیف متغیرها …………………………………………………………………………………………………… |
151 |
2-5-1 توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی………………………………………………………………… |
151 |
2-5-1-1 توصیف مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی ………………………………………………….. |
152 |
2-5-2 توصیف متغیر فرهنگ کارآفرینی…………………………………………………………………………. |
152 |
2-5-2-1 توصیف متغیر تعهد سازمانی ………………………………………………………………………….. |
152 |
2-5-2-2 توصیف متغیر خلاقیت و نوآوری ………………………………………………………………… |
152 |
2-5-2-3 توصیف متغیر مشتری مداری………………………………………………………………………….. |
152 |
2-5-2-4 توصیف متغیر روحیه مسئولیت پذیری……………………………………………………………. |
152 |
2-5-2-5 توصیف متغیر خود کنترلی……………………………………………………………………………… |
153 |
5-3 نتایج فرضیات ……………………………………………………………………………………………………… |
153 |
5-3-1 نتیجه فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………….. |
153 |
5-3-2 نتایج فرضیات فرعی………………………………………………………………………………………….. |
153 |
5-4 بحث و بررسی و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………… |
155 |
5-5 نتایج حاصل از تحلیل لگ خطی……………………………………………………………………………… |
157 |
5-6 محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………………….. |
157 |
5-7 پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………… |
158 |
خلاصه ………………………………………………………………………………………………………………………. |
159 |
پیوست ها…………………………………………………………………………………………………………………… |
160 |
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………… |
166 |
|
|
|
|
|
|
فهرست جدول |
عنوان |
صفحه |
جدول 2-1 عوامل ارتقای رفتار شهروندی کارکنان………………………………………………………….. |
35 |
جدول 3-1 مقیاس نتیجه گیری رفتار شهروندی سازمانی…………………………………………………… |
118 |
جدول 3-2 مقیاس نتیجه گیری فرهنگ کارآفرینی……………………………………………………………. |
119 |
جدول 4-1-1 توزیع فراوانی و فراوانی درصدی افراد مورد بررسی بر اساس سن………………… |
123 |
جدول 4-1-2 توزیع فراوانی و فراوانی درصدی افراد مورد بررسی بر اساس جنسیت…………… |
124 |
جدول 4-1-3 توزیع فراوانی و فراوانی درصدی افراد مورد بررسی بر اساس میزان تحصیلات. |
125 |
جدول 4-2-1 توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی در میان آزمودنیها…………………………… |
126 |
جدول 4-2-2 توصیف مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی در میان آزمودنیها………………….. |
127 |
جدول 4-2-3 توصیف متغیر فرهنگ کارآفرینی در میان آزمودنیها…………………………………… |
128 |
جدول 4-2-4 توصیف متغیر تعهد سازمانی در میان آزمودنیها………………………………………….. |
129 |
جدول 4-2-5 توصیف متغیر خلاقیت و نوآوری در میان آزمودنیها…………………………………… |
130 |
جدول 4-2-6 توصیف متغیر مشتری مداری در میان آزمودنیها…………………………………………. |
131 |
جدول 4-2-7 توصیف متغیر روحیه مسئولیت پذیری در میان آزمودنیها……………………………. |
132 |
جدول 4-2-8 توصیف متغیر خود کنترلی در میان آزمودنیها…………………………………………….. |
133 |
جدول 4-3-1 بررسی رابطه بین فرهنگ کارآفرینی در برابر رفتار شهروندی سازمانی …………… |
134 |
جدول 4-3-2 بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر تعهد سازمانی…………………. |
136 |
جدول 4-3-3 بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر خلاقیت و نوآوری…………. |
137 |
جدول 4-3-4 بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر مشتری مداری………………… |
138 |
جدول 4-3-5 بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر روحیه مسئولیت پذیری…… |
139 |
جدول 4-3-6بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی در برابر خود کنترلی کارکنان…………. |
140 |
جدول 4-4-1جدول توافقی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و جنسیت…………….. |
142 |
جدول 4-4-2جدول محاسبات آماری…………………………………………………………………………….. |
142 |
جدول 4-4-3 جدول محاسبه ضریب همبستگی رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سطوح جنسیت……….. |
143 |
|
فهرست جدول |
عنوان |
صفحه |
جدول 4-4-4 جدول توافقی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و سن…………………. |
144 |
جدول 4-4-5 جدول محاسبات آماری……………………………………………………………………………. |
144 |
جدول 4-4-6 جدول محاسبه ضریب همبستگی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی در سطوح سن .. |
145 |
جدول 4-4-7 جدول توافقی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی و تحصیلات………… |
146 |
جدول 4-4-8 جدول محاسبات آماری……………………………………………………………………………. |
146 |
جدول 4-4-9 جدول محاسبه ضریب همبستگی رفتار شهروندی سازمانی، فرهنگ کارآفرینی در سطوح تحصیلات……… |
147 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فهرست نمودار |
عنوان |
صفحه |
نمودار2-1تجزیه و تحلیل رفتار سازمانی………………………………………………………………………….
|
26 |
نمودار 4-1-1 توزیع فراوانی سن در میان پاسخگویان………………………………………………………. |
123 |
نمودار 4-1-2 توزیع درصد فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس جنسیت……………………………. |
124 |
نمودار 4-1-3 توزیع درصد فراوانی افراد مورد بررسی بر اساس تحصیلات………………………… |
125 |
نمودار 4-2-1 نمودار جعبهای متغیر رفتار شهروندی سازمانی در میان آزمودنیها………………….
|
126 |
نمودار 4-2-2 نمودار جعبهای مؤلفه های رفتار شهروندی سازمانی در میان آزمودنیها…………. |
127 |
نمودار 4-2-3 نمودار جعبهای متغیر فرهنگ کارآفرینی در میان آزمودنیها………………………….. |
128 |
نمودار 4-2-4 نمودار جعبهای متغیر تعهد سازمانی در میان آزمودنیها………………………………… |
129 |
نمودار 4-2-5 نمودار جعبهای متغیر خلاقیت و نوآوری در میان آزمودنیها…………………………. |
130 |
نمودار 4-2-6 نمودار جعبهای متغیر مشتری مداری در میان آزمودنیها……………………………….. |
131 |
نمودار 4-2-7 نمودار جعبهای متغیر روحیه مسئولیت پذیری در میان آزمودنیها………………….. |
131 |
نمودار 4-2-8 نمودار جعبهای متغیر خود کنترلی در میان آزمودنیها…………………………………… |
133 |
نمودار 4-3-1 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر فرهنگ کارآفرینی………………. |
135 |
نمودار 4-3-2 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر تعهد سازمانی…………………….. |
136 |
نمودار 4-3-3 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر خلاقیت و نوآوری…………….. |
137 |
نمودار 4-3-4 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر مشتری مداری……………………. |
138 |
نمودار 4-3-5 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر روحیه مسئولیت پذیری………. |
140 |
نمودار 4-3-6 نمودار پراکنش رفتار شهروندی سازمانی در برابر خود کنترلی کارکنان…………… |
141 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عنوان |
صفحه |
شکل2-1 مبانی فرد در سازمان………………………………………………………………………………………. |
26 |
شکل 2-2 مدل کارآفرینی سازمانی، کراتکو…………………………………………………………………….. |
66 |
شکل 2-3 فرهنگ مدیریت……………………………………………………………………………………………. |
67 |
شکل 2-4 مدل EIM…………………………………………………………………………………………………… |
38 |
شکل 2-5 مدل علی موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه پارسونز…………………………….. |
76 |
شکل2-6 مدل علی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه وبر………………………….. |
77 |
شکل2-7 مدل علی عوامل موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه مک کله لند………………. |
77 |
شکل2-8 مدل مفهومی ………………………………………………………………………………………………… |
108 |
شکل2-9 مدل تحلیلی…………………………………………………………………………………………………… |
109 |
شکل 3-1 فرایند تحقیق………………………………………………………………………………………………… |
117 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|