1-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………2 1-2بیان مساله……………………………………………………………………………………………………………………3 1-3اهداف پژوهش……………………………………………………………………………………………………………..5 1-4اهمیت و ضرورت پژوهش……………………………………………………………………………………………………..5 1-5 سوال های اساسی پژوهش……………………………………………………………………………………………………..6 1-6فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….6 1-7متغییرهای اساسی پژوهش……………………………………………………………………………………………………….6 1-8تعاریف مفهومی و عملیاتی اجزای پژوهش………………………………………………………………………………..6 1.روش سنجش منابع و نظام های الکترونیکی …………………………………………………………………………………………….6 2.شاخص ای-متریک………………………………………………………………………………………………………………………………..7 3.مقاله تمام متن……………………………………………………………………………………………………………………………………….7 4.هزینه……………………………………………………………………………………………………………………………………………………7 5.سودمندی……………………………………………………………………………………………………………………………………………..7 6.کاربران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………7 کتابخانه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری…………………………………………………………………………..7 8 .میزان استفاده………………………………………………………………………………………………………………………………………..7 9 .پایگاه های اطلاعاتی……………………………………………………………………………………………………………………………..7 10 .ضریب تاثیر……………………………………………………………………………………………………………………………………….7 حوزه های موضوعی…………………………………………………………………………………………………………………………..8 فصل دوم:مروری بر ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق 2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………..10 2-2 کتابخانه ها در عصر چاپی…………………………………………………………………………………………………….10 2-3 چالش های جدید کتابخانه ها در انقلاب رقومی……………………………………………………………………..11 2-4 ماهیت سنجش منابع و نظام های الکترونیکی………………………………………………………………………….12 2-5 مروری اجمالی بر پایگاههای اطلاعاتی…………………………………………………………………………………..12 2-6 نگاهی اجمالی بر استانداردهای سنجش منابع و نظام های الکترونیکی………………………………………15 2-7 ضرورت سنجش منابع و نظام های الکترونیکی……………………………………………………………………….23 2-8 ضرورت سنجش هزینه های منابع و نظام های الکترونیکی………………………………………………………24 2-9 پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 25 الف.پیشینه پژوهش در ایران……………………………………………………………………………………………25 ب .پیشینه پژوهش در خارج از ایران……………………………………………………………………………….29 2-10 جمع بندی پیشینه های پژوهش…………………………………………………………………………………………..31 فصل سوم: روش اجرای پایان نامه 3-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….35 3-2 روش پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………35 3-3 جامعه آماری پژوهش…………………………………………………………………………………………………………35 3-4 ابزار گردآوری داده…………………………………………………………………………………………………………….36 3-5 روش تجزیه و تحلیل داده…………………………………………………………………………………………………..37 1.جمع آوری داده ها…………………………………………………………………………………………………….37 2.آماده سازی داده ها……………………………………………………………………………………………………37 3.تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………37 3-6. محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………….39 فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها 4-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….42 4-2 تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………………………………….42 4-3 فرضیه اول: میزان استفاده از پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی، در حوزه های مختلف موضوعی، متفاوت است…………………………………………………………………………………………………………………………… 63 4-4 فرضیه دوم: بین میزان استفاده از مجلات الکترونیکی و ضریب تاثیر آنها رابطه وجود دارد……………70 4-5 فرضیه سوم: میزان استفاده از پایگاه ها اطلاعاتی الزویراز سایر پایگاهها بیشتر بوده است………………71 4-6 فرضیه چهارم: هزینه های صرف شده جهت خرید پایگاههای اطلاعاتی ، سودمند بوده است………..73 فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 5-1مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………76 5-2 بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………….. 76 5-3 سوال اول پژوهش: میزان استفاده از پایگاههای اطلاعاتی کتابخانه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بین سالهای 1384 الی 1391 چه اندازه است؟…………………………………………………………..76 5-4 سوال دوم پژوهش: آیا میان مجلاتی که ضریب تاثیر بالایی دارند و استفاده از انها در این پایگاهها، رابطه وجود دارد؟…………………………………………………………………………………………………………………… 77 5-5 سوال سوم پژوهش: کدام پایگاه اطلاعاتی میان کاربران پرنفوذ می باشد؟…………………………………..77 5-6 سوال چهارم پژوهش: آیا هزینه های صرف شده جهت خرید پایگاههای اطلاعاتی کتابخانه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری سودمند بوده این مطلب را هم بخوانید : بایگانی‌های پایان نامه های روانشناسی - ایده پردازان فردا : ایده های نو برای زندگی بهتر است؟……………………………………………………………. 77 5-7 آزمون فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………..77 5-8 فرضیه اول پژوهش: میزان استفاده از پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی، در حوزه های موضوعی متفاوت است…………………………………………………………………………………………………………………………….77 5-9 فرضیه دوم پژوهش: بین میزان استفاده از مجلات الکترونیکی و ضریب تاثیر آنها رابطه وجود دارد.77 5-10فرضیه سوم پژوهش: میزان استفاده از پایگاه اطلاعاتی الزویر از سایر پایگاهها بیشتر بوده است…..78 5-11فرضیه چهارم پژوهش: هزینه های صرف شده برای خرید پایگاههای اطلاعاتی، سودمند بوده است78 5-12 نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………..78 5-13پیشنهاداتی جهت اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………78 5-14پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی…………………………………………………………………………………….79 فهرست منابع……………………………………………………………………………………………………………………………80 چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………………………..86 عنوان به انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………………..87 مقدمه پیشرفتهای سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات و کاربرد وسیع آن در تمامی ابعاد زندگی، جامعه امروز را با تغییراتی بی سابقه مواجه کرده است.آهنگ شتاب در زندگی، تجربه های روزمره، و برنامه های زمانی معمول انسانها چنان دگرگون شده اند که در هیچ برهه ای از تاریخ مانند آن پیدا نمی شود.کتابخانه ها نیز در ابتدا فناوری اطلاعات را برای تسریع کارهای روزمره و کاهش هزینه های عملیات خود به کار گرفتند.(علیدوستی. 1385، 15) امروزه کتابخانه ها تنها مخزنی برای نگهداری کتابها نیستند و کتابداران می کوشند تا در قبال هزینه هایی که جامعه به کتابخانه ها می پردازد، خدمات کتابداری و اطلاع رسانی را به بهترین شکل ارائه دهند.همچنین کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی عمدتاً بخشی از سازمان ها و نهادهای بزرگتر هستند و لذا باید پاسخگوی مراجع بالاتر در مورد بودجه و عملکرد خود باشند.به همین دلیل لازم است کتابداران و مدیران کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، پیوسته امکانات و خدمات مراکز متبوع خود را از نظر کیفی و کمی مورد ارزیابی قرار دهند.پرس[1](2004) نیز بر استفاده از ابزارهای سنجش کیفی در کتابخانه ها تاکید و نیز بر این نکته اذعان دارد که برای این سنجش ها در کشورهای مختلف نیاز به عملکردها و روش های اجرایی متفاوتی می باشد. کتابخانه های پیشین محیطی فیزیکی بودند که به تدریج تغییر یافتند و کم کم انواع جدیدی از مجموعه ها و خدمات ظهور یافتند که عمدتاً در پاسخ به توسعه جدیدترین قالب ها و اطلاعات انجام شد.وقتی که پیشرفت های حاصل از فن آوری های رقومی مربوط به اواخر قرن 20، در تمامی جنبه های کتابخانه های امروزی نفوذ کردند، برجسته ترین دگرگونی های کتابخانه ای در نتیجه ظهور اینترنت به وقوع پیوست. در واقع اینترنت به بی رقیب ترین و مهم ترین رسانه ارتباطی موثر تبدیل شده است و تاثیر آن را می توان در همه جنبه های فرهنگ نوین و اقتصاد جهانی مشاهده نمود.اکنون اینترنت امکان انتشار و دسترسی به اطلاعات را در کمترین زمان و فارغ از محدودیت های حضور فیزیکی میسر ساخته است.اینترنت هم چنین امکان ثبت و تجزیه و تحلیل سریع داده ها را به روشی متفاوت از روش های شناخته شده پیشین به وجود آورده است.تا زمانی که این شبکه جهانی با ظهور پیشرفت های بیشتر در حیطه فن آوری های رایانه ای و رقومی کامل تر می شود، به شکل دهی روش اشاعه و کسب اطلاعات ادامه خواهد داد و از این رو به اصلی ترین عامل سریع رشد و تغییر در بخش هایی نظیر پزشکی، رسانه ها، پژوهش علمی، نشر و تجارت تبدیل خواهد شد.(وایت.2006،13) با ظهور انقلاب الکترونیکی، امروزه کتابخانه ها خدمات و منابع خود را در شکل های مختلف ارائه می دهند: هم در قالب چاپی و هم در قالب الکترونیکی.به همین دلیل، کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی دیگر نمی توانند تنها بر میزان استفاده از منابع چاپی تکیه کنند.مدیران و کتابداران کتابخانه به اعداد و ارقام دقیقی درباره همه خدمات و منابع کتابخانه نیاز دارند تا مطلع شوند که کاربران چگونه و به چه میزان از منابع ارائه شده، استفاده می نمایند.یکی از دقیق ترین روش های تهیه آمارها و گزارش های مربوط به استفاده از منابع الکترونیکی، استفاده از روش سنجش منابع و نظام های الکترونیکی کاربران این منابع است(وایت، 2006،12). سنجش به طور کلی همان استانداردهای اندازه گیری اند.شاید محاسبه تعداد بازدیدها از یک وب سایت ساده ترین شکل سنجش منابع و نظام های الکترونیکی باشد.چنین محاسباتی ممکن است شامل تعداد دفعات دسترسی به یک صفحه وب، یا حجم بازدید از صفحه وب در یک روز یا هفته باشند.تعریف کلی تر و جامع تر سنجش منابع و نظام های الکترونیکی عبارت است از محاسبه میزان فعالیت و استفاده از

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...