1ـ8  متغیر­های پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….11

فصل دوم : مبانی نظری و مرور پیشینه­های پژوهش

2-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….13

2ـ2 تعریف خواندن…………………………………………………………………………………………………………………….13

2ـ3 نظریه های خواندن ……………………………………………………………………………………………………………….14

2ـ4 اهداف خواندن………………………………………………………………………………………………………………………15

2ـ5 نگرش خواندن ………………………………………………………………………………………………………………………16

2ـ6 مدل­های خواندن …………………………………………………………………………………………………………………..18

2ـ6ـ1 مدل بالابه پایین …………………………………………………………………………………………………………………19

2ـ6ـ2 مدل پایین به بالا ……………………………………………………………………………………………………………….20

2ـ6ـ3 مدل تعاملی………………………………………………………………………………………………………………………..20

2ـ6ـ4 مدل جبرانی تعاملی……………………………………………………………………………………………………………..20

2ـ6ـ5 مدل پیوند­گرا …………………………………………………………………………………………………………………….21

2ـ6ـ6 مدل متوازن ……………………………………………………………………………………………………………………….21

2ـ6ـ7 مدل کارایی کلامی ……………………………………………………………………………………………………………..22

 2ـ7 تعریف مطالعه ……………………………………………………………………………………………………………………..22

2ـ8 راهبرد­های مطالعه ………………………………………………………………………………………………………………….23

2-9 تفاوت بین خواندن و مطالعه……………………………………………………………………………………………………25

2-10عادت مطالعه………………………………………………………………………………………………………………………..26

2ـ11 مولفه­های عادت مطالعه…………………………………………………………………………………………………………28

2-12 روش­های جدید مطالعه ………………………………………………………………………………………………………38

2ـ12ـ1 روش SQ3R……………………………………………………………………………………………………………………39

2ـ12ـ2 روش SQ6R……………………………………………………………………………………………………………………40

2ـ12ـ3روشSQ4R……………………………………………………………………………………………………………………..42

2ـ10ـ4 روش SQ5R……………………………………………………………………………………………………………………42

2ـ12ـ5 روش مردر ……………………………………………………………………………………………………………………..43

2ـ12ـ6 روش آموزش دو جانبه …………………………………………………………………………………………………….44

2ـ12ـ7 روش مطالعه مشارکتی ……………………………………………………………………………………………………..45

2ـ12ـ8 روش پرسیدن دو جانبه ……………………………………………………………………………………………………46

2ـ12ـ9 روش خواندن انتقادی ……………………………………………………………………………………………………..47

2ـ13 پیشینه­های پژوهش …………………………………………………………………………………………………………….47

2ـ13ـ1 پیشینه­های داخل ایران……………………………………………………………………………………………………..47

2ـ13ـ2 پیشینه­های خارج از ایران ………………………………………………………………………………………………..56

2-14 استنتاج از پیشینه­های پژ.وهش…………………………………………………………………………………………….61

فصل سوم: روش پژوهش

3ـ1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………..63 2جمعیت آماری……………………………………………………………………………………………………………………………63

3-3 نمونه­ی آماری و شیوه نمونه­گیری و تعیین حجم نمونه……………………………………………………………….63

3-4روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………….64

3ـ5 ابزار جمع­آوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………..65

3-6 شیوه­ی جمع­آوری اطلاعات……………………………………………………………………………………………………66

آدرس سایت برای متن کامل پایان نامه ها

 

3-7 شیوه تجزیه و تحلیل داده­ها…………………………………………………………………………………………………….66

3-8 اعتبار و پایایی……………………………………………………………………………………………………………………….67

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده­ها

4ـ1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………70

4ـ2 یافته­های توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………70

4ـ3 پاسخ به پرسش­های پژوهش…………………………………………………………………………………………………..75.

4-4 آزمون فرضیه­ها……………………………………………………………………………………………………………………..85

فصل پنجم:بحث، نتیجه­گیری و پیشنهاد­ها

5ـ1مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………91

5ـ2 نتیجه­گیری……………………………………………………………………………………………………………………………92

5-3پیشنهاد­ها………………………………………………………………………………………………………………………………96

5-4 محدودیت­های پژوهش………………………………………………………………………………………………………….96

منابع و مآخذ………………………………………………………………………………………………………………………………..97

پیوست­ها و ضمائم………………………………………………………………………………………………………………………104

چکیده­ی انگلیسی ………………………………………………………………………………………………………………………110

چکیده:

هدف: این پژوهش با هدف تعیین وضعیت نگرش خواندن و عادت­ مطالعه مدد­جویان ندامت­گاه­های شهر خرم­آباد انجام گرفته است .

روش: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی با رویکرد تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه، مدد­جویان ندامت­گاه­های شهر خرم­آباد در سال 1393 که تعداد آن­ها 2890 نفر بوده و تعداد 120 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شده است. برای گردآ­وری داده­ها از پرسشنامه نگرش­ خواندن ASRA[1]  و عادت­ مطالعه [2] PSSHIاستفاده شده است و برای تحلیل داده­ها و مقیاس­های نگرش­ خواندن و عادت­مطالعه از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.

این مطلب را هم بخوانید :

 

یافته­ها: یافته­ها نشان می­دهد بین نگرش به خواندن و عادت به مطالعه مدد­جویان ندامت­گاه­های شهر خرم­آباد تفاوت معنا­داری وجود دارد.با توجه به نوع متغیرها(هردو کمی) برای مقایسه آنها از آزمونOne-Sample Test استفاده شد با توجه به سطح معنا­داری متغیر­های مورد­نظر چون سطح معنا­داری آن از05/0 کم­تر می­باشد و برابر000/0 می­باشد نتیجه می­گیریم بین نگرش به خواندن و عادت به مطالعه تفاوت معنا­داری وجود دارد و فرضیه ما مورد تایید قرار می­گیرد.همچنین با توجه به یافته­های پژوهش نگرانی، سختی و دشواری با میانگین 30/1 درصد در هنگام خواندن مهمترین عامل شکل­دهی نگرش نسبت به خواندن دارد و وضعیت فیزیکی و تندرستی با میانگین03/1 درصد بیشترین تأثیر در عادت به مطالعه داشته است. درنتیجه، مدد­جویان ندامت گاه­های شهر خرم­آباد نیاز به برنامه­ریزی برای لذت و سرگرمی ورفع نگرانی، سختی، دشواری، ترغیب و تشویق از سوی دیگران و چگونگی رویارویی با فعالیت خواندن در نگرش خواندن را دارند و نیز مدد­جویان ندامت­گاه شهر خرم­آباد برای عادت به مطالعه نیاز به برنامه­ریزی و راه­هایی برای تقویت حافظه، توانایی خواندن، تقسیم بندی زمان، وضعیت فیزیکی و تندرستی، یادداشت کردن، انگیزش و یادگیری دارند .

کلید واژه­ها: خواندن ، عادت­مطالعه، مدد­جویان، ندامت­گاه­های شهر خرم­آباد، مطالعه، نگرش  خواندن

   1-1مقدمه

از زمانی که خط اختراع شد و بشر توانست اندیشه­‌هایش را به شکل ثبت شده نگهداری نماید و به سایر انسان­‌ها انتقال دهد یکی از اهدافش خوانده شدن این دانش مکتوب بوده است. بشریت می­‏خوانده و می‏خواند تا امکان پرورش احساساتش فراهم شود و از این رهگذر آگاهی‏­های او رشد کند. علاوه بر این شناخت مردمان و فرهنگ‏­های مختلف، یادگیری موضوعات جدید، شروع سبک‌­های جدیدی از زندگی همه ارمغان‏­های خواندن هستند. خواندن عملی است که در آن دیدن، شناسایی علائم نوشتاری، تبدیل این علائم به صوت، درک مجموعه علائم و آواها و درنتیجه درک معنا از آن حاصل می‏شود؛ اما این درک بی­هدف صورت نمی‏­گیرد و خواننده گاه به قصد آموختن، زمانی با هدف آگاه شدن و درجایی هم به قصد لذت بردن و پرکردن اوقات فراغت به این عمل روی می‏آورد که البته هر سه هم می­توانند با هم همراه باشند.(قزل ایاغ 21،1386)

کتاب، یکی از ابزار­های کمال، تفکر، رشد و تعالی انسانی است. از دیرزمان اهمیت مطالعه نزد اهل علم وادب شناخته شده است و درباره آن سخن‏ها گفته­‏اند. کتاب، حتی در روزگار پیشرفت‌­های چشم‌گیر بشر در عرصه­‏های دانش، تمدن و فرهنگ، نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه جنبه‌­های گسترده‏تر، تازه‏تر و جلوه‏­هایی پایدارتر یافته است. بی‏گمان، کسانی که در وادی پیشرفت­‌های گوناگون، گام­‏های بلندی برداشته‏اند، هرگز با کتاب و کتاب­خوانی بیگانه نبوده‏اند، بلکه مطالعه را عنصری اصلی و ضروری دانسته‏اند. کتاب­خوانی و مطالعه، سیر در‌اندیشه­‌های دیگران و گشودن پنجره‏ای به دنیای ناشناخته‏­هاست. مطالعه، پنجره‏ای به سوی‌اندیشه‏­ها، تجربه­‏ها، آموخته‏­ها و‌اندوخته­‏ها است. مطالعه روشمند، مطالعه کتاب‌­های مناسب و شناخت آفات و بازدارنده­‏های‏ مطالعه می‏تواند دغدغه ذهنی خانواده، اولیای مدرسه‏ و صاحب‏نظران باشد. بر این اساس، امروزه انتخاب و به‌­کارگیری روش­‌های مناسب مطالعه، بحثی جدی است( اشرفی­ریزی 1387 ، 58 ) . مطالعه، از روزنامه گرفته تا کتب بسیار سخت، یکی از کارهایی است که ما را قبل از هر چیز از تنهایی درونی خارج می­کند و رابطه­ای بین ما و دیگران برقرار می­سازد.
( جانسن[3] 1380 ،1 )

براساس گزارش کمیسیون خواندن در ایالات متحده آمریکا[4] عمل خواندن اساس و پایه موفقیت نه تنها در دوران مدرسه و دانشگاه بلکه در سرتاسر زندگی یک شخص است (اندرسون، هایبرت، اسکات و ویلکینسن[5] 1985).

خواندن به مثابه یک فرآیند، روشی برای تفکر و نوعی از تجربه حقیقی در نظر گرفته می‏شود و مهارت­‏های پیچیده­ی متعددی را شامل می­‏شود (عبدالکریم و حسن[6] 2007، 285-298.) گاهی اوقات به غلط، خواندن را عملی منفصل و بی­تحرک می‏نامند زیرا پیام‏­ها را بدان­معنی که یک گوینده یا نویسنده خلق کرده است نمی‏رساند. اما با این وجود نمی‏توان به سادگی پردازش فعال ذهن که همان عمل خواندن است را ناچیز شمرد( خاوری 1383، 110)

اگر خواندن در انسان به صورت عادت دربیاید، دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهی سخت نخواهد بود و بدون هیچ زحمتی خواهد توانست از راه خواندن و مطالعه، درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی بخشد( میرحسینی و بهرامی 1391،115). بدون وجود عادت صحیح به خواندن، فرصت‏­های ارتقای شخصی و موفقیت‏­های شغلی احتمالا محکوم به فنا شدن هستند. پس نباید خواندن را در داخل و حتی در خارج از محیط‏­های آموزشی یک امر بی­اهمیت تلقی کرد. اما امری که پیشتر از ایجاد عادت به خواندن باید انجام بگیرد و برای پیشبرد آن ضروری است، شناخت مؤلفه‏­های مختلف آن است. انواع خواندن، انواع مواد خواندنی، مقدار زمان اختصاص داده شده به خواندن، خواندن در زمان­‏های متفاوت، مجراهای دسترسی به مواد خواندنی و مکان خواندن همگی جنبه­‏های مختلفی در فرآیند خواندن هستند که در ترکیب با نگرش‏­های یک فرد نسبت به خواندن[7] مسیر خوانداری[8] او را شکل می­‏دهند
( گائونا و گونزالس[9] 2011،73-55).

مطالعه به منزله یک مهارت اجتماعی، نردبان ترقی و تکامل هر ملت است. برخی والدین و مربیان تصور می‏کنند عادت به مطالعه، ذاتی و وراثتی است‏ که فقط برخی به آن‏ رو می‏آورند و دیگران نمی‏توانند اهل مطالعه باشند. شاید به همین دلیل، برای ایجاد عادت به مطالعه در فرزندان خود هیچ‌گونه تلاشی نمی‏کنند. پژوهش‌­های‏ اخیر در زمینه تعلیم و تربیت ثابت کرده عادت‏ به مطالعه، اکتسابی است؛ یعنی همانطور که کودکی، خواندن و نوشتن را یاد می‏­گیرد، می‏تواند مطالعه‏ را هم بیاموزد. پس باید روش مطالعه را به او آموخت و او را به خواندن عادت داد. امروزه توجه به کتاب و کتاب­خوانی، نشان‌دهنده رشد فرهنگی و ملی هر کشور است و شمار کتاب­‌ها و نشریه­‌های منتشر شده هر کشور در یک سال، تعداد کتابخانه­‌ها، کتاب‌­خوان‌ها، نویسندگان، مترجمان و ناشران، معیار اساسی توسعه­یافتگی به‌شمار می‌آید. بنابراین، گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب­خوانی، توسعه کتابخانه‌ها، چاپ و انتشار کتاب و شیوه بهره­‌گیری از این ابزار بی‌رقیب فرهنگی، ضرورت رشد و تعالی جامعه است. در این میان، ایجاد رغبت و عادت به مطالعه و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است(باب­الحوائجی و یزدیان­مهر 1389، 53-31)

مطالعه، خواه مفید و خواه مضر، یکی از موضوع­های بسیار برای فعالیت است . درسی که از آن می­توان آموخت هیچ­گاه پایان نمی­پذیرد . همیشه می­توان چیزی راجع به آن گفت. به­همین جهت است که خواندن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...