فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 65 مراجع فارسی………………………………………………………………………………………. 66 مراجع لاتین………………………………………………………………………………………… 66 چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 71 فهرست شکل­ها شکل 2- 1. دسته­بندی کلی مسایل برنامه­ریزی تسهیلات……………………………………………….. 8 شکل 2- 2. دسته­بندی نوین مسایل مکان­یابی …………………………………………………………… 11 شکل 3-1. یک مثالی از شبکه عددگذاری شده متوالی…………………………………………………. 34 شکل 3-2. نمودار الگوریتم حداقل مسیر…………………………………………………………………. 39 شکل 3-3. وضعیت تسهیلات تخصیص داده شده و مسیرهای ارتباطی و مرکز زلزله………….. 40 شکل 4-1. ماتریس مسیر [MP]…………………………………………………………………………… 48 شکل 4-2. ماتریس کلیدی [KEY]………………………………………………………………………. 49 فهرست جدول­ها جدول 3-1. ماتریس ارتباطات داخلی ………………………………………………………… 34 جدول 4-1. پارامترهای ورودی مسئله اول………………………………………………………………. 51 جدول 4-2. خروجی­های مسئله اول………………………………………………………………………. 52 جدول 4-3. پارامترهای ورودی مسئله دوم………………………………………………………………. 53 جدول 4-4. خروجی­های مسئله دوم………………………………………………………………………. 54 این مطلب را هم بخوانید : مزاياي استفاده از تجارت الكترونيكي در SMES - سازین : تجربه های کارآفرینی و نوآوری جدول 4-5. پارامترهای ورودی مسئله سوم……………………………………………………………… 55 جدول 4-6. خروجی­های مسئله سوم……………………………………………………………………… 56 جدول 4-7. پارامترهای ورودی مسئله چهارم…………………………………………………………… 57 جدول 4-8. خروجی­های مسئله چهارم…………………………………………………………………… 58 جدول 4-9. پارامترهای ورودی مسئله پنجم…………………………………………………………….. 59 جدول 4-10. خروجی­های مسئله پنجم…………………………………………………………………… 60 جدول 4-11. خروجی­های مسائل نمونه………………………………………………………………….. 61 جدول 4-12. خروجی­های مسئله اول در حالت تغییر مسئله………………………………………… 62 چکیده: سوانح طبیعی یکی از بحرانهایی است که امکان پیش­بینی آن بسیار مشکل و یا غیرممکن است. معمولا پس از وقوع هر سانحه طبیعی، وضعیت تامین، نگهداری و توزیع موادغذایی و دارویی و خدماتی با هرج و مرج و بی­نظمی شدید همراه می­باشد و مشکلات بیشماری برای افراد آسیب­دیده و مسئولین ایجاد می­نماید. در نتیجه یکی از مهمترین وظایف افراد مسئول برنامه­ریزی و ایجاد مراکز خدماتی در منطقه­ای مناسب برای کمک­رسانی سریعتر به افراد آسیب­دیده می­باشد. تحقیق حاضر از دو سناریو تشکیل شده است. در سناریو اول با اجرای الگوریتم­هایی که در گذشته پیشنهاد شده اولویت­ کوتاه­ترین مسیر را بدست می­آوریم و سپس در سناریو دوم با ارائه یک مدل دو هدفه سعی می­شود که در صورت تخریب مسیرهای ارتباطی تخصیص داده شده در کمترین زمان و هزینه بهترین سیاست تعمیر یا استفاده از امکانات پیشرفته حمل و نقل یا جایگزینی مسیرهای ارتباطی آسیب دیده با اولویت بعدی، اتخاذ شود. سپس مدل دو هدفه ارائه شده در این تحقیق با روش برنامه­ریزی آرمانی فازی حل گردیده و با چند مسئله به اعتبارسنجی مدل پرداخته می­شود. مقدمه بلایای طبیعی سالانه عامل کشته شدن میلیونها نفر و موجب ایجاد ناتوانی و خسارتهای مالی در سراسر جهان می­شود. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یکی از مستعدترین دانلود پایان نامه مناطق جغرافیایی برای حوادث غیرمترقبه محسوب می­گردد و آن را یکی از ده کشور بلاخیز دنیا می­دانند که تقریبا 90 درصد از جمعیت آن در معرض بلایای طبیعی قرار دارند. با توجه به اینکه بلایای طبیعی بهداشت، سلامت و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار می­دهند، ارائه خدمات سلامتی مناسب عامل اصلی بقا و کاهش مرگ و میر و رفاه افراد در مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی می­باشد. از طرفی سوانح و بحرانها اغلب ناگهانی می­باشند و در صورت تدریجی بودن نیز به بشر فرصت کافی نداده و ضایعات، خسارات و تخریب­های شدید محیطی را به دنبال می­آورند. به طور طبیعی، اولین اقدام انسان در برخورد با بحران و سوانح عبارت است از نجات و كاهش اثرات واقعه كه با وجود زمان بسیار كم نیاز به واكنش سریع دارد. واكنش سریع كه بخش بسیار مهم مدیریت بحران را تشكیل می­دهد، شامل شناسائی، ارزشیابی، تصمیم­گیری و اقدامات اضطراری موقت می­باشد كه تمام مراحل این واكنش در زمان بسیار كوتاه حتی گاهی در چند ساعت صورت می­گیرد، در نتیجه یكی از اقداماتی كه جهت مدیریت بحران صورت می­گیرد اندیشیدن تدابیری جهت امداد رسانی پس از وقوع آن است. زیرا سوانح طبیعی علاوه بر تلفات انسانی موجب تخریب مراکز تولید موادغذایی (کارخانجات صنایع غذایی، مرغداری­ها، کشتارگاه­ها)، مراکز ذخیره مواد غذایی (انبارها، سردخانه­ها، سیلوها) و مراکز توزیع مواد غذایی و داروئی و خدماتی (فروشگاهها، مراکز پخش و غیره) می­شود و در نتیجه در بین مردم اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد می­گردد. در این پایان­نامه سعی بر آن است تا با ارائه مدلی ریاضی تحت دو سناریو مسیرهای بهینه برای کمک­رسانی به افراد خسارت دیده از تسهیلات کمک­رسانی را تعیین نموده و در آن شعاع­هایی با توجه به شدت و مرکز حادثه در نظر گرفته شود و با توجه به این که حادثه می­تواند مسیرهای ارتباطی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در سناریو اول اولویت کوتاه­ترین مسیر را توسط الگوریتم پیشنهادی الغنیم [2] بدست آورده و مدل سناریو دوم مدل پیشنهادی این تحقیق بوده است. فرضیات مساله پیشنهادی به قرار زیر در نظر گرفته می­شوند: شدت حادثه بر روی مسیرهای ارتباطی نیز اثر می­گذارد. تقاضا غیرقطعی (احتمالی) است. شدت حادثه بر روی تسهیل جدید تاثیری ندارد. مدلی که در این پایان­نامه ارائه شده است در واقع برای برنامه­ریزی مدیریت بحران پس از وقوع یک سانحه طبیعی است. در دنیای واقعی یک از معضلاتی که مدیران و مسئولین با آن مواجهه هستند اتخاذ تصمیمات اشتباه است که سبب از دست رفتن زمان و به وجود آمدن هزینه اضافی در سیستم می­شود. مدلی که در این پایان­نامه ارائه شده است در واقع یک ابزاری برای کمک به مدیران و مسئولین به وجود می­آورد تا تصمیمات اتخاذ شده باعث کمینه کردن زمان و هزینه شوند. از آنجایی که این دو هدف در تضاد با هم قرار دارند شرایطی برای مدیران برآورده می­کند تا یک تصمیم اتخاذ شود که یک تعادلی را در دستیابی به هدف فوق به وجود آورد. 1-2- ساختار پایان­نامه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...