دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش : صنایع عنوان : مدلسازی غیرقطعی برای مکانیابی تک تسهیله روی شبکه مسیرهای ارتباطی برای پ... |
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………… 65 مراجع فارسی………………………………………………………………………………………. 66 مراجع لاتین………………………………………………………………………………………… 66 چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………… 71 فهرست شکلها شکل 2- 1. دستهبندی کلی مسایل برنامهریزی تسهیلات……………………………………………….. 8 شکل 2- 2. دستهبندی نوین مسایل مکانیابی …………………………………………………………… 11 شکل 3-1. یک مثالی از شبکه عددگذاری شده متوالی…………………………………………………. 34 شکل 3-2. نمودار الگوریتم حداقل مسیر…………………………………………………………………. 39 شکل 3-3. وضعیت تسهیلات تخصیص داده شده و مسیرهای ارتباطی و مرکز زلزله………….. 40 شکل 4-1. ماتریس مسیر [MP]…………………………………………………………………………… 48 شکل 4-2. ماتریس کلیدی [KEY]………………………………………………………………………. 49 فهرست جدولها جدول 3-1. ماتریس ارتباطات داخلی ………………………………………………………… 34 جدول 4-1. پارامترهای ورودی مسئله اول………………………………………………………………. 51 جدول 4-2. خروجیهای مسئله اول………………………………………………………………………. 52 جدول 4-3. پارامترهای ورودی مسئله دوم………………………………………………………………. 53 جدول 4-4. خروجیهای مسئله دوم………………………………………………………………………. 54 این مطلب را هم بخوانید : مزاياي استفاده از تجارت الكترونيكي در SMES - سازین : تجربه های کارآفرینی و نوآوری جدول 4-5. پارامترهای ورودی مسئله سوم……………………………………………………………… 55 جدول 4-6. خروجیهای مسئله سوم……………………………………………………………………… 56 جدول 4-7. پارامترهای ورودی مسئله چهارم…………………………………………………………… 57 جدول 4-8. خروجیهای مسئله چهارم…………………………………………………………………… 58 جدول 4-9. پارامترهای ورودی مسئله پنجم…………………………………………………………….. 59 جدول 4-10. خروجیهای مسئله پنجم…………………………………………………………………… 60 جدول 4-11. خروجیهای مسائل نمونه………………………………………………………………….. 61 جدول 4-12. خروجیهای مسئله اول در حالت تغییر مسئله………………………………………… 62 چکیده: سوانح طبیعی یکی از بحرانهایی است که امکان پیشبینی آن بسیار مشکل و یا غیرممکن است. معمولا پس از وقوع هر سانحه طبیعی، وضعیت تامین، نگهداری و توزیع موادغذایی و دارویی و خدماتی با هرج و مرج و بینظمی شدید همراه میباشد و مشکلات بیشماری برای افراد آسیبدیده و مسئولین ایجاد مینماید. در نتیجه یکی از مهمترین وظایف افراد مسئول برنامهریزی و ایجاد مراکز خدماتی در منطقهای مناسب برای کمکرسانی سریعتر به افراد آسیبدیده میباشد. تحقیق حاضر از دو سناریو تشکیل شده است. در سناریو اول با اجرای الگوریتمهایی که در گذشته پیشنهاد شده اولویت کوتاهترین مسیر را بدست میآوریم و سپس در سناریو دوم با ارائه یک مدل دو هدفه سعی میشود که در صورت تخریب مسیرهای ارتباطی تخصیص داده شده در کمترین زمان و هزینه بهترین سیاست تعمیر یا استفاده از امکانات پیشرفته حمل و نقل یا جایگزینی مسیرهای ارتباطی آسیب دیده با اولویت بعدی، اتخاذ شود. سپس مدل دو هدفه ارائه شده در این تحقیق با روش برنامهریزی آرمانی فازی حل گردیده و با چند مسئله به اعتبارسنجی مدل پرداخته میشود. مقدمه بلایای طبیعی سالانه عامل کشته شدن میلیونها نفر و موجب ایجاد ناتوانی و خسارتهای مالی در سراسر جهان میشود. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه یکی از مستعدترین دانلود پایان نامه مناطق جغرافیایی برای حوادث غیرمترقبه محسوب میگردد و آن را یکی از ده کشور بلاخیز دنیا میدانند که تقریبا 90 درصد از جمعیت آن در معرض بلایای طبیعی قرار دارند. با توجه به اینکه بلایای طبیعی بهداشت، سلامت و رفاه جامعه را تحت تاثیر قرار میدهند، ارائه خدمات سلامتی مناسب عامل اصلی بقا و کاهش مرگ و میر و رفاه افراد در مراحل بعد از وقوع چنین حوادثی میباشد. از طرفی سوانح و بحرانها اغلب ناگهانی میباشند و در صورت تدریجی بودن نیز به بشر فرصت کافی نداده و ضایعات، خسارات و تخریبهای شدید محیطی را به دنبال میآورند. به طور طبیعی، اولین اقدام انسان در برخورد با بحران و سوانح عبارت است از نجات و كاهش اثرات واقعه كه با وجود زمان بسیار كم نیاز به واكنش سریع دارد. واكنش سریع كه بخش بسیار مهم مدیریت بحران را تشكیل میدهد، شامل شناسائی، ارزشیابی، تصمیمگیری و اقدامات اضطراری موقت میباشد كه تمام مراحل این واكنش در زمان بسیار كوتاه حتی گاهی در چند ساعت صورت میگیرد، در نتیجه یكی از اقداماتی كه جهت مدیریت بحران صورت میگیرد اندیشیدن تدابیری جهت امداد رسانی پس از وقوع آن است. زیرا سوانح طبیعی علاوه بر تلفات انسانی موجب تخریب مراکز تولید موادغذایی (کارخانجات صنایع غذایی، مرغداریها، کشتارگاهها)، مراکز ذخیره مواد غذایی (انبارها، سردخانهها، سیلوها) و مراکز توزیع مواد غذایی و داروئی و خدماتی (فروشگاهها، مراکز پخش و غیره) میشود و در نتیجه در بین مردم اضطراب و نگرانی شدیدی ایجاد میگردد. در این پایاننامه سعی بر آن است تا با ارائه مدلی ریاضی تحت دو سناریو مسیرهای بهینه برای کمکرسانی به افراد خسارت دیده از تسهیلات کمکرسانی را تعیین نموده و در آن شعاعهایی با توجه به شدت و مرکز حادثه در نظر گرفته شود و با توجه به این که حادثه میتواند مسیرهای ارتباطی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در سناریو اول اولویت کوتاهترین مسیر را توسط الگوریتم پیشنهادی الغنیم [2] بدست آورده و مدل سناریو دوم مدل پیشنهادی این تحقیق بوده است. فرضیات مساله پیشنهادی به قرار زیر در نظر گرفته میشوند: شدت حادثه بر روی مسیرهای ارتباطی نیز اثر میگذارد. تقاضا غیرقطعی (احتمالی) است. شدت حادثه بر روی تسهیل جدید تاثیری ندارد. مدلی که در این پایاننامه ارائه شده است در واقع برای برنامهریزی مدیریت بحران پس از وقوع یک سانحه طبیعی است. در دنیای واقعی یک از معضلاتی که مدیران و مسئولین با آن مواجهه هستند اتخاذ تصمیمات اشتباه است که سبب از دست رفتن زمان و به وجود آمدن هزینه اضافی در سیستم میشود. مدلی که در این پایاننامه ارائه شده است در واقع یک ابزاری برای کمک به مدیران و مسئولین به وجود میآورد تا تصمیمات اتخاذ شده باعث کمینه کردن زمان و هزینه شوند. از آنجایی که این دو هدف در تضاد با هم قرار دارند شرایطی برای مدیران برآورده میکند تا یک تصمیم اتخاذ شود که یک تعادلی را در دستیابی به هدف فوق به وجود آورد. 1-2- ساختار پایاننامه
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 08:19:00 ب.ظ ]
|