دانلود پایان نامه ارشد :بازنمایی چالش سنت و مدرنیته در فیلمهای خانوادگی دهۀ هشتاد سینمای ایران |
اگر در بسیاری از کشورهای پیشرفتۀ جهان شناسایی ماهیت مدرنیته و تغییر و تحولات ناشی از آن از طریق تمرکز اندیشمندان بر سازمانهای جدید از قبیل کارگاه، کارخانه، صنعت، دانشگاه، دولت و حکومت ممکن میشود، در ایران این شناسایی بیش از هرچیز از طریق نهاد خانواده صورت میپذیرد (آزاد ارمکی، 1390: 5). بهعبارتی، بنا به گفتۀ محققان، تحولات و دگرگونیهای ناشی از ورود مدرنیته (تکنولوژی و تفکر مدرن) به جامعۀ سنتی ایران بیشترین تأثیر را بر کانون خانواده بهجا گذاشته بهطوریکه خانوادۀ ایرانی طی دهههای اخیر با چالشهای جدی در این زمینه مواجه بوده است. اختلافات خانوادگی از دعوای زن و شوهر و طلاق واقعی و طلاق عاطفی این دو گرفته تا درگیریهای میان والدین و فرزندان که حتی در برخی مواقع منجر به فرار نوجوانان و جوانان از خانه میشود، همه نشاندهندۀ چالشهایی است که در اثر تضاد دیدگاه سنتی و مدرن در خانوادهها به وجود آمده است. برآیند مطالعات نظری و پژوهشی نیز تأییدکنندۀ تحول و بحران در خانوادۀ ایرانی میباشد، تاجاییکه صاحبنظران حوزۀ خانواده را بر آن داشته که چگونگی این تغییر و تحولات را تبیین کنند.
یکی از راههای بررسی تحولات اجتماعی، مطالعۀ محصولات فرهنگی جامعه ازجمله فیلمهای سینمایی است. سینما و فیلم این قابلیت را دارد که میانجی فهم ما از جامعه و تحولات آن باشد و به عنوان یک عنصر فرهنگی- اجتماعی میتواند ما را به عمق لایههای حیات اجتماعیمان ببرد و به درکی نسبتاً عمیق از شرایط اجتماعی معاصرمان برساند (راودراد و فرشباف، 1387: 34).
سینما به فاصلة نه چندان زیادی پس از ابداع در اروپا، به ایران رسید. این پدیدة نوظهور که دستاورد دنیای مدرن و تکنولوژیک غرب و برآمده از فرهنگ مغرب زمین بود، به سرزمین و فرهنگی وارد شده بود که آمادگی چندانی برای جذب آن نداشت و به همین دلیل از همان آغاز، ناسازگاریهایی بین این پدیدة مدرن و جامعۀ سنتی به وجود آمد. گروهی از اقشار سنتی اصولاً سینما را پدیدهای ناپسند میدانستند و از اساس با آن مخالف بودند، در مقابل گروهی دیگر که سرِ مدرنساختن ایران داشتند، سینما را وسیلهای مفید برای نیل به این هدف برآورد میکردند. به هر حال و با وجود همۀ ناملایمات، سینما به حیات خود در جامعۀ ایرانی
ادامه داد.
با ساختهشدن اولین نمونههای سینمای ملودرام در ایران، موضوع کشاکش سنت و مدرنیته در خانواده و اجتماع ایرانی ـ که قابلیتهای دراماتیک زیادی دارد ـ به کانون اصلی داستان بسیاری از فیلمها تبدیل شد. در دورههای مختلف و بسته به شرایط اجتماعی و فرهنگی و نیز خواست نهادهای حاکم، سمتوسوی فیلمها در مورد سنت و مدرنیته تغییراتی را به خود دید ولی کماکان این موضوع، جذابیت خود را برای سینماگران حفظ کرد. برخی فیلمسازان نیز نه به عنوان داستان اصلی، بلکه در حاشیه و به صورت ضمنی، به این تقابل پرداختند.
در یکی دو دهۀ اخیر بهخصوص با فراگیرشدن وسایل ارتباط جمعی در کنار سایر تحولات اجتماعی، موج جدیدی از مواجهۀ سنت و مدرنیته در کشورمان بهوجود آمده است. طی این سالها نه تنها شهرهای بزرگ، کـه شهرهای کوچک و حتی روستاهای ایران هم در جریان این دگرگونی قرار گرفتهاند. سینماگران نیز از جریان این تحولات به دور نبوده و تأثیر دگرگونیهای ناشی از مدرنیته بر پیکرۀ جامعۀ ایرانی و مهمترین نهاد آن یعنی خانواده را، بیش از گذشته در آثار خود به تصویر کشیدهاند.
بهطورکلی این پایاننامه در پنج فصل ارائه شده است. فصل اول به کلیات طرح اختصاص دارد که شامل بیان مسئله، اهداف پژوهشی، پرسشهای پژوهش، و… است. در فصل دوم مبانی نظری پژوهش آمده که این فصل، خود شامل سه بخش است: بخش اول مطالعات نظری مربوط به سنت و مدرنیته، بخش دوم چهارچوب نظری پژوهش و بخش سوم تحقیقات انجام شدۀ مرتبط با این پژوهش. فصل سوم، فصل روششناسی است که در آن به روش انجام پژوهش، جامعۀ آماری، و… پرداخته شده است. در فصل چهارم تجزیـه و تحلیل دادههـای پژوهش صورت گرفته و فصل پنجم نیـز بـه نتیجهگیری و پاسخ به پرسشهای پژوهش اختصاص دارد.
این مطلب را هم بخوانید :
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 09:19:00 ق.ظ ]
|