ح: روش تحقیق.. 7

فصل نخست: کلیات تحقیق.. 8

مبحث نخست: مفهوم لغوی و اصطلاحی 8

گفتار نخست: مفاهیم 8

گفتار دوم: واژگان مرتبط 13

مبحث دوم: پیشینه و مبانی نظری.. 22

گفتار نخست: اعاده حیثیت در ادیان الهی.. 22

گفتار دوم: اعاده حیثیت در حقوق موضوعه ایران.. 32

گفتار سوم: نظریه منسوخ شدن اعاده حیثیت.. 38

گفتار چهارم: نظریه بقای قوانین اعاده حیثیت.. 42

مبحث سوم: اعاده حیثیت در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392   46

گفتار نخست: اعاده حیثیت در زندگی اجتماعی.. 50

گفتار دوم: تفاوت اعاده حیثیت با اعاده حقوق اجتماعی.. 51

گفتار سوم: طرح شکایت افترا.. 51

فصل دوم: مبانی نظری و قلمرو اعاده حیثیت.. 52

مبحث نخست: مبانی نظری اعاده حیثیت.. 52

گفتار نخست: مبانی نقلی اعاده حیثیت.. 52

گفتار دوم: مبانی عقلی اعاده حیثیت.. 63

مبحث دوم: قلمرو اعاده حیثیت.. 68

گفتار نخست: قلمرو اعاده حیثیت در زمان.. 68

گفتار دوم: قلمرو اعاده حیثیت در مکان.. 71

مبحث سوم: اعاده حیثیت بر اثر تقصیر یا اشتباه قضات.. 74

گفتار نخست: چگونگی رفع اشتباه از احكام قطعی محاكم.. 75

گفتار دوم: جبران ضرر و زیان ناشی از اشتباه قاضی.. 84

گفتار سوم: طرق جبران خسارت ناشی از صدور رأی اشتباه.. 88

فصل  سوم : تبیین اعاده حیثیت در فقه امامیه.. 90

مبحث نخست: تبیین اقسام ،آثار و احكام اعاده حیثیت.. 90

گفتار نخست: اقسام اعاده حیثیت.. 90

 

بند نخست: اقسام اعاده حیثیت.. 91

الف) اعاده حیثیت  قضایی.. 91

1- صدور حكم اشتباه.. 94

2-اعاده اعتبار تاجر ورشکسته.. 95

الف- ورشکستگی به تقصیر.. 95

ب- ورشکستگی به تقلب.. 96

مجازات ورشکستگی به تقلب.. 100

ورشکستگی به تقصیر.. 105

مجازات ورشکستگی به تقصیر.. 105

مبدا مرور زمان در بزه ورشکستگی به تقصیر.. 105

مقام تعقیب بزه ورشکستگی.. 106

ب) اعاده حیثیت قانونی.. 107

گفتار دوم: آثار اعاده حیثیت.. 108

الف) آثار محكومیت كیفری.. 109

1- اجرای مجازات‌های اصلی، تكمیلی وتبعی.. 110

2-  ایجاد سابقه محکومیت و درج در سجل قضایی.. 112

3- احكام قابل درج در سجل قضایی:.. 115

4- موارد عدم درج محكو میت در سجل قضایی.. 117

5- تشدید مجازات در تکرار جرم.. 120

6- تشدید مجازات تکرار جرم در حقوق کیفری ایران.. 121

7- ممنوعیت از اجرای  تعلیق مجازات.. 122

8-  ممنوعیت از آزادی مشروط.. 123

گفتار سوم: اهداف اعاده حیثیت.. 124

1- زوال آثار تبعی محکومیت.. 124

2-محو سابقه كیفری.. 126

3- برخورداری از امتیازات قانونی.. 126

گفتار چهارم: احكام اعاده حیثیت در قانون و ارزیابی عملكرد مقنن.. 126

بند نخست : احکام.. 126

این مطلب را هم بخوانید :

 

الف) عمدی بودن جرم.. 127

ب) اجرای کامل مجازات.. 127

ج) گذشت مهلت‌های مقرر قانونی.. 128

د) فقدان محکومیت جدید.. 129

گفتار پنجم: ارزیابی عملکرد مقنن.. 130

الف) قانون مجازات عمومی.. 130

ب) قانون مجازات اسلامی.. 133

محرومیت از اعمال حقوق اجتماعی.. 136

محکومیت به اعدام.. 138

جرایم قابل گذشت.. 139

اعاده حیثیت در قانون مجازات اسلامی جدید(1392).. 143

مبحث دوم: جایگاه اعاده حیثیت در فقه امامیه.. 146

گفتار نخست: اجرای مجازات و پاك شدن مجرم در فقه امامیه   146

گفتار دوم: تاسیس‌های مشابه اعاده حیثیت.. 148

گفتار سوم: قاعده جب.. 149

گفتار چهارم: توبه.. 152

فصل چهارم: جایگاه اعاده حیثیت درلبنان و مصر.. 159

مبحث نخست: شناخت حقوق کیفری لبنان.. 159

گفتار نخست: شناخت مجازات‌ در لبنان.. 159

گفتار دوم: خصایص مجازات از نظر حقوقدانان لبنانی.. 160

مبحث دوم: بررسی حقوق کیفری و قضایی لبنان.. 163

مبحث سوم: اعاده حیثیت در حقوق کیفری لبنان و مصر.. 175

گفتار نخست: اعاده حیثیت در لبنان:.. 175

مبحث چهارم: اعاده حیثیت در قانون جزای مصر.. 180

برخی از آثار اعاده حیثیت در قانون جزای ایران و مصر.. 182

1-محو سابقه محکومیت.. 182

2-محو سابقه محکومیت به محرومیت از حقوق اجتماعی.. 182

نتیجه گیری:.. 184

منابع و مآخذ:.. 186

چکیده انگلیسی:.. 192

 

چکیده:

اعاده حیثیت قضایی و قانونی كه تدبیری برای تسهیل حضور محكوم در جامعه و اعمال رأفت نسبت به اوست با محو سابقه محكومیت كیفری از سجل (شناسنامه) قضایی شخص، مجازاتهای تبعی مترتب بر محكومیت كیفری را ساقط كرده و حقوق سیاسی و اجتماعی شخص را به او باز می گرداند. ماده 62 مكرر قانون مجازات اسلامی قدیم‏، تلاشی در خور اما ناقص برای استقبال از تأسیس اعاده حیثیت قانونی است كه با پذیرش برخی از آثار اعادة حیثیت، نهاد «اعاده حقوق اجتماعی به محكوم» را تداعی می كند و نیازمند بازنگری و اصلاح است. در این پژوهش به بررسی و مطالعه تطبیقی نهاد حقوقی اعاده حیثیت در حقوق کیفری ایران، فقه امامیه و حقوق کیفری مصر و لبنان پرداخته‌ایم که ابتدا در فصل نخست به کلیات آن پرداخته و در این فصل اعاده حیثیت را از لحاظ لغوی و اصطلاحی و فقهی کاملاٌ بیان و تعریف کرده ایم سپس در فصل دوم به مبانی نظری اعم از نقلی و عقلی این نهاد پرداخته‌ایم و قلمرو اعاده حیثیت را در زمان و مکان شرح داده‌ایم در ادامه در این فصل اعاده حیثیت را در اثر اشتباه و تقصیر قضات بررسی کرده نهایت در فصل سوم اعاده حیثیت را در فقه امامیه مورد کنکاش و بررسی قرار داده و آثار و احکام کلی آن را مورد ارزیابی قرارداده و در فصل پایانی این پژوهش به بررسی و شناخت حقوق کیفری کشور لبنان پرداخته و موضوع اعاده حیثیت را در قوانین کیفری این کشورها مطالعه و بررسی کرده‌ایم.

کلید واژگان: اعاده، حیثیت، جبران خسارت، ضرر و زیان، محرومیت اجتماعی، توبه.

 

مقدمه:

الف: بیان مسئله

حیثیت، شرافت و کرامت از حقوق ذاتی بشر می باشند که بعداز نعمت وجود ، مهمترین نعماتی هستند که خداوند به انسان ارزانی داشته است . وقتی جرمی اتفاق می افتد دو طرف دچار آسیب جدی می شوند، یکی بزهکار است که با صدور حکم محکومیت انگ یا برچسب مجرم می خورد و از بسیاری از حقوق اجتماعی محروم می شود . و دیگری بزه دیده است که جرم بر روی وی صورت  گرفته  است و این جرم یا به جان ومال وی صدمه میزند و یا به شخصیت وحقوق اجتماعی وی لطمه وارد می کند.که جبران این آسیبها طولانی و شایددر برخی موارد مثل هتک حیثیت غیر ممکن باشد .

یکی از مباحث علم حقوق ، اعاده حیثیت می باشد وقتی دید صرفا حقوقی به این تاسیس حقوقی داشته باشیم مفهومش این است که شخص محکوم بعد از طی یک دوره معین محرومیت از حقوق اجتماعی بتواند دوباره حقوقش را باز یابد . اما به  نظر اینجانب این اصطلاح حقوق معنی و مفهومی گسترده تر از آنچه دارد که بیان شد، زیرا اعاده حیثیت هم مربوط به بزهکار است و هم بزه دیده، برهمین اساس اعتقاد دارم که اعاده حیثیت در یک تعریف خلاصه عبارت است از:

“بازگرداندن حقوق و اعتبارات سلب شده از شخص به طرق پیش بینی شده قانونی”. و بر این اساس اعاده حیثیت را به عام و خاص تقسیم می کنیم در نهایت از نظر حقوقی و سایر جنبه های اجتماعی و جامعه شناسی ،این تعریف می تواند برای قانونگذار مفید به منظور باشد:«بازگرداندن اعتبار، آبرو و حقوق سلب شده از بزه دیدگان وزایل شدن کلیه محرومیتها حقوقی، اجتماعی و آثار ناشی از محکومیت قطعی کیفری پس از اجرای مجازات در مدت معین از سابقه محکوم علیه به طرق پیش بینی شده قانونی.»

در قوانین ما تعریفی از اعاده حیثیت نشده است ولی می توان صدر ماده 62 مکرر قانون مجازات اسلامی را تعریف قانونی اعاده حیثیت دانست . ماده 62 مکرر ق.م.ا 27/2/1377 به قانون مجازات اسلامی الحاق گردید . هر چند که هیچ تناسبی یا رابطه ای با ماده 62 اصلی ندارد. و هر چند در قوانین جزایی مبحثی بنام اعاده حیثیت وجود ندارد ، ولی چون این ماده به همین منظور تصویب شده است لذا آن را مستند قانونی اعاده حیثیت می دانند .

هدف و انگیزه اصلی نویسنده در انتخاب موضوع اعاده حیثیت بیشتر به این دلیل است که معلوم شود حقوق و حیثیتی که بر اثر ارتکاب جرایم مختلف از اشخاص سد می‌گردد چگونه تأمین خواهد شد به عبارت دیگر ، اشخاصی که تحت تأثیر عوامل و شرایط مختلف مرتکب جرمی شده و به صورت عادلانه محاکمه و مجازات می‌شوند تا چه مدت باید آثار و نتایج محرومیت را تحمل کنند و محرومیت و ممنوعیت های اعمال شده تحت چه شرایط و ضوابطی ممکن است زایل گردند چرا که با حذف مقررات ناظر به اعاده حیثیت و وجود آثار محکومیت بطور دائم، یأس و ناامیدی تمامی وجود محکومین را در بر گرفته و مانع از اصلاح و خودسازی آنان می‌شود که این امر برخلاف سیاست جنایی است که هدف آن اصلاح مجرمین و باز گرداندن آنان به زندگی شرافتمندانه است. محکومی که درهای فعالیت اجتماعی و اقتصادی بر روی او بسته شده و از حقوق اجتماعی و استخدامی محروم است، با داشتن سوء سابقه همیشه نزد هم نوع هان خود خجل و شرمنده بوده و از نظر روحی نمیتواند انسان سالم و مفیدی برای جامعه باشد.

ب: اهمیت موضوع

با توجه به اینکه در اثر پرونده های کیفری در محاکم قضایی ، بیش از یک نفر دخالت دارند بطوریکه علاوه بر مجرم اصلی شرکاء و معاونین جرم نیز محکوم میگردند. لذا اگر 1/3  آراء صادره مذکور دارای دو نفر محکوم الیه باشند و بقیه فقط یک نفر داشته باشند در نتیجه، جمعیت عظیمی از نیروی انسانی کشور که متأسفانه اکثر آنان از افراد جوان و مستعد کار هستند. محکومیت موثر یافته و عملأ از تمام حقوق اجتماعی بویژه حق استخدام در ادارات دولتی و … محروم میگردند مهمتر اینکه محرومیت اعمال شده بر این افراد با توجه به مقررات فعلی، دائمی و غیر قابل رفع می‌باشد به دیگر سخن، این جمعیت عظیم تا آخر عمر نمی‌توانند در هیچ اداره و سازمان و نهاد دولتی و وابسته به دولت مشغول بکار شوند و حتی از بسیاری از مشاغل خصوصی و آزاد هم ممنوع و محروم  می‌گردند چرا که لازمه اشتغال و خدمت در تمامی این مراکز که داوطلبین، گواهی عدم سوء پیشینه ارائه دهند لکن به علت محروم ماندن سابقه محکومیت این قبیل افراد، در شناسنامه کیفری آنان، هرگز نخواهند توانست گواهی لازم را بدست آورد لذا این امر مشکل بزرگی برای این افراد ایجاد نموده است بنابر این سرنوشت این تعداد کثیر از افراد کشور و نیز خانواده آنان ایجاب می‌کند که قوه قضائیه بعنوان نهادی که مسئولیت بزرگی در این راستا برعهده دارد و نیز قوه مقننه تدابیر لازم را در این زمینه به عمل آورند زیرا این وضعیت نتیجه ای جز گسترش و شیوع تکرار جرم را به دنبال نخواهد داشت و این امر مغایر با یک سیاست جنایی منطقی و صحیح است.

پ: ادبیات یا پیشینه تحقیق

در خصوص موضوع اعاده حیثیت مقالات پراكنده ای در زمان حاكمیت قانون مجازات عمومی در مجلات حقوقی به چاپ رسیده است و چندین پایان نامه كارشناسی ارشد در این مورد تحریر یافته است كه عمدتاً به بیان قوانین گذشته و تشریح مواد قانون مجازات عمومی سابق بوده است و به مبانی فقهی آن توجه نشده  و یا صرفاً به مجازاتهای تبعی در فقه امامیه پرداخت شده است كه می توان به موارد ذیل اشاره كرد .

1) اعاده حیثیت در نظام حقوقی ایران نوشته آقای علی ملكی به راهنمایی دكتر آخوندی دانشگاه قم 1381.)

2) بررسی تطبیقی اعاده حیثیت در حقوق ایران و فرانسه نوشته آقای مهدی احمدی موسوی به راهنمایی دكتر محمد آشوری مجتمع آموزش عالی قم 1381.)

3) اعاده حیثیت در حقوق ایران نوشته آقای سید محسن میرخانی دانشگاه تهران 1354.)

4) اثرات عفو عمومی و فوت و اعاده حیثیت در مجازاتها نوشته آقای محمد ابراهیم زند دانشگاه شهید بهشتی 1350. )

5) اعاده حیثیت در حقوق جزای ایران نوشته آقای عزت خورشید وند به راهنمایی دكتر رضا نور بها دانشگاه شهید بهشتی 80- 1379.)

هرچند كه پایان نامه های مختلفی در خصوص موضوع به رشته تحریر در آمده است اما از آنجا كه قوانین و مقررات در نظام جمهوری اسلامی ایران كه مقررات جزایی نیز از آن جمله اند مبتنی و نشات گرفته از اصول و مبانی فقه اسلامی علی الخصوص فقه امامیه می باشد و مراجعه به آنها برخی از مشكلات قضایی را قابل حل می كند انصاف این است كه در متون حقوقی اسلام بخصوص فقه پر بار امامیه قواعدی وجود دارد كه توجه به آنها و اهتمام به كاربردی نمودن آن در رویه جاری نظام قضایی ما میتواند بسیاری از مشكلات را رفع كند لذا برآن شدم تا چگونگی وجود نهاد اعاده حیثیت را با توجه به ابعاد تربیتی و  اصلاحی محكومین در منابع فقه اسلام( آیات و روایات)و بخصوص از منظر فقه امامیه (متون فقهی ) بررسی نمایم تا ضمن تشریح وضعیت این نهاد حقوقی ، جایگاه آن در ادله  فقه امامیه مورد توجه و امعان نظر قرار گیرد و صرفا به مباحث مطروحه در سایر پایان نامه ها اكتفا نشود .

ازطرفی  در سالهای اخیر منبع قابل اعتنایی که بتواند محور مطالعه قرار گیرد یافت نمی شود و بحث درخصوص اعاده حیثیت مجرمین غالباً در کتب فقهی با این وصفی که مدنظر ماست مطرح نشده است و هیچ گونه مطالعه و تحقیقی در این خصوص که به مبانی فقهی آن در بعد از انقلاب اسلامی پرداخته باشد وجود ندارد و به جرأت می توان گفت مقاله ای نیز در این رابطه به رشته تحریر در سالیان اخیر در نیامده است.

با توجه به بررسی و تحقیقات که اینجانب داشتم در خصوص این موضوع تحقیق در کتب حقوق جزای عمومی و حقوق اساسی و حقوق تجارت به نحوی از انحاء در خصوص تاسیس حقوقی اعاده حیثیت و مسائل حاشیه ای آن مطالبی را می‌توان یافت لذا پیشینه تحقیقاتی این موضوع در هیچ منبع و کتابی بطور واحد و یک رنگ وجود ندارد و شاید بتوان گفت که این مجموعه در این زمینه بصورت بررسی تطبیقی با قانون لبنان و مصر می‌باشد.

ت: اهداف تحقیق

د ) پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین چه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صریحأ پیش بینی شده است که اعاده حیثیت مانع وقوع و تکرار جرم میگردد و به این اعتبار با قانون اساسی نیز سازگاری کامل دارد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...