دانلود پایان نامه ارشد:بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکت های کوچک و متوسط (مطالعه موردی: شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه) |
بررسی رابطه آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط
(مطالعه موردی: شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه)
استاد راهنما:
دکتر قاسمعلی شیری
استاد مشاور:
دکتر یاسان ا… پوراشرف
شهریور ماه 1391
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده:
بیشک شرکتهای کوچک و متوسط تأثیر انکارناپذیری بر اوضاع اقتصادی هرکشوری دارد. این شرکتها، بخش عمدهای از موفقیت خود را مرهون بکارگیری کارآفرینی در سازمانهای خود میباشند. این ویژگی سبب شده تا آنها، وظایف محولهشان را به شیوههای متفاوتی انجام دهند. یکی از این وظایف، بازاریابی است که صاحبان این بنگاهها سعی میکنند تا با نگاه کارآفرینانهای به آن بنگرند. بنابراین با توجه به اهمیت تقابل کارآفرینی و بازاریابی در فضای کسب و کارهای کوچک، محقق سعی کرده تا با یک پژوهش کاربردی، به بررسی رابطه بین کارآفرینی سازمانی(مدل زهرا(1995): تجدید استراتژیک، نوآوری و توسعه کسب و کار) و آمیخته بازاریابی کارآفرینانه(P5: قیمت، محصول، ترفیع، توزیع و شخص) در شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی فرامان استان کرمانشاه بپردازد. با توجه به اینکه جامعه آماری تحقیق 114 شرکت بود، لذا با آزمون های آماری 63 واحد به عنوان نمونه انتخاب شد. اما از آنجا که اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانهِ این قبیل شرکتها با آمیخته بازاریابی شرکتهای بزرگ متفاوت است، لذا به کمک یک نمونه اولیه آزمایشی، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه مخصوص این شرکتها بدست آمد. با توجه به یافته های این بخش، پرسشنامهای طراحی و دربین 62 واحد صنعتی توزیع شد. نتایج حاصله به کمک آزمونهای آماری نشان داد که بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته شخص، قیمت و محصول رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین کارآفرینی سازمانی و آمیخته ترفیع و توزیع رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین به کمک آزمون میانگین یک جامعه، جایگاه کارآفرینی سازمانی بالاتر از حد متوسط بدست آمد.
کلید واژهها: شرکتهای کوچک و متوسط، آمیخته بازاریابی کارآفرینانه، کارآفرینی سازمانی، شهرکهای صنعتی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده:…………………………………………………………………………………………………………. د
فصل اول………………………………………………………………………………………………………… 1
1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………. 1
1-2- بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………… 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………………………………………… 4
1-4- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………. 5
1-4-1- اهداف کلی…………………………………………………………………………………………….. 5
1-4-2- اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………. 5
1-5- فرضیههای تحقیق:………………………………………………………………………………………….. 6
1-5-1- فرضیه اصلی تحقیق………………………………………………………………………………………. 6
1-5-2- فرضیههای فرعی تحقیق………………………………………………………………………………….. 6
1-6- سوالهای تحقیق…………………………………………………………………………………………… 7
1-7- قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 7
1-8- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 8
1-9- کاربرد نتایج تحقیق…………………………………………………………………………………………. 9
1-10- متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………………………………… 9
1-11- تعریف متغیرها…………………………………………………………………………………………… 10
1-11-1 تعریف مفهومی متغیرها…………………………………………………………………………………. 10
1-11-2- تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………….. 12
فصل دوم………………………………………………………………………………………………………. 14
2-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 14
2-2- شرکتهای کوچک و متوسط:…………………………………………………………………………….. 16
2-2-1- مفهوم شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………………………………………. 16
2-2-2- چالشهای شرکت های کوچک و متوسط………………………………………………………………. 18
2-2-3- جایگاه شرکتهای کوچک و متوسط………………………………………………………………….. 20
2-3-کارآفرینی………………………………………………………………………………………………… 23
2-3-1- تاریخچه کارآفرینی……………………………………………………………………………………. 23
2-3-2- مفهوم کارآفرینی………………………………………………………………………………………. 24
2-4- کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………………….. 26
2-4-1- تعاریف کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………………………. 26
2-4-2-کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………………………. 30
2-4-3- مزایای کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………………. 31
2-4-4- مدلهای کارآفرینی سازمانی…………………………………………………………………………… 33
2-4- 4-1- مدل کوراتکو و همکارنش………………………………………………………………………….. 33
2-4-4- 2- مدل کوین و سلوین…………………………………………………………………………………. 34
2-4-4- 3- مدل وینکر و همکاران………………………………………………………………………………. 35
2-4-4- 4- مدل لامکین و دس…………………………………………………………………………………. 36
2-4-4- 5- مدل کوین و میلز……………………………………………………………………………………. 36
2-4-4-6- مدل كارآفرینی سازمانی شاکر زهرا (مدل تحقیق)…………………………………………………….. 36
2-4-4-6-1- نوآوری………………………………………………………………………………………….. 37
2-4-4-6-2-تجدید استراتژیک…………………………………………………………………………………. 40
2-4-4-6-3-توسعه کسب و کار………………………………………………………………………………… 42
2-5- تفاوتهای سازمان های کوچک و بزرگ…………………………………………………………………. 44
2-6- بازاریابی شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………………………………………. 48
2-6-1-آمیخته بازاریابی………………………………………………………………………………………… 54
2-6-2- تاریخچه آمیخته بازاریابی………………………………………………………………………………. 56
2-6-3- تعاریف آمیخته بازاریابی کارآفرینانه……………………………………………………………………. 59
2-6-3-1- ترفیع……………………………………………………………………………………………….. 60
2-6-3-2- قیمت……………………………………………………………………………………………….. 63
2-6-3-3- شخص……………………………………………………………………………………………… 65
2-6-3-4- توزیع(مکان)………………………………………………………………………………………… 67
2-6-3-5- محصول…………………………………………………………………………………………….. 68
2-6-4- آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در عمل…………………………………………………………………… 70
2-7- پیشنه تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 72
2-7-1- پیشینه داخلی…………………………………………………………………………………………… 72
2-7-2-پیشینه خارجی………………………………………………………………………………………….. 74
2-8- نتیجه گیری و ارائه مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………. 76
فصل سوم………………………………………………………………………………………………………. 78
3-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 78
3-2- روش تحقیق………………………………………………………………………………………………. 78
3-3- فرایند تحقیق………………………………………………………………………………………………. 81
3-3-1- جامعه آماری………………………………………………………………………………………….. 81
3-3-2- نمونه گیری……………………………………………………………………………………………. 81
3-4- روش جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………….. 83
3-4-1- روش تهیه پرسشنامه……………………………………………………………………………………. 83
3-4-2- تحلیل پرسشنامه………………………………………………………………………………………… 89
3-4-3- پایایی…………………………………………………………………………………………………. 90
3-4- 4- روایی………………………………………………………………………………………………… 91
3-5- آزمونهای مورد استفاده………………………………………………………………………………….. 92
3-5-1- آزمون میانگین یک جامعه……………………………………………………………………………… 92
3-5-2- آزمون همبستگی……………………………………………………………………………………….. 92
3-5-3- آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف……………………………………………………………………… 92
3-5-4- آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………. 93
3-5-5- آزمون مقایسه میانگین دو جامعه………………………………………………………………………… 93
خلاص فصل…………………………………………………………………………………………………… 94
فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………….. 95
4-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. 95
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………….. 95
4-2-1- تحلیلهای توصیفی………………………………………………………………………………………. 96
4-2-1-1- سن صاحبان کسب و کار……………………………………………………………………………. 96
4-2-1-2- سابقه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………………………………….. 99
4-2-1-3- حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………………………………… 102
4-2-2- فراوانی پاسخ دهندگان………………………………………………………………………………… 103
4-2-2-1- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد کارآفرینی سازمانی…………………………………… 103
4-2-2-1- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصه های هر بُعد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه…………………………… 104
4-2-3- تجزیه و تحلیل استنباطی……………………………………………………………………………….. 105
4-2-3-1- بررسی فرض نرمال بودن دادهها…………………………………………………………………….. 106
4-2-4- آزمون فرضیهها……………………………………………………………………………………….. 107
4-2-4-1- آزمون فرضیه اصلی………………………………………………………………………………… 107
4-2-4-2- آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………….. 108
4-2-4-3- آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………….. 110
4-2-4-4- آزمون فرضیه سوم…………………………………………………………………………………. 111
4-2-4-5- آزمون فرضیه چهارم……………………………………………………………………………….. 112
4-2-4-6- آزمون فرضیه پنجم…………………………………………………………………………………. 113
4-2-5- سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………….. 114
4-2-5-1- سوال اول تحقیق…………………………………………………………………………………… 114
4-2-5-2- سوال دوم تحقیق………………………………………………………………………………….. 115
4-2-5-3- سوال سوم تحقیق…………………………………………………………………………………… 116
4-2-5-4- سوال چهارم تحقیق………………………………………………………………………………… 120
4-2-6- یافته های جانبی تحقیق………………………………………………………………………………… 120
4-2-6-1- رتبهبندی فرضیات براساس میزان رابطه……………………………………………………………… 120
4-2-6-2- بررسی تفاوت صاحبان کسب و کار………………………………………………………………… 121
4-2-6-3- بررسی شرکتهای کوچک و متوسط بر اساس سابقه فعالیت………………………………………… 123
4-2-6-4- بررسی یکپارچگی اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه……………………………………………… 125
4-2-6-5- رابطه عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با ابعاد کارآفرینی سازمانی………………………………… 125
خلاصه فصل چهارم……………………………………………………………………………………………. 127
فصل پنجم……………………………………………………………………………… 128
5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 128
5-2- نتایج حاصل از فرضیهها………………………………………………………………………………….. 129
5-2-1- نتایج حاصل از فرضیه اصلی…………………………………………………………………………… 129
5-2-2- نتایج حاصل از فرضیه اول…………………………………………………………………………….. 129
5-2-3- نتایج حاصل از فرضیه دوم……………………………………………………………………………. 130
5-2-4- نتایج حاصل از فرضیه سوم……………………………………………………………………………. 130
5-2- 5- نتایج حاصل از فرضیه چهارم…………………………………………………………………………. 131
5-2- 6- نتایج حاصل از فرضیه پنجم…………………………………………………………………………… 132
5-3- نتایج حاصل از سوالات تحقیق…………………………………………………………………………… 133
5-3-1- نتایج حاصل از سوال اول و دوم تحقیق………………………………………………………………… 133
5-3-1- نتایج حاصل از سوال سوم و چهارم تحقیق…………………………………………………………….. 134
5-4- نتایج جانبی تحقیق………………………………………………………………………………………. 134
5-5- نتجه گیری کلی………………………………………………………………………………………….. 135
5-6-کاربردها و پیشنهادها……………………………………………………………………………………… 136
5-6-1- پیشنهاد به صاحبان کسب و کارها……………………………………………………………………… 136
5-6-2- پیشنهاد به مدیران کسب و کار………………………………………………………………………… 137
5-6-3- پیشنهادات به محققین آینده……………………………………………………………………………. 138
5-7- محدودیت های تحقیق…………………………………………………………………………………… 139
رفرنس………………………………………………………………………………………………………… 141
ضمایم………………………………………………………………………………………………………… 153
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2‑1- معیارهای بکار رفته در تعریف شرکت های کوچک و متوسط……………………………………….. 16
جدول 2‑2 – تعریف بانك سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری اروپا از شرکت های کوچک و متوسط 17
جدول 2‑3- بررسی مهم ترین محدودیت های ذاتی شرکت های کوچک و متوسط……………………………….. 18
جدول 2‑4- بررسی ویژگی های ذاتی شرکت های کوچک و متوسط……………………………………………. 21
این مطلب را هم بخوانید :
جدول 2‑5- تعاریف موجود از کارآفرینی و کارآفرین………………………………………………………….. 24
جدول 2‑6- پژوهش های صورت گرفته از کارآفرینی سازمانی در بخشهای مختلف…………………………….. 28
جدول 2‑7- تعاریف موجود از کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………… 29
جدول 2‑8- مزایای بکارگیری کارآفرینی سازمانی……………………………………………………………… 31
جدول 2‑9- بررسی تفاوتهای شرکت های کوچک و بزرگ…………………………………………………… 44
جدول 2‑10- عناصر پیشنهادی در خصوص آمیخته بازاریابی…………………………………………………….. 56
جدول 2‑11- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته ترفیع…………………………………………….. 61
جدول 2‑12- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته قیمت…………………………………………….. 63
جدول 2‑13- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته شخص……………………………………………. 65
جدول 2‑14- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته توزیع…………………………………………….. 66
جدول 2‑15- اجزای بکارگرفته شده در رابطه با عناصر آمیخته محصول…………………………………………… 68
جدول 2‑16- ترتیب جایگاه عناصر آمیخته بازاریابی در مطالعات مختلف)………………………………………… 69
جدول 3‑1- فراوانی شرکتهای شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه…………………………………………………. 79
جدول 3‑2- نمونه طبقاتی شرکتهای شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه…………………………………………….. 80
جدول 3‑3- آزمون سنجش میزان نسبت بکارگرفته شده از اجزای بازاریابی………………………………………. 82
جدول 3‑4- اجزای حذف شده حاصل از آزمون دو جمله ای……………………………………………………. 83
جدول 3‑5- – شاخص KMO و آزمون بارتلت………………………………………………………………….. 84
جدول 3‑6- نتایج حاصل از تحلیل عاملی برای تعیین عوامل مهم عناصر آمیخته بازارایبی………………………….. 85
جدول 3‑7- سوالات پرسشنامه به تفکیک هر عنصر………………………………………………………………. 87
جدول 3‑8- درجه بندی سوالات پرسشنامه………………………………………………………………………. 88
جدول 3‑9- درجه بندی سوالات پرسشنامه………………………………………………………………………. 88
جدول 3‑10- پایایی پرسشنامه به تفکیک هر متغیر………………………………………………………………… 89
جدول 4‑1- فراوانی سن صاحبان کسب و کار…………………………………………………………………… 95
جدول 4‑2- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سن………… 96
جدول 4‑3- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر یک از عناصر آن به تفکیک سن 96
جدول 4‑4- جدول فراوانی بر اساس سابقه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………… 98
جدول 4‑5- میانگین توجه شرکتها به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سابقه فعالیت شرکت…… 98
جدول 4‑6- میانگین توجه شرکتها به آمیخته بازاریابی کارآفرینانه و هر یک از عناصر آن به تفکیک سابقه فعالیت شرکت……. 99
جدول 4‑7- فراوانی حیطه فعالیت شرکتهای کوچک و متوسط………………………………………………… 100
جدول 4‑8- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصههای هر بعد کارآفرینی سازمانی………………………………….. 102
جدول 4‑9- فراوانی پاسخ دهندگان به شاخصههای هر بعد آمیخته بازاریابی کارآفرینانه………………………….. 102
جدول 4‑10- آزمون بررسی نرمال بودن دادهها…………………………………………………………………. 104
جدول 4‑11- آزمون بررسی رابطه آمیخته بازاریابی و کارآفرینی سازمانی………………………………………. 105
جدول 4‑12- آزمون بررسی رابطه آمیخته قیمت و کارآفرینی سازمانی………………………………………….. 107
جدول 4‑13- آزمون بررسی رابطه آمیخته محصول و کارآفرینی سازمانی……………………………………….. 108
جدول 4‑14- آزمون بررسی رابطه آمیخته ترفیع و کارآفرینی سازمانی…………………………………………… 109
جدول 4‑15- آزمون بررسی رابطه آمیخته توزیع و کارآفرینی سازمانی………………………………………….. 110
جدول 4‑16- آزمون بررسی رابطه آمیخته شخص و کارآفرینی سازمانی………………………………………… 111
جدول 4‑17- آزمون بررسی میزان کارآفرینی سازمانی SMEها……………………………………………….. 112
جدول 4‑18- جایگاه ابعاد کارآفرینی سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط……………………………….. 112
جدول 4‑19- جایگاه اجزای آمیخته قیمت در شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………… 114
جدول 4‑20- جایگاه اجزای آمیخته محصول در شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………. 115
جدول 4‑21- جایگاه اجزای آمیخته ترفیع در شرکتهای کوچک و متوسط……………………………………. 115
جدول 4‑22- جایگاه اجزای آمیخته توزیع در شرکتهای کوچک و متوسط…………………………………… 116
جدول 4‑23- جایگاه اجزای آمیخته شخص در شرکتهای کوچک و متوسط………………………………….. 117
جدول 4‑24- جایگاه عناصر آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای کوچک و متوسط……………………… 117
جدول 4‑25- رتبه بندی فرضیات براساس میزان رابطه با کارآفرینی سازمانی…………………………………….. 118
جدول 4‑26- آزمون مقایسه بکارگیری کارآفرینی سازمانی بین صاحبان جوان و میان سال SME…………………. 119
جدول 4‑27- آزمون مقایسه بکارگیری آمیخته بازاریابی بین صاحبان جوان و میانسال SME……………………… 120
جدول 4‑28- آزمون مقایسه بکارگیری ابعاد کارآفرینی سازمانی بین شرکتهای نوظهور و رشد یافته………………. 121
جدول 4‑29- آزمون مقایسه بکارگیری عناصر آمیخته بازاریابی بین شرکتهای نوظهور و رشد یافته………………… 121
جدول 4‑30- رابطه بین اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با یکدیگر………………………………………….. 122
جدول 4‑31- رابطه بین اجزای آمیخته بازاریابی کارآفرینانه با ابعاد کارآفرینی سازمانی…………………………. 123
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل 2‑1- تقسیم بندی کارآفرینی سازمانی بر اساس سطح تحلیل……………………………………………….. 26
شکل 2‑2– مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکارنش……………………………………………………… 33
شکل 2‑3- مدل کارآفرینی سازمانی کوین و سلوین……………………………………………………………… 34
شکل 2‑4- مدل کارآفرینی سازمانی وینکر و همکاران…………………………………………………………… 35
شکل 2‑5- مدل کارآفرینی سازمانی زهرا……………………………………………………………………….. 36
شکل 2‑6- تفاوت در حوزه توسعه کسب و کار و تجدید استراتژیک…………………………………………….. 43
شکل 2‑7- مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………. 75
شکل 4‑1- درصد فراوانی مشارکت کنندگان بر اساس سن صاحبان کسب و کار…………………………………. 95
شکل 4‑2- میانگین توجه صاحبان کسب و کار به کارآفرینی سازمانی و هر یک از ابعادش به تفکیک سن…………. 96
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 10:48:00 ب.ظ ]
|