دانلود پایان نامه ارشد : بررسی زندگی و آثاربهمن محصص، هنرمند معاصر ایرانی |
1-3) اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن…………………………………………………………………………………. 5
1-4) سوألات یا فرضیه های تحقیق (بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه(…………………………………………… 5
1-5)چهارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 6
1-6)روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 7
1-7) پیشینۀ تحقیق…………………………………………………………………………………………………………… 7
1-8)روش تحقیق (گردآوری اطلاعات)……………………………………………………………………………………………… 7
1-9)روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………………………….. 8
1-10) محدودیتها و مشکلات تحقیق …………………………………………………………………………………………….. 8
- فصل دوم : ایران و مدرنیسم
2-1) آغاز جنبش نوگرایی در ایران……………………………………………………………………………………… 11
2-2) دوران شکوفایی نقاشی نوگرای ایران در دهههای 40 و 50 شمسی………………………………………………. 17
2-3) گذری کوتاه بر زبان هنری برخی از نقاشان برجستۀ نوگرا…………………………………………………………… 20
2-4) مدرنیسم یا نوآوری…………………………………………………………………………………………….. 32
- فصل سوم: زندگی و آثار بهمن محصص
3-1) زندگینامۀ بهمن محصص (1310-1389)…………………………………………………………………………………. 37
3-2) گذری بر اندیشه و آثار بهمن محصص ………………………………………………………………………………….. 47
3-3) چندنمونه از آثار بهمن محصص…………………………………………………………………………………………. 61
– نقاشیها
– مجسمهها
- فصل چهارم: بهمن محصص، در مقالات و مصاحبهها
4-1) مقالات……………………………………………… ……………………………………………… 84
4-2) مصاحبهها ………………………………………………………………………………………… 94
4-3) نگاهی به فیلم «فیفی از خوشحالی زوزه می کشد» ……………………………………………….. 131
فصل پنجم: نتیجهگیری
نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………………….. 13
- فهرست منابع و مآخذ …………………………………………………………………………. 138
چکیده انگلیسی ………………………………………………………………………………..140
- مقدمه
برای درک دقیق ویژگیهای هنر امروز و چگونگی عبور از سنّت و روی آوردن به هنر مدرن، ناگزیر بررسی موشکافانۀ آثار و اندیشۀ هنرمندان برجسته و اثرگذار را میطلبد، و هر پژوهشی در این عرصه بدون شناخت دقیق آثار مهم هنری و درک اندیشههای فراپشت آن، از تحلیل جامع فضای هنری و سیر تکاملی آن و نیز تبیین ساختارهای نظری هنر به صورتی بسنده و کارآمد بازمیماند. از این رو پژوهشهایی از این دست که هنر و اندیشۀ تکچهرههای شاخص فرهنگی را موضوع بررسی دقیق و تحلیلی جامع قرار میدهند، اهمیتی انکارناپذیر دارند. آغداشلو درباره این نسل تنومند هنر ایران نوشته است: «بسیاری از اینان را دیگر کسی نمیشناسد و به یاد نمی آورد خیلیهایشان از غوغای خاک درگذشته اند و به خاک پیوسته اند، تعدادی کوچ کرده اند و رفته اند تا از یاد اینجا بروند و در یاد جای دیگری بمانند، عده ای هم با گردن فرازی مانده اند و عهد کرده اند تا نگهبان حیثیت کار کردن و مفید بودن باشند، بی اعتنا به اینکه در یاد کسی یا جایی بمانند یا نمانند و الباقی به آخرین حد سه کنج روحشان و اطاق کوچک و انباشته شان گزیده اند به امید کشف شدنی دوباره تا بازخواسته و فراخوانده شوند … چه باک از اینکه … بارهایشان به جای مناسبی یا به پایان راه نرسیده اند. راه پیمودن را که معنا داده اند …..»
گفتن و نوشتن از آثار بهمن محصص جز در حوزههای متفاوت نقد، آن هم نقدی دقیق و ماهرانه، بیفایده است. چه، اگر چیزی خارج از این حوزه گفتنی باشد آثار محصص، خود گویاتر و بارزتر از هرکس و هر چیز، تلخی و انزوای بیانتهایشان را فریاد میکنند، با زبانی صریح که نمیتوان نشنید. فرقی نمیکند گیلانی باشیم یا اهل فلورانس، چندساله باشیم و چهکاره، هر که باشیم و از هر کجا، محصص یقهمان را میگیرد و مینشاندمان تا ببینیم آن چه در اطرافمان ساختهایم و جمع کردهایم. آدمهای محصص فشردهاند و تحقیرشده، با عضلاتی منقبض که انگار آنی است از هم بدرند و بریزند. با استخوانهایی بیرون زده از وحشت و چشمهایی که چشم نیستند. آدمهای محصص، در زمان و مکانی بیرون از حالا و دور، در تاریخی بعد و بسیار بعدتر از حالا، بی گذشته و بینشان، حسرتخوار روزگاران ازدست رفتهای هستند که خود به عمد و از روی ضرورتی انگار از دستش دادهاند و حالا بیحال و بی گذشته روی پسزمینهای که هست و نیست تاب میخورند. محصص، آدمهایش را – ما را- در آیندهای محتوم، انگار پس از پایان گرفتن هر عصر و هر جنبش و هر دورانی به تصویر میکشد. تنها و تنها و تنها. تنهای تنها. تنهایی که دیگر چندان هم تن نیستند. آدمها و مینوتورهایی بی دست، بی پا و حتی گاه چندین پیکر درهمریخته و ویران که تشخیص تنی واحد از میان آنها چندان کار سادهای نیست. مینوتورهایی حاصل خشم و خیانت، حاصل عشقهای کج و کور، روابط بیسرانجام و بیاثر، حسادت، روابط جنسی آزاردهنده، جنگ و ویرانی، تراژدیهایی مدام و هرروزه و سرانجام، حاصلِ جراحتِ عمیقِ تیغها، این تیغها که ما، آدمهای محصص، هر روز با هر حرف و نگاه بر تن و بازوی حریف میکشیم. جراحت محزون این تیغهای زنگزده.
مینوتورهای محصص که در فضایی بیزمان و بی جغرافیا، در وضعیتهایی متفاوت اما همگی بیثبات و انگار معلق دیده میشوند، حکایت از تعلیق زمان دارند. از نقطهی صفری که در آن، زمان و تاریخ تعاریفشان را از دست دادهاند و همه چیز برای همیشه معلق و ثابت مانده است، مگر ذهن. ذهنی سیال که در تضاد با سکون تنی که متعلق به آن است راه به هیچ آیندهای ندارد. زمان و جنبشی در کار نیست پس آیندهای هم وجود نخواهد داشت. ذهن، میان خاموشی و گذشته در رفتوآمد است و تلخی و تاریکی، دیوارهای گذشته را تَرک میدهند و حاصلِ آوار، خاموشی غلیظ غمباری است که مینوتورها و آدمهای محصص را در خود فرو برده است. اساطیری بیزمان، بی تاریخ، بی داستان.
این مطلب را هم بخوانید :
فصل اول
کلیات طرح
1-1) بیان مسئله تحقیق
ایران نیز به مانند سایر کشورهایی که از سنّت و میثاقی منحصربهفرد و دیرپا در هنر خود برخوردارند، در دهههای اخیر از موج سبکها و اندیشههای نوین برکنار نمانده است. نخستین بارقههای این نوجویی هنری را در اواخر دهۀ 1320 با تأسیس پایگاههای هنر نو (همچون «انحمن خروس جنگی»)، میتوان پیگیری کرد. بهمن محصص (1309-1389)، با آنکه بیشتر عمر خود را در خارج از ایران و در رم به سر برد، از زمرۀ هنرمندانی است که شکلگیری جنبش مدرن هنری در ایران وامدار تلاشهای فرهنگی و هنری آنان است. او در بدو تشکیل «انجمن خروس جنگی» به آن پیوست و مدّتی سردبیر هفتهنامۀ ادبی و هنری «پنجه خروس» بود. هر پژوهشی که به مسئلۀ ورود و تکامل جنبش مدرن در قلمرو هنر اخیر ایران بپردازد، ناچار بخشی از مطالعۀ خود را باید به جایگاه بهمن محصص در گسترۀ هنرهای ایران اختصاص دهد و این امر تحلیل آثار هنری این هنرمند ارزشمند ایرانی و تدقیق در آنها را میطلبد، به ویژه آنکه آثار متنوع هنری و فعالیتهای فرهنگی وی طیف وسیعی از هنرهای مختلفی چون نقاشی، مجسمهسازی، ترجمه و کارگردانی تئاتر را به خود اختصاص میدهد. این پژوهش با نام «بررسی زندگی و آثار بهمن محصص، هنرمند معاصر ایرانی» در پی روشن ساختن نقش بهمن محصص در عرصۀ هنر نو در ایران است و برای این منظور زندگی و آثار هنری وی را مورد بررسی موشکافانه قرار میدهد. مطالعات و بررسیها در این تحقیق درصدد یافتن پاسخ برای این پرسش محوری است که: «چگونه میتوان با تحلیل هنر و اندیشۀ بهمن محصص و نگاه خاص وی به زندگی و انسان از دریچهای مدرن، جایگاه این هنرمند نوگرا را در گسترۀ هنر معاصر ایران تعیین و تبیین کرد؟»
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 09:11:00 ق.ظ ]
|