دانلود پایان نامه:جایگاه عدالت به مثابه قاعده فقهی نزد مذاهب اسلامی |
2ـ1ـ11. اهمیت عدالت به عنوان قاعده فقهی.. 83
گفتار دوم: مستندات قاعده عدالت
2ـ2ـ1. مستندات قاعده عدالت… 87
2ـ2ـ1ـ1. عدالت در آیات الهی.. 88
2ـ2ـ1ـ2. عدالت در سنت الهی.. 91
2ـ2ـ1ـ3. بررسی عدالت از نگاه عقل.. 93
2ـ2ـ1ـ4. بررسی عدالت در سیره عقلا.. 94
2ـ2ـ1ـ5. ادعای اجماع پیرامون قاعده عدالت.. 96
2ـ2ـ2. ادله مخالفان ثبوت قاعده عدالت… 98
2ـ2ـ2ـ1. عدم دلالت آیات الهی بر قاعده عدالت.. 98
2ـ2ـ2ـ2. عدم دلالت روایات بر قاعده عدالت.. 101
2ـ2ـ2ـ3. قاعده عدالت باعث هرج و مرج میشود 105
2ـ2ـ2ـ4. قاعده عدالت، نفی ثبات احکام اسلام را در بردارد 105
2ـ2ـ2ـ5. روایات، مستند حکم فقهی است نه قاعده عدالت.. 106
2ـ2ـ3. کاربرد عدالت به فرض قاعده بودن. 107
استنباط و کشف احکام فقهی.. 107
فصل سوم: رابطه عدالت به مثابه قاعده فقهی با احکام اولیه و دیگر قواعد فقهی
گفتار اول:رابطه عدالت با احکام اولیه
3ـ1ـ1. عدالت؛ رهیافتی به مقاصد الشریعة. 115
3ـ1ـ2. عدالت؛ حكومت بر احكام اولیه. 116
3ـ1ـ3. عدالت؛ رفع تعارض با طرح برخی از روایات… 119
3ـ1ـ4. عدالت؛ انصراف یا تحدید شمول مطلقات و عمومات… 120
3ـ1ـ5. عدالت؛ و كاربردی غیر فقهی.. 124
عدالت معیار اجرای احكام و اداره حكومت اسلامی.. 124
گفتار دوم: رابطه قاعده عدالت با دیگر قواعد فقهی
3ـ2ـ1. رابطه قاعده عدالت با قاعده عدل و انصاف… 131
3ـ2ـ2. رابطه قاعده عدالت با قاعده نفی ظلم. 135
3ـ2ـ3. رابطه قاعده عدالت با قاعده لاضرر. 136
3ـ2ـ4. رابطه قاعده عدالت با قاعده لاحرج.. 138
3ـ2ـ5. رابطه قاعده عدالت با قواعد رفع. 139
این مطلب را هم بخوانید :
3ـ2ـ6. رابطه قاعده عدل و انصاف و قاعده ید. 139
3ـ2ـ7. رابطه قاعده عدل و انصاف با قاعده قرعه. 140
فصل چهارم: تطبیقات فقهی در مذاهب اسلامی
نکات: 145
معرفی اجمالی مذاهب فقهی اسلامی.. 149
4ـ1. فقه العبادات… 155
4ـ2. فقه المعاملات… 160
4ـ3. فقه السیاسات… 172
نتیجه پژوهش و چند پیشنهاد.183
منابع ومأخذ189
چکیده
در سال های اخیر، عدالت به عنوان یک قاعدهی فقهی دستمایهی برخی از پژوهشگران عرصهی فقه شده است، تا به فقه پویایی ببخشند و فقه را از انزوا به سوی کارآمدی ببرند و چالش های فراروی اجرای احکام را برطرف نمایند. ایشان با نگاه جدید به عدالت و کاربرد آن در ابواب مختلف فقه بر این هدفاند که از عدالت قاعدهای فقهی بنا کنند و استنباط احکام شرعی را بر اساس آن سامان دهند و این قاعده را در روش های کنونی فقه وفقاهت وارد نمایند. قاعدهای فراگیر که تمام ابواب فقه را در مینوردد و حتی به پندار برخی میتواند احکام را نیز نسخ نماید! این نوشتار اثبات میکند که عدالت ونفی ظلم در فرآیند اجتهاد مؤثر است به گونه ای که فقیه میتواند آن را وسیلهی سنجش حکم فقهی خود ودلیلی در تقدیم یک الزام بر الزام دیگر قرار دهد. همچنین پژوهش حاضر تلاشی در جهت اثبات برخورداری عدالت از ضوابط یک قاعدهی فقهی است وبه عنوان یکی از مقاصد شریعت حاکم بر دیگر احکام اولیه میباشد. لذا پاسخگویی به این اهداف در درجهی اول نیازمند بررسی اصول ومبانی عدالت و شناخت مرجع تشخیص آن در فقه است. باتوجه به نتیجهی حاصل در خلال این نوشتار میتوان گفت تأثیر عدالت در استنباطات فقهی به اندازهای است که آن را فراتر از دیگر قواعد فقهی و حتی حاکم بر احکام اولیه قرار میدهد. حکومتی که کارکردش در حل تعارضات، تقیید ادله و حتی به عنوان شاخص در اجرای احکام اسلام به وضوح دیده میشود و نقشی فراتر از “حکمت” مییابد. بیان مسائل فقهی در مذاهب اسلامی و استناد به عدالت ونفی ظلم در استنباط احکام، خود به تنهایی پرده از گستردگی این قاعده برداشته و مسیر ما را در جهت قاعده شمردن عدالت هموار میسازد.
کلید واژه: قاعدهی فقهی، عدالت، قاعدهی عدالت، مذاهب اسلامی
کلیات تحقیق
1. طرح مسأله ( بیان موضوع)
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 12:57:00 ب.ظ ]
|