تأثیرکرمه درجیوه وشریره وآتمن.. 41

بررسی ابعاد انسان و نحوه ‌ی رابطه­ی آنها با یکدیگر. 52

مقدمه. 53

ابعاد انسان. 53

جیوه یا نفس فردی.. 54

پوسته‌های جیوآتمن.. 56

شریره یا بدن مادی.. 59

آتمن آگاهی خالص…. 63

فصل پنجم. 72

نحوه‌ی ارتباط ابعاد سه‌گانه انسان با برهمن‌ ، سمساره وتپسه. 72

مقدمه. 73

ارتباط ابعاد  سه­گانه­ی انسان با برهمن.. 73

نحوه‌ی پدید آمدن آتمن.. 75

ارتباط ابعاد سه­گانه­ی انسان با سمساره و نقش آن در سرنوشت آن. 79

رابطه­ی ابعاد سه­گانه­ی انسان با تپسه. 83

فصل ششم. 89

نتیجه. 89

کتابنامه. 95

 

چکیده

آدرس سایت برای متن کامل پایان نامه ها

 

آموزه­های آیین هندو در متون کهن آن به روشنی  بیان شده­است. اوپه­نیشد­ها از جمله کهن­ترین متون این دین محسوب می­شوند که براساس مبانی عرفانی و فلسفی پایه‌گذاری شده­اند. لذا  بررسی دو اصل مهم این آیین یعنی جیوه و آتمن  در این متون از آن جهت است که  با دقت در این مبانی، سروده‌های وحدت وجودی و معرفت شناسی و نجات و درک و دریافت حقیقت یگانه، مشاهده می شود. انسان، این عالم صغیر و تجلی برهمن در زمین متشکل از دو بعد جسمانی و روحانی است.  آتمن روحی که در همه چیز جاری است همان خود حقیقی است که به برهمن، حقیقت عالی و منشأ همه­ی امور خواهد رسید؛ در حالیکه  روح فردی یعنی جیوه به بدن متصل است. در واقع، حقیقت وجودی جیوه و آتمن یکی است، جیوه همانند سایه­ی آتمن است، روح فردی در عین حال که غیر از آتمن نیست، عین آن هم نیست. جیوه به علت تعینات جسمانی باعث تمییز موجودات از یکدیگر می­شود. در نهایت نیز با معرفت به خود حقیقی،  روح جسم را رها کرده و با برهمن یکی خواهد شد. در پژوهش حاضر  به این امر پرداخته شده است که اعمال انسان سرنوشت او را رقم خواهند زد و باعث بوجود آمدن جسم مادی یا شریره خواه گیاه، حیوان و یا انسان برای او خواهند شد. جیوه بخاطر در برگیری جسم­ها­ی مختلف محدود شده و توسط همان جسم در چرخه گرفتار شده است. جیوه با آتمن تفاوتی ندارد بلکه همان آتمن است که به علت ویژگی‌های جسم و نفس به صورت جیوه درآمده است و زمانی که این محدودیت­ها برداشته شود جیوه عین آتمن خواهد شد.

واژگان کلیدی: برهمن، آتمن، جیوه، شریره، سمساره، تپسه، کرمه.

فصل اول

کلیات

مقدمه

این مطلب را هم بخوانید :

 

آیین هندو‌، سنتی است پیچیده‌، که آمیزه‌ای از اعتقادات‌، آداب و رسوم و اسطوره­های متنوع می‌‌باشد که در طی قرون متمادی به‌وجود آمده است‌، این آیین را متعلق به 1500 سال پیش از میلاد می­دانند. از جمله ویژگی­های منحصر به فرد آن‌، این است که رشد تدریجی و پیچیده­ای داشته است و از فرهنگ­های دیگر نیز متأثر بوده و مرحله به مرحله تکامل یافته است. البته در هر مرحله تمام شئونات قبلی خود را حفظ نموده و این امر باعث تضاد­های ظاهری و باطنی این آیین شده است. این تنوع و دگرگونی را می­توان در متون این دین نیز مشاهده نمود‌. هیچ آیینی به اندازه­ی این آیین‌، دارای متونی به این گستردگی نیست.

متون هندو از لحاظ حجم‌، تعداد‌، زبان و موضوع دارای تنوع زیادی است‌. یکی از مهم­ترین این متون اوپه‌نیشدها هستند. از جمله کهن­ترین آنها شوتاشوتره اوپه‌نیشد[1] است که به تبیین مفاهیم اصلی این آیین پرداخته است. هدف اصلی همه­ی ادیان درک حقیقت می­باشد. این امر در دین هندو نیز مشاهده می­شود که تنها با رهایی از چرخه­ی زاد و مرگ امکان­پذیر است. رهایی چیزی جز یکی شدن روح با حقیقت متعالی نیست. روحی که در همه عالم جاری است. شوتاشوتره آن را با حقیقت متعالی یکی می­داند و همو ذکر می­کند این روح با آن کس که دومی ندارد و قادر مطلق است یکی است. نفوذ این روح را در جهان مانند روغن در شیر دانسته و تأکید می­کند همه چیز از اوست. همین روح اگر محسوس و مجسم و همچنین دارای رنج و لذت باشد آن را روح فردی می­دانند و اهمیت آن در این است که ظاهر انسان به آن شناخته شده و امور جسمی و مادی به او ضمیمه می­شود. زمانیکه شخص با تلاش خود آن را از خود جدا نمود روح کلی به حقیقت اصلی خواهد رسید.

تعداد صفحه : 112

قیمت : 14700تومان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...