دانلود پایان نامه ارشد:تبیین رابطهی جیوه و آتمن مطابق آموزه های شوتا شوتره اوپه نیشد |
تأثیرکرمه درجیوه وشریره وآتمن.. 41
بررسی ابعاد انسان و نحوه ی رابطهی آنها با یکدیگر. 52
مقدمه. 53
ابعاد انسان. 53
جیوه یا نفس فردی.. 54
پوستههای جیوآتمن.. 56
شریره یا بدن مادی.. 59
آتمن آگاهی خالص…. 63
فصل پنجم. 72
نحوهی ارتباط ابعاد سهگانه انسان با برهمن ، سمساره وتپسه. 72
مقدمه. 73
ارتباط ابعاد سهگانهی انسان با برهمن.. 73
نحوهی پدید آمدن آتمن.. 75
ارتباط ابعاد سهگانهی انسان با سمساره و نقش آن در سرنوشت آن. 79
رابطهی ابعاد سهگانهی انسان با تپسه. 83
فصل ششم. 89
نتیجه. 89
کتابنامه. 95
چکیده
آموزههای آیین هندو در متون کهن آن به روشنی بیان شدهاست. اوپهنیشدها از جمله کهنترین متون این دین محسوب میشوند که براساس مبانی عرفانی و فلسفی پایهگذاری شدهاند. لذا بررسی دو اصل مهم این آیین یعنی جیوه و آتمن در این متون از آن جهت است که با دقت در این مبانی، سرودههای وحدت وجودی و معرفت شناسی و نجات و درک و دریافت حقیقت یگانه، مشاهده می شود. انسان، این عالم صغیر و تجلی برهمن در زمین متشکل از دو بعد جسمانی و روحانی است. آتمن روحی که در همه چیز جاری است همان خود حقیقی است که به برهمن، حقیقت عالی و منشأ همهی امور خواهد رسید؛ در حالیکه روح فردی یعنی جیوه به بدن متصل است. در واقع، حقیقت وجودی جیوه و آتمن یکی است، جیوه همانند سایهی آتمن است، روح فردی در عین حال که غیر از آتمن نیست، عین آن هم نیست. جیوه به علت تعینات جسمانی باعث تمییز موجودات از یکدیگر میشود. در نهایت نیز با معرفت به خود حقیقی، روح جسم را رها کرده و با برهمن یکی خواهد شد. در پژوهش حاضر به این امر پرداخته شده است که اعمال انسان سرنوشت او را رقم خواهند زد و باعث بوجود آمدن جسم مادی یا شریره خواه گیاه، حیوان و یا انسان برای او خواهند شد. جیوه بخاطر در برگیری جسمهای مختلف محدود شده و توسط همان جسم در چرخه گرفتار شده است. جیوه با آتمن تفاوتی ندارد بلکه همان آتمن است که به علت ویژگیهای جسم و نفس به صورت جیوه درآمده است و زمانی که این محدودیتها برداشته شود جیوه عین آتمن خواهد شد.
واژگان کلیدی: برهمن، آتمن، جیوه، شریره، سمساره، تپسه، کرمه.
فصل اول
کلیات
مقدمه
این مطلب را هم بخوانید :
آیین هندو، سنتی است پیچیده، که آمیزهای از اعتقادات، آداب و رسوم و اسطورههای متنوع میباشد که در طی قرون متمادی بهوجود آمده است، این آیین را متعلق به 1500 سال پیش از میلاد میدانند. از جمله ویژگیهای منحصر به فرد آن، این است که رشد تدریجی و پیچیدهای داشته است و از فرهنگهای دیگر نیز متأثر بوده و مرحله به مرحله تکامل یافته است. البته در هر مرحله تمام شئونات قبلی خود را حفظ نموده و این امر باعث تضادهای ظاهری و باطنی این آیین شده است. این تنوع و دگرگونی را میتوان در متون این دین نیز مشاهده نمود. هیچ آیینی به اندازهی این آیین، دارای متونی به این گستردگی نیست.
متون هندو از لحاظ حجم، تعداد، زبان و موضوع دارای تنوع زیادی است. یکی از مهمترین این متون اوپهنیشدها هستند. از جمله کهنترین آنها شوتاشوتره اوپهنیشد[1] است که به تبیین مفاهیم اصلی این آیین پرداخته است. هدف اصلی همهی ادیان درک حقیقت میباشد. این امر در دین هندو نیز مشاهده میشود که تنها با رهایی از چرخهی زاد و مرگ امکانپذیر است. رهایی چیزی جز یکی شدن روح با حقیقت متعالی نیست. روحی که در همه عالم جاری است. شوتاشوتره آن را با حقیقت متعالی یکی میداند و همو ذکر میکند این روح با آن کس که دومی ندارد و قادر مطلق است یکی است. نفوذ این روح را در جهان مانند روغن در شیر دانسته و تأکید میکند همه چیز از اوست. همین روح اگر محسوس و مجسم و همچنین دارای رنج و لذت باشد آن را روح فردی میدانند و اهمیت آن در این است که ظاهر انسان به آن شناخته شده و امور جسمی و مادی به او ضمیمه میشود. زمانیکه شخص با تلاش خود آن را از خود جدا نمود روح کلی به حقیقت اصلی خواهد رسید.
تعداد صفحه : 112
قیمت : 14700تومان
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 01:33:00 ب.ظ ]
|