فهرست مطالب

عنوان                       صفحه

فصل اول-کلیات تحقیق.. 3

1-بیان مساله. 4

2-اهمیت و ضرورت انجام  تحقیق. 4

3-سوابق تحقیق. 5

4-اهداف تحقیق. 8

5-سوالات تحقیق. 8

6-فرضیه ها 8

7-روش تحقیق. 8

فصل دوم-ادبیات و پیشینه تحقیق.. 10

مبحث اول-تعریف جرم 11

گفتار اول-تعریف جرم در لغت.. 11

گفتار دوم-تعریف جرم در اصطلاح. 13

مبحث دوم-تعریف مجازات.. 15

گفتار اول-تعریف مجازات در اصطلاح. 16

مبحث سوم-مفهوم مهدور الدم 19

گفتار اول-مهدورالدم مطلق. 20

گفتار دوم-مهدورالدم نسبی. 20

مبحث چهارم-مهدورالدم بودن یک انسان یا ذاتی است یا عرضی. 21

مبحث ششم-مصادیق مهدور الدم در حقوق ایران. 22

مبحث هفتم- تاریخچه جنایات علیه مهدورالدم 24

گفتار اول- قبل از انقلاب اسلامی. 24

گفتار دوم- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی. 25

فصل سوم:بررسی و تحلیل جنایات علیه مهدورالدم. 28

مبحث اول-جنایات علیه مهدورالدم در حقوق کشورهای دیگر. 29

گفتار اول-حقوق مصر. 29

گفتار دوم-حقوق عراق. 32

 

گفتار سوم- حقوق لبنان. 34

مبحث دوم-مصادیق جنایت علیه مهدورالدم 34

گفتار اول-کافر حربی. 34

بند اول- دیدگاه اهل سنت.. 34

بند دوم- دیدگاه فقهای شیعه. 35

گفتار دوم-مرتد 36

بند اول- دیدگاه اهل سنت.. 36

بند دوم- دیدگاه فقهای شیعه. 37

گفتار سوم-زانی محصن ولائط. 40

بند اول-دیدگاه اهل سنت.. 41

بند دوم-دیدگاه فقهای شیعه. 42

گفتار چهارم- قتل زوجه واجنبی درحال زنا 45

بند اول- دیدگاه اهل سنت.. 45

بند دوم-دیدگاه فقهای شیعه. 47

گفتار چهارم- دشنام دهنده پیامبر(ص) 54

بند اول- دیدگاه اهل سنت.. 54

بند دوم-دیدگاه فقهای شیعه. 54

گفتار ششم-قتل مستحق قصاص… 58

گفتار هفتم-قتل درمقام دفاع. 60

گفتار هشتم-.قتل محارب.. 63

گفتار نهم- اعتقاد به مهدورالدم بودن مقتول. 65

بند اول- اعتقاد به مهدورالدم بودن از نظر حکم یا موضوع. 67

بند سوم-اثبات اعتقاد قاتل. 74

بند چهارم-خطا در قتل مهدورالدم 81

مبحث سوم- بررسی و تفسیر مهدورالدم در قانون جدید 84

مبحث چهارم-جنایات علیه مهدور الدم در قانون جدید مجازات اسلامی 1392. 86

گفتار اول-زنا 86

گفتار دوم-لواط. 88

این مطلب را هم بخوانید :

 

گفتار سوم-مساحقه. 89

مبحث پنجم-نقش مکان در مجازات جرایم جنسی شخص مهدور الدم در ایران و فقه امامیه. 99

مبحث ششم- مصادیق مهدور الدم در قانون جدید 102

مبحث هفتم- تحلیل سیاست کیفری ایران در ماده 302. 104

مبحث هشتم- تحلیل سیاست کیفری حاکم بر بند ب ماده 291. 107

مبحث نهم- تحلیل تطبیقی سیاست کیفری حاکم بر مواد 302 و 291 و 303. 108

نتیجه گیری.. 111

پیشنهاد ها 112

 

مقدمه

مبدأ شریعت اسلامی خداوند متعال است؛ چون شریعت متکی بر دین است و دین از جانب خداوند آمده است. اما مبدأ قوانین عرفی، انسانهایی هستند که این قوانین را وضع می کنند. با نگاهی به جرایم و مجازاتها در شریعت اسلامی، روشن می شود که برخی از اعمال به موجب نص قرآن کریم و برخی به موجب فعل یا قول پیامبر جرم محسوب یا برای آن مجازات مقرر شده است و در برخی دیگر تعیین فعل تشکیل دهندة جرم و مجازات مقرر آن به هیأت حاکمه واگذار شده، ولی این هیأت مجاز نیست هر عملی را که بخواهد انجام دهد؛ بلکه باید با رعایت قواعد عمومی و روح قانونگذاری در شریعت اسلامی فعلی را جرم محسوب و برای آن مجازات معین کند؛ بنابراین حق ندارد حلال خداوند را حرام و حرام او را حلال کند. آنچه را به آن امر نشده یا مخالف قواعد عمومی و روح شریعت اسلامی است مورد مجازات قرار دهد. از این رو می توان گفت که همۀ قوانین جزایی اسلام از ناحیه خداوند متعال است، هر چند که تعیین برخی از جرایم و مجازاتها ی آن تا زمانی که بشر در محدودة احکام نازل شده بر پیامبر عمل می کند به او واگذار شده است. قواعد شرعی هر چند که زمامداران تغییر کنند یا نظامهای حکومتی متفاوت باشند تغییر پذیر نیست . بنابراین نظام حکومتی خواه جمهوری باشد خواه پادشاهی، هرگز تأثیری بر قواعد و دستورات شرعی در هیچ مورد ندارد؛ زیرا قواعد شرعی ارتباطی به هیأت حاکمه و نظام حکومتی ندارد ، بلکه مرتبط با دین اسلام است که تغییر و تبدیل نمی پذیرد. حال این نوشتار گذری اجمالی و سریع دارد به مبحث مهدورالدم در اسلام و اینکه مهدورالدم و شرایط آن چیست. قتل نفس و سلب حیات از انسان از مهم ترین جرایم علیه اشخاص است و در همه جوامع باواکنش شدید و در نظر گرفتن مجازات های سخت برای قاتلان همراه است. در نظام حقوقی اسلام مجازات قتل در صورتی که عمدی و عدوانی باشد، قصاص است و از این مجازات درقرآن کریم به عنوان منشا حیات جامعه یاد شده است .[1]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...