صورتم را بجوی، نامم را بگوی.. 144

قسمت پ) وحی.. 157

وحی در سنت یهودی.. 157

قطعات مقدس: بازیابی الاهیات برای یهودیان مدرن.. 180

بخش ت) رستگاری.. 194

یهودی طبیعی و فراطبیعی.. 194

درباب آخرت‌شناسی یهودی.. 203

چکیده؛

گسترش تفکرات و اندیشه­های اسلامی و همچنین فلسفه یونان باستان از جمله فلسفه ارسطو و افلاطون، تأثیرات بسزایی بر متفکرین یهودی قرون وسطی همچون سعدیا گائون و موسی بن میمون داشته است. این در حالی است که در دوران معاصر با رشد رنسانس، تغییر پارادایم­های علمی حاکم و هم­چنین آزادی یهودیان از بند محاصره و تشکیل دولت یهودی، تفکرات اندیشمندان این دین با توجه به شرایط زمانی جدید تغییرات ژرفی یافت. شکل گرفتن انواع الاهیات مانند الاهیات فمینیستی، الاهیات هولوکاست، الاهیات شَرّ و … از این جمله اند. لذا به­منظور بررسی دقیق تفاوت­های میان الاهیات یهودی قرون وسطی و دوره معاصر در باب موضوعات اساسی خدا، آفرینش، وحی و رستگاری، در این پایان­نامه ترجمه مقالاتی از کتاب الاهیات یهودی معاصر[1] تألیف الیوت دورف و لوئیس نیومن بههمراه مقدمه­ای تحلیلی ارائه گردیده است. امید است این اثر بتواند در راستای ارتقاء سطح کیفی و کمی منابع فارسی در زمینه فلسفه و الاهیات یهودی در دانشگاه ادیان و مذاهب مؤثر افتد.

کلمات کلیدی: خدا، آفرینش، وحی، رستگاری، سعدیا گائون، موسی بن میمون

فصل اول- پیش درآمد

آدرس سایت برای متن کامل پایان نامه ها

 

پایان نامه حاضر ترجمه­ای است از کتاب الاهیات یهودی معاصر که ارائه کننده جامع­ترین نوشته­های مذهبی یهودی از نیمه دوم قرن بیستم تا به امروز است. این کتاب که گزیده­ای از تأملات و اندیشه­های متفکرین پیش و پس از جنگ جهانی دوم بوده، به صورتی کاملاً نظام مند طیف گسترده­ای از نقطه نظرات و ایده­هایی را که منعکس کننده الاهیات یهودی معاصر می­باشند را گردآوری کرده­است. این طیف گسترده شامل اندیشه­های متفکران ارتدوکس، فمینیست، اسرائیلی، آمریکایی، خردگرا، عارف مسلک و پسا مدرن است.

در این کتاب، مقدمه­های بسیار عمیقی در مورد هر بخش وجود دارد که هم راستایی و یا تضاد میان اندیشه­های گوناگون یهودی معاصر را هم از منظر تاریخی و هم از منظر فلسفی به خوبی نشان می­دهد. پس از مقدمه­ای کلی، این کتاب چهار بخش دارد. در بخش اول، گزیده­ای از مهم­ترین نوشته­های فلاسفه یهودی در اوایل قرن بیستم (کوئن[1]، روزنتسوایگ[2]، بوبر[3]، کاپلان[4] و هِشل[5]) گردآوری شده­است. بخش دوم حاوی مقالاتی پیرامون خدا، خلقت، وحی، رستگاری، عهد/بعثت و شریعت می­باشد. در بخش سوم نیز مقالات اولیه پیرامون هولوکاست و دولت اسرائیل که برای اندیشمندان یهودی معاصر بسیار اهمیت دارند، ارائه گردیده­است. بخش انتهایی این کتاب مباحثه­ای اجمالی است در مورد جهت گیری­های الاهیات یهودی در سپیده دم قرن بیست و یکم و همچنین پیشنهاداتی در مورد مطالعات بیشتر ارائه می­کند.

تعداد صفحه : 248

قیمت : 14700تومان

این مطلب را هم بخوانید :پایان نامه درمورد آزادی اطلاعات:نقد قاعده لاضرر
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...