دانلود پایان نامه ارشد : خصوصی سازی در آموزش عالی و بررسی پیامد های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی آن از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی شهر ارومیه |
مطرح و مورد پیگیری قرار گرفته است. پژوهش حاضر که تحت عنوان « خصوصی سازی در آموزش عالی و بررسی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی آن از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی شهر ارومیه» انجام شده است، کوششی در جهت شناسایی مهمترین آثار خصوصی سازی در آموزش عالی میباشد. بدین منظور پس از بررسی مباحث نظری، کوشش میشود تا به دو سوال اساسی پاسخ داده شود: نخست اینکه مهمترین آثار و تبعات اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی ناشی از خصوصی سازی در آموزش عالی کدامند؟ و دیگر اینکه چه راهکارهایی را میتوان برای غلبه بر این مشکلات به کار برد؟ یافتههای این تحقیق به روش مطالعهی اکتشافی متکی بر ابزار پرسشنامه (به صورت تعدای سوال بسته و یک سوال باز در انتهای پرسشنامه مربوط به اعضای هیئت علمی) حاصل شده است. به همین منظور پرسشنامهای مشتمل بر 25 گویه برای سنجش شاخصهای مورد نظر پژوهش طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی اعضای هیئت علمی و دانشجویان کاردانی و کارشناسی موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی شهر ارومیه میباشند که در ابتدا برای انتخاب تعدادی از موسسات آموزش عالی از روش نمونهگیری خوشهای و سپس از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شد که در نهایت نمونه ما ازبین اساتید موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی بالغ بر 200 تن و از بین دانشجویان 400 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافتههای تحقیق در 25 پیامد و اثر خصوصی سازی آموزش عالی استخراج شد که در این میان مواردی چون افزایش نابرابریهای اجتماعی و به دنبال آن طبقاتی شدن آموزش و نابرابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی، تفوق انگیزههای سودجویانه در بخش خصوصی، تغییر در سلسله مراتب اجتماعی به نفع طبقات بالای جامعه، افت وضعیت علمی و کاهش پژوهشهای علمی را در پی خواهد داشت. واژگان كلیدی: خصوصی سازی، آموزش عالی، دانشگاههای دولتی و غیر دولتی، ارومیه. فهرست مطالب مقدمه- 1 فصل اول:طرح تحقیق بیان مسئله 4 اهمیت و ضرورت تحقیق 6 اهداف تحقیق- 7 سوالات تحقیق- 7 فرضیه تحقیق- 8 قلمرو زمانی تحقیق- 8 قلمرو مکانی تحقیق- 9 قلمرو موضوعی تحقیق- 9 تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش 9 تعریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 9 فصل دوم: ادبیات تحقیق مقدمه- 13 بخش اول: مفهوم خصوصی سازی 14 دیدگاههای نظری خصوصی سازی 16 دلایل خصوصی سازی 19 اهداف خصوصی سازی 22 روشهای خصوصی سازی 23 خصوصی سازی در ایران 27 بخش دوم آموزش عالی و موانع و پیامدهای آن: دانشگاه و فرآیند جهانی شدن 32 استقلال دانشگاهی و رابطهی آن با خصوصی سازی 34 دانشگاه و توسعهی فرهنگی و اجتماعی 35 دانشگاه و توسعهی اقتصادی 38 خصوصی سازی در آموزش عالی 38 تعریف خصوصی سازی آموزش عالی و انواع آن 41 اهداف خصوصی در آموزش عالی 44 عواقب و پیامدهای خصوصی سازی در آموزش عالی 45 دلایل بنیادین برعلیه یا له خصوصی سازی در آموزش عالی 47 علل خصوصی سازی در آموزش عالی 48 بررسی تجربهی برخی کشورها در خصوصی سازی آموزش عالی 50 برزیل 52 ایالات متحده آمریکا 54 هند 55 اسکاتلند 56 اوکراین 57 بخش سوم: معرفی نظام آموزش عالی ایران تاریخچهی تحولات آموزش عالی ایران 58 ارکان نظام آموزش عالی ایران 59 جریانهای متنوع در آموزش عالی ایران 60 استقلال دانشگاهی در ایران 65 شاخصها و سیاستهای استقلال دانشگاه 67 مواد قانونی استقلال و خصوصی سازی آموزش عالی 68 خصوصی سازی آموزش عالی در ایران 71 تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع 72 خلاصهی فصل 79 فصل سوم: روش تحقیق: مقدمه 81 روش تحقیق 81 جامعهی آماری، حجم و روش نمونهگیری 83 روایی و پایایی ابزار اندازهگیری 85 روش تجزیه و تحلیل دادهها 87 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها مقدمه 89 یافتههای پژوهش تحلیل دادههای جمعیت شناختی گروه اول (اساتید) 89 تحلیل دادههای جمعیت شناختی گروه دوم (دانشجویان) 94 تحلیل نتایج پرسشنامه بر اساس آمار استنباطی با استفاده از آزمون فریدمن 98 تحلیل نتایج پرسشنامه بر اساس آمار استنباطی با استفاده از آزمون تی (t) 108 فصل پنجم (نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات): مقدمه —– 122 خلاصهی تحقیق —– 122 بحث و نتیجه گیری- 123 یافتههای جانبی تحقیق- 127 پیشنهادات و راهکارها 129 این مطلب را هم بخوانید : بایگانیهای رشته حقوق - علم سرا - دنیای علم و تکنولوژی محدودیتهای تحقیق—– 132 پیشنهادات جهت تحقیقات آتی—– 133 منابع و ماخذ- 134 چکیده انگلیسی 153 پیوستها و ضمائم- 154 فهرست جداول و نمودارها جدول (2-1) چارچوب اقتضایی تصمیمگیری برای خصوصی سازی- 23 جدول (2-2) اشکال خصوصی سازی 24 جدول (2-3) تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی به تفکیک دولتی و غیردولتی، گروه و دورهی تحصیلی در سال تحصیلی 88 – 1387- 62 جدول (2-4) دانشجویان مراکز غیردولتی 63 جدول (2- 5) شاخص مالی بخش آموزش عالی در سالهای 1384 و 1387- 63 جدول (3-1) تعداد افراد جامعه و نمونه آماری پژوهش– 83 جد.ل (3-2) مولفههای بدست آمده برای طراحی پرسشنامه- 84 جد.ل (3-3) نحوهی تقسیم بندی سوالات در پرسشنامه- 84 جدول (3-4) مقیاس اندازهگیری نمونه براساس طیف لیکرت– 85 جدول (3-5) ضریب آلفای کرونباخ- 86 جدول (4-1) توزیع فراوانی نمونه آماری بر اساس نوع دانشگاه پاسخگویان (اساتید) 90 جدول (4-2) توزیع فراوانی نمونه آماری به تفکیک جنسیت پاسخگویان (اساتید) 91 جدول (4-3) توزیع فروانی نمونه آماری بر اساس سطح تحصیلات پاسخگویان (اساتید) 92 جدول (4-4) توزیع فراوانی نمونهی آماری براساس سابقهی علمی پاسخگویان (اساتید) 93 جدول شماره (4-5) توزیع فراوانی نمونهی آماری بر اساس رتبهی علمی پاسخگویان (اساتید) 94
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 08:34:00 ب.ظ ]
|