مطرح و مورد پیگیری قرار گرفته است. پژوهش حاضر که تحت عنوان « خصوصی سازی در آموزش عالی و بررسی پیامد­های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی آن از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر­دولتی شهر ارومیه» انجام شده است، کوششی در جهت شناسایی مهم­ترین آثار خصوصی سازی در آموزش عالی می­باشد. بدین منظور پس از بررسی مباحث نظری، کوشش می­شود تا به دو سوال اساسی پاسخ داده شود: نخست اینکه مهم­ترین آثار و تبعات اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و پرورشی ناشی از خصوصی سازی در آموزش عالی کدامند؟ و دیگر اینکه چه راه­کارهایی را می­توان برای غلبه بر این مشکلات به کار برد؟ یافته­های این تحقیق به روش مطالعه­ی اکتشافی متکی بر ابزار پرسشنامه (به صورت تعدای سوال بسته و یک سوال باز در انتهای پرسشنامه مربوط به اعضای هیئت علمی) حاصل شده است. به همین منظور پرسشنامه­ای مشتمل بر 25 گویه برای سنجش شاخص­های مورد نظر پژوهش طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. جامعه­ی آماری این پژوهش کلیه­ی اعضای هیئت علمی و دانشجویان کاردانی و کارشناسی موسسات آموزش عالی دولتی و غیر­دولتی شهر ارومیه می­باشند که در ابتدا برای انتخاب تعدادی از موسسات آموزش عالی از روش نمونه­گیری خوشه­ای و سپس از روش نمونه­گیری طبقه­ای استفاده شد که در نهایت نمونه ما ازبین اساتید موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی بالغ بر 200 تن و از بین دانشجویان 400 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته­های تحقیق در 25 پیامد و اثر خصوصی سازی آموزش عالی استخراج شد که در این میان مواردی چون افزایش نابرابریهای اجتماعی و به دنبال آن طبقاتی شدن آموزش و نا­برابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی، تفوق انگیزه‏های سود­جویانه در بخش خصوصی، تغییر در سلسله مراتب اجتماعی به نفع طبقات بالای جامعه، افت وضعیت علمی و کاهش پژوهش­های علمی را در پی خواهد داشت. واژگان كلیدی: خصوصی سازی، آموزش عالی، دانشگاه­های دولتی و غیر دولتی، ارومیه. فهرست مطالب مقدمه- 1 فصل اول:طرح تحقیق بیان مسئله 4 اهمیت و ضرورت تحقیق 6 اهداف تحقیق- 7 سوالات تحقیق- 7 فرضیه تحقیق- 8 قلمرو زمانی تحقیق- 8 قلمرو مکانی تحقیق- 9 قلمرو موضوعی تحقیق- 9 تعریف مفهومی متغیر­های پژوهش 9 تعریف عملیاتی متغیر­های پژوهش 9 فصل دوم: ادبیات تحقیق مقدمه- 13 بخش اول: مفهوم خصوصی سازی 14 دید­گاه­های نظری خصوصی سازی 16 دلایل خصوصی سازی 19 اهداف خصوصی سازی 22 روش­های خصوصی سازی 23 خصوصی سازی در ایران 27 بخش دوم آموزش عالی و موانع و پیامد­های آن: دانشگاه و فر­آیند جهانی شدن 32 استقلال دانشگاهی و رابطه­ی آن با خصوصی سازی 34 دانشگاه و توسعه­ی فرهنگی و اجتماعی 35 دانشگاه و توسعه­ی اقتصادی 38 خصوصی سازی در آموزش عالی 38 تعریف خصوصی سازی آموزش عالی و انواع آن 41 اهداف خصوصی در آموزش عالی 44 عواقب و پیامد­های خصوصی سازی در آموزش عالی 45 دلایل بنیادین برعلیه یا له خصوصی سازی در آموزش عالی 47 علل خصوصی سازی در آموزش عالی 48 بررسی تجربه­ی برخی کشور­ها در خصوصی سازی آموزش عالی 50 برزیل 52 ایالات متحده آمریکا 54 هند 55 اسکاتلند 56 اوکراین 57 بخش سوم: معرفی نظام آموزش عالی ایران تاریخچه­ی تحولات آموزش عالی ایران 58 ارکان نظام آموزش عالی ایران 59 جریان­های متنوع در آموزش عالی ایران 60 استقلال دانشگاهی در ایران 65 شاخص­ها و سیاست­های استقلال دانشگاه 67 مواد قانونی استقلال و خصوصی سازی آموزش عالی 68 خصوصی سازی آموزش عالی در ایران 71 تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع 72 خلاصه­ی فصل 79 فصل سوم: روش تحقیق: مقدمه 81 روش تحقیق 81 جامعه­ی آماری، حجم و روش نمونه­گیری 83 روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری 85 روش تجزیه و تحلیل داده­ها 87 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها مقدمه 89 یافته­های پژوهش تحلیل داده­های جمعیت شناختی گروه اول (اساتید) 89 تحلیل داده­های جمعیت شناختی گروه دوم (دانشجویان) 94 تحلیل نتایج پرسشنامه بر اساس آمار استنباطی با استفاده از آزمون فریدمن 98 تحلیل نتایج پرسشنامه بر اساس آمار استنباطی با استفاده از آزمون تی (t) 108 فصل پنجم (نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات): مقدمه —– 122 خلاصه­ی تحقیق —– 122 بحث و نتیجه گیری- 123 یافته­های جانبی تحقیق- 127 پیشنهادات و راه­کار­ها 129 این مطلب را هم بخوانید : بایگانی‌های رشته حقوق - علم سرا - دنیای علم و تکنولوژی محدودیت­های تحقیق—– 132 پیشنهادات جهت تحقیقات آتی—– 133 منابع و ماخذ- 134 چکیده انگلیسی 153 پیوست­ها و ضمائم- 154 فهرست جداول و نمودارها جدول (2-1) چارچوب اقتضایی تصمیم­گیری برای خصوصی سازی- 23 جدول (2-2) اشکال خصوصی سازی 24 جدول (2-3) تعداد دانشجویان مراکز آموزش عالی به تفکیک دولتی و غیر­دولتی، گروه و دوره­ی تحصیلی در سال تحصیلی 88 – 1387- 62 جدول (2-4) دانشجویان مراکز غیر­دولتی 63 جدول (2- 5) شاخص مالی بخش آموزش عالی در سال­های 1384 و 1387- 63 جدول (3-1) تعداد افراد جامعه و نمونه آماری پژوهش– 83 جد.ل (3-2) مولفه­های بدست آمده برای طراحی پرسشنامه- 84 جد.ل (3-3) نحوه­ی تقسیم بندی سوالات در پرسشنامه- 84 جدول (3-4) مقیاس اندازه­گیری نمونه براساس طیف لیکرت– 85 جدول (3-5) ضریب آلفای کرونباخ- 86 جدول (4-1) توزیع فراوانی نمونه آماری بر اساس نوع دانشگاه پاسخگویان (اساتید) 90 جدول (4-2) توزیع فراوانی نمونه آماری به تفکیک جنسیت پاسخگویان (اساتید) 91 جدول (4-3) توزیع فروانی نمونه آماری بر اساس سطح تحصیلات پاسخگویان (اساتید) 92 جدول (4-4) توزیع فراوانی نمونه­ی آماری براساس سابقه­ی علمی پاسخگویان (اساتید) 93 جدول شماره (4-5) توزیع فراوانی نمونه­ی آماری بر اساس رتبه­ی علمی پاسخگویان (اساتید) 94

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...