نظریه اتیولوژیک لورنز درباره پرخاشگری                                   22
نظریه یادگیری اجتماعی پرخاشگری                                          23
صورت بندی شناختی رفتاری از پرخاشگری                                24
جنسیت و پرخاشگری                                                          26
حل مسأله                                                                        29
مؤلفه های حل مسأله                                                           30
سبک های حل مسأله                                                           33
شخصیت                                                                         34
نظریه­های زیستی شخصیت                                                   35
نظریه خلق و خو                                                               37
نظریه صفات                                                                    37
نظریه پنج عامل بزرگ شخصیت                                             40
مطالعات پیرامون ارتباط سبک حل مسأله و پرخاشگری                  46
مطالعات پیرامون ارتباط شخصیت و پرخاشگری                          52
جمع بندی:                                                                      57
فصل سوم: روش پژوهش
 
مقدمه                                                                             59
روش پژوهش                                                                   59
جامعه و نمونه آماری                                                          59
پرسشنامه شخصیتی نئو                                                        60
روش نمره گذاری                                                              61
پایایی و روایی                                                                  62
پرسشنامه سبک حل مسأله                                                    64
روش نمره گذاری                                                              65
روایی و پایایی                                                                  66
پرسشنامه پرخاشگری                                                          67
روش نمره گذاری                                                              68
روایی و پایایی                                                                  69
روش اجرای پرسشنامه ها                                                     71
روش آماری تجزیه و تحلیل اطلاعات                                   72
فصل چهارم: یافته های پژوهش
 
مقدمه                                                                             75
گزارش توصیفی متغیر ها                                                      75
یافته های استنباطی                                                             76
آزمون فرضیه های پژوهش                                                    78

 

آزمون سؤالات پژوهش                                                        82
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
 
خلاصهطرحپژوهشویافتهها                                            94
بحث و نتیجه گیری                                                           95
نتیجه گیری نهایی                                                             106
محدودیت های پژوهش     108
پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی                                         108
پیشنهادات پژوهشی                                                          108
پیشنهادات کاربردی                                            109
منابع فارسی             111
منابع لاتین                                                                     119
 

چكیده:

پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه میان ویژگی های شخصیتی و سبك های حل مسأله  و نقش این عوامل در پش بینی پرخاشگری انجام گرفت. نمونه مورد مطالعه

این مطلب را هم بخوانید :

 شامل 352 نفر(196 پسر و 156 دختر) از بین دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان مدارس دولتی شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردید و پرسشنامه های شخصیتی نئو، سبك حل مسأله و پرخاشگری باس و پری اجرا گردید. داده های پژوهش با استفاده از روش های آماری همبستگی بین متغیرها، رگرسیون     چند متغیره و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته های پژوهش حاكی از آن بود كه از میان     ویژگی های شخصیتی، برون گرایی به جز با پرخاشگری جسمانی با انواع پرخاشگری رابطه منفی معنادار، توافق پذیری و باوجدان بودن با انواع پرخاشگری رابطه منفی معنادار و انعطاف پذیری فقط با خصومت، رابطه منفی معنادار دارد و روان رنجورخویی با انواع پرخاشگری رابطه مثبت معنادار دارد. از میان سبك های حل مسأله ، درماندگی و مهارگری با همه انواع پرخاشگری رابطه مثبت معنادار و سبك خلاقانه و اعتماد با انواع پرخاشگری رابطه منفی معنادار دارد و سبك گرایش فقط با خصومت و نمره كل رابطه منفی معنادار دارد و سبك اجتناب با هیچ یك از انواع پرخاشگری رابطه معنادار ندارد.

علاوه بر آن، نتایج حاصل از آزمون t، تفاوت معناداری را بین دو جنس در انواع پرخاشگری نشان نداد. در ویژگی های شخصیتی، فقط در توافق پذیری و در سبك های حل مسأله سازنده، در دو سبك

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...