پایان نامه طراحی فضای تجاری با تاکید بر نقش ادراکات حسی(شنوایی، لامسه، و غنای بصری) و جایگاه آن در تقویت حس تعلق به مکان |
واژگان کلیدی: ادراک، حواس پنجگانه، حس تعلق به مکان، فضای تجاری
فهرست مطالب
عنوان
چکیده صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………….2
1-2- تعریف مسئله…………………………………………………………………………………………………………………..2
1-3- ضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….3
1-4- سابقه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………3
1-5-فرضیه………………………………………………………………………………………………………………………………4
1-6- اهداف و سؤالات تحقیق…………………………………………………………………………………………………..4
1-7- روش گردآوری اطلاعات و روش تحقیق……………………………………………………………………………4
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1- مقدم……………………………………………………………………………………………………………………. 5
2-2- تاریخچه مراکز تجاری……………………………………………………………………………………………. 7
2-2-1- فضاهای تجاری اول…………………………………………………………………………………………… 7
2-2-2- فضاهای تجاری در یونان باستان………………………………………………………………………….. 7
2-2-3- فضاهای تجاری در روم باستان……………………………………………………………………………. 8
2-2-4- فضاهای تجاری در قرون وسطا…………………………………………………………………………… 9
2-2-5- انقلاب صنعتی………………………………………………………………………………………………….. 9
2-2-5-1- مغازه ها………………………………………………………………………………………………………. 9
2-2-5-2- شکل گیری پاساژهای خرید………………………………………………………………………….. 10
2-2-5-3-فروشگاه ها………………………………………………………………………………………………….. 11
2-2-6- قرن بیستم و تحولات در مراکز خرید…………………………………………………………………. 13
2-2-7- الگوهای فرمی قابل طبقه بندی مراکز خرید در قرن بیستم…………………………………….. 14
2-3- آشنایی با بازار ایران……………………………………………………………………………………………… 15
2-3-1- واژه شناسی…………………………………………………………………………………………………….. 15
2-3-2- پیدایش و پیشینه بازار………………………………………………………………………………………. 16
2-3-3- ساختار بازار……………………………………………………………………………………………………. 16
2-3-4- عناصر شاخص بازار ایرانی……………………………………………………………………………………. 17
2-3-4-1- فضاهای مربوط به انبار داری و نگهداری کالا…………………………………………………….. 17
2-3-4-1-1- خان بار یا کالن بار………………………………………………………………………………………. 17
2-3-4-2- فضاهای مربوط به کالا های تولیدی…………………………………………………………………… 17
2-3-4-3- فضاهای مربوط به فعالیتهای تجاری…………………………………………………………………… 17
2-3-4-4- فضاهای مربوط به فعالیتهای خدماتی………………………………………………………………… 18
2-3-4-5- فضاهای مربوط به فعالیتهای عمومی…………………………………………………………………. 18
2-3-4-6- فضاهای ارتباطی……………………………………………………………………………………………… 18
2-3-5- کارکردهای اجتماعی……………………………………………………………………………………………. 19
2-3-6- عوامل موثر در نحوه استقرار فعالیت ها در بازار…………………………………………………….. 20
2-3-6-1- ارزش کالا و امنیت لازم………………………………………………………………………………….. 21
2-3-6-2- متجانس بودن فعالیت ها………………………………………………………………………………….. 21
2-3-6-3- بازار خطی……………………………………………………………………………………………………… 21
2-3-6-4- بازار متمرکز……………………………………………………………………………………………………. 21
2-3-6-5- پوشش بازار……………………………………………………………………………………………………. 21
2-3-7-نمونه های موردی…………………………………………………………………………………………………. 21
2-3-7-1- بازار قزوین……………………………………………………………………………………………………. 21
2-3-7-2- بازار کاشان…………………………………………………………………………………………………….. 23
2-3-8- جمع بندی………………………………………………………………………………………………………….. 26
2-4- ادراک…………………………………………………………………………………………………………………….. 26
2-4-1- تاریخچه ادراک……………………………………………………………………………………………………. 27
2-4-1-1- علم ادراک از نظر فلاسفه یونان………………………………………………………………………… 27
2-4-1-2- علم و ادراک از نظر حکمای جدید غرب……………………………………………………………. 28
2-4-2- عوامل مؤثر در ادراک……………………………………………………………………………………………. 30
2-4-2-1- نیازها……………………………………………………………………………………………………………… 31
2-4-2-2- دفاع ادراکی…………………………………………………………………………………………………….. 31
2-4-2-3- انتظار ادراکی……………………………………………………………………………………………………. 32
2-4-2-4- ادراک و تفاوت های فردی………………………………………………………………………………… 32
2-4-2-5- زمینه های اجتماعی…………………………………………………………………………………………… 32
2-4-3- سازمان ها و تشکل ادراکی……………………………………………………………………………………… 33
2-4-3-1- سازمان ادراکی………………………………………………………………………………………………….. 33
2-4-3-2- نظریه فیزیولوژیک ادراک……………………………………………………………………………………. 34
2-4-3-3- نظریه کنش متقابل ادراک……………………………………………………………………………………. 35
2-4-3-4- درک فضایی از دیدگاه روانشناسی بر اساس نظریه گشتالت…………………………………….. 36
2-4-3-4-1- اصول روانشناسی گشتالت……………………………………………………………………………… 37
2-4-4- پدیده های ادراکی…………………………………………………………………………………………………. 38
2-4-4-1- ادراک فضا، فاصله و عمق………………………………………………………………………………….. 38
2-4-4-2- نشانه های ادراک فاصله…………………………………………………………………………………….. 39
2-4-4-3- ثبات ادراکی……………………………………………………………………………………………………… 40
2-4-4-3-1- ادراک اندزه………………………………………………………………………………………………….. 40
2-4-4-3-2- ثبات شکل…………………………………………………………………………………………………… 40
2-4-4-3-3- ثبات رنگ……………………………………………………………………………………………………. 40
2-4-4-3-4- ثبات مکان…………………………………………………………………………………………………….. 41
2-4-5- سیستم های ادراکی در یک انسان کامل……………………………………………………………………… 41
2-4-5-1- تعادل و جهت یابی…………………………………………………………………………………………….. 41
2-4-5-2- شنوایی……………………………………………………………………………………………………………… 42
2-4-5-3- سیستم پوستی……………………………………………………………………………………………………. 42
2-4-5-4- سیستم های بویایی……………………………………………………………………………………………… 44
2-4-4-5- سیستم بینایی …………………………………………………………………………………………………….. 44
2-4-6- جایگاه ادراک در معماری و شهرسازی…………………………………………………………………….. 44
2-5- حس مکان………………………………………………………………………………………………………………… 45
2-5-1- حس مکان از منظر روانشناسی محیطی……………………………………………………………………… 45
2-5-2- حس مکان از منظر پدیدار شناسی……………………………………………………………………………. 47
2-5-3- شکل گیری تعلق مکانی ………………………………………………………………………………………… 47
2-5-3- صور و مظاهر مختلف حس مکان……………………………………………………………………………. 48
2-5-3-1- هویت مکان یا روح مکان…………………………………………………………………………………… 48
2-5-3-2- عملکرد……………………………………………………………………………………………………………. 49
2-5-3-3- زمان پایدار……………………………………………………………………………………………………….. 49
2-5-3-4- مرگ…………………………………………………………………………………………………………………. 50
2-5-4- نمونه موردی شهر احساسات فرانسه…………………………………………………………………………. 51
2-6- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………….. 54
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. 56
3-2- روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… 56
3-3- اندازه گیری متغیرهای کیفی…………………………………………………………………………………………. 57
3-4- پرسشنامه…………………………………….. …………………………………………………………………………… 57
فصل چهارم: تحلیل داده ها
4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………….. 60
4-2- عوامل مؤثر در ادراکات حسی……………………………………………………………………………………… 61
4-2-1 صوت……………………………………………………………………………………………………………………… 62
4-2-2- نور و لامسه…………………………………………………………………………………………………………… 62
4-2-3- ثقل………………………………………………………………………………………………………………………. 63
4-3- آگاهی از شرایط محیط و سازگاری با محیط………………………………………………………………….. 63
4-4-تحلیل عاملی پرسشنامه…………………………………………………………………………………………………. 63
4-4-1- اندازه گیری متغیرهای کیفی……………………………………………………………………………………… 64
4-4-2- آشنایی با مدل کانو…………………………………………………………………………………………………… 64
4-4-3- نمونه موردی پاساژگلستان……………………………………………………………………………………….. 66
4-4-4- تحلیل دادههای پرسشنامه……………………………………………………………………………………….. 68
4-4-4- 1- پایایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………. 68
4-4-4-1-1- بررسی پایایی با آلفای کرونباخ…………………………………………………………………………. 68
4-4-4-2- روایی پرسشنامه………………………………………………………………………………………………… 69
4-4-4- 3- تحلیل نتایج پرسشنامه………………………………………………………………………………………… 73
4-6- تحلیل فرآیند ادراک محیط با استفاده از نظریه اکولوژیک ادراک………………………………………… 74
4-7- تفاوت بین ادراک شیئی و محیط……………………………………………………………………………………. 74
4-8- ادراک و تأثیر آن در حس تعلق به مکان………………………………………………………………………….. 75
این مطلب را هم بخوانید :
4-9- چگونگی ادراک در فضای غیربصری………………………………………………………………………………. 77
4-9-1- مکث………………………………………………………………………………………………………………………. 79
4-9-2-حرکت……………………………………………………………………………………………………………………. 80
4-9-3- سازماندهی(ترکیب مکثها و حرکت ها)……………………………………………………………………… 80
4-9-4- سازماندهی غیر بصری مکث و حرکت………………………………………………………………………. 81
4-10- احساسات منتج از فضای غیر بصری…………………………………………………………………………… 82
4-10-1- فضای آرامش بخش………………………………………………………………………………………………. 82
4-10-2- ازدحام…………………………………………………………………………………………………………………. 83
4-10-3- خلوت…………………………………………………………………………………………………………………. 84
4-10-4- فضای شاد……………………………………………………………………………………………………………. 84
4-10-5- درک زیبایی فضا……………………………………………………………………………………………………. 85
4-11- نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………….. 86
فصل پنجم: شناخت و معرفی سایت
5-1- معرفی منطقه……………………………………………………………………………………………………………….. 90
5-2- اراضی عباس آباد…………………………………………………………………………………………………………. 90
5-3- تاریخچه پیدایش منطقه عباس آباد………………………………………………………………………………….. 90
5-4- بافت شهری محله………………………………………………………………………………………………………… 92
5-5- اطلاعات آماری منطقه6…………………………………………………………………………………………………. 93
5-6- تعداد مراکز خدماتی……………………………………………………………………………………………………. 93
5-7- موقعیت منطقه در تهران……………………………………………………………………………………………….. 94
5-8- موقعیت محله در منطقه………………………………………………………………………………………………… 94
5-9- محله مورد بررسی………………………………………………………………………………………………………… 95
5-10- حمل و نقل شهری…………………………………………………………………………………………………….. 95
5-10-1- ایستگاه های متروی موجود در منطقه……………………………………………………………………….. 95
5-10-2- خطوط اتوبوسرانی موجود در منطقه…………………………………………………………………………. 96
5-10-3- پارگینگ های عمومی ……………………………………………………………………………………………. 96
5-10-4- وزاتخانه ها ادارات و سازمان ها………………………………………………………………………………. 96
5-11- فضای سبز و بوستان ها………………………………………………………………………………………………. 97
5-12- اماکن و هیئتهای مذهبی………………………………………………………………………………………………. 97
5-13- امکانات ورزشی……………………………………………………………………………………………………….. 98
5-14- امکانات بهداشتی و درمانی…………………………………………………………………………………………. 98
5-15- امکانات آموزشی و پژوهشی……………………………………………………………………………………… 99
5-17- تقسیم بندی راه ها……………………………………………………………………………………………………. 99
5-18- عوارض زمین………………………………………………………………………………………………………….. 102
5-19- زلزله و گسل…………………………………………………………………………………………………………… 103
5-20عوارض مصنوعی زمین………………………………………………………………………………………………… 105
5-21- خط آسمان……………………………………………………………………………………………………………… 106
5-22-عوامل فیزیکی……………………………………………………………………………………………………………. 106
5-23- روند طراحی و ارائه نقشه ها………….. ……………….. ………………………….. ………………………… 112
5-23-1- علل انتخاب موضوع پروژه…………………………………………………………………………………….. 112
5-23-2- نحوه شکل گیری کانسپت………………………………………………………………………………………. 112
5-23-3- دسترسی ها………………………………………………………………………………………………………….. 112
5-23-4- اقلیم…………………………………………………………………………………………………………………….. 112
5-23-5- عملکردهای مجموعه…………………………………………………………………………………………….. 113
5-23-6- مسائل و محدودیت ها…………………………………………………………………………………………… 113
5-23-7- امکانات و قابلیت ها……………………………………………………………………………………………… 113
5-23-8- وجود شیب زمین………………………………………………………………………………………………….. 113
5-23-9- برنامه فیزیکی طرح……………………………………………………………………………………………….. 114
5-23-10-مواد و مصالح………………………………………………………………………………………………………. 115
5-23-11-نظام طراحی و ارائه طرح……………………………………………………………………………………….. 117
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………… 128
فهرست جداول
نمودار(2-1) رابطة ادراک و عوامل مؤثر بر توجه………………………………………………………………………. 45
نمودار(4-1) مدل رضایتمندی کانو………………………………………………………………………………………….. 65
جدول(4-2) محاسبه آلفای کرونباخ………………………………………………………………………………………… 69
جدول(3-4) بررسی کفایت نمونه……………………………………………………………………………………………. 70
جدول (4-4) آمار توصیفی امتیازات سوالات……………………………………………………………………………. 70
جدول(5-4) Total Variance Explained ………………………………………………………………………. 71
جدول (4-6) ماتریس هفت عامل استخراج شده و مرتب شده پس از چرخش…………………………… 71
جدول (4-7) ماتریس هفت عامل استخراج شده و مرتب شده پس از چرخش………………………….. 72
جدول(4-8) متغیرهای بدست آمده از پرسشنامه…………………………………………………………………. 72
جدول(4-9) طراحی پیام های فضا……………………………………………………………………………………. 87
جدول(4-10) احساسات منتج از فضای غیر بصری…………………………………………………………….. 87
جدول(5-1) اطلاعات آماری……………………………………………………………………………………………. 93
جدول (6-2) تعداد مراکز خدماتی…………………………………………………………………………………….. 93
جدول(3-5) برنامه فیزیکی طرح……………………………………………………………………………………….. 114
جدول (5-4)برنامه فیزیکی فضاهای خدماتی و رفاهی شامل(کافی شاپ، رستوران، پست و …)… 114
جدول(5-5) جمع بندی کلی برنامه فیزیکی طرح……………………………………………………………….. 115
فهرست تصاویر
تصویر(2-1) قانون مجاورت…………………………………………………………………………………………………. 37
تصویر(2-2) قانون پیوستگی…………………………………………………………………………………………………. 37
تصویر(2-3) غرفه فرانسه- نمایشگاه جهانی 2010 شانگهای…………………………………………………….. 51
تصویر(2-4) ) غرفه فرانسه- نمایشگاه جهانی 2010 شانگهای………………………………………………….. 52
تصویر(5-1) موقعیت منطقه در شهر تهران……………………………………………………………………………… 94
تصویر(5-2) موقعیت محله در منطقه ……………………………………………………………………………………. 94
تصویر(5-3) محله مورد بررسی……………………………………………………………………………………………. 95
تصویر(5-4) راه های ارتباطی………………………………………………………………………………………………. 100
تصویر(5-5) بزرگراه مدرس………………………………………………………………………………………………… 101
تصویر(5-6) بزرگراه رسالت………………………………………………………………………………………………… 101
تصویر(5-7) خیابان آفریقا……………………………………………………………………………………………………. 101
تصویر(5-8) عکس هوایی از سایت……………………………………………………………………………………….. 101
تصویر (5-9) دید چهار جهت به سایت………………………………………………………………………………….. 102
تصویر(5-10) شیب زمین ……………………………………………………………………………………………………. 103
تصویر(5-11) نمایش گسل های منطقه…………………………………………………………………………………… 104
تصویر(5-12) عوارض مصنوعی زمین…………………………………………………………………………………….. 105
تصویر(5-13) خط آسمان زمین. ………………………………………………………………………………………….. 106
تصوی(5-14) جهت وزش باد در سایت.. …………………………………………………………………………….. 106
تصویر (5-15) جهت وزش نسیم محلی.. ……………………………………………………………………………… 106
تصویر(5-16) جهت وزش باد در سایت. …………………………………………………………………………….. 107
تصویر (5-17) تابش آفتاب…….. ………………………………………………………………………………………… 108
تصویر( 5-18) دیاگرام موقعیت خورشید در سایت… …………………………………………………………….. 108
تصویر(5-19) آلودگی صوتی.. ……………………………………………………………………………………………. 111
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
برتری بینایی در زمان ما به وسیله جمع کثیری از نوآوری های تکنولوژی و تکثیر و تولید انبوه تصاویر تقویت شده است. به طوری که طراحان، طراحی برای ناظر را در اولویت قرار داده و طراحی برای انسان را به فراموشی سپرده اند. تأکید بر زیبایی تنها بر سطوح ظاهری و تأثیرات لحظه ای که هیچ قدرت پایداری در طول زمان ندارند، ساختمان ها را به سوی فرآورده های تصویری که عاری از صمیمیت و ژرفای وجودی میباشند، برده است. با کاهش حضور افراد در عرصه های عمومی و کاهش سطح تعاملات اجتماعی و در پی آن افزایش فزاینده ی معضلات اجتماعی، نیاز و ضرورت به طراحی فضاهایی که زمینه ساز حضور بیشتر افراد در عرصه های عمومی باشد بیشتر احساس می شود.
1-2- تعریف مسئله
فضاهای تجاری به عنوان مکان هایی که بر طرف کننده اولین نیازهای مطرح شده توسط مازلو هستند، و بیشترین مراجعه کننده و رفت و آمد را در طول روز به خود می بینند، می توانند از طریق افزایش و ارتقاء گزینه های قابل عرضه به مردم، یک محیط دموکراتیک برای آنان ایجاد کنند. محیطی که احساسی از جاذبه ی ماندن و علاقه برای بازگشت به مکان را در افراد بوجود آورد. حسی که از آن به عنوان حس تعلق به مکان یاد می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 05:16:00 ق.ظ ]
|