دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه رابطه بین شاخصهای اندازهگیری نقدشوندگی با بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران |
فهرست نمودارها | صفحه |
نمودار(2-1): مدل شماتیک نظام مالی بر پایه رویکرد سیستمی | 15 |
نمودار(2-2): فرآیند مالی – اقتصادی | 18 |
نمودار(2- 3): تعادل عرضه و تقاضای اوراق بهادار در بازار | 47 |
نمودار(2-5): رابطه بین قیمت سهام و تعداد سهام معاملاتی با عرض و عمق بازار | 49 |
نمودار(4-1): آمار توصیفی(هیستوگرام) نرخ کمیسیون | 93 |
نمودار(4-2): آمار توصیفی(هیستوگرام) شکاف بین پیشنهاد خرید و فروش | 94 |
نمودار(4-3): آمار توصیفی(هیستوگرام) حجم معاملات | 94 |
نمودار(4-4): آمار توصیفی(هیستوگرام) بازده سهام
|
94 |
چكیده:
یکی از مباحث مهم و اساسی در فرآیند سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار، شناخت نقدشوندگی و تأثیر آن بر بازده سهام است. سرمایهگذاران و تحلیلگران مالی از بازده به عنوان یک معیار مهم برای ارزیابی نقدشوندگی سهام شرکتها استفاده میکنند، بنابراین آنها به شناخت عوامل مؤثر بر نقدشوندگی و شاخصهای اندازهگیری نقدشوندگی بازده آتی تمایل دارند تا از طریق آن بتوان نسبت به نگهداری یا فروش سهام خود تصمیم بگیرند؛ پس لازم است عوامل مؤثر بر نقدشوندگی را شناسایی کرده و در تصمیمگیریهای سرمایهگذاری از آنها استفاده کرد. عوامل متعددی بر نقدشوندگی سهام شرکتها تأثیر میگذارند. طبق تحقیقات انجام شده مهمترین این عوامل تعداد سهام معامله شده، تعداد شرکتهای معامله شده، ارزش سهام معامله شده، درصد حجم کل معامله به کل ارزش بازار، تعداد خریداران و دفعات خرید میباشند. تحقیق حاضر به بررسی رابطهی بین شاخص های اندازه گیری نقدشوندگی شامل (نرخ کمیسیون، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام، حجم معاملات) با بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی 1387 تا 1391 پرداخته و از میان 551 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، با روش حذف سیستماتیک 90 شرکت انتخاب شدهاند. در این پژوهش با استفاده از آزمون F لیمر، آزمون هاسمن، مدل اثرات ثابت و مدل اثرات تصادفی به بررسی وجود رابطه بین متغیرها پرداخته شده است. نتایج بدستآمده از تحقیق نشان میدهد که بین نرخ کمیسیون، حجم معاملات با بازده سهام شرکت رابطه مثبت و معنادار و بین اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام با بازده سهام شرکت رابطه منفی و معنادار وجود دارد.
کلمات کلیدی: نقدشوندگی سهام، نرخ کمیسیون، اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام، حجم معاملات، بازده سهام
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1 مقدمه
نقدشوندگی[1] یكی از ابعاد مهم فرآیند تخصیص بهینه منابع به شمار میآید. قابلیت نقدشوندگی میزان نزدیكی دارایی مالی به پول نقد را بیان میكند. قابلیت نقدشوندگی یك دارایی مالی از طریق قابلیت تبدیل آن دارایی به وجه نقد در هر زمان و بدون تحمل زیان ارزیابی میشود. اوراق بهادار قابل معامله را میتوان از طریق فروش كافی در بازار در هر زمان به وجه نقد تبدیل، با وجود آنکه تضمینی در قبال زیان وجود ندارد. یكی از مهمترین كاركردهای بازارهای مالی به ویژه
بازارسرمایه، تبدیل انواع داراییها به اوراق بهادار و سپس افزایش قابلیت نقدشوندگی اوراق بهادار و كاهش صرف ریسك مربوط به نقدشوندگی است. بازارهای مالی از یك سو، از طریق فراهم آوردن امكان تركیب ابزارهای بازار پول و سرمایه ضمن تخصیص بهینه، دسترسی به پول نقد را تسهیل مینمایند و از سوی دیگر، از طریق بهبود ساز و كارها و وضع مقررات، فضای بازار اوراق بهادار را به محیطی امن و جذاب برای آحاد جامعه تا از این طریق وجوه مردم به صحنه تولید راه یافته و صحنه تولید آبیاری شده و از طرف دیگر، آحاد مردم از سود فعالیتهای تولیدی منتفع گردند.
نقدشوندگی در کشف قیمت داراییها، توزیع ریسک مالی و کاهش هزینه معاملات نقش داشته و لذا شناخت عوامل مؤثر بر آن نیز اهمیت دارد. با توجه به اهمیت روزافزون نقدشوندگی، شناخت عوامل مؤثر بر آن میتواند در بهبود آن یاریبخش باشد .یکی از عوامل مهم و مؤثر در وضعیت نقدشوندگی، وجود بازار سرمایه کارا است .یکی از ویژگیهای مهم بازارهای کارا، نبود هزینههای معاملاتی و در نتیجه قابلیت نقدشوندگی بالای سهام است. هزینههای معاملاتی طیف وسیعی از هزینههای آشکار شامل؛ هزینه مالیات و کارگزاری و هزینههای غیرآشکار ناشی از ناکارایی اطلاعاتی را در بر میگیرد .بنابراین، نقدشوندگی سهام میتواند معیاری برای کارایی بازار باشد. علاوه بر جنبه تئوریک مسأله، به لحاظ عملی و با توجه به واقعیتهای موجود مانند پدیده صفهای خرید و فروش و مشکلات بسیار دیگر، توجه به نقدشوندگی و تلاش برای حل این مشکل ضروری به نظر میرسد .افزایش نقدشوندگی میتواند موجب توزیع هر چه بیشتر ریسک مالی از طریق کاهش هزینههای پوتفویگردانی و انگیزش بیشتر سرمایهگذاران در تصمیمگیریهای معاملاتی گردد )رحمانی و همکاران 1389، 40).
1-2 بیان مسأله
یكی از موضوعهای اساسی در سرمایهگذاری میزان نقدشوندگی داراییهاست. نقش عامل نقدشوندگی در ارزشگذاری داراییها بسیار مهم است. زیرا سرمایهگذاران به این موضوع توجه دارند كه، اگر بخواهند دارایی خود را به فروش برسانند، آیا بازار مناسبی برای آنها وجود دارد یا خیر؟ در هر بازار مالی با توجه به گستردگی و عمق بازار، ابزارهای متنوعی جهت سرمایهگذاری وجود دارند و سرمایهگذاران با عنایت به بازده و ریسك سرمایهگذاری داراییهای مورد نظر خود را برمیگزینند. نرخ بازده مورد انتظار[2] هر دارایی، نشانگر بازده از دست رفته تحت شرایط ریسك[3] مساوی ناشی از تحصیل آن دارایی است. یكی از عوامل مؤثر بر ریسك داراییها، قابلیت نقدشوندگی آنها است. نقش عامل نقدشوندگی در ارزشگذاری داراییها ناشی از تبلور مفهوم ریسك عدم نقدشوندگی دارایی در ذهن خریدار است كه میتواند باعث انصراف سرمایهگذار از سرمایهگذاری شود. هر چه ریسك ناشی از یك دارایی افزایش یابد، سرمایهگذار انتظار دریافت بازده بیشتری خواهد داشت و یكی از عوامل مؤثر بر ریسك دارایی، قابلیت نقدشوندگی آن است. با آنكه این عامل در تصمیمگیریها نقش مهمی را ایفا میكند، ولی با وجود این تبدیل آن به عاملی عینی و كمی و اندازهگیری آن قدمت چندانی ندارد. موضوع نقدشوندگی به عنوان یك عامل تعیینكننده بازده سهام از اواسط دهه 1980 مطرح شده است (صفرپور 1386، 14).
برخی از سرمایهگذاران که به سرعت به منابع مالی سرمایهگذاری خود نیازمند شدهاند؛ در چنین مواردی قدرت نقدشوندگی داراییها از اهمیت بالایی برخوردار است. اوراق بهاداری كه در بورس اوراق بهادار با استقبال انجام معامله روبهرو شدهاند، بیانگر سرعت نقدشوندگی این اوراق بهادارمیباشد (ابزاری، صمدی و صفری 1386، 48).
رابطه بین بازده سهام و نقدشوندگی را برخی از پژوهشگران نظیر بیكر[4] و استین[5] را مثبت یافتهاند و برخی دیگر نظیر عمری[6]، زیانی[7] و لوكیل[8] منفی اعلام نمودهاند. البته با این حال مطالعهها در این زمینه متوقف نشده است. زیرا نتایج این پژوهشها بیانگر آن است كه عامل نقدشوندگی بر بازده دارایی مؤثر است و همواره مورد توجه سرمایهگذاران بوده است.
با این حال ابهاماتی در این زمینه وجود دارد (مارتینز[9]، نیتو[10] و تاپیا[11] 2005، 14) بنابراین؛ این پژوهش به بررسی رابطه میان شاخصهای نقدشوندگی و بازده سهام را در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. نقدشوندگی به چگونگی سهولت خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار قابل معامله در بورس اوراق بهادار، بدون نیاز به تغییر قیمت داراییهای مالی اشاره داشته است. برای ملموس شدن بحث در اینجا مثالی نموده است. با فرض اینکه یک سرمایهگذار بازار مالی، سهمی را در بازار به قیمت 100ریال خریداری نماید در صورتی که بلافاصله آن را بتواند به همان قیمت 100ریال به فروش برساند، بازار آن از نقدشوندگی بالایی برخوردار است، برعکس اگر هرگز نتواند آن را به فروش برساند، بازار آن کاملاً با عدم نقدشوندگی مواجه است این دو حالت به ندرت اتفاق افتاده است. به طور معمول بازار در بین این دو حالت قرار دارد. در شمار زیادی از بازارهای اوراق بهادار جهان، بیشتر سهام شرکت در اختیار دولت و شرکتهای تابعه، صاحبان عمده سهام مانند اعضای هئیت مدیره است. بنابراین درصد پایینی از سهام در دسترس سرمایهگذاران بازار جهت معامله قرار دارد در بررسی وضعیت نقدشوندگی بازارهای بورس طبیعی است که، اولین قدم بررسی نحوه عرضه سهام در این بازارها است. در این راستا، سازمان بورس اوراق بهادار در بند ششم آییننامهی شرای
این مطلب را هم بخوانید :
ط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار قید کرده است که در زمان پذیرش نباید بیشتر از80 درصد از سهام شرکت در اختیار کمتر از 10درصد سهامدار باشد. این نسبت باید در پایان دومین سال پس از پذیرش به 75 درصد کاهش یابد. به علاوه، ظرف مدت 6ماه از تاریخ درج و تا زمانی که نام شرکت در تابلو دوم بورس اوراق بهادار درج میباشد، میبایستی حداقل 500 سهامدار داشته باشد (خدارحمی 1384، 18).
نقدشوندگی یكی از دغدغههای كسانی است كه، اقدام به معامله سهام میكنند یا زیرساختهای معاملاتی را مدیریت مینمایند. یكی از مهمترین شاخصها در بررسی وضعیت بازار، شاخص قابلیت نقدشوندگی اوراق
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 03:47:00 ق.ظ ]
|