پایان نامه جایگاه کرامت انسانی در حقوق کیفری افغانستان و اسناد بین المللی |
ز: کاربردهای تحقیق. 5
فصل اول : کلیات
طلیعه. 7
مبحث اول: مفهوم کرامت انسانی.. 7
گفتار اول: تعریف لغوی کرامت انسانی. 8
گفتاردوم : تعریف اصطلاحی کرامت انسانی. 9
مبحث دوم : مبانی نظری کرامت ذاتی انسانی.. 12
گفتار اول: نظریه کرامت مبتنی بروحی. 12
گفتار دوم: نظریه حقوق طبیعی. 13
گفتار سوم : نظریه مکتب اصالت فرد 15
گفتارچهارم: مکتب خود آیینی کانت.. 16
گفتار پنجم : مبانی نظری کرامت از نظراسلام. 17
گفتار ششم: مبانی نظری کرامت دراسناد بین المللی حقوق بشر 19
مبحث سوم : پیشینه کرامت انسانی در فقه اسلامی.. 20
گفتار اول : نپذیرفتن نقش کرامت انسانی دراستنباطات فقهی. 22
گفتار دوم : کرامت ذاتی انسان، مبنای برخی گزاره های فقهی. 23
مبحث چهارم : کرامت انسانی دراسناد بین المللی.. 29
گفتاراول : پیشینه انسانی کردن حقوق کیفری دراسناد حقوق بشر 29
گفتاردوم : ریشه های تاریخی نقش کرامت درمسایل کیفری.. 31
گفتارسوم : بازتاب اندیشه های کرامت انسانی در اسناد بین المللی. 37
گفتارچهارم : کرامت ذاتی انسان٬ مبنای حقوق بشر 40
گفتار پنجم : بنیان های حقوق بشر در اسلام و غرب.. 43
مبحث پنجم : ماهیت، معیار و اقسام کرامت انسانی.. 46
گفتار اول : ماهیت و معیار کرامت انسانی. 47
گفتار دوم : اقسام کرامت انسانی. 53
فصل دوم: جایگاه کرامت انسانی در حقوق کیفری
مبحث اول : جایگاه کرامت انسانی در قواعد جدید کیفری و انسانی کردن مجازاتها 63
مبحث دوم : اهداف مجازات.. 64
گفتار اول: اهداف مجازات در نظام جزایی اسلام. 66
گفتار دوم: اهداف مجازات در حقوق جزای غرب و اسناد حقوق بشری.. 78
مبحث سوم : جایگاه کرامت انسانی در تحولات حقوق کیفری.. 91
مبحث چهارم : اعمال مغایر باکرامت انسانی.. 92
گفتار اول: شکنجه. 93
گفتار دوم : رفتارهای، غیر انسانی یا تحقیر کننده 98
گفتار سوم : ممنوعیت مجازات ها ی ظالمانه، غیر انسانی و تحقیر کننده 100
گفتار چهارم : مجازاتهای خودسرانه. 101
گفتارپنجم : ممنوعیت مجازاتهای نامتناسب.. 106
مبحث پنجم: جایگاه کرامت انسانی در حقوق کیفری افغانستان. 116
گفتار اول : کرامت انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی افعانستان. 116
گفتاردوم : موارد حمایت قانون اساسی از کرامت انسانی . 117
گفتار چهارم : نقض کرامت انسانی در قانون کیفری افغانستان (مجازات خودسرانه ) 130
نتیجه گیری و پیشنهاد ها 132
فهرست منابع ومآخذ. 135
مقدمه
الف : بیان مسئله
امروزه کرامت انسانی از موضوعات بسیار مهم و اساسی درحوزه حقوق بشر تلقی گردیده است و فلسفه آن بیشتر بدان جهت است که کرامت انسانی خود پایه و اساس بسیاری از تکالیف، حقوق و امتیازات انسانی شناخته می شود. همانگونه که در اعلامیه ها وکنوانسیونهای مختلف بین المللی (خصوصاٌ منشور بین الملل حقوق بشر[1]) به آن اشاره شده است، امروزه کرامت انسانی نه صرفاً به عنوان یک حق و یا مجموعه از حقوق غیر قابل سلب و انتقال بلکه محور و مبنای حقوق بشرتلقی می شود. حفظ ارزشهای چون عدالت، برابری، آزادی و صلح مستلزم رعایت کرامت انسانی است و همچنین توسعه پایدار، پیشرفت و ترقی جامعه، خود نمود از رعایت و توجه به کرامت انسانی میباشد، کممهری و بی توجهی به این اصل جامعه را عقب مانده، گرفتار و بدور ازصلح و ثبات نموده و درنتیجه جامعه پر از ظلم، فساد بیعدالتی و خشونت خواهیم داشت، به دلیل نقش محوری و اساسی این موضوع دانشمندان فلسفه در صدد پاسخگویی به این سوال برآمدند که چرا و به چه مبنایی انسان دارای کرامت ذاتی است؟ و آیا این کرامت قابل سلب است؟حقوقدانان نیز کرامت انسان را یک موضوع محوری و اساسی دانسته و مباحث زیاد را در این موضوع با روی کرد حقوقی انجام داده اند اما این مباحث کامل و راه گشاه نبوده است، موضوعات مهم و اساسی که جای بحث و تأمل نظر دارد، از قبیل اینکه نقش کرامت انسانی در مراحل جرم انگاری چیست؟ وهمچنین در موضوعات تعیین و اعمال مجازات دادرسی کیفری موضوع کرامت انسانی به خوبی بحث و تبیین نشده است، و این نیز معلوم نیست که کرامت انسانی با مجرمیت چه رابطه ی دارد و آیا رفتار مجرمانه ، کرامت ذاتی را از انسان سلب می کند؟ با عنایت به آنچه گفته شد اکنون سوالات این پژوهش را مطرح مینمایم.
ب: پرسشهای تحقیق:
سوال اصلی:
مهم ترین پرسشهای که این تحقیق در راستای پاسخگویی به آن تدوین شده است عبارت اند از:
1_ جایگاه کرامت انسانی درحقوق کیفری افغانستان واسناد بین الملل چگونه و چیست؟
این مطلب را هم بخوانید :
سوالات فرعی تحقیق:
1_ معنا و مفهوم کرامت انسانی چیست؟
2- مفهوم کرامت انسانی در دیدگاه حقوق دانان و فلاسفه چیست؟
3- کرامت انسانی در اسناد بین المللی به چه معنا بکار رفته است؟
4- کرامت انسانی در حقوق افغانستان چه جایگاه دارد؟
ج : فرضیههای تحقیق:
با توجه به پرسشهای فوق می توان فرضیه های این پژوهش را چنین تبیین کرد:
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 10:56:00 ب.ظ ]
|