دانلود پایان نامه: بررسی تأثیر رویکرد ساختارگرا و نقش گرا بر مهارت صحبت کردن در بین زبان آموزان ایرانی |
1-6 اصطلاحات کلیدی……………………………………………………………………………………………. 7
1-6-1 ساختارگرا………………………………………………………………………………………. 7
1-6-2 برنامه درسی ساختاری………………………………………………………………………. 7
1-6-3 نمونه دادن / سرمشق دادن………………………………………………………………….. 7
1-6-4 مصاحبه مهارت گفتاری……………………………………………………………………… 8
1-6-5 رویکرد انسان گرایانه………………………………………………………………………… 8
1-6-6 رویکرد ترکیبی………………………………………………………………………………… 8
1-6-7- رویکرد تجزیه ای…………………………………………………………………………… 9
1-6-8 رویکرد ارتباطی………………………………………………………………………………. 9
1-6-9 مهارت صحبت کردن………………………………………………………………………… 9
1-6-10 رویکرد سنتی………………………………………………………………………………… 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تاریخی تحقیق
2-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… 12
2-2 نگاه به زبان قبل از ساختارگرایان (نگرش سنتی به زبان)……………………………………………. 13
2-2-1 صورت و معنی قبل از ساختارگرایان……………………………………………………. 14
2-2-2 عدد دستور ی………………………………………………………………………………… 15
2-2-3 جنسیت دستور ی……………………………………………………………………………. 15
2-2-4 زمان دستور ی و غیردستور ی……………………………………………………………. 15
2-2-5 ابدیت دستور ی و اهمیت زبان نوشتاری……………………………………………….. 15
2-2-6 الگوگیری از مقولات زبان خارجی برای تدوین زبان مقصد……………………….. 16
2-2-7 آمیزش دستور در زمانی و هم زمانی…………………………………………………….. 16
2-2-8 اجزاء کلام قبل از ساختارگرایان………………………………………………………….. 17
2-3 ساختارگرایان به زبان چگونه نگاه می کردند؟…………………………………………………………. 17
2-3-1 ساختارگرایان و مهارت صحبت کردن………………………………………………….. 18
2-3-2 ساختارگرایان و هم زمانی و در زمانی………………………………………………….. 18
2-3-3 ساختارگرایان و شبکیه زبان……………………………………………………………….. 19
2-3-4 ساختارگرایان هم نشینی و جانشینی…………………………………………………….. 19
2-3-5 ساختارگرایان و جنبه فیزیک زبان……………………………………………………….. 20
2-3-6 ساختارگرایان و معنی……………………………………………………………………….. 20
2-4 روش بررسی و یا تحلیل دوگانه از دیدگاه ساختارگرایان…………………………………………… 21
2-5 سازهای پیاپی در ساختارگرایان…………………………………………………………………………… 24
2-6 نارسائی تجربه سازه در ساختارگرایان…………………………………………………………………… 25
2-7 نگاه به زبان قبل از سوسور………………………………………………………………………………… 27
2-8 تحولات ساختارگرایی بعد از سوسور……………………………………………………………………. 28
2-9 ساختارگرایان (توصیف گرایان)…………………………………………………………………………… 33
2-10 انقلاب جدید نگاه به زبان بعد از ساختارگرایان (رویکرد زایشی و چامسکی)……………….. 37
2-11 نگاه نقش گرایان به زبان………………………………………………………………………………….. 45
2-12 نقش گرایان و گونه های کاربردی یا سیاق سخن…………………………………………………… 48
2-12-1 رسمی………………………………………………………………………………………… 48
2-12-2 مشروتی، صحبت یا گفتگو کردن با گروه کوچک ناشناس و غریبه…………….. 49
2-12-3 سبک تصادفی………………………………………………………………………………. 49
2-12-4 سبک صمیمانه………………………………………………………………………………. 49
2-12-5 سبک بسیار خشک………………………………………………………………………… 50
2-12-6 سبک دست پا شکسته…………………………………………………………………….. 50
2-13 نقش گرایان و توانش ارتباطی…………………………………………………………………………… 50
2-13-1 توانش کلامی که گاه جزئی از توانش اجتماعی- زبانی به حساب می آید یعنی
دانش چگونگی آغاز کردن و تمام کردن به مکالمه…………………………………………….. 51
2-13-2 توانش اجتماعی زبان……………………………………………………………………… 51
2-13-3 توانش دستور ی……………………………………………………………………………. 51
2-13-4 توانش جبرانی یا راهبردی……………………………………………………………….. 51
2-14 نگاه به زبان در ایران………………………………………………………………………………………. 52
2-15 نگاه به یادگیری وا نسان………………………………………………………………………………….. 54
2-15-1 نگاه به یادگیری و انسان قبل از ساختارگرایان………………………………………. 54
2-15-2 یادگیری از دیدگاه ساختارگرایان……………………………………………………….. 55
2-15-3 یادگیری و روان شناسی شناختی……………………………………………………….. 57
2-15-3-1 حافظه حسی………………………………………………………………………. 57
این مطلب را هم بخوانید :
2-15-3-2 حافظه کوتاه مدت……………………………………………………………….. 58
2-15-3-3 حافظه بلند مدت…………………………………………………………………. 58
2-15-3-4 راهبردهای شناختی………………………………………………………………. 61
2-15-3-5 راهبردهای فراشناختی…………………………………………………………… 62
2-15-3-6 رده بندی کردن…………………………………………………………………… 62
2-15-3-7 یادگیری معنادار و طوطی وار…………………………………………………. 63
2-15-3-8 دانش عملی یا عملیاتی و دانش خبری……………………………………… 63
2-15-3-9 پردازش نزولی……………………………………………………………………. 64
2-15-3-10 پردازش صعودی……………………………………………………………….. 64
2-15-3-11 یادگیری پیاپی و پردازش موازی……………………………………………. 65
2-15-3-12 یادگیری استنتاجی و یادگیری استقرایی……………………………………. 65
2-15-4 نگاه به یادگیری – رویکرد انسان گرایانه……………………………………………… 66
2-16 متغیرهای مربوط به یادگیرنده……………………………………………………………………………. 69
2-16-1 سن……………………………………………………………………………………………. 69
2-16-2 جنس…………………………………………………………………………………………. 69
2-16-3 متغیر شناختی……………………………………………………………………………….. 70
2-16-4 روش شناختی………………………………………………………………………………. 70
2-16-4-1 وابسته به میدان و ناوابسته به میدان…………………………………………………. 71
2-16-4-2 سازش کننده و غیرسازش…………………………………………………………….. 71
2-16-4-3 جزئی نگر و کلی نگر…………………………………………………………………. 71
2-16-4-4 توانایی ذاتی و استعداد………………………………………………………………… 72
2-16-5 راهبردهای یادگیری……………………………………………………………………….. 72
2-16-6 متغیر عاطفی ……………………………………………………………………………….. 73
2-16-7 متغیر اجتماعی و فرهنگی………………………………………………………………… 75
2-17 روش آموزشی با دیدگاه زبان شناسی ساختارگرایان……………………………………………….. 76
2-17-1 رویکرد ……………………………………………………………………………………… 78
2-17-2 نظریه یادگیری …………………………………………………………………………….. 81
2-17-3 طرح درسی…………………………………………………………………………………. 84
2-17-4 اهداف ……………………………………………………………………………………….. 84
2-17-5 برنامه درسی………………………………………………………………………………… 85
2-17-6 انواع فعالیت های یادگیری و تدریسی………………………………………………… 87
2-17-7 نقش زبان آموز……………………………………………………………………………… 91
2-17-8 نقش معلم……………………………………………………………………………………. 92
2-17-9 نقش مطالب آموزشی……………………………………………………………………… 93
2-17-10 رویه…………………………………………………………………………………………. 94
2-18 روش آموزشی پیش نقش گرایان……………………………………………………………………….. 97
2-19 رویکرد ارتباطی……………………………………………………………………………………………. 101
2-19-1 کلاس های ارتباطی………………………………………………………………………. 103
2-19-2 مواد درسی ………………………………………………………………………………… 103
2-19-3دانش آموز…………………………………………………………………………………… 104
2-19-4 معلم………………………………………………………………………………………….. 105
2-19-5 مهارت شنیدن……………………………………………………………………………… 106
2-19-6 مهارت سخن گفتن و آموزش زبان به صورت کاربردی………………………….. 109
2-19-7 مهارت خواندن و آموزش زبان بصورت کاربردی…………………………………. 112
2-19-8 مهارت نوشتن و آموزش زبان بصورت کابردی…………………………………….. 113
2-20 پیشینه تحقیق در مورد رویکرد نقش گرایان و ساختار گرایان…………………………………… 115
فصل سوم: روش
3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………….. 120
3-2 نوع تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 120
3-3 روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………. 121
3-4 واحد تحلیل………………………………………………………………………………………………….. 123
3-5 جامع آماری………………………………………………………………………………………………….. 124
3-6 تعیین حجم نمونه…………………………………………………………………………………………… 124
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته ها در جدول
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………….. 126
4-2 تجزیه و تحلیل داده ها در جدول……………………………………………………………………….. 126
4-3 طرح مسأله و طرح فرضیه های پژوهش و جمع بندی……………………………………………… 126
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………….. 137
5-2 نتیجه…………………………………………………………………………………………………………… 137
5-3 پیشنهادات عملی……………………………………………………………………………………………. 138
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 03:21:00 ق.ظ ]
|