بررسی اثرات سیستم حمل‌ونقل چندوجهی در بهبود عملکرد بندر شهید رجایی

 

استاد راهنما

دکتر پرویز باورصاد احمدی

استاد مشاور

دکتر بهروز امرائی

بهمن 1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

زمینه: تجارت و شبکه‌های حمل و نقل در جهان امروزی به‌سرعت در حال توسعه و تغییر شکل می‌باشند که شیوه‌های حمل و نقل مدرن مانند سیستم‌های حمل و نقل چند وجهی و سرویس‌های نوظهور لجستیکی نقش بسزایی در این تحولات دارد. ایجاد هماهنگی و ارتباط در تمامی زنجیره حمل و نقل، نقش سیستم‌های حمل و نقل چندوجهی را پررنگ‌تر کرده است زیرا ارتباط مؤثر در حمل و نقل یکی از ارکان بسیار مهم در عملکردها و کسب و کارهای استراتژیک و محسوب می‌شود.

هدف: هدف اصلی این مقاله، بررسی تأثیر سیستم حمل و نقل چند وجهی در ورود به زنجیره حمل و نقل بندر و تأثیر آن بر عملکرد بندر شهید رجایی می‌باشد.

روش شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش‌های پژوهش، پیمایشی – توصیفی استفاده شده است که جامعه آماری آن شرکت‌های حمل و نقل دریایی در داخل شهر بندر عباس می‌باشد. داده‌های جمع آوری شده توسط پرسشنامه‌ها جمع آوری شده است. در این پژوهش با بررسی روابط میان سیستم حمل و نقل چندوجهی، سخت افزارهای بندر، نرم افزارهای بندر، کیفیت ارتباط بر روی عملکرد بندر مورد ارزیابی قرار گرفته است که جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌های مدل در قالب مدل معادلات ساختاری از نرم افزار پی ال اس استفاده شده است.

یافته‌ها: یافته‌ها  نشان می‌دهد که سخت افزارها و نرم افزارهای بندری رابطه مثبت و معنی داری بر روی عملکرد بندری دارد ولی کیفیت ارتباط با عملکرد بندری رابطه مثبت و معناداری نداشت که علت آن نبود وفاداری و رضایت به سرویس‌های موجود در بندر می‌باشد. همچنین سرویس حمل و نقل چندوجهی بر روی عملکرد بندری رابطه مثبت و معنی داری می‌باشد که این رابطه باوجود متغیرهای دیگر به‌طور غیرمستقیم شدت اثر آن بر عملکرد بندر شدت می‌یابد.

نتیجه گیری: در ورود سیستم حمل و نقل چند وجهی به بندر جهت بهبود عملکرد آن می‌بایست تمامی عوامل اثر گذار در اجرای مؤثر این سیستم مد نظر قرار گیرد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که سیستم حمل و نقل چندوجهی تأثیر بسزایی در بهبود عملکرد بندر شهید رجایی با ایجاد هماهنگی در تمامی شیوه‌های حمل دارد . این سیستم با ورود به زنجیره حمل و نقل و ارتقا سطح کیفی و خدماتی بندر باعث افزایش عملکرد و ظرفیت می‌شود که نتیجه آن ورود به بازار رقابتی بنادر جهان می‌شود.

 

واژگان کلیدی: سیستم حمل و نقل چندوجهی ، عملکرد بندر، بندر شهید رجایی، روش معادلات ساختاری

فهرست مطالب

1   فصل اول:کلیات تحقیق… 1

1-1     مقدمه. 2

1-2     بیان مسئله. 3

1-3     اهمیت و ضرورت پژوهش…. 4

1-4     هدف از اجرای طرح و سؤالات.. 5

1-5     مدل پژوهش…. 5

1-6     فرضیات پژوهش…. 7

1-7     روش اجرا 7

1-8     قلمرو پژوهش…. 8

1-8-1     قلمرو موضوعی پژوهش…. 8

1-8-2     قلمرو مکانی.. 8

1-8-3      قلمرو زمانی.. 9

1-9     ساختار پژوهش…. 9

2   فصل دوم: مطالعه وضع موجود و گذشته بندر شهید رجایی.. 12

2-1     مقدمه. 13

2-2     جغرافیای ایران.. 13

2-2-1     موقعیت استراتژیکی ایران.. 13

2-3     اقتصاد کلان.. 15

2-4     اقتصاد حمل‌ونقل.. 16

2-4-1     تجارت بین‌المللی.. 18

2-4-1-1  صادرات و واردات (تجارت برون مرزی) 18

2-4-1-2  بررسی شیوه‌های حمل‌ونقل در واردات و صادرات.. 19

2-4-1-3  ترانزیت کالا در ایران.. 20

2-5     بررسی حمل‌ونقل چندوجهی ایران.. 21

2-5-1     حمل و نقل یکسره در ایران.. 23

2-5-2      حمل‌ونقل جاده‌ای.. 24

2-5-2-1  شبکه جاده‌ای کشور 25

2-5-2-2  ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای.. 27

2-5-2-3  ترافیک جاده‌ای.. 27

2-5-3     حمل‌ونقل راه آهن.. 28

2-5-3-1  سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران.. 29

2-5-3-2  کریدور های راه آهن.. 29

2-5-3-3  تجهیزات و ناوگان راه آهن.. 32

2-5-3-4  عملکرد راه آهن جمهوری اسلامی ایران.. 33

2-5-3-5  عملکرد راه آهن در بندر شهید رجایی.. 38

2-5-4     حمل‌ و نقل دریایی.. 39

2-5-4-1  سازمان بنادر و دریانوردی.. 40

2-5-4-2  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.. 42

2-5-4-3  گمرک جمهوری اسلامی ایران.. 42

2-5-4-4  بنادر تجاری کشور 44

2-5-4-5  عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی.. 52

2-6     مجتمع بندری شهید رجایی.. 55

2-6-1      موقعیت جغرافیایی بندر شهید رجایی.. 56

2-6-2     عوامل زیر بنایی و روبنایی بندر شهید رجایی.. 56

2-6-2-1   زیر بناهای بندر 57

2-6-2-2   سخت افزارهای بندر 58

2-6-3     ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی.. 59

2-6-4     عملکرد ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی.. 63

2-7     خلاصه و نتیجه گیری.. 64

3   فصل سوم: مبانی نظری حمل و نقل چندوجهی.. 65

3-1     مقدمه. 66

3-2     حمل‌ونقل سنتی دریایی.. 66

3-3     بررسی مفهومی و عملی  سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 66

3-3-1     بررسی تفاوت‌های اسمی و انواع حمل‌ونقل چندوجهی.. 68

3-3-1-1  حمل‌ونقل یکسره 68

3-3-1-2   پل‌های زمینی.. 69

3-3-1-3  حمل‌ونقل ترکیبی.. 71

3-3-1-4   حمل‌ونقل چندوجهی یا بین شیوه‌ای.. 72

3-4     اجزا حمل‌ونقل چندوجهی.. 75

3-4-1     زیر ساخت‌های حمل و نقل چند وجهی.. 75

3-4-1-1  کانتینرزاسیون.. 76

3-4-1-2   ترمینال‌های کانتینری در بنادر 77

3-4-1-3   راه آهن.. 78

3-4-2     روساخت و الزامات مدیریتی حمل و نقل چندوجهی.. 80

3-4-2-1  بازاریابی.. 80

3-4-2-2   تسهیلات تجاری.. 80

3-4-2-3  گمرک… 81

3-4-2-4  مدیریت ارتباطات و اطلاعات.. 82

3-4-2-5  مقررات زدایی.. 82

3-4-3      مسئولیت در حمل و نقل چندوجهی.. 83

3-4-3-1   اسناد حمل‌ونقل چندوجهی.. 83

3-4-3-2  بارنامه حمل و نقل چند وجهی.. 85

3-5     حمل‌ونقل چندوجهی به‌عنوان عملیات حمل‌ونقل بین‌المللی.. 85

3-6     حمل‌ونقل چندوجهی تنها با مسئولیت یک اپراتور 87

3-7     بررسی عملکرد در حمل و نقل چندوجهی.. 90

3-8     خلاصه و نتیجه گیری.. 91

4   فصل چهارم: چهارچوب مفهومی پژوهش…. 92

4-1     مقدمه. 93

4-2     سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 93

4-3     کیفیت روابط.. 98

4-4     عملکرد بندر 101

4-5     سخت افزارهای بندر 102

4-5-1     تجهیزات داخلی ترمینال.. 103

4-5-2     تجهیزات خارجی ترمینال.. 104

4-6     نرم افزارهای بندری.. 105

4-7     مدل پژوهش…. 107

4-8     فرضیات مدل.. 107

4-8-1     سیستم حمل‌ونقل چندوجهی (فرضیات اول تا چهارم) 107

4-8-2     کیفیت ارتباط (فرضیه پنجم) 108

4-8-3     سخت افزار بندر (فرضیه ششم) 109

4-8-4      نرم افزار بندر (فرضیه هفتم) 109

4-9     خلاصه و نتیجه گیری.. 110

5   فصل پنجم: روش شناسی پژوهش…. 111

5-1     مقدمه. 112

5-2     طرح تحقیق.. 112

5-3     جامعه آماری.. 113

5-4     نمونه آماری.. 113

5-5     انواع متغیرها 114

5-5-1     دسته بندی متغیرها بر حسب ماهیت مقداری.. 115

5-5-2     دسته بندی متغیرها از لحاظ نقش آن‌ها در مدل.. 115

5-6     تعاریف متغیرهای پژوهش…. 115

5-7     ابزار گردآوری داده‌ها 116

5-8     روش تجزیه و تحلیل داده 117

5-9     مدل‌سازی و اهمیت آن.. 117

5-10   مدل‌های معادلات ساختاری (مدل اندازه‌گیری و مدل ساختاری) 119

5-11   مراحل مدل‌سازی در مدل معادلات ساختاری: 120

5-11-1   مدل‌های انعکاسی در برابر مدل‌های سازنده 122

5-12   تحلیل عاملی.. 123

5-12-1   تحلیل عاملی اکتشافی.. 124

5-12-2   تحلیل عاملی تأییدی.. 124

5-13   مبانی نظری روش کمترین توان‌های دوم. 124

5-13-1   نسل اول روش‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری.. 124

5-13-2   نسل دوم روش‌های مدل‌سازی معادلات ساختاری.. 125

5-14   دلایل استفاده از روش کمترین توان‌های دوم در پژوهش‌ها 125

5-15   ویژگی‌های فنی ابزار اندازه‌گیری در پی ال اس… 127

5-15-1   روایی 127

5-15-2   پایایی.. 127

5-15-3   برازش مدل ساختاری.. 127

6   فصل پنجم:تجزیه و تحلیل داده‌ها 129

6-1     مقدمه. 130

6-2     تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی.. 130

6-2-1     بررسی اطلاعات جمعیت شناختی پاسخگویان.. 130

6-2-2     بررسی اطلاعات جمعیت شناختی شرکت‌های حمل‌ونقل.. 131

6-3     پالایش نمودن داده‌ها 132

6-4     تحلیل توصیفی متغیرهای مورد مطالعه: 133

6-5     تحلیل عاملی.. 133

6-5-1     تحلیل عاملی: سرویس حمل‌ونقل چندوجهی.. 135

6-5-2     تحلیل عاملی کیفیت ارتباط.. 137

6-5-3     تحلیل عاملی  سخت افزار بندر 139

6-5-4     تحلیل عاملی عملکرد بندر 140

6-5-5     تحلیل عاملی نرم افزار بندری.. 141

6-6     آزمون مدل مفهومی پژوهش…. 142

6-7     برازش مدل اندازه گیری.. 143

6-7-1     پایایی شاخص…. 143

6-7-2     روایی همگرا 144

6-8     برازش مدل ساختاری.. 145

6-8-1     ضرایب معناداری.. 145

6-8-2      معیار R2 146

6-8-3      معیار f2 147

6-8-4      معیار Q2 147

6-8-5     برازش مدل کلی.. 148

6-9     آزمودن فرضیه‌ها 148

6-9-1      بررسی ضرایب معناداری فرضیه‌ها 149

6-9-2      بررسی ضرایب استاندارد شده بار عاملی فرضیه‌ها 150

6-10   آزمون فرضیه‌های پژوهش…. 150

6-10-1   تحلیل فرضیات اول، دوم، سوم، چهارم. 151

6-10-2   تحلیل فرضیه پنجم. 153

6-10-3   تحلیل فرضیه ششم و هفتم. 154

6-11   خلاصه فصل.. 155

7   فصل هفتم: نتیجه گیری و پیشنهادها 156

7-1     مقدمه. 157

7-2     خلاصه پژوهش…. 157

7-3     نتایج پژوهش…. 158

7-4     بحث و بررسی.. 161

7-5     نوآوری در پژوهش…. 162

7-6     پیشنهادهای برگرفته شده از نتایج تحقیق.. 162

7-6-1     پیشنهادهای کاربردی.. 162

7-6-2     پیشنهادهای پژوهشی.. 164

7-7     محدودیت‌های پژوهش…. 164

پیوست… 171

 

فهرست جداول

جدول ‏2‑1: میزان واردات و صادرات کالاها از مرز های کشور در سال 1392. 19

جدول ‏2‑2: میزان ترانزیت کالا های نفتی و غیر نفتی از مرزهای کشور بر حسب نوع عبور 21

جدول ‏2‑3: طول راههای تحت حوزه استخفاظی در سطح کشور 26

جدول ‏2‑4: فعال ترین مرزهای کشور 27

جدول ‏2‑5: مقایسه عملکرد ترانزیت راه آهن در سال‌های 91-1390. 36

جدول ‏2‑6: ظرفیت و قابلیت بنادر کل کشور 41

جدول ‏2‑7: مشخصات کلی و ظرفیت بندر امام خمینی.. 45

جدول ‏2‑8:مشخصات کلی و ظرفیت بندر بوشهر. 45

جدول ‏2‑9:مشخصات کلی و ظرفیت بندرنوشهر. 46

جدول ‏2‑10:مشخصات کلی و ظرفیت بندر امیر آباد. 47

جدول ‏2‑11:مشخصات کلی و ظرفیت بندرخرمشهر. 48

جدول ‏2‑12:مشخصات کلی و ظرفیت بندرشهید باهنر. 49

جدول ‏2‑13:مشخصات کلی و ظرفیت بندر چابهار 50

جدول ‏2‑14:مشخصات کلی و ظرفیت بندر انزلی.. 50

جدول ‏2‑15:مشخصات کلی و ظرفیت بندر لنگه. 52

جدول ‏2‑16: اسکله های بندر شهید رجایی.. 58

جدول ‏2‑17: فهرست تجهیزان مورد استفاده در خشکی.. 59

جدول ‏2‑18: فهرست تجهیزات مورد استفاده در دریا 59

جدول ‏2‑19: مشخصات اسکله های ترمینال یک کانتینری بندر شهید رجایی.. 62

جدول ‏2‑20: تجهیزات داخلی ترمینال شماره یک… 62

جدول3‏‑1: تعریف متفاوت حمل‌ونقل چندوجهی از دیدگاه پژوهشگران.. 73

جدول ‏3‑‏2: اجزای کلیدی کانتینرزاسیون.. 77

جدول 3‑‏3: نیاز های سیستم حمل و نقل چندوجهی را در یک بندر کانتینری.. 78

جدول ‏3‑4: ویژگی های انبار های ترخیص کالا. 80

جدول 4‑1:ابعاد حمل‌ونقل چندوجهی.. 97

جدول 4‑2: پژوهش های مرتبط با کیفیت ارتباط.. 99

جدول 4‑3: شاخص‌های اندازه گیری بندر 102

جدول ‏5‑1: سنجه های مربوط به متغیرهای پژوهش…. 116

جدول 5‑‏2:دلایل استفاده از روش پی ال اس در پژوهش…. 125

جدول ‏6‑1:تحلیل توصیفی اطلاعات جمعیت شناختی باسخگویان.. 130

جدول ‏6‑2: وضعیت متغیرها جهت تعیین میزان توزیع نرمال.. 132

جدول ‏6‑3:تحلیل توصیفی متغیر های مورد مطالعه. 133

جدول ‏6‑4: شاخص‌های برازش مدل.. 135

جدول ‏6‑5:نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 136

جدول ‏6‑6: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 137

جدول ‏6‑7: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر کیفیت ارتباط.. 137

جدول ‏6‑8: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر کیفیت ارتباط.. 138

این مطلب را هم بخوانید :

جدول ‏6‑9: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر سخت افزار بندری.. 139

جدول ‏6‑10: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر سخت افزار بندری.. 140

جدول ‏6‑11: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر عملکرد بندری.. 140

جدول ‏6‑12: تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر عملکرد بندری.. 141

جدول ‏6‑13: نتایج آزمون اولیه تحلیل اکتشافی متغیر نرم افزار بندری.. 141

جدول ‏6‑14:تحلیل توصیفی روایی و همگرایی متغیر نرم افزار بندری.. 142

جدول ‏6‑15: مقادیر بدست آمده در معیار R Squares. 146

جدول ‏6‑16:مقادیر بدست آمده در معیار f2 147

جدول ‏6‑17:مقادیر بدست آمده در معیار Q2. 148

جدول ‏6‑18: جدول اشتراکات هر متغیر در مدل.. 148

جدول ‏6‑19: بررسی فرضیات پژوهش…. 151

جدول ‏6‑20: فرضیات مربوطه به متغیر سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 152

جدول ‏6‑21: فرضیات مربوطه به متغیرکیفیت ارتباط.. 154

جدول ‏6‑22:فرضیات مربوطه به متغیر سخت افزار و نرم افزار بندری.. 154

فهرست اشکال

شکل ‏1‑1:تعیین متغیر های مدل پژوهش…. 6

شکل ‏1‑2: مدل اولیه پژوهش…. 6

شکل ‏1‑3: مدل پژوهش مورد مطالعه. 7

 

شکل ‏1‑4: ساختار مورد مطالعه پژوهش…. 11

شکل ‏2‑1: نقشه جغرافیایی ایران.. 13

شکل ‏2‑2: راه های جاده‌ای کشور و پایانه های مرزی.. 26

شکل ‏2‑3: نقشه راه های ریلی جمهوری اسلامی ایران.. 30

شکل ‏2‑4: موقعیت بندر شهید رجایی.. 56

شکل ‏2‑5: موقعیت اراضی پشتیبانی در بندر شهید رجایی.. 57

شکل ‏3‏‑1: بررسی شماتیک حمل و نقل سنتی و حمل و نقل چندوجهی.. 68

شکل ‏3‑‏2: مفهوم عمومی یک پل زمینی.. 70

شکل 3‑‏3: توسعه سیستم های حمل‌ونقل.. 75

شکل 3‑‏4: جایگاه انبار در زنجیره حمل و نقل چندوجهی.. 79

شکل 3‑‏5: جریان اطلاعات در حمل و نقل چندوجهی.. 82

شکل 3‑‏6: شیوه‌های حمل‌ونقل وتجارت برای حمل کننده ها 87

شکل ‏4‑1: ابعاد کیفیت ارتباط.. 100

شکل ‏4‑2: مدل مفهومی پژوهش…. 107

شکل ‏4‑3: فرضیات مربوط به سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 108

شکل ‏4‑4:فرضیه مربوط به کیفیت ارتباط.. 109

شکل ‏4‑5:فرضیه مربوط به سخت افزار بندر 109

شکل ‏4‑6:فرضیه مربوط به نرم افزار بندر 110

شکل 5‑1: مراحل ساخت مدل.. 118

شکل 5‑‏2:اجزای یک مدل ساختاری.. 119

شکل 5‑3: ساختار روابط در مدل.. 120

شکل 5‑‏4: مراحل تحلیل روابط میان متغیرها 121

شکل5‑‏5: انواع ساختارهای مدل.. 123

شکل 5‑‏6: مراحل انتخاب یک تحلیل مناسب برای داده ها 126

شکل ‏6‑1: مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر سیستم حمل‌ونقل چندوجهی.. 136

شکل ‏6‑2:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر کیفیت ارتباط.. 138

شکل ‏6‑3:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر سخت افزار بندری.. 139

شکل ‏6‑4: مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر عملکرد بندری.. 141

شکل ‏6‑5:مدل نهایی تحلیل عاملی متغیر نرم افزار بندری.. 142

شکل ‏6‑6: مراحل آزمودن مدل مفهومی پژوهش…. 143

شکل ‏6‑7: مدل مفهومی ترسیم شده در نرم افزار پی ال اس… 149

شکل ‏6‑8: ضرایب معناداری فرضیات مدل.. 149

شکل ‏6‑9:ضرایب استاندارد فرضیات مدل.. 150

فهرست نمودار

نمودار ‏2‑1: رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه ملی طی سال‌های 85-1368. 16

نمودار ‏2‑2: مجموع میزان ترانزیت کالاهای نفتی و غیر نفتی طی سال‌های 92-91. 17

نمودار ‏2‑3: نسبت صادرات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی.. 18

نمودار ‏2‑4: نسبت واردات کالا و خدمات به تولید ناخالص داخلی.. 19

نمودار ‏2‑5: واردات و صادرات بر حسب نوع عبور در سال 1392. 20

نمودار ‏2‑6: حمل و نقل یکسره کالا در بندر شهید رجایی.. 24

نمودار ‏2‑7: سهم عبور کالا توسط راه آهن و جاده در سال  1392. 25

نمودار ‏2‑8: رشد خطوط راه آهن.. 31

نمودار ‏2‑9: تعداد کل لوکوموتیو جهت حمل بار و مسافر. 32

نمودار ‏2‑10: تعداد لوکوموتیو جهت حمل بار 33

نمودار ‏2‑11: تناژ بار بارگیری شده 34

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...